Ga naar inhoud

Zindelijk maken


Gabriella1993

Aanbevolen berichten

Hoi!

ik heb 2 vrouwelijke dwergkonijntjes van 6-7 weken.

1 van deze was na 3 dagen al zindelijk, de ander doet het OVERAL. Vooral rondom de eetbak en drinkbak. Laten dit nou plekken zijn waar ik geen toilet kan plaatsen..

 

het hok heeft 2 verdiepingen met beide een eigen lade. Ik heb echt alle bodembedekkers al geprobeerd:

- overal houtvezel en stro, op het toilet alleen houtvezel

- overal strokorrels en op het toilet alleen houtvezel

- overal strokorrels en in het toilet wat hooi

- overal back2nature korrels en in het toilet houtvezel en de eetbak

- overal back2nature korrels

 

ik verplaats IEDER UUR alle keutels buiten het toilet naar het toilet.. heb zelfs met boomstronkjes geprobeerd de hoeken te ‚sluiten’.

 

..

ik heb geen idee meer wat te doen.

moet ik op de onderste verdieping misschien helemaal geen bodembedekking doen? Maar wat moet ik er dan leggen? Anders lopen ze in een kunststof bak.. erg oncomfortabel.

 

ik heb ze vanwege de warmte binnen laten lopen in een ren vandaag, en een reserve toilet gevuld met back2nature korrels. Jahoor, konijn 1 gaat er meteen op. Konijn 2 laat overal keutels, vooral rondom de eetbak.

 

HELP!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar opmerkingen vooraf: Normaal mogen konijnen pas met 8 weken bij hun moeder weg. Helaas is dat bij jou niet het geval, en dat kan natuurlijk invloed hebben op het gedrag van je konijnen. Dat ze bijvoorbeeld bepaalde dingen niet van hun moeder of broetjes/zusjes geleerd hebben. Verder weet ik niet hoe lang je al bezig bent, maar als je konijnen nog zo jong zijn, kan het nog niet erg lang zijn. Ten eerste zullen je konijnen nog moeten wennen aan hun nieuwe omgeving, bij sommige konijnen gaat dit sneller dan bij anderen. Verder moet je bij zindelijkheidstraining eerder denken aan enkele weken dan enkele dagen. Je geeft een lijstje met dingen die je al geprobeerd hebt, maar ik denk dat je niet voldoende tijd hebt genomen om je konijnen hieraan te wennen. Dat het bij het ene konijn heel makkelijk gaat, betekent niet dat je andere konijn dit ook meteen doorheeft. Neem dus echt enkele dagen tot een week de tijd voor je weer iets nieuws probeert. 

 

Nu de tips:

- Zorg dat er in het toilet andere bodembedekking ligt dan in de rest van het hok, dan zullen ze sneller doorhebben dat ze daar hun behoefte moeten doen. 
- Nu de nachten niet meer koud zijn, kun je best een deel van het hok zonder bodembedekking houden. Dit werkt vaak het beste om ze zindelijk te maken, konijnen plassen namelijk het liefst op een ondergrond die goed absorbeert. Dit is ook de reden waarom je die bodembedekking het beste niet in het hele hok kunt leggen.

- Ik heb zelf alleen op de bovenverdieping wat stro liggen, omdat ze hier graag van knabbelen,  in de rest van de ren en het hok ligt geen bodembedekking. In de toiletten natuurlijk wel, iets dat goed absorbeert.

- Probeer de konijnen niet te vaak te laten wisselen van ruimte. Elke keer als konijnen op een nieuwe plek komen, zullen ze hun territorium willen aanduiden door met keutels en plasjes hun geur achter te laten. 

 

Heb dus geduld, kies voor 1 aanpak, en houd dat even vol. Zie je na een week geen verbetering, dan kun je iets anders proberen.

 

 Verder wil ik je nog wat algemene tips meegeven. Ben je al met je konijnen bij een dierenarts geweest voor een algemene gezondheidscontrole en de vaccinaties? Of heb je een vaccinatieboekje gekregen toen je ze kocht, zodat je zeker weet dat het gebeurd is? Als het nog niet gebeurd is, zou ik dat zo snel mogelijk laten doen, want dan kan ook hun geslacht worden nagekeken. Helaas gaat het bij jonge konijntjes vaak fout. Als 1 van je voedsters een ram blijkt te zijn, dan heeft dat een aantal gevolgen. Dan moeten ze namelijk als ze 10 weken oud zijn uit elkaar worden gehaald, omdat hij dan vruchtbaar begint te worden. Daarna, als de ballen zijn ingedaald, kan hij gecastreerd worden. Vanaf 14 dagen na de castratie, zou je ze weer bij elkaar kunnen zetten.

Nog een ander punt om rekening mee te houden, bij jonge konijnen is er altijd een kans dat ze na de puberteit niet meer samen kunnen. Konijnen kiezen hun partner uit op karakter, wat in de puberteit (0,5-1 jaar oud) duidelijk begint te worden. Als de karakters niet bij elkaar passen, zullen de konijnen elkaar niet meer tolereren, en gaan vechten. Houd dat rond die tijd dus in de gaten, en bedenk alvast wat je gaat doen als dat het geval is. Heb je ruimte om twee losse verblijven te maken, en kies je voor beide konijnen een nieuwe partner uit, of 'ruil' je 1 van je konijnen om in de opvang voor een maatje waar het wel mee klikt?

 

Jonge konijnen zijn schattig, maar zoals je hoort op sommige punten niet erg handig. In ieder geval veel plezier met ze, en succes met de zinderlijkheidstraining.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

 

Ik weet dat ze te jong waren, de moeder is helaas overleden. Dit zijn zusjes. 🙂

Gelijk van locatie meegenomen naar de dierenarts voor volledige controle en vaccinaties, alles is in orde 👌🏼
 

Wat je zegt is een goede, we proberen het nu een week. Ik loop er vooral tegenaan dat ik niet weet wat ik op de bodem moet leggen van de benedenverdieping.

De lade is van hout en daar zit een soort kunststof bak in (zie hier)

Wat zou je adviseren?

en wat op de bovenverdieping? Bijvoorbeeld dus back2nature op de hele verdieping en dan houtvezel in het toilet?

 

hoor het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad niets op de benedenverdieping leggen, dat heeft bij mijn konijnen erg geholpen. 

Voor boven kun je twee dingen doen. Ofwel op de hele verdieping een goed absorberende bodembedekking leggen, en dan na een tijdje die bodembedekking gebruiken in een toiletje, ofwel niets/een klein laagje stro en dan een goed absorberende bodembedekking in het toiletje. Je wil eigenlijk het toiletje zo aantrekkelijk mogelijk maken. Als je denkt dat jouw konijn dit nu nog niet door gaat hebben, kun je haar dus inderdaad eerst laten wennen aan de bodembedekking, voor je die naar een toiletje verplaatst (en dus weghaalt op de rest van de verdieping).

Nog een tip: probeer meerdere toiletjes, misschien wil ze gewoon een eigen plek ipv bij de keutels van haar zusje te zitten. Verder is het altijd slim of wat hooi in het toiletje te doen. Het zal wel vies worden, maar konijnen keutelen vaak als ze hooi eten, dus door dat in het toiletje te leggen, komen die keutels in ieder geval al op de goede plaats terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zo jong zijn, is zindelijkheidstraining nog helemaal niet te doen. Gewoon wachten tot ze wat ouder zijn. Ik zou voor nu de hele zindelijkheidtraining vergeten. Dat komt wel als ze groter worden, vanaf een week of 12. ik denk dat je nu te overijverig bent en het juist in stand houd. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .