Ga naar inhoud

Konijn plotseling dood


BunnieHop

Aanbevolen berichten

Hoi Iedereen.

Tot mijn grote verbazing is mijn gecastreerde voedster overleden.

Ik zag haar een halfuur geleden dronken rondlopen, dus ik de DA gebeld, die zei dat het geen kwaad kon.

Dus ik daar van uit gegaan.

Maar nu ligt ze wel dood in haar kooitje.

 

Superverdrietig natuurlijk.

 

Hebben jullie enig idee wat het geweest zou kunnen zijn?

Ze at nog goed tot een uur voor haar dood, zelfde met drinken.

Geen diarree, liggen ook geen blindedarmkeutels.

Haarzelf helemaal nog geïnspecteerd, maar niks te vinden, alleen toen dat dronken rondlopen van haar.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Cookie en pluis:

Ach jakkes wat vervelend dat je konijntje zo plots is overleden en dat nog na advies van de DA, ik zelf denk EC maar weet niet zeker naja heel veel sterkte 

Nadat ik net ff de informatie heb doorgelezen, ben ik wel zeker dat het e. Cuniculi was.

4 minuten geleden zei Okki:

Zou het misschien een hersenbloeding geweest kunnen zijn, of lopen ze daar niet dronken van rond? In ieder geval hartstikke rot...Sterkte!

Het zou kunnen, maar ze liep zo rond dat het leek dat haar evenwichtsorgaan faalde, dus ben toch meer geneigd naar e cuniculi 

 

2 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ah nee, wat verdrietig.. Sterkte! 

 

Is het niet wat snel voor EC? Of vertoonde ze al eerder symptomen (sorry als ik dat ff gemist heb)? 

Nee, ze heeft nooit eerder verschijnselen vertoond.

Ze was overal als de kippen erbij.

Het was echt puur dat loopje wat niet klopte en naar een spoed DA heb gebeld daarover omdat ik wel erg m'n twijfels had.

Ze at nog wat blaadjes witlof, dronk wat, heeft gepoept en liep daarna weer normaal.

Enige verdere aparte was dat haar oren helemaal plat lagen tijdens het eten.

Normaal staan ze zo spits als de Eiffeltoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dan nog wel een vraag.

Stel dat het E. Cuniculi is, is er iets waarmee ik Vladimir kan behandelen om die kans zo min mogelijk te maken dat hij het ook krijgt, of als hij het heeft het een beetje voor te zijn?

Ik wil hem ook niet kwijt natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

9 uur geleden zei BunnieHop:

Ik heb dan nog wel een vraag.

Stel dat het E. Cuniculi is, is er iets waarmee ik Vladimir kan behandelen om die kans zo min mogelijk te maken dat hij het ook krijgt, of als hij het heeft het een beetje voor te zijn?

Ik wil hem ook niet kwijt natuurlijk!

 

Veel sterkte met het verlies. 

 

Zolang er geen verschijnselen zijn,  heeft behandelen niet veel zin. Alleen als de parasiet actief is, hebben de medicijnen er grip op. Wat je wel kan doen is zorgen dat je panacur of fenbendrops in huis hebt, zodat je bij verschijnselen direct kan starten met behandelen. Wel in overleg met de dierenarts natuurlijk, want als hij verschijnselen heeft is er vaak meer nodig dan alleen deze medicijnen. 

 

EC veroorzaakt ontstekingen in het lijfje, het kan dus snel gaan als die ontstekingen net op verkeerde plekken zitten en daardoor snel fataal zijn. Maar een hersenbloeding zou ook kunnen, en kan ook zo snel gaan. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vrouwtjes-konijn is een aantal weken terug ook overleden. Dit kwam door E.C, dit duurde zo'n 2,5 weken en ze kon niet meer lopen, ik heb geen idee of het zo snel kan gaan, ze had het al 2x gehad en 1x is ze opgeknapt en de 2de keer is ze overleden...

 

Sterkte, Groeten Freek

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook eens een konijn verloren die binnen 2 uur of zo overleed. Ik was toen zelf niet thuis en woonde nog bij mijn ouders. Zij waren toen niet bekend met EC (geen idee of ik dat zelf was toen). Vorig jaar kreeg een konijn ook EC en toen waren ze vrij zeker dat het konijn van toen hetzelfde heeft gehad. Maargoed, helemaal zeker is het ook niet. Een hersenbloeding klinkt ook wel aannemelijk.

Hoe dan ook, vreselijk verdrietig. Veel sterkte.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel slecht geslapen, dus net pas wakker.

Gelijk mijn eigen DA ff gebeld.

Die vond het veel te snel gaan voor EC en denkt zelf een hersenbloeding of hartaanval op basis van wat ik te melden had.

Helemaal omdat ze een maand geleden nog gecontroleerd was voor haar castratie, waarbij ze tip top in orde was.

 

Iemand die daar ervaringen mee heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sjaak en Fien:

mijn vrouwtjes-konijn is een aantal weken terug ook overleden. Dit kwam door E.C, dit duurde zo'n 2,5 weken en ze kon niet meer lopen, ik heb geen idee of het zo snel kan gaan, ze had het al 2x gehad en 1x is ze opgeknapt en de 2de keer is ze overleden...

 

Sterkte, Groeten Freek

Ja, dat is altijd rot om zoiets mee te maken, jij ook nog sterkte toegewenst met jouw verlies!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel iedereen.

Nog even een update:

Ik had vanmiddag het lijfje naar mijn DA gebracht en alles nog een keertje uitgelegd.

Hun konden inderdaad ook niks vinden en op basis van mijn verhaal vermoeden zij heel sterk dat het een zware herseninfarct is geweest...

Lijfje daar achter gelaten en dan wordt ze gecremeerd.

 

En ondertussen heeft Vladimir zijn zoektocht nog niet opgegeven naar Holly.

Iemand die hier tips voor heeft?

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei BunnieHop:

Dank je wel iedereen.

Nog even een update:

Ik had vanmiddag het lijfje naar mijn DA gebracht en alles nog een keertje uitgelegd.

Hun konden inderdaad ook niks vinden en op basis van mijn verhaal vermoeden zij heel sterk dat het een zware herseninfarct is geweest...

Lijfje daar achter gelaten en dan wordt ze gecremeerd.

 

En ondertussen heeft Vladimir zijn zoektocht nog niet opgegeven naar Holly.

Iemand die hier tips voor heeft?

 

Met hem spelen en na 1 a 2 weken maakt het hem waarschijnlijk  niet meer uit.

 

heeft u het zieken konijntje of lichaam bij het mannetje laten zien? Misschien dat dit hem laat zien dat ze ziek of overleden is.

 

bij sjaak hielp dit namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sjaak en Fien:

Met hem spelen en na 1 a 2 weken maakt het hem waarschijnlijk  niet meer uit.

 

heeft u het zieken konijntje of lichaam bij het mannetje laten zien? Misschien dat dit hem laat zien dat ze ziek of overleden is.

 

bij sjaak hielp dit namelijk.

Nee helaas niet,

Ze ligt nu ook bij de DA en wordt rond 13u gecremeerd.

 

46 minuten geleden zei PaddiHazel:

Heel veel sterkte! Wat zielig.

 

Tips voor je andere konijn: een nieuw maatje zoeken.

Een nieuw kameraadje zoeken gaan we nog doen hoor.

Ik laat hem absoluut niet alleen zitten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei BunnieHop:

Hun konden inderdaad ook niks vinden en op basis van mijn verhaal vermoeden zij heel sterk dat het een zware herseninfarct is geweest...

 

Ik vraag me vaak af wat de redenatie daarachter is, behalve dat de symptomen wellicht lijken op een herseninfarct bij mensen en het daarom geconcludeerd wordt dat een dier het ook heeft (gehad). Mensen hebben ongezonde leefstijlen waardoor ze hart-en vaatziekten op kunnen lopen, misschien sommige dieren met slechte genen en slechte verzorging ook? Holly leek me nu niet een konijntje dat risico liep op dichtgeslibde vaten, vernauwde vaten, bloedpropjes, diabetes, chronische hoge bloeddruk e.d. toch? Maar ja, we weten het niet zeker natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .