Ga naar inhoud

Waarschijnlijk snot...hoe aanpakken bij dierenarts?


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Ot heeft snot. Denk ik. Hij niest regelmatig, zijn neusje lijkt schoon maar vanavond zag ik dat zijn voorpootjes niet mooi schoon zijn. Hij zit zichzelf ook erg veel te wassen de laatste tijd en hij gaat vaker liggen (dit laatste kan ook door de warmte komen misschien). Vorige week is Sien gecastreerd en sinds dit weekend niest zij ook ineens.

Nou ben ik drie weken geleden met de konijnen bij de dierenarts geweest voor hun vaccinatie. Ik heb toen ook aangegeven dat Ot weleens niest en ze heeft bij beide konijnen geluisterd naar de longen (denk ik?) voor ze de vaccinatie gaf. Ook heeft ze bij Ot in de oren gekeken omdat hij vaak aan zijn oren krabt. Ze heeft een kweek gemaakt van zijn huidschilfers uit zijn oor en daar bleek geen oormijt ofzo te zitten. Snot kon het volgens haar niet zijn want dan zou hij echt een hele vieze neus moeten hebben en dat heeft hij dus niet.

 

Ik lees net in een ander bericht dat konijnen bij vaccinatie vaak even helemaal nagekeken en ook gewogen worden. Dit is bij Ot en Sien niet gebeurd (alleen geluisterd op het buikje en in de oren gekeken omdat ik aangaf dat Ot zat te krabben). Verder is er niks nagekeken eigenlijk. Ik heb dus een beetje mijn twijfels bij deze specifieke dierenarts (ik vond het al vreemd dat ze mij vroeg of ik de konijnen even uit het mandje wou halen omdat zij ze nog niet kende...) en was blij dat Sien gecastreerd werd door een andere arts. Ik had voor de castratie gevraagd of ze tijdens de narcose ook even haar gebit wilden nakijken, maar dit heeft de dierenarts dus niet gedaan (assistente was vergeten het in de computer te zetten en het wordt niet standaard nagekeken tijdens een narcose).

 

Deze kliniek staat wel op de lijst met konijnkundige dierenartsen dus misschien heb ik net de verkeerde getroffen (er werken er best wel veel), maar ik baal er wel van dat ik nu dus met een niezend konijn met inmiddels vieze pootjes zit, en een tweede niezend konijn nu.  Nou kan ik er wéér heen en de konijnen hebben er niet echt lol van als ik erheen ga. Ze zijn echt een dag of twee van slag, eten minder goed en poepen minder goed. Ik wil morgen bellen voor een afspraak en dan wil ik vragen naar een afspraak bij de meest konijnkundige arts die verstand heeft van snot.

Maar wat moet ik weten voordat ik langs ga? Ik heb al even gezocht hier op de site maar lees allemaal namen van verschillende antiobiotica en het een werkt wel en het andere werkt niet en het zegt mij allemaal niets... Waar moet ik naar vragen, welke medicijnen moet ik hebben? En moeten ze allebei behandeld worden, ook als de ene alleen maar af en toe niest tot nu toe?

Ik lees ook over spoelen. Moet je dat dan zelf doen of doet de dierenarts dat? En als je het zelf moet doen...hoe dan?! 

En antibiotica, wordt dat ingespoten met een injectie of is dat ook een drankje? Gaat dat net zo makkelijk als metacam (likken uit het spuitje) of wordt dat drama? (ik pak mijn konijnen normaal gesproken nooit op)

 

Ik hoop dat iemand antwoorden heeft op mijn vragen. En sorry voor het lange verhaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee, dus ik heb geen antwoorden voor je. Maar als je twijfelt aan je dierenarts, zoek dan een andere. Ik ben ook afgelopen week spontaan overgestapt omdat ik twijfels had.

Bij een vaccinatie wordt ook altijd een jaarlijkse controle gedaan. Mijn ervaring is dat ze ook gewogen worden en het gebit wordt gecontroleerd. 

In welke regio woon je? Misschien weet iemand hier een goede dierenarts.

Je zou ook eens in de topics kunnen zoeken. Er is de afgelopen dagen best wel wat gepost over snot.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik heb er geen ervaring mee, dus ik heb geen antwoorden voor je. Maar als je twijfelt aan je dierenarts, zoek dan een andere. Ik ben ook afgelopen week spontaan overgestapt omdat ik twijfels had.

Bij een vaccinatie wordt ook altijd een jaarlijkse controle gedaan. Mijn ervaring is dat ze ook gewogen worden en het gebit wordt gecontroleerd. 

In welke regio woon je? Misschien weet iemand hier een goede dierenarts.

Je zou ook eens in de topics kunnen zoeken. Er is de afgelopen dagen best wel wat gepost over snot.

 

Ik wou ze eigenlijk nog wel een kans geven. Ze zijn niet voor niks op de lijst beland toch? Het is verder wel een hele prettige kliniek en ik heb er iig al een veel beter gevoel bij dan onze oude dierenkliniek... Ik ga wel echt vragen naar iemand die ervaring heeft hiermee.

 

Ik woon in Overijssel, Twente/Salland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat balen! Ik heb gelukkig ook geen ervaring met snot, dus ik kan je daar helaas ook niet mee helpen, maar wil je wel alvast succes wensen! 

 

Ik denk dat ik zo'n beetje alle dierenartspraktijken hier in de regio al heb geprobeerd, maar ben de laatste keer toch weer naar mijn 'oude' praktijk gegaan. Ik vraag wel altijd naar een specifieke dierenarts, van wie ik denk dat die de meeste kennis heeft op een bepaald gebied. Lastig hè? Vooral met konijnen..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het kunnen dat ze door de vaccinatie even Wat minder qua gezondheid zijn? Dat heb ik een keer gehad, beetje loom en snotterig. Dat ging vanzelf over, aldus toen mijn dierenarts. Maar bij zo’n gevoel zou ik kijken of je kan overstappen op dierenarts, of een afspraak maken bij een specifieke dierenarts die daar werkt. Soms werkt er een konijnkundige dierenarts maar die moet je dan net treffen.
Ik heb zelf twee dierenartsen, eentje die echt heel fijn is maar die heeft beperkte openingstijden. De ander is heel ruim en ook s avonds open dus daar kom ik als er spoed is en m’n eigen dierenarts is dicht. Daar werkt 1 dierenarts die zich richt op konijnen en knaagdieren, de rest is gewoon ‘standaard’ dierenarts als je dat zo kan noemen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees ook weer even mee want jouw verhaal lijkt erg op het mijne. Ik zit met hetzelfde probleem. Binky heeft al ruim 1,5 jaar een vaag groenig neusje aan de buitenkant maar heb ik letterlijk nooit horen niezen. Monky haar neusje was altijd schoon dus ik dacht dan zal het wel niet besmettelijk zijn. Maar die heeft dus sinds een week of 2 een vies neusje en niest heel zeldzaam.

Ben ook naar de DA geweest maar zij raadde geen antibiotica aan omdat ze er allebei te goed uit zagen. Maar ik heb ook enorm m'n twijfels, ze kwam ook niet echt zeker aan. Ik denk dat ik nog een keer naar mijn oude DA ga en vraag dan ook even naar de meest konijnkundige. Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en hier zit geen konijnkundige DA helaas. Vind het zo moeilijk. Het is ook zo'n drama om naar de DA te gaan iedere keer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je inmiddels weet heb ik veel ervaring met snot. Het is nu niet te zeggen welke antibiotica je moet hebben. Bij de één werkt het ene, bij de ander het andere. De antibiotica die bij mij voorbij zijn gekomen zijn enrofloxoral, novadox, draxxin, duplocilline en baytril. Sommige dierenartsen nemen wel kweekjes, de dierenartsen waar ik geweest ben (inclusief Evert-Jan van Wilhelminapark) doen dat niet, omdat het resultaat vaak zo vervuild is dat ze er toch weinig mee kunnen. Kwestie van uitproberen dus. Allemaal zweren ze bij spoelen, ik zelf ook. Ik heb een fles fysiologisch water in de koelkast van een halve liter ofzo. Dat doe ik in 2 spuitjes, ik heb spuitjes van 5ml en doe daar 2.5ml in. Even wat opwarmen, ik leg ze altijd op een kopje heet water. Konijn in een handdoek, 1 iemand vasthouden, de ander spuit gewoon zo'n spuitje leeg in elk neusgat. Het is erg onprettig voor ze maar het geeft wel verlichting en zorgt dat de boel niet zo gauw gaat indrogen en vastzitten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stomme vraag maar helpt die antibiotica ze er echt vanaf of biedt het enkel verlichting? En is het niet slecht om zoveel antibiotica te geven, dat ze op den duur imuun worden?

 

Als ik iedere dag moet gaan spuiten bij Binky gaat dat echt een ramp worden, die overleefd dat volgens mij niet. En spuiten doe je misschien ook pas als ze echt last van het snot hebben? Dat lijkt nu niet het geval namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ze er wel echt vanaf helpen! Als het bacterieel snot is helpt antibiotica echt. Antibiotica dood bacteriën.

 

Vroeger mochten konijnen breed-spectrum antibiotica krijgen, en was snot veel makkelijker verholpen. Sinds er regels zitten aan antibioticagebruik, i.v.m. infecties met bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica, mogen die soorten niet meer bij dieren gebruikt worden. Een breed spectrum antibiotica kan in zo een situatie de enige redding voor een mens zijn, en door het veel te gebruiken is er kans dat er bacteriën komen die zich ook tegen die soort wapenen. Dat willen ze dus voorkomen door het gebruik te beperken. Het is dus niet je konijn die er immuun voor word, maar sommige bacteriën. 

 

Er zijn strenge richtlijnen voor 1e  en 2e keuze antibiotica. In eerste instantie krijg je dus altijd een 1e keus antibiotica voorgeschreven voor je konijn. Soms is het de goede keus en werkt het. Soms ook niet. Het nadeel is dat je vaak goed moet zoeken voor welke soort de bacterie gevoelig is. Als de eerste soort niet werkt kunnen ze een swab nemen om te testen welke soort(en) het veroorzaken. Bij snot is het vaak een combinatie van bacteriën die het veroorzaakt, en dat maakt het dus helemaal lastig. Vandaar dat het soms zoeken is tussen de soorten die konijnen mogen hebben, welke soort in jouw situatie goed aanslaat. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Twente, in mijn woonplaats zit ook een konijnkundige dierenarts. Als je echt dicht bij of in Salland woont dan zal het wel te ver zijn. Maar mocht het toch wat zijn, de praktijk heet Dierenartsenpraktijk Noordoost Twente. De laatste keer dat ik naar de konijnkundige arts vroeg werkte ze niet ivm corona, maar misschien is dat ondertussen wel veranderd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Pablo&Lola:

Wat balen! Ik heb gelukkig ook geen ervaring met snot, dus ik kan je daar helaas ook niet mee helpen, maar wil je wel alvast succes wensen! 

 

Ik denk dat ik zo'n beetje alle dierenartspraktijken hier in de regio al heb geprobeerd, maar ben de laatste keer toch weer naar mijn 'oude' praktijk gegaan. Ik vraag wel altijd naar een specifieke dierenarts, van wie ik denk dat die de meeste kennis heeft op een bepaald gebied. Lastig hè? Vooral met konijnen..

 

Ja, ontzettend balen. Dankjewel. Vind het ook erg lastig. Ben online al aan het kijken naar andere klinieken hier in de omgeving maar als ik dan over konijnen zie staan dat ze een maatje moeten hebben (helemaal mee eens) en dat je dan het beste kunt gaan voor 'combi gecastreerd mannetje/vrouwtje' óf 'twee gecastreerde konijnen van hetzelfde geslacht, als ze maar uit hetzelfde nestje komen', dan heb ik er meteen al geen vertrouwen meer in... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Renske34:

Zou het kunnen dat ze door de vaccinatie even Wat minder qua gezondheid zijn? Dat heb ik een keer gehad, beetje loom en snotterig. Dat ging vanzelf over, aldus toen mijn dierenarts. Maar bij zo’n gevoel zou ik kijken of je kan overstappen op dierenarts, of een afspraak maken bij een specifieke dierenarts die daar werkt. Soms werkt er een konijnkundige dierenarts maar die moet je dan net treffen.
Ik heb zelf twee dierenartsen, eentje die echt heel fijn is maar die heeft beperkte openingstijden. De ander is heel ruim en ook s avonds open dus daar kom ik als er spoed is en m’n eigen dierenarts is dicht. Daar werkt 1 dierenarts die zich richt op konijnen en knaagdieren, de rest is gewoon ‘standaard’ dierenarts als je dat zo kan noemen. 

 

Zou dat kunnen, zo'n 3 weken na de vaccinatie nog? Ot nieste trouwens daarvoor ook al... Ik heb nu een afspraak gemaakt voor morgen en heb gevraagd naar de meest konijnkundige dierenarts die ze hebben. Assistente begreep niet helemaal wat ik bedoelde. 'Een dierenarts voor gezelschapsdieren bedoel je?' Toen ik uitlegde waarom ik niet zo'n goed gevoel had bij de dierenarts die vaccinaties heeft gegeven zei ze dat ik misschien dan eens richting het westen moest, Utrecht ofzo, omdat ze daar konijnen echt als huisdier zien (?) en hier in het oosten meer 'gewoon voor de leuk'... In het westen zitten ook de mensen van Konijnenbelangen zei ze... Maar ze kon me wel één dierenarts aanraden die er volgens haar het meeste verstand van had en daar ga ik morgen heen. Voelt het niet goed, dan zoek ik verder naar een andere praktijk. Ik neem beide konijnen mee, kan ik ook meteen even naar de wond van Sien laten kijken. Of die helemaal mooi geneest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Newby1981:

Ik lees ook weer even mee want jouw verhaal lijkt erg op het mijne. Ik zit met hetzelfde probleem. Binky heeft al ruim 1,5 jaar een vaag groenig neusje aan de buitenkant maar heb ik letterlijk nooit horen niezen. Monky haar neusje was altijd schoon dus ik dacht dan zal het wel niet besmettelijk zijn. Maar die heeft dus sinds een week of 2 een vies neusje en niest heel zeldzaam.

Ben ook naar de DA geweest maar zij raadde geen antibiotica aan omdat ze er allebei te goed uit zagen. Maar ik heb ook enorm m'n twijfels, ze kwam ook niet echt zeker aan. Ik denk dat ik nog een keer naar mijn oude DA ga en vraag dan ook even naar de meest konijnkundige. Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en hier zit geen konijnkundige DA helaas. Vind het zo moeilijk. Het is ook zo'n drama om naar de DA te gaan iedere keer.

 

Ja, heel herkenbaar. Vervelend is dat hè? Je wilt gewoon voor de volle 100% op je dierenarts kunnen vertrouwen. Ik heb er zo'n hekel aan dat IK met een mogelijke diagnose moet komen. 🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Eefje:

Zoals je inmiddels weet heb ik veel ervaring met snot. Het is nu niet te zeggen welke antibiotica je moet hebben. Bij de één werkt het ene, bij de ander het andere. De antibiotica die bij mij voorbij zijn gekomen zijn enrofloxoral, novadox, draxxin, duplocilline en baytril. Sommige dierenartsen nemen wel kweekjes, de dierenartsen waar ik geweest ben (inclusief Evert-Jan van Wilhelminapark) doen dat niet, omdat het resultaat vaak zo vervuild is dat ze er toch weinig mee kunnen. Kwestie van uitproberen dus. Allemaal zweren ze bij spoelen, ik zelf ook. Ik heb een fles fysiologisch water in de koelkast van een halve liter ofzo. Dat doe ik in 2 spuitjes, ik heb spuitjes van 5ml en doe daar 2.5ml in. Even wat opwarmen, ik leg ze altijd op een kopje heet water. Konijn in een handdoek, 1 iemand vasthouden, de ander spuit gewoon zo'n spuitje leeg in elk neusgat. Het is erg onprettig voor ze maar het geeft wel verlichting en zorgt dat de boel niet zo gauw gaat indrogen en vastzitten.

 

Dat lijkt me echt verschrikkelijk om te doen. Ik houd mijn konijnen eigenlijk nooit vast. Ze worden heel graag geaaid en zijn supertam maar als je aanstalten maakt om ze vast te gaan houden rennen ze keihard weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Evee:

Snot kan overigens ook door andere dingen dan bacteriën veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld door gebitsproblemen of een vreemd object (hooi, stro, gras) dat in de neus vast zit. 

 

Kan een dierenarts in principe zien wat de oorzaak is? Of is het een kwestie van antibiotica proberen, helpt dat niet, volgende kuur, helpt dat niet, weer een kuur en daarna maar eens zien wat er dan aan de hand kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei IreneM:

Ik woon in Twente, in mijn woonplaats zit ook een konijnkundige dierenarts. Als je echt dicht bij of in Salland woont dan zal het wel te ver zijn. Maar mocht het toch wat zijn, de praktijk heet Dierenartsenpraktijk Noordoost Twente. De laatste keer dat ik naar de konijnkundige arts vroeg werkte ze niet ivm corona, maar misschien is dat ondertussen wel veranderd. 


Ootmarsum is 45 minuten rijden voor mij. Zou op zich kunnen maar is niet ideaal... Ik wacht eerst even de afspraak morgenmiddag af. Kijken hoe het gaat bij een andere arts daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Dat lijkt me echt verschrikkelijk om te doen. Ik houd mijn konijnen eigenlijk nooit vast. Ze worden heel graag geaaid en zijn supertam maar als je aanstalten maakt om ze vast te gaan houden rennen ze keihard weg.

Ja hier hetzelfde, we doen het ook niet elke dag, beetje afhankelijk van hoeveel ze niest. Anderzijds, als het alternatief super veel niesbuien en snottebellen is, wat is dan even een halve minuut dit doen.. er zijn geen konijnen die het fijn vinden, maar ja. Je moet dan toch twee kwaden tegen elkaar afwegen.

 

Een dierenarts kan niet zien wat de oorzaak is, tenzij je naar Wilhelminapark gaat voor een kijkoperatie en de mazzel hebt dat die een stuk hooi in de neus ziet zitten wat verwijderd kan worden. Voor zover ik weet zijn er geen andere dierenartsen in Nederland die hiervoor de juiste apparatuur in huis hebben. We hebben dat voor Frits destijds wel gedaan, konden bijna 400 euro aftikken en er bleek niks in zijn neus te zitten 🤷

  • Verward 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Ja hier hetzelfde, we doen het ook niet elke dag, beetje afhankelijk van hoeveel ze niest. Anderzijds, als het alternatief super veel niesbuien en snottebellen is, wat is dan even een halve minuut dit doen.. er zijn geen konijnen die het fijn vinden, maar ja. Je moet dan toch twee kwaden tegen elkaar afwegen.

 

Een dierenarts kan niet zien wat de oorzaak is, tenzij je naar Wilhelminapark gaat voor een kijkoperatie en de mazzel hebt dat die een stuk hooi in de neus ziet zitten wat verwijderd kan worden. Voor zover ik weet zijn er geen andere dierenartsen in Nederland die hiervoor de juiste apparatuur in huis hebben. We hebben dat voor Frits destijds wel gedaan, konden bijna 400 euro aftikken en er bleek niks in zijn neus te zitten 🤷

 

Oh, dat is balen zeg!! Ik vind het al vervelend dat ik morgen opnieuw een consult moet gaan betalen terwijl het misschien niet nodig was geweest als ik 3 weken geleden de goede dierenarts had getroffen... 🙄

 

Komt dat vaak voor dan, iets in de neus? Wel goed om te weten dat ze dit alleen in Utrecht kunnen... 

aangepast door Ot&Sien
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Ot&Sien:


Ootmarsum is 45 minuten rijden voor mij. Zou op zich kunnen maar is niet ideaal... Ik wacht eerst even de afspraak morgenmiddag af. Kijken hoe het gaat bij een andere arts daar.

Ootmarsum is een dependance, daar doen ze normaal alleen inloopspreekuren, maar die zijn nu gestopt vanwege corona volgens mij. Weet niet zeker of de praktijk daar dan los is. Anders zou je nog 10 min verder moeten rijden zelfs. Er zal vast wel een andere arts dichterbij zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Ja, ontzettend balen. Dankjewel. Vind het ook erg lastig. Ben online al aan het kijken naar andere klinieken hier in de omgeving maar als ik dan over konijnen zie staan dat ze een maatje moeten hebben (helemaal mee eens) en dat je dan het beste kunt gaan voor 'combi gecastreerd mannetje/vrouwtje' óf 'twee gecastreerde konijnen van hetzelfde geslacht, als ze maar uit hetzelfde nestje komen', dan heb ik er meteen al geen vertrouwen meer in... 

 

Ik heb mijn dierenarts gevonden door een mailtje te sturen met duidelijke uitleg wat ik zocht / verwacht in een dierenarts, met mijn contactgegevens er bij en de vraag of ze mij terug wilden mailen of bellen met antwoorden. ik kreeg eigenlijk van een aantal klinieken vrij snel antwoord dat ze niet zo konijnkundig waren, maar wel konijnen behandelden. Van de dierenarts die ik nu heb,  kreeg ik een telefoontje, echt een leuk gesprek over op welke manier zij bij blijft over konijnen geneeskunde. Ik was gelijk binnen de hele praktijk berucht, omdat blijkbaar niet veel mensen de kennis van een dierenarts "testen" voor ze klant worden.  😂 En die dierenarts ben ik gevolgd toen ze een eigen praktijk begon 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag dus consult gehad. Beide konijnen gewogen, wond van Sien zat nog een piepklein korstje maar zag er verder goed uit en was onderhuids mooi dicht.

Arts heeft beide konijnen nagekeken: neusje, gecontroleerd op pijnplekken in de kaak. Niet geluisterd naar de longen want dat had geen zin omdat ze zo snel zaten adem te halen vd stress zei hij.

Pootjes Ot waren (natuurlijk) schoongeregend dus daar ook geen snot te zien en ze hebben allebei niet één keer geniest daar... 

Conclusie dierenarts: luchtwegen waarschijnlijk even wat minder lekker door verminderde weerstand. Kon het vergelijken met een koortslip bij mensen. Die komt ook op bij stress. Konijnen kunnen blijkbaar snotterig worden... Ot en Sien zijn allebei op een kuur van 8 dagen Metacam gezet want hij was geen voorstander van antibiotica. Verder was het meer een kwestie van accepteren dat ze in sommige periodes last hebben van niezen. Kon ook hooikoorts zijn. Omdat ze het allebei doen waren tandproblemen waarschijnlijk niet de oorzaak. 

 

Klinkt dit als een goede dierenarts? Kan ik gerust zijn met dit advies?

(Hij staat dus als konijnkundige arts op de lijst van konijnen.nl) Ik zag wel dat hij echt veel meer verstand had van konijnen dan de arts die de vaccinaties deed. Hoe hij met ze omging enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-6-2020 at 12:47 zei Ot&Sien:

Klinkt dit als een goede dierenarts? Kan ik gerust zijn met dit advies?

(Hij staat dus als konijnkundige arts op de lijst van konijnen.nl) Ik zag wel dat hij echt veel meer verstand had van konijnen dan de arts die de vaccinaties deed. Hoe hij met ze omging enzo.

 

Niemand...?

aangepast door Ot&Sien
Citaat ingekort
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt goed, maar ook als een dierenarts die echt op zijn eigen momentopname afgaat. Dat is natuurlijk niet slecht (en voor de dierenarts ook het meest betrouwbaar). Ik zou het toch nog wel goed in de gaten houden, als je gevoel er niet goed over is, gewoon terug gaan. 

 

Mijn dierenarts luistert wel naar hart en longen bij konijnen bij controles, ook al gaat het super snel door de stress, er is kans dat je afwijkingen ondanks dat wel kan horen. Ik heb overigens zelf ook een stethoscoop in huis, geen dure hoor. Maar toch al een paar keer handig geweest om ademhaling en buikgeluiden te luisteren bij mijn eigen konijnen, bij twijfelgevallen.  

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .