Ga naar inhoud

Niezen


Petra21

Aanbevolen berichten

Ons konijn van 5 maand is al sinds we het hebben aan het niezen, maar gedraagt zich verder heel gezond. Dierenarts heeft het op antibiotica (Orniflox) gezet gedurende een goede 2 weken, maar liet ons er vorige week mee stoppen (bij controle waren de longen OK en alleen nog een klein beetje snot in een neusgaatje). Nu net even snot/Pasteurella gegoogled (was ook volgens dierenarts mogelijks dat, maar om zeker te weten zouden ze moeten kweken of zo en dan kunnen ze beter net geen antibiotica hebben) en maak me toch wel wat ongerust. Over enkele weken hadden we ze willen koppelen, maar Pasteurella zou zeer besmettelijk zijn... Heeft iemand hier ervaring mee of nuttige tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beetje te veel ervaring er mee. Het is jammer dat de dierenarts je liet stoppen met de kuur terwijl er nog snot was. Je moet juist een lange adem hebben met deze behandelingen. Ik heb mijn snotkonijn overigens gewoon gekoppeld met een gezond konijn (uiteraard in goed overleg met de opvang waar het nieuwe konijn vandaan kwam). Een risico, zeker, maar sommigen blijken er ook totaal niet gevoelig voor te zijn. Het kan alle kanten op gaan. Mijn ram heeft destijds mijn voedster wel besmet, maar het verloopt tot nu toe anders. Ik hoop dat mijn nieuwe ram het niet krijgt, maar dat moeten we afwachten. Ze kunnen er heel oud mee worden met een beetje geluk, dus een heel leven alleen zou erg sneu zijn. Soms zitten er ook snotkonijntjes in de opvang, daar zou je ook voor kunnen kiezen. Hier nog een recent topic van weer een behandeling van mijn voedster. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel ! Net nog even met dierenarts gebeld obv je feedback: gezien het enkel beetje niezen is en een beetje snot in maar één neusgaatje (geen vuile pootjes of traanoogjes), denkt ze dat het geen pasteurella is, maar misschien allergie (oorspronkelijk had ze hooi als bodembedekking, ondertussen vervangen door stro). Ze wil dan ook niet te veel antibiotica geven om darmproblemen of zo te vermijden... Opvolgen en als het verergert, haar terugbellen of langsgaan (en dan toch terug starten waarschijnlijk...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ondertussen 2 weken verder en het leek beter te gaan, maar sinds een paar dagen hoor ik ze nu en dan weer niezen, nog steeds geen snot of zo te zien, wel knort ze wat als ze eet (doordat neusje verstopt is? Of gewoon van gulzigheid?),  ze is ook heel levendig en eet goed. Deze namiddag toch eens terug naar de dierenarts gebeld, maar zij denkt nog steeds dat het geen pasteurella is (kweek is bijna niet te doen volgens haar als er bijna geen snot te zien is en terug met antibiotica starten raadt ze af) en zou ze dan ook gewoon laten koppelen... Ik ben er nog steeds niet gerust in (vanavond had ze net een niesbui, had ik nog niet gezien tot nu toe) omdat ik zoveel verhalen lees over “chronisch snot” als je het niet op tijd behandelt en omdat ik haar toekomstig vriendje niet zou willen besmetten... Misschien moet ik eens naar een andere dierenarts voor een “second opinion”??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen gelezen te hebben dat bij snot het aan te raden is 6 weken of langer antibiotica te gebruiken. 2 weken is dan inderdaad wel heel kort. Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee in de praktijk.

 

Is het geen optie om te laten testen of en welke bacteriën het veroorzaken? Dan weet je in principe ook of het door de pasteurella bacterieën veroorzaakt word of niet. En aan de hand van de uitslag te bepalen of behandelen met antibiotica nog zin heeft of niet?

 

Het is, net als EC ook het soort ziekte wat in veel omgevingen rond gaat en opspeelt / terugkomt bij lage weerstand. Het is dus niet zo dat als je jouw konijntje koppelt, dat de partner er ook last van gaat krijgen. De kans is er wel, op het moment dat hij een lage weerstand heeft. Maar als hij fit en gezond is, kan het prima zijn dat hij er geen last van krijgt. Ook zijn er konijnenopvangen die voor konijntjes die besmet zijn, juist een partner zoeken die ook de bacteriën bij draagt. Dan zijn ze toch al besmet, en dan liever samen leven met een soortgenootje, dan alleen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle konijnkundige dierenartsen waar ik de konijnen heen geleurd heb, inclusief wilhelminapark, zeggen dat een kweek nemen eigenlijk nooit zin heeft, omdat ze er altijd zoveel bacteriën in vinden dat het daarmee niet duidelijk wordt welke de boosdoener is. Lang behandelen is inderdaad belangrijk, met twee tot drie weken krijg je het eigenlijk nooit weg. 

Wat je omschrijft herken ik zeker van mijn konijnen, niesbuien, korte niesjes en knorren tijdens eten en wassen. Bij betsy zie ik wel snot, bij Frits was niks te zien, het zat dieper bij hem, meer in zijn keel en longen. Persoonlijk zou ik ergens anders een second opinion vragen. Zoals je het omschrijft is er voor mij weinig twijfel dat er sprake is van snot, maar snot is niet per definitie synoniem voor pasteurella. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze blijven trouwens gewoon levendig met snot, dat wil niet zeggen dat er niks aan de hand is. Betsy is een hartstikke blij ei, ze maakt veel binkies, rent rond, eet goed, komt knuffels halen, echt een leuk vrolijk ding. Frits bleef ook lange tijd erg actief, hij werd pas lamlendig toen hij teveel moeite kreeg met ademhalen. We hebben hem toen vrij snel in laten slapen na een laatste poging het terug te dringen met antibiotica. Voor die tijd waren de enige symptomen bij hem niezen en knorren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frits heeft destijds Betsy wel besmet, hij had toen zelf een maand of drie symptomen. Gijs zit inmiddels sinds januari bij Betsy, nog geen symptomen gezien bij hem *afkloppen*. Hij is wel erg jong, nu bijna 1 jaar oud, wellicht maakt hem dat sterker. Er valt weinig zinnigs over te zeggen, ik heb er laatst ook met @Dollie over gepraat. Haar ervaringen zijn heel wisselend. Het ene konijn krijgt er last van, het andere niet, soms worden jonge sterke konijnen ziek en oude krakkemikkige niet.. De opvang waar Gijs vandaan komt vertelde mij hetzelfde. Ik zou gewoon koppelen, heb het zelf ook gedaan, zelfs met zo'n jonkie. De opvang vond het ook geen bezwaar. Zij zeiden: je weet het toch nooit met konijnen. Misschien krijgt hij snot en wordt hij er twaalf mee, misschien krijgt hij het niet en gaat hij als hij drie is dood aan iets anders. Dat is helaas toch wel de werkelijkheid met konijnen.. 

 

edit: ik zou wel even de andere dierenarts afwachten, stel dat je het weg krijgt kun je natuurlijk beter daarna koppelen. Maar mocht het niet lukken en al chronisch zijn, dan zou ik dat zeker geen reden vinden om niet te koppelen. 

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Eefje:

Frits heeft destijds Betsy wel besmet, hij had toen zelf een maand of drie symptomen. Gijs zit inmiddels sinds januari bij Betsy, nog geen symptomen gezien bij hem *afkloppen*. Hij is wel erg jong, nu bijna 1 jaar oud, wellicht maakt hem dat sterker. Er valt weinig zinnigs over te zeggen, ik heb er laatst ook met @Dollie over gepraat. Haar ervaringen zijn heel wisselend. Het ene konijn krijgt er last van, het andere niet, soms worden jonge sterke konijnen ziek en oude krakkemikkige niet.. De opvang waar Gijs vandaan komt vertelde mij hetzelfde. Ik zou gewoon koppelen, heb het zelf ook gedaan, zelfs met zo'n jonkie. De opvang vond het ook geen bezwaar. Zij zeiden: je weet het toch nooit met konijnen. Misschien krijgt hij snot en wordt hij er twaalf mee, misschien krijgt hij het niet en gaat hij als hij drie is dood aan iets anders. Dat is helaas toch wel de werkelijkheid met konijnen.. 

 

edit: ik zou wel even de andere dierenarts afwachten, stel dat je het weg krijgt kun je natuurlijk beter daarna koppelen. Maar mocht het niet lukken en al chronisch zijn, dan zou ik dat zeker geen reden vinden om niet te koppelen. 

Zie nu pas dat het eerdere antwoord mbt koppelen ook van jou was, sorry voor 2x dezelfde vraag😉 Benieuwd wat dierenarts maandag gaat zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2020 at 18:18 zei Eefje:

Frits heeft destijds Betsy wel besmet, hij had toen zelf een maand of drie symptomen. Gijs zit inmiddels sinds januari bij Betsy, nog geen symptomen gezien bij hem *afkloppen*. Hij is wel erg jong, nu bijna 1 jaar oud, wellicht maakt hem dat sterker. Er valt weinig zinnigs over te zeggen, ik heb er laatst ook met @Dollie over gepraat. Haar ervaringen zijn heel wisselend. Het ene konijn krijgt er last van, het andere niet, soms worden jonge sterke konijnen ziek en oude krakkemikkige niet.. De opvang waar Gijs vandaan komt vertelde mij hetzelfde. Ik zou gewoon koppelen, heb het zelf ook gedaan, zelfs met zo'n jonkie. De opvang vond het ook geen bezwaar. Zij zeiden: je weet het toch nooit met konijnen. Misschien krijgt hij snot en wordt hij er twaalf mee, misschien krijgt hij het niet en gaat hij als hij drie is dood aan iets anders. Dat is helaas toch wel de werkelijkheid met konijnen.. 

 

edit: ik zou wel even de andere dierenarts afwachten, stel dat je het weg krijgt kun je natuurlijk beter daarna koppelen. Maar mocht het niet lukken en al chronisch zijn, dan zou ik dat zeker geen reden vinden om niet te koppelen. 

 

Maar is snot dan wel te genezen? Hoe dan? Dan heb ik het misschien niet goed begrepen bij mijn dierenarts. Die vertelde dat het te vergelijken is met een koortslip bij mensen. Dat het in het konijn zit (net als EC). In periodes met verminderde weerstand steekt het de kop op en zijn ze wat fitter dan merk je er niks van... 

Mijn konijnen zijn 8 dagen op Metacam gezet omdat de dierenarts niet zo'n voorstander was van antibiotica (omdat die de darmflora weer negatief kan beïnvloeden). Sien niest nu helemaal niet meer, Ot wel wat nog maar wel iets minder lijkt het. Sien heeft vorig jaar augustus een paar weken geniest en toen was het ineens over. 9 mnd niet geniest en nu kreeg ze vaccinaties en is gecastreerd en begon ze te niezen. Nu, 4 weken na de vaccinatie, niest ze niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is snot te genezen, als je er snel bij bent en lang genoeg met de juiste antibiotica behandelt. Maar het wordt snel chronisch, je bent al gauw te laat. Het beeld wat jij schetst is niet wat ik in huis heb zitten. Betsy heeft altijd snot. Het gaat niet weg, het wordt niet minder, alleen kortdurend tijdens een antibioticakuur. Nog voordat de kuur afgelopen is heeft ze het weer op het niveau van voor de kuur. Ook Frits had het altijd. Metacam kan niks doen tegen het snot waar ik hier mee te maken heb. Het is een pijnstiller, geen antibiotica, dus dat vind ik een heel gek verhaal. Dan is er misschien eerder sprake van een overgevoeligheid ergens voor en dat de prikkel een beetje onderdrukt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Eefje:

In principe is snot te genezen, als je er snel bij bent en lang genoeg met de juiste antibiotica behandelt. Maar het wordt snel chronisch, je bent al gauw te laat. Het beeld wat jij schetst is niet wat ik in huis heb zitten. Betsy heeft altijd snot. Het gaat niet weg, het wordt niet minder, alleen kortdurend tijdens een antibioticakuur. Nog voordat de kuur afgelopen is heeft ze het weer op het niveau van voor de kuur. Ook Frits had het altijd. Metacam kan niks doen tegen het snot waar ik hier mee te maken heb. Het is een pijnstiller, geen antibiotica, dus dat vind ik een heel gek verhaal. Dan is er misschien eerder sprake van een overgevoeligheid ergens voor en dat de prikkel een beetje onderdrukt wordt.

 

Nee, Metacam is idd een ontstekingsremmende pijnstiller. DA schreef dit voor omdat hij tegen antibiotica is. Metacam zou helpen bij het fitter voelen, daardoor zou het niezen dan eerder overgaan omdat het door stress of verminderde weerstand of overgevoeligheid zou komen. Ik weet het ook niet... 🤷🏼‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is eigenlijk een symptoom dat meerdere oorzaken kan hebben. Het verloop kan ook heel verschillend zijn. Wat jouw dierenarts zegt komt niet overeen met wat ik hier in huis heb zitten en wat de dierenartsen die ik bezocht heb zeggen. Ik zie Wilhelminapark als de beste bron van kennis over konijnen, ik ben daar geweest en de dierenartsen hier in de buurt waar ik heen ga scholen zich bij hem bij, daarom heb ik veel vertrouwen in ze. Mijn ervaringen en de boodschappen van mijn dierenartsen zijn heel anders dan bij jou, dus vind ik het heel lastig om daar wat zinnigs over te zeggen.. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké... verwarrend allemaal. Mijn DA staat ook als konijnkundig aangeschreven en ik had eigenlijk wel een goed gevoel bij hem. 

Maar dat Sien nou niet meer niest, wat betekent dat dan? Dat het geen snot was? Het enige dat anders was, was de bodembedekking. Normaal hennep met stro, nu (na de castratie) katoenbedding. Dat heb ik na 1,5 week weer vervangen. Is nu weer hennepvezel en stro. 

 

Ot niestte daarvoor al. Nu nog steeds (vooral wanneer hij hooi eet), maar wel minder. Is dat dan ook geen snot maar gewoon gevoelige luchtwegen ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja geen idee, het zou zeker kunnen. Bodembedekking is zeker iets wat verschil kan maken daarin. Stro is behoorlijk stoffig, dat kan de boel flink prikkelen bij gevoeligheid. Betsy gaat ook snel niezen bij het eten van hooi of droge kruiden. Omdat ze al geïrriteerde luchtwegen heeft is het kleinste beetje stof al een trigger voor een niesbui. Verharen is ook zoiets. Je kunt wat dingen doen om het stof te beperken, maar met hooi en haren blijf je het toch wel houden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Eefje:

Tsja geen idee, het zou zeker kunnen. Bodembedekking is zeker iets wat verschil kan maken daarin. Stro is behoorlijk stoffig, dat kan de boel flink prikkelen bij gevoeligheid. Betsy gaat ook snel niezen bij het eten van hooi of droge kruiden. Omdat ze al geïrriteerde luchtwegen heeft is het kleinste beetje stof al een trigger voor een niesbui. Verharen is ook zoiets. Je kunt wat dingen doen om het stof te beperken, maar met hooi en haren blijf je het toch wel houden natuurlijk.

 

Verharen, daar zeg je wat! Ot begon met niezen toen hij in de rui kwam enkele weken geleden... Misschien heeft dat er ook wel mee te maken?

 

Sien niestte juist alleen toen de katoenbedding er lag 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van dierenarts en toch wel opgelucht: volgens hem geen pasteurella/snot, maar een verstopt traankanaal, niks besmettelijks dus, gedurende een week druppeltjes in haar oogjes doen. Dat wordt wel een uitdaging... hopelijk lukt het om haar in een handdoek te wikkelen, want het is nogal een hevige😊. Hij raadde ons ook aan haar te laten steriliseren, enerzijds om baarmoederhalskanker te voorkomen anderzijds om haar wat rustiger te krijgen zodat de koppeling meer kans op slagen heeft... Daarna dan nog wel 4 weken wachten om te koppelen...

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal is nog niet ten einde... Na 1 dag met de oogzalf (wat ze vrij makkelijk liet doen), zag ze er zieliger uit dan voordien rode randen rond haar oogjes, terwijl er vroeger niets te zien was aan haar oogjes. DA gecontacteerd: allergische reactie op de zalf : stoppen en andere oogdruppels gebruiken. Ondertussen was ik nog wat aan het opzoeken over “verstopte traanbuis” en las ik over een spoeling die kan gebeuren hiervoor. Dus vroeg ik ook aan de DA of dat misschien beter was aangezien ze volgende week toch onder narcose moet voor de sterilisatie. Vond hij wel OK, maar toch een week op voorhand de oogdruppels geven omdat  die ontstekingsremmend werken wat de spoeling zou vergemakkelijken. 
Nu (1,5 dag na het stoppen met de oogzalf) zien haar oogjes er al weer veel beter uit, maar ‘k heb schrik om met de oogdruppels te starten ook al zei de dierenarts dat daarop normaal gezien geen allergische reactie zou mogen komen... 
Ook voor die spoeling wat schrik... Eigenlijk vind ik het raar dat de oorzaak van niezen een verstopte traanbuis kan zijn als er niks aan haar oogjes te zien was, maar DA legde uit dat dat wel kon door de anatomie van een konijn...

 Ik zou niet graag hebben dat ze door die spoeling/oogdruppels net oogproblemen krijgt (maar anderzijds wil ik natuurlijk ook niet dat ze zieker wordt, want een verstopte traanbuis kan wel gaan ontsteken volgens de DA)... En ondertussen blijft ze haar vrolijke zelve, ze lijkt nergens last van te hebben, dus voelt zo wat raar om haar dat aan te doen, ook al is het voor haar goed (en dan ook nog eens die castratie die ze moet ondergaan...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster gaan ze waarschijnlijk ook eerst de traanbuis spoelen voor de castratie. Zij heeft wat last van een traanoogjr, en dat kan door de traanbuis komen, of door haar gebit. Vind ik ook zo gek inderdaad, hoe kan last van kiezen nu zorgen voor oogproblemen? Konijnen zijn maar vreemde dieren.

Tegen mij is verteld, als het alleen de traanbuis doorspoelen is, dan kan dat gewoon tegelijk met de castratie omdat het maar een kleine handeling is. Zouden ze iets aan haar gebit moeten doen, dan doen ze de castratie een andere keer om haar niet te lang onder narcose te hoeven houden.

Ik had ook eerst oogzalf kunnen proberen, maar ik vond dit een betere optie, omdat de oogzalf haar veel stress zou geven, en dat wilde ik liever niet vlak voor een grote ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoe je dierenarts bepaald heeft dat het om het traankanaal gaat? Wat heeft hij gezien daar aan? 

Dat ze door hun tanden last van traanogen krijgen is niet zo raar, zoek maar eens een foto van de schedel op, dan zie je dat de lijn van de tanden heel dicht tegen de ogen aan loopt. Maar traankanaal en neus, geen idee hoe dat verbonden is, een goede dierenarts zal dat wel weten lijkt me. Ik zou gewoon even vragen om nadere uitleg, en info zoeken op de site van Wilhelminapark. Heb je zelf ook weer wat geleerd en kun je op basis daarvan bepalen wat je goed lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb door even googlen wel een publicatie van Evert Jan gevonden waarin staat dat traanbuisproblemen snot kunnen veroorzaken, maar hij gaat er in dat artikel niet verder op in, het gaat verder over bacteriële snot. Ik wilde het hier posten maar ik krijg de link niet gekopieerd en het bestand kan ik hier niet delen, dus helaas pindakaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Eefje:

Weet je hoe je dierenarts bepaald heeft dat het om het traankanaal gaat? Wat heeft hij gezien daar aan? 

Dat ze door hun tanden last van traanogen krijgen is niet zo raar, zoek maar eens een foto van de schedel op, dan zie je dat de lijn van de tanden heel dicht tegen de ogen aan loopt. Maar traankanaal en neus, geen idee hoe dat verbonden is, een goede dierenarts zal dat wel weten lijkt me. Ik zou gewoon even vragen om nadere uitleg, en info zoeken op de site van Wilhelminapark. Heb je zelf ook weer wat geleerd en kun je op basis daarvan bepalen wat je goed lijkt.

Hij heeft een kleurvloeistof in oogjes gedaan en zag zo dat ze niet volledig doorstroomde naar de neus. Net nog even met hem gebeld daarnet en hij was toch overtuigd dat die traanbuis de oorzaak was, gebeurt nog dat ze dan enkel niezen... Allergische reactie zou van vitamine A in oogzalf komen, gebeurt soms, niet vaak... Het is nu wel al bijna gedaan, kan tot een week duren voor het helemaal weg is, maar komt wel goed volgens hem. Allergische reactie bij oogdruppels /spoeling zou niet voorkomen... 
‘k Had ook al veel op internet gezocht (oa Wimhelminapark) en al veel bijgeleerd😊Dierenarts lijkt toch wel te weten wat hij doet (ook over hem info opgezocht 😉).  ‘k Had ook nog over castratie wat vragen gesteld en hij vermeldde oa dat hij er zo’n 3 per week uitvoert, dus zeker voldoende ervaring, dus ik zal maar vertrouwen hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .