Ga naar inhoud

Lang niet eten na castratie


Dagmar97

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Vorige week woensdag is mijn voedster Dizzy gecastreerd. Ze is dit voorjaar 2 jaar geworden (exacte geboortedatum is onbekend) en was verder hartstikke gezond. Ze krijgen altijd 'sochtends en savonds wat brokjes waar ze altijd gelijk op af kwam rennen en stukjes groente/fruit gingen er ook goed in.

Na haar castratie is ze 2 dagen en 3 nachten binnen geweest, met snugglesafe. Omdat ze nog heel slecht at en ook een heel angstig konijntje is, heb ik haar daarna bij haar vriendje buiten weer gezet, in de hoop dat ze beter zou gaan eten als ze zich meer op haar gemak voelde.

We zijn nu een week verder en nog steeds eet ze erg slecht. Wat groenvoer (peterselie, munt, klein stukje appel) eet ze wel op, maar geen brokjes en geen hooi. Ik zie wel keutels die kleiner zijn dan ik ben gewend, dus ik denk dat die van haar zijn.

In overleg met de dierenarts ben ik dinsdag gestopt met de metacam, ze krijgt nog steeds cisaral en dwangvoer omdat ze nog zo slecht eet. De wond van de operatie ziet er voor zover ik kan beoordelen goed uit, vrijdag controle bij de dierenarts en dan gaat hij ook checken hoe haar buikje voelt en of ze niet is afgevallen.

 

Hebben jullie in de tussentijd nog andere tips om haar weer aan het eten te krijgen of minder stress te geven? Want ik merk dat het telkens uit haar hok halen voor de medicatie en dwangvoeding haar alleen maar stress oplevert en angstiger maakt dan ze al was, en dat helpt ook niet mee voor het eten denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, wat vervelend dat je voedster nog niet goed eet...

Mijn voedster is vorige week dinsdag gecastreerd en zij at de eerste drie dagen ook vooral groenvoer (peterselie, wortelloof, na een dag of twee ook weer wat witlof). Vanaf dag drie/vier begon ze weer hooi te eten en sinds het weekend eet ze ook weer goed haar brokjes op.

Heb je al geprobeerd de brokjes fijn te maken (ik deed dat met een vijzel) en er met water een papje van te maken? Ik gaf mijn konijn af en toe een theelepeltje met 'bikspap', dit accepteerde ze wel. Ze at dan één of twee lepeltjes en dan stopte ze er weer mee, maar omdat ze wel groenvoer en gedroogde kruiden at wou ik verder niet dwangvoeren. Dus als je dat nog niet geprobeerd hebt zou je dat nog kunnen proberen, ipv dwangvoeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Dagmar97:

Ik kan eens kijken of ze dat wil idd, maar ook groenvoer leg ik bij haar en dan laat ik haar een kwartiertje alleen, en als ik dan ga kijken is het weg. Maar zolang ik buiten ben eet ze niet en verstopt ze zich voor me..

 

Sien zat de eerste dagen ook verstopt in het nachthok en als ik daar eten neerzette voor haar deed ze net alsof ze het niet interessant vond. Als ik dan de klep van het hok dicht deed duurde het niet lang voor ik haar toch hoorde knabbelen. Van het lepeltje wou ze wel uit mijn hand wat eten. Peterselie trouwens ook.

 

Welke brok heb je? Ik heb zelf SS en daar kun je echt heel makkelijk een papje van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste paar dagen na castratie zijn ze vaak wat selectiever in wat ze eten. Maar een week is inderdaad wel lang.

 

Hoeveel dwangvoer geef je? Nadeel van dwangvoer is namelijk dat dat snel een vol gevoel geeft, en niet meehelpt met zelf weer gaan eten. Zelf geef ik nooit dwangvoer als een konijn zelf iets eet. Dwangvoeren doe ik alleen als dreigt dat de darmen stil gaan vallen omdat een konijn in bijna 24 uur niets gegeten heeft. Als ze wel iets eten, al zijn het maar kleine beetjes, zit er iets in de darmen en blijven die dus werken. Dwangvoeren is dan niet nodig.

 

Groenvoer gaat er altijd wel goed in. Is ze meer soorten gewend? Ik zou zelf ook echt vers gras en verse bladgroenten bijvoeren in dit geval, zodat ze op die manier ook wel goed vezels binnen krijgt. Maar dat moet ze wel gewend zijn, anders kan ze er flink diarree van krijgen en dat wil je ook niet.

 

At ze voor de ingreep wel goed hooi? Je zou eventueel gedroogde kruiden door het hooi kunnen mengen om het aantrekkelijker te maken (of kruidenhooi kopen). Gedroogde kruiden is ook wel iets wat ze vaak snel en makkelijk weer gaan eten.
Brokjes zijn vaak het laatste wat ze weer goed eten, is mijn ervaring. Soms helpt het om wat brokjes van een ander merk aan te bieden, dat is dan soms toch interessanter voor ze heb ik het idee, dan hun gewone voer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ze dus wel iets eet, geef ik haar nu 2x per dag ongeveer 10mL. Maar ik kan wel eens kijken of ze meer gaat eten als ik dat afbouw.

Ze is niet veel gewend wat betreft groenvoer, gras helemaal niet...

Vanochtend ging ze wel lekker aan de gedroogde weegbree knabbelen toen ik er nog bij stond!

 

De brokjes die ik geef zijn science selective

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar gisterochtend voor het laatst dwangvoeding gegeven, gisteravond nog cisaral. Gisterenochtend ging ze gedroogde weegbree eten terwijl ik nog bij het hok stond, en zojuist zag ik haar vanaf binnen ook brokjes eten! 😊

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .