Spring naar bijdragen
Evee

Waar kies jij een konijn op uit?

Een nieuw konijn kiezen  

124 stemmen

1. 1. Waar kies jij een konijn op uit? (meerdere antwoorden mogelijk)

• Het karakter naar andere konijnen toe
      66
    • Het karakter naar mensen toe
      70
    • Een bepaald formaat (dwergkonijn, groot formaat, of juist er tussenin)
      61
    • Een bijzondere vacht (rex beharing, teddy, bepaalde bijzondere kleurslag)
      14
    • Een makkelijk te onderhouden vacht (geen intensieve vachtverzorging)
      43
    • Een bepaalde stand van de oren (hangoor of staande oren)
      25
    • Ik kies bij voorkeur een langzitter uit een asiel (moeilijk karakter, bewerkelijke vacht, rode ogen, gezondheidsproblemen)
      15
    • De leeftijd van het konijn (bijv. jonge konijntjes, of juist bejaarde konijntjes)
      42
    • Anders, namelijk.... (reageer in topic)
      8

Recommended Posts

Als je begint aan (een nieuw koppel) konijnen, of als je een nieuwe partner zoekt voor een konijn dat je al hebt, waar let jij dan op?

Natuurlijk weten we allemaal dat het een match moet zijn, maar konijnen zijn er in zoveel soorten, maten, vachtjes en karakters. Vaak word je toch naar een eerste voorkeur gevraagd als je in een opvang staat. Maar welk konijn kies je dan? Wat heeft jouw voorkeur? 

Of kies je om bepaalde redenen toch voor een raskonijn van een fokker?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zelf eigenlijk best een lastige vraag haha!

Ik geef bij de opvang meestal aan dat ik geen langharige konijnen wil, omdat die regelmatige vachtverzorging gewoon niet zo mijn ding is. Verder maakt het mij niet uit.

Maar toch merk ik dat ik wel een voorkeur heb. Ik heb van kleurdwerg tot vlaam gehad, en nu zijn het allemaal klein & middelmaatjes die hier rondlopen. Daar geef ik wel iets de voorkeur aan, omdat de drie vlamen die ik gehad heb, allemaal toch flinke gezondheidsklachten kregen en niet zo heel oud werden. 

Karakter is als ik zoek naar een partner voor een konijn dat ik al heb wel belangrijk, omdat het een match moet zijn. Maar naar mij toe maakt het mij niet zo veel uit. Ik heb super lieve konijntjes gehad en ook pittbull-nijnen. Die verschillen in karakter vind ik eigenlijk het leukste aan konijnen houden. 

Ik geef voorkeur aan staande oren, maar hangoren zijn ook welkom. Ik heb nu ook één hangoor rondlopen. Hoewel ik uit de asiels alleen nog maar konijntjes met staande oren heb gehad, want die zijn blijkbaar minder populair. 

Leeftijd maakt voor mij niet uit, langzitters vind ik prima, Charlie was langzitter en is een super leuk konijntje geworden, de meest aanhankelijke die ik heb zelfs. Hoewel ik meestal niet speciaal naar langzitters op zoek was, meer gewoon naar een partner voor een konijn dat ik al heb.
Of ik een konijn met gezondheidsproblemen zou adopteren, zou afhankelijk zijn van wat voor probleem het precies is. De meeste dingen zijn denk ik geen bezwaar, de kleinere kwaaltjes, maar dat is wel van de situatie afhankelijk.  Nou is het ook wel zo dat de complexe gevallen meestal niet herplaatst worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ikzelf mag kiezen wil ik een konijn met een makkelijke vacht. Ik heb nu één konijn met een pluisvacht. Hij kwam met zijn vriendinnetje op mijn pad en het is verder een erg leuk en grappig konijn. Maar van die vacht worden we allebei niet vrolijk. Hij hoeft niet eens zo vaak gekamd te worden, maar zeker als hij verhaart heeft hij klitten in zijn vacht. En alles blijft er in hangen: hooi, keuteltjes en zelfs brokjes in zijn nek als ik brokjes in het hok strooi en hij er enthousiast onderdoor loopt. Die brokjes zijn best lastig weer uit zijn manen te vissen. Zijn vriendinnetje heeft een gladde vacht en daar hoeft nooit wat mee. 

Verder wil ik ook geen konijn met oren waar hij over struikelt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Okki:

Verder wil ik ook geen konijn met oren waar hij over struikelt. 

Goed punt, maar dat zijn denk ik alleen Engelse hangoren. En die zie je gelukkig niet vaak in asiels.  En als dat wel zo is, het is een optie om de oren te laten amputeren / couperen. Normaal word dat niet als diervriendelijk gezien, maar aangezien de enorme oren voor zoveel pijn, belemmering en problemen zorgen, wordt daarvoor wel een uitzondering gemaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen heb ik uitgezocht voornamelijk op gevoel. Mijn ram is een teddydwerg die in het begin vaak beet, dat gaat nu veel beter. Ondanks zijn vervelende vacht (vooral voor hem) zou ik hem zo weer kiezen. Met mijn voedster is het een perfecte match. 

Het was wel een voorwaarde dat hij niet te groot zou zijn omdat ik een vrij kleine woonkamer heb. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak is het een stukje uitstraling. Of een bepaalde blik wat mijn interesse dan wekt. Ik heb wel een zwak voor gele konijnen maar ik heb onlangs nog een gevlekte witte gehaald. Puur hoe ze op de foto keek trok mijn aandacht. Maar mocht het totaal geen match zijn dan gaan we verder zoeken omdat ik wel wil dat mn konijnen happy met elkaar zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben in augustus onze konijnen opgehaald uit de opvang en we wilden graag een koppeltje. Toevallig kwam er net die dag een supermooi koppel hangoren binnen en die hebben we meteen gereserveerd. Als we zelf een koppel hadden moeten samenstellen dan had ik voorkeur uitgesproken voor niet te grote konijnen (dwerg hoeft niet per se maar liever niet meer dan 2,5/3 kg), een makkelijk te onderhouden vacht en geen duidelijke kwalen zoals een gebit dat iedere maand moet worden nagekeken ofzo. Hangoren hebben iets meer mijn voorkeur, maar staande oren vind ik ook helemaal prima. Als de konijnen maar fijn matchen met elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pff, lastige vraag. In het verleden ging mijn voorkeur voornamelijk uit naar grote konijnen, maar vanwege de kortere leeftijdsverwachting en gezondheidsklachten zijn we de laatste keer dat we een nieuw maatje zochten toch maar voor een 'normaal' formaat konijn gegaan. Dat sluit overigens niet uit dat ik de volgende keer weer voor een grote zou gaan, haha. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat er op dat moment in de opvang zit en of het een goede match vormt. Omdat de konijnen buiten wonen heb ik liever geen langharige konijnen of konijnen met moeilijkere gezondheidskwalen. De kleur of stand van de oren maakt mij echt helemaal niks uit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij het liefst konijnen waarvan de vacht weinig tot geen verzorging nodig heeft. Is veel minder stress van beide kanten.

De grootte, kleur, ras (of geen ras) maakt mij echt niet uit, zolang het maar een goede match is.

Een paar probleempjes aan de konijnen vind ik ook geen probleem, maar niet iets wat de rekening compleet leeg trekt.

bewerkt door BunnieHop

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begin niet meer aan een langharig konijn, ik werd elke keer een beetje verdrietig als ik haar weer een knipbeurt moest aandoen. Ik wil dat ze klein zijn, max 2.5 kg liever kleiner, vanwege de ruimte en spulletjes die ik voor ze heb, rechtopstaande oortjes en een match met mijn konijn. Als het om een voedster gaat bij voorkeur gecastreerd, maar daar heb ik tot nu toe nog geen mazzel mee gehad. Eerst zocht ik wel op leeftijd, maar de laatste keer ging ik kijken voor een oudje en kwam thuis met eentje van 6 maanden 🤷. Heel belangrijk is dat ze zindelijk zijn. Mocht het een keer zo uitkomen dat een hangoor de beste match is dan geef ik die natuurlijk ook een fijn huisje, zal alleen nooit mijn eerste keus zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog niet zo heel veel konijnen uit de opvang, maar toch al vier intussen. 

't Eerste rammetje moest bij mijn voedster passen, maar had ik eigenlijk op voorhand al uitgekozen op basis van een foto. In de opvang aangekomen heb ik me laten rondleiden langs alle mogelijke kandidaten, maar toen in hém zag, zag ik, als het ware, geen andere konijnen meer. En gelukkig bleek het de perfecte match.

't Tweede rammetje heb ik ontmoet in de opvang zelf, ik had toen niet meteen een idee wat ik wel of niet wou, behalve dat hij mijn voedstertje gelukkig moest maken, (de enige eis was: géén hangoor. En waarmee kwam ik naar huis: een hangoor.) , maar toen ik hem zag, was het hetzelfde verhaal: ik zag géén andere konijnen meer. Hij bleek een echte brokkenpiloot, maar de liefde was er niet minder om. Ik heb sinds nog vaak gedacht dat hij ergens wel geluk had bij mij terechtgekomen te zijn, bij een baasje dat op BB meeleest en dus misschien toch iets vlugger symptomen zal zien of beter geïnformeerde beslissingen kan nemen. Mocht hij in een hokje achteraan de tuin zijn terechtgekomen ... 

't Eerste voedstertje dat ik uit de opvang geadopteerd heb, zou bij het makkelijkste konijn ooit komen te wonen, dus deze keer mocht ik volledig zelf kiezen. Er werden verschillende bino's (albino's) bij het rammetje gezet, en het klikte met allemaal wel, maar ik koos de langharige, omdat zij toch wel de meeste kans had anders een langzitter te worden. Om onbegrijpelijke redenen zijn rode ogen blijkbaar niet zo populair. 

En dan 't derde rammetje, die had ik eigenlijk ook op voorhand al op foto uitgekozen, zelfde verhaal als bij het eerste rammetje. 

Dus mijn antwoord is zoiets als: voornamelijk op gevoel, zolang ze maar passen bij het konijn/de konijnen die ik al heb, maar stiekem heb ik toch wel mijn voorkeuren, dus als beide gecombineerd kunnen worden, is dat voor iedereen een win. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het maakt mij niets uit maar bij voorkeur geen langharig konijn ivm vachtverzorging, grotere kans op verstopping (?). Maar als mijn huidige konijn een supergoede match zou zijn met een langharig konijn ga ik het hier niet op afketsen. 

Ik heb zelf wel een zwak voor konijnen tot circa 2,5 kilo, rechtopstaande oortjes en die lichtbruin gevlekte vind ik erg mooi. Maar goed, dat is wat ik zelf mooi vind. Als mijn konijn hier een match mee heeft heb ik geluk en anders pech 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voornamelijk karakter omdat het konijn bij het andere konijn moet passen. Ik wil nog wel eens een zwak hebben voor langzitters of moeilijk plaatsbare konijnen. Ze hoeven niet knuffelig te zijn, ik vind het al leuk genoeg om naar ze te kijken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Puur op de match met mijn overige konijnen. De laatste keer heb ik als enige eis gesteld dat er geen vachtverzorging nodig is, dat zie ik mezelf niet doen. Het werd een zwart konijn, dat heeft als nadeel dat ik haar 's avonds niet kan zien, maar dat zou voor mij geen reden zijn geweest om haar niet te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn voorkeur gaat uit naar "normale" konijnen dus geen extremen in welke categorie dan ook, gewoon konijnen. Mij maakt het niet uit of ik een konijn gelijk leuk vind of niet, het moet een goed koppel vormen met hun maatje en ik wen er maar aan. Ik heb spuuglelijke konijnen gehad wat tekening betreft, rare Teddy Widders (heten die zo?) die mijn rammetjes uitgekozen hadden met lange vachten, hangoren en snijtanden die alle kanten op groeiden in eerste instantie. Ik ben niet moedig genoeg om een probleemgevalletje te adopteren dat het misschien niet lang meer maakt, ik heb dat van mezelf geaccepteerd, min of meer. Ik heb een diep respect voor mensen die dat kunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind reuzen echt heel leuk om te zien, maar ik weet dat ik ze niet kan bieden wat ze nodig hebben qua ruimte. Ik vind het wel belangrijk dat konijnen mij ook een beetje leuk vinden. Schootkonijnen hoeft nou ook weer niet maar ik vind het leuk als ze gezellig op me af komen rennen en ik ze even een aai mag geven. En langhaar liever niet, want ik ben geen ster in vachtverzorging. Ik heb mn eigen haar ook al een week niet gekamd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik mij 1e voorkeur doorgeef aan een opvang, dan kies ik vaak een konijn dat een andere vachtkleur heeft dan mijn eigen konijn, staande oren, een makkelijk te verzorgen vacht en in leeftijd ongeveer gelijk aan mijn eigen konijn. Karakter kijk ik niet naar, dat doet mijn konijn wel 😉

Overigens is het nog maar 1x voorgekomen dat het ook klikte met de 1e keus, maar het konijn wat ik mee naar huis nam is tot nu toe wel overeen gekomen met het lijstje wat ik hierboven heb genoemd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn jonge NHD's had ik als eerste. Zij komen van een fokker. Ik heb daar bewust voor gekozen omdat ik wist dat ik na deze set altijd aan zou vullen met opvangkonijnen, dus ik koos twee konijntjes die qua achtergrond en kleur helemaal naar mijn zin waren. Ze waren beiden ook mijn eerste keus bij de fokker (meerdere voorkeuren uitspreken gaf meer kans dat je werd geselecteerd). Ik heb bewust voor de NHD gekozen vanwege het formaat en karakter. 🙂

En toen kwamen er nog twee bij.. Wat helemaal niet het plan was.. Haha. Mijn Teddy Widder voedster heb ik overgenomen uit een verwaarloosde situatie, van een familielid. Daar moest een vriendje bij en hij komt uit de opvang. Ik heb daar allereerst gekeken naar leeftijd (voedster was al 7) want ik wilde er een 'oudje' bij. Het maakte me verder niet uit hoe hij er uit zag. Uiteindelijk met een Teddy Dwerg naar huis gegaan met een vergelijkbare achtergrond (ze waren allebei kaal ivm scheren door vervilte vacht). Fantastisch verliefd stelletje.

Wat ik heb geleerd voor de volgende keer? Als het even kan echt geen langharige konijnen meer 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk naar grootte. Ik vind die joekels super leuk maar die passen gewoon echt niet in mijn ren. Mijn Muffin is 3.5 kilo en dat vind ik echt de max voor mijn ren. Ooit als ik een tuin heb neem ik reuzen haha. Het typische dwerg uiterlijk spreekt mij niet persé meteen aan dus ik neig sneller naar de grotere konijntjes.

Qua kleur,  toen ik voor Muffin en Monster ging was mijn eis dat ze geen kleur+oren combo hadden die 1 van mijn vorige konijnen gehad hebben (NHD bruine hangoor, bruin/zwart Lotharinger rechtoor en licht grijze rechtoor), omdat ik dat wel gek vond, een look alike van mijn overleden konijnen. Maar nu zou ik die kleuren best weer willen hebben. Verder vind ik hele speciale kleuren vaak wel gaaf: Rus, tan, albino en zo. Ik vind bouw belangrijker,  zoals ik al zei knap ik vaak af op de dwergkonijntjes met die hele korte oortjes.

Ik wil niet te jong. Ik heb ooit een drama pubernijn gehad, dus als ik dat kan omzeilen heb ik dat heel graag haha. Liefste minimaal 1 jaar dus, verder maakt het me niet uit. Muffin was al 4 toen ik haar kreeg.

Langharige konijnen en medische probleemgevallen laat ik zitten, daar zit ik gewoon niet op te wachten. Het moet ook voor mij leuk blijven. Moeilijk karakter maakt me dan weer niet uit, want ik hoef geen knuffel konijn of zo. Ze moeten wel in een woonkamer in een ren durven leven, want de hele dag in je schuilhokje zitten als er een mens in de woonkamer zit is ook niks. Maar ik zou liegen als ik zei dat ik Muffin niet om haar charmes heb uitgekozen haha!

bewerkt door Piku

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind een wat groter konijn erg leuk, zo'n 3-4 kilo. Ook niet groter, net zo'n middenmaatje.

Dat is qua uiterlijk eigenlijk mijn enige 'eis'. In de loop der jaren heb ik steeds minder 'eisen'.

Eerder koos ik vooral voor grote hangoor konijnen, maar nu niet meer perse. Een beetje groter konijn, oordracht maakt niet uit en kleur ook niet. Effen vindt ik misschien wat mooier dan echt bont. Vond het eerder wel fijn als 1 van de konijnen wat wit had, zodat je vanuit huis kon zien waar in de ren ze zaten, maar inmiddels heb ik een helemaal zwart en een wildkleurig konijn, lekkere schutkleuren 😬
Belangrijkste is natuurlijk dat het konijn een klik heeft met het konijn wat ik al heb. Want een lekker klef stelletje is natuurlijk geweldig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites