Ga naar inhoud

Konijn in vervoersbench


BunnieHop

Aanbevolen berichten

Wat bedoel je precies?

 

Of er een makkelijkere manier is om je konijn in een reismand te krijgen? 

 

Ik pak voor de lastige konijnen 2 paneeltjes van zo'n goedkoop rennetje. Daarmee zet ik het konijn klem in de ren, dan pak ik hem op en zet ik hem in de reismand, die ik op het dak van het nachthok klaar zet. Dat gaat zo snel, dat ze geen tijd hebben om te realiseren wat hun overkomen is. 

De andere konijnen geef ik af en toe wat lekkers in hun reismandjes, gewoon zomaar, als ze niet naar de dierenarts hoeven.  Dat heeft als voordeel dat als ze de reismandjes zien, ze er meestal al zelf in huppen zonder dat ik ze op hoef te tillen. Scheelt weer stress 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Evee:

Wat bedoel je precies?

 

Of er een makkelijkere manier is om je konijn in een reismand te krijgen? 

 

Ik pak voor de lastige konijnen 2 paneeltjes van zo'n goedkoop rennetje. Daarmee zet ik het konijn klem in de ren, dan pak ik hem op en zet ik hem in de reismand, die ik op het dak van het nachthok klaar zet. Dat gaat zo snel, dat ze geen tijd hebben om te realiseren wat hun overkomen is. 

De andere konijnen geef ik af en toe wat lekkers in hun reismandjes, gewoon zomaar, als ze niet naar de dierenarts hoeven.  Dat heeft als voordeel dat als ze de reismandjes zien, ze er meestal al zelf in huppen zonder dat ik ze op hoef te tillen. Scheelt weer stress 🙂 

Bij mij haalt eten in de reismand leggen niet zo veel uit helaas, alsof hij het al weet!

En oppakken vind hij echt afschuwelijk!

Lig meestal dan ook open of heb enorme krassen (meneer is ook best zwaar en trapt echt hard met die achterpoten van hem).

Maar ik zal wel eens proberen de reismand een aantal keer gewoon neer te zetten, zonder dat hij weg hoeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stop er wat lekker hooi en kruiden in, wat brokjes verstopt er tussen, en laat hem een dagje staan. Pak hem dan weg, maak hem schoon, en probeer het een week later nog eens met wat leuks en lekkers er in. En dan weer, en weer, en weer. 😉 Je leert een konijn niets aan in een dag, dat kost meestal weken of maanden. 

 

Geen enkel konijn houd van optillen. In de natuur worden konijnen alleen opgetild op het moment dat ze door een roofdier gepakt worden. Dat instinct zit er bij onze huiskonijnen nog steeds in: Er zijn eigenlijk 2 reacties mogelijk in zo een situatie: verstijven van angst (vaak verward voor hij is zo rustig, hij vind het helemaal niet erg) of spartelen met alles wat je in je hebt. Dat is niet af te leren, hoewel je soms wel tot een bepaalde acceptatie kan komen. Het blijft een stressvol iets. Vandaar hier op het forum ook de tip om niet op te tillen als het niet nodig is. Heel veel dingen kunnen gewoon als ze op vier pootjes staan. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ellende is dat hè? Iets lekkers erin leggen werkte hier eerst goed, maar nu trappen ze er niet meer in. Ik drijf ze daarom meestal in een hoekje, maak het hoekje dan steeds kleiner door de bench naar ze toe te schuiven, totdat ze geen andere mogelijkheid hebben dan in de bench te gaan. Op die manier hoef ik ze ook niet op te pakken. 

aangepast door Pablo&Lola
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Wat een ellende is dat hè? Iets lekkers erin leggen werkte hier eerst goed, maar nu trappen ze er niet meer in. Ik drijf ze daarom meestal in een hoekje, maak het hoekje dan steeds kleiner door de bench naar ze toe te schuiven, totdat ze geen andere mogelijkheid hebben dan in de bench te gaan. Op die manier hoef ik ze ook niet op te pakken. 

Ik doe hetzelfde. Deze methode geeft toch het minste stress bij mijn konijnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Gijs is ook zo'n vechter. Ik pak hem met tuinhandschoenen. Gaat een stuk sneller, omdat ik hem dan gewoon vast kan houden. Hoef ik niet meer achter hem aan te jagen als hij weer los is gekomen omdat hij mijn handen open heeft gekrabd. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het net zo als @Pablo&Lola en @Mira11.

Mijn ervaring is dat dat inderdaad de minste stress geeft. Veel minder dan vangen/jagen met je handen.
Ik stap met de reisbench de ren in, loop direct naar het konijn wat ik moet hebben en schuif als het ware de reisbench om het konijn heen. Meestal moet je nog even een duwtje tegen de billen geven. Deurtje er voor schuiven en vastzetten, klaar!

Soms lopen ze wel even weg als ze mij zien aankomen met de reisbench, maar ik zet ze met de bench klem in een hoek en schuif deze gelijk om het konijn heen.

Mijn ervaring is dat ze, als ze weer terug zijn in hun hok bv na een dierenartsbezoek, ook eigenlijk niet een tijdje bang voor mij zijn.

Toen ik ze nog met de handen ving, waren ze daarna soms nog dagenlang argwanend naar mij toe. Het lijkt wel of ze nu de reismand de schuld geven van alle ellende, want vanaf het eerstvolgende voermoment is er niks aan de hand en komen ze gewoon vol vertrouwen naar mij toe. Hier werkt dat dus erg prettig.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .