Ga naar inhoud

Moon


Moontje2020

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

ongeveer een half jaar geleden kocht mijn zus twee konijnen van een konijnenopvang. Ze waren gekoppeld en twee meisjes. Achteraf dus niet want een paar weken later lag er opeens een nestje met 5 konijntjes.

 

onze kinderen waren meteen verliefd, hebben vroeger altijd konijnen gehad en een mooie grote ren gemaakt. Netjes gewacht tot ze oud genoeg waren en er twee uitgekozen. Mijn zus hield er ook twee en een vriendin van ons de vijfde.

 

toen wij ze ophaalden viel het mij al op dat er een erg rustig was, te rustig in mijn ogen, maar ik dacht dat hij gewoon erg tam was. Een dag later lag hij dood in zijn hokje. Niets aan te zien, in de ochtend had hij nog gegeten. Een paar weken later ging een van de kleintjes bij mijn zus dood. Toen had ik al zoiets van ojee.. en nu dus een paar maanden later belt mijn zus dat de tweede ook dood is. Hij at niet meer en was een paar uur later ook dood. 

ons konijn, Sam, doet het goed. Eet goed, drinkt goed, ondeugend, speelt.. en die bij mijn vriendin doet het ook goed. Maar toch zit er bij mij de angst dat er iets mis zit bij de konijntjes. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? 3 van de 5 uit een nestje dood binnen een half jaar?

de dierenarts zegt dat Sam er goed uitziet..

 

alvast bedankt


 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vervelende situatie! Sterkte!

 

Helaas geen ervaring waar ik je mee verder kan helpen. Ik weet wel dat jonge konijntjes gevoeliger zijn voor bepaalde ziekten, en soms ook een parasiet kunnen krijgen die de moeder met zich mee draagt, maar waar ze zelf geen last van heeft. Die parasiet kan een konijnenleven lang geen problemen geven, maar helaas is dit niet altijd het geval. In geval van ongeplande nestjes kunnen er ook allerlei erfelijke oorzaken zijn waar je geen weet van hebt, zeker niet als de achtergrond van het konijn niet bekend is omdat ze uit een opvang komen.

Zijn de konijnen allemaal ingeënt? Anders kan een van de besmettelijke konijnenziekten ook nog de oorzaak zijn voor het overlijden.

 

Kun je wat meer vertellen over die konijnenopvang waar je zus haar konijnen vandaan heeft? De meeste opvangen plaatsen in mijn ervaring juist konijnen in een koppel van voedster + gecastreerde ram, niet twee voedsters omdat dit een lagere slagingskans heeft dat ze het op lange termijn goed blijven vinden. Dus ik vind het erg apart dat ze twee voedsters meegeven, en dan ook nog de geslachten verkeerd hebben. Dan heb ik zo mijn twijfels over de konijnkundigheid van henzelf en of deze konijnen wel zijn nagekeken door een dierenarts voor ze zijn uitgeplaatst.

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies. 

 

Het kan van alles zijn: een aangeboren afwijking, een besmettelijke ziekte (zijn ze wel ingeënt?) 

Als je het echt wil weten kun je ze bij de dierenarts laten onderzoeken na hun dood, zodat de daadwerkelijke oorzaak vastgesteld kan worden. Maar ik denk dat het daar al te laat voor is. Zonder dat je dat doet, zal het raden blijven naar de oorzaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .