Ga naar inhoud

Help! Heeft mijn konijntje epilepsie?


maaykeg

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik schrijf hier terwijl ik wacht op een telefoontje terug van de spoedhulp dierenarts (het is nu 4.30 uur)

 

Vanavond at een van mijn konijntjes niet, en ze ging er ook vreemd bij zitten. Toen later ook haar buikje behoorlijk ging borrelen heb ik meteen de dierenarts gebeld.

Tot mijn verbazing zag ik dat ze bij het rondhupsen haar evenwicht leek te verliezen, alsof ze struikelde... (dit kon volgens dierenarts door pijn komen)

 

Eenmaal bij de dierenarts gedroeg ze zich natuurlijk weer alsof er niks aan de hand was, ook bij een testloopje op de grond leek er niks mis en ook de coördinatie was goed: ik ben met de boodschap om de symptomen te bestrijden weer naar huis gegaan: dwangvoeren als ze niet eet, en eventueel pijnstiller tegen de krampjes.

 

Nu kom ik een uur geleden thuis en begint ze meteen met omvallen na drie goede huppels door de kamer. Er komen nu zelfs schokkende bewegingen bij kijken en ik ben me helemaal doodgeschrokken. Ze heeft nu in 1 uur drie aanvalletjes gehad van een 4/5 seconden waarbij ze volledig omvalt en heel hart begint te trappen, daarna gaat ze meteen water drinken en heel languit liggen.Ik heb wederom de spoed gebeld en een video opgestuurd. Zij zouden er nu weer naar gaan kijken.

 

Maar eerlijk gezegd ben ik vooral heel erg in paniek nu wat ik voor mijn arme beestje kan doen. En ik vroeg me af of iemand dit ooit heeft meegemaakt en heel toevallig op dit onooglijk tijdstip wakker is en me tips kan geven. Of misschien iets geruststellends te zeggen heeft? Of juist niet. 

 

Ik hoop dat ik zo weer naar de arts kan en dat ze snel iets voor mijn lieve konijntje kunnen doen :(

 

Liefs Maayke 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb Phileintje om 6.30 uur laten opnemen. En ze wordt nu met spoed behandeld voor inderdaad EC! Al wist de dierenarts niet zeker dat dat het is; maar baat het niet dan schaadt het niet (heel veel) was de redenering.

 

Verder wordt haar bloed geprikt en gekeken naar suiker en werking van haar nieren. 

 

Vanmiddag belt de arts me hoe het nu gaat en ik vraag me nog wel een paar dingen af: 1. haar vriendje Fabio loopt enorm te zoeken naar haar in huis en ik vroeg me af of dat wel goed is voor ze, of dat ze toch samen moeten zijn en 2. Als het EC is, moet hij dan niet preventief ook behandeld worden? Ze eten uit dezelfde bak, plassen op dezelfde bak, wassen elkaar continue..

 

Ik ga dit uiteraard aan haar vragen maar ook wel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen ❤️ En of jullie nog andere belangrijke dingen weten die ik niet moet vergeten vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. haar vriendje Fabio loopt enorm te zoeken naar haar in huis en ik vroeg me af of dat wel goed is voor ze, of dat ze toch samen moeten zijn

Dat ligt er aan of dat voor Phileintje ook beter is, je kan het altijd met de dierenarts overleggen. Maar afhankelijk van hoe ziek ze is, kan het voor de dierenarts handiger bijhouden hoe het met haar gaat zijn, als ze alleen zit. Ook zijn partners niet altijd lief tegen elkaar als er één zwakker is door ziekte. Maar in andere gevallen kan het juist wel weer veel steun geven & helpen tegen stress. Het is dus een beetje afhankelijk van hoe jouw koppel is. 

 

 

 2. Als het EC is, moet hij dan niet preventief ook behandeld worden? Ze eten uit dezelfde bak, plassen op dezelfde bak, wassen elkaar continue..

Ik geloof dat zo'n 80% van de konijnen de parasiet mee draagt. Vaak zijn ze al bij de geboorte, nog in de buik van de moeder, besmet. Sommige konijnen leven echter hun hele leven zonder dat je daar ook maar iets van merkt.

Preventief behandelen bestaat alleen niet bij deze ziekte. De medicijnen hebben namelijk pas effect op het moment dat de parasiet echt actief is. En dat is op momenten dat er lage weerstand is, dan pas word hij actief. Bijvoorbeeld als er een andere ziekte sluimert, maar ook bij plotselinge temperatuurverschillen, ouderdomskwaaltjes die opspelen. Als de weerstand een dipje heeft, ziet de parasiet z'n kans. En pas als het actief is, heeft het middel dus zin. 
 Als je echt heel bang bent, kan het voor je eigen gemoedsrust helpen de partner mee te behandelen. Maar zelf heb ik partners niet mee behandeld. Ik heb wel standaard fenbendrops op voorraad, ik heb namelijk ook 1 ex-ec konijn. Ik ga er dus van uit dat de andere drie het ook meedragen. Ik ben altijd oplettend of ik er vroege tekenen van zie, zie ik die, dan kan ik direct starten (wel in overleg met de dierenarts natuurlijk, want vaak is er meer dan alleen fenbendrops nodig). En sommige baasjes behandelen ex-ec konijntjes preventief in tijden van stress (bijvoorbeeld rond dat ze gevaccineerd moeten worden).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update!

 

- Ze hebben Phileine bij de dierenarts de afgelopen twee dagen injecties gegeven tegen zwelling, tegen de parasiet en vitamine B voor herstel. Dat doen ze nog 1 dag, dus ik mag haar morgen ophalen. (jeej 🙂 )

- Ze eet nog niet zelf (maar accepteert de dwangvoer wel goed) - hier maak ik me nog wel een beetje zorgen om, en twijfel of het normaal is dat ze nog niet zelf eet? 

- Ze hebben haar constant in de observatie gehad en ze hebben daar geen 'epileptische' aanvallen meer gezien - nu moet ik zeggen dat ze die bij mij thuis steeds kreeg als ze een paar meter door huis hupste en aangezien ze bij de dierenarts expres in een kleine ruimte wordt gehouden is dat daar niet mogelijk. Ik ben nu dus een beetje bang dat ze die aanvallen anders wel gehad zou hebben en de arts dat nu niet gezien heeft...

 

Thuis moet ik doorgaan met medicijnen en ik had bedacht om misschien een kleiner stukje in huis af te zetten, zodat ik haar goed in de gaten kan houden en ze bijvoorbeeld niet de hele tijd onder de bank gaat zitten. Maar wel met genoeg ruimte om te kunnen zien of ze ook als ze echt aan het lopen is geen aanvallen meer heeft? 

 

Hebben jullie nog andere tips voor als ze weer thuiskomt. Waar moet ik op letten? En kan ze ook meteen weer bij Fabio na drie dagen afwezigheid? (Hij zoekt nog wel steeds in huis naar haar, dus hij is haar niet vergeten denk ik, haha)

 

 

aangepast door maaykeg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je haar morgen op mag halen. 

 

Dat ze nog niet zelf eet, is op zich wel normaal bij EC, het is echt een rotziekte, echt heel naar om je konijn zo plotseling, zo flink ziek te zien. Haal alles uit de kast wat haar ook maar kan  verleiden zelf te eten, papjes dwangvoer (die kun je ook van een lepeltje of uit een bakje aanbieden), vers groenvoer wat ze gewend is, gedroogde en verse kruiden, brokjes van een ander merk. Lekkere hooisoorten. Zorg dat ze flink verwend word en aangemoedigd word zelf te gaan / blijven eten. 
 

Fijn dat ze daar geen aanvallen meer heeft gehad, de injecties zijn denk ik dexamethason geweest, dat is wel een "paardenmiddel" wat dat betreft, en kan goed de reden zijn dat de aanvallen gestopt zijn. Ik denk zelf dat het eerder daar door komt, dan door een kleinere ruimte.  Een iets beperktere ruimte kan wel handiger zijn om haar gedrag in de gaten te houden qua eten, drinken en spijsvertering. Ik zou gewoon doen wat je zelf het prettigst vind. 

 

Wat betreft het maatje, ik zou kijken hoe ze op elkaar reageren. Wie van de twee was de baas? Als dat je dame was, heb je kans dat, omdat ze nu zwak is door ziekte, de rangorde flink verstoord is en je ram niet lief is naar haar. Maar in andere gevallen zijn partners heel lief en zorgzaam. Gewoon een kwestie van proberen, er bij blijven en kijken of ze er baat bij heeft of niet.

 

Ik heb zelf mijn EC konijn de eerste week ongeveer geloof ik wel apart van zijn partner gehad, niet dat zij niet lief was, maar hij had eigenlijk gewoon echt genoeg aan zichzelf, en zij leek dat niet te snappen. Toen hij weer wat meer opknapte, heb ik ze wel weer samen gezet. Zonder problemen, want de ram was ziek en hij was niet de baas. Er veranderde dus niets in de rangorde. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn EC-konijn teruggezet in de groep, zij was nummer 3 van de 4. Nummer 4 vond dat een mooie kans om op te klimmen in de rangorde, en ging op haar jagen. Gelukkig werd ze in bescherming genomen door nummer 2, en is het nu weer over. Maar er is dus geen eenduidig antwoord.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie antwoorden. Fijn om het te horen van mensen met zoveel konijnenkennis en ervaring. Ik heb haar een paar uur geleden opgehaald bij de dierenarts 🙂 en inderdaad ervoor gekozen om haar even apart te zetten in een kleine ruimte, zo kan ik ook haar eetgedrag en keutels in de gaten houden. Ze zijn in ieder geval wel erg blij om elkaar te zien. 

 

De rangorde bij mijn konijntjes lijkt nooit heel stabiel. De ene keer lijkt de ene de baas, de andere keer de ander. Dus benieuwd wat er straks gebeurt als ze weer echt bij elkaar zitten! 

 

Ik zag Phileine thuis wel meteen weer heel instabiel zijn bij wassen bijvoorbeeld. Dat ze bijna omvalt. Ook als ze een paar grote hupsen doet. Ik merk dat ik daar toch erg van schrik, al lijkt ze er zelf geen erg in te hebben. De dokter zei overigens ook dat ze nog lang instabiel kan zijn (en misschien wel gedeeltelijk blijft) door deze ziekte. Ik heb een goodie bag vol medicijnen mee, dus we zijn de komende maanden wel even zoet 🙂

 

Ik zal af en toe een update geven, is misschien ook fijn als anderen hier ooit mee te maken krijgen en dit lezen. En ik wil jullie super erg bedanken voor alle lieve tips. Die waren (en zijn nog steeds) heel erg welkom!

 

Liefs! 

 

 

67007AFD-D786-4CF2-82CC-212108148A52.jpeg

aangepast door maaykeg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update: Ze moet nog een beetje bijgevoerd worden, maar eet nu zelf weer hooi en wat groenvoer 🙂 Af en toe lijkt ze nog wel stomdronken als ze gaat lopen of wassen, maar ik heb goede hoop voor Philein!

 

Per dag krijgt ze op dit moment twee keer Fenbendrops, een keer Metacam en drie keer Emeprid. Dus we hebben een druk schema ❤️ 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het gaat een stuk beter met Phileine 🙂 ze is minder dronken en ze begint steeds beter te eten. Ze begint ook steeds sterker te worden in haar gevecht tegen medicijnen krijgen. Wat naast onhandig natuurlijk ook een heel goed teken is, denk ik?

 

Ik heb nog wel twee dingen waar de dierenarts me niet echt mee kon helpen. Waarvan jullie misschien weten wat ik kan doen?

 

1. Op haar rechter voorpoot heeft Phileine een kaal plekje. Dat had ze eerder niet. Is dit iets dat gevaarlijk is? Ik zie haar er verder niet bijten op die plek ofzo. 

2. Ze laat nog steeds vaak haar plas lopen. Dit staat ook wel als een van de symptomen van E. Cuniculli, maar ik vraag me af wanneer ik kan verwachten dat zoiets stopt. Of dat dit betekent dat ik haar opnieuw moet leren plassen in de bak? (of kan ze het gewoon nog niet ophouden) - Het begint nu een redelijk probleem te worden, want de konijnen lopen los in huis en ik ben nu drie keer per dat aan het dweilen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Ze was toch bij de dierenarts opgenomen geweest? Soms geven ze een infuus via het pootje. Hoewel het bij konijnen eigenlijk meestal in het oor is. Kan zijn dat het kale plekje daar van is, dat ze het geschoren hebben om te kunnen prikken? Of misschien een assistente die mis is geweest met scheren? 😉

2. Ik denk dat ze het nu gewoon nog niet kan ophouden. Welke medicijnen krijgt ze nu nog? Alleen fenbendrops / panacur?

Het kan goed dat er nog een ontsteking zit in haar blaas / urinewegen nu. Anders zou je de dierenarts er misschien over kunnen bellen, om te vragen of er nog iets is wat aanvullend voorgeschreven kan worden om daarbij te helpen.

 

Het tegenstrijd geven bij medicijnen zie ik altijd als een goed teken, dat ze hun pit terug krijgen 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kreeg Fenbendrops, Metacam en Emeprid en nu alleen nog een keer per dag Fenbendrops.

 

Er heeft zich nu alleen een ander probleem voorgedaan sinds vanmorgen. Ze eet in principe steeds beter uit zichzelf ik voer nog een klein beetje bij, maar ze maakt nu om de paar minuten een krampbeweging alsof ze gaat poepen of plassen, maar er komt dan niks uit... En ze lijkt ook wat moeite te hebben met een goede zithouding vinden soms. 

 

Ik vraag me af of dit komt omdat we gestopt zijn met Emeprid...

 

De dierenarts vindt het klinken als verstopping, omdat ik ook wat harde borrels hoorde komen uit haar buikje (verder voelt het als een volle buik, maar niet heel erg opgeblazen), dus vanmiddag weer een afspraak. We blijven wel bezig zo ❤️

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt iets totaal anders te zijn... De arts vond een haak op haar kies én ze heeft waarschijnlijk een blaasontsteking. De darmpjes zijn verder oke. Ze heeft nu medicijnen tegen ontsteking en pijnstillers. Volgende week gaat ze onder narcose voor een gebitsbehandeling en maken ze direct een echo van haar nieren/blaas, om te kijken of de ontsteking door steentjes/gruis komt.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel erg huiverig ben voor narcose. Ik heb nog nooit een konijn onder narcose gehad en ik hoor zo vaak verhalen die slecht aflopen 😞 Vorige keer zijn haar tanden ook gewoon gedaan terwijl ze wakker was, in een soort klem. Maar dat willen ze niet doen (waarschijnlijk ook wel geheel terecht hoor, ik ben geen arts) Maar toch 🙂 beetje bang voor m'n bunny onder narcose. Hebben jullie daar ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts doet een goede check voor ze onder narcose gaat, en controleert dus of de gezondheid goed is. Een konijn dat gezond de narcose in gaat, heeft heel weinig risico.

 

De gevallen waarbij het mis gaat is of dat het konijn toch niet geheel gezond bleek te zijn , of als een konijn al sterk verzwakt de narcose in gaat. De kans dat het bij een gezond konijntje mis loopt is gelukkig echt heel erg klein. Ik heb al heel wat konijnen onder narcose laten gaan, van castraties tot gebitsbehandelingen (waaronder voortanden laten verwijderen) en hier zijn ze er gelukkig allemaal goed uit gekomen 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .