Ga naar inhoud

Hoe lang binnen na castratie?


Mattie

Aanbevolen berichten

Hoi! Onze Sammie is afgelopen woensdag gecastreerd. Het is goed gegaan. De wondjes zien er mooi schoon en droog uit. Nu moest hij op advies binnen blijven voor 10 dagen. We hebben enigszins provisorisch een konijnenverblijf voor binnen gemaakt, maar hij wordt er niet vrolijk van... Hij is actief en eet en drinkt goed. We hebben hem vandaag op een kleed in de ren laten spelen. Dat was net een koe die weer voor het eerst naar buiten mag, zo blij sprong hij rond. Nu vroeg ik me af hoe lang jullie konijnen binnen moesten blijven na castratie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heb ik na 3 dagen weer buiten gezet. Ze at inderdaad hartstikke goed, zelfde met drinken en keutelen deed ze ook vrij snel.

Ze was wat ongelukkig binnen en meneer zat toendertijd bij de DA, dus ik had zoiets van: hop, naar buiten met jou!

Meneer heb ik dezelfde dag nog naar buiten gedaan.

Wel nog allebei afgesloten van elkaar, en meneer en madam nog gecontroleerd op de avond of ze niet te koud waren.

Maar alles was gewoon goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij is toen helemaal niet binnen geweest. Wist ik veel toen...

Maar ze moeten in eerste instantie binnen blijven omdat ze door de narcose hun temperatuur niet goed kunnen regelen. En vaak ook om in de gaten te kunnen houden of ze eten en keutelen. Als jij denkt dat het goed met hem gaat, en je hebt een verblijf voor hem waar hij geen contact heeft met je andere konijn, dan zou ik hem morgen lekker naar buiten verplaatsen. Niet al te vroeg, zodat de overgang qua temperatuur niet te groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed gaat, en ze weer zelf eet en keutelt, kan ze weer naar buiten.

 

Hier staat veel info over de zorg rondom de castratie: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

De eerste dag / dagen is nodig omdat konijnen na de narcose niet goed de lichaamstemperatuur op peil kunnen houden.

De reden dat dierenartsen soms langer adviseren heeft te maken met wondverzorging, ter voorkoming van vliegen op de wond. Maar als de wond netjes dicht is en ze blijft er vanaf, valt dat volgens mij wel mee. Ik heb nooit gehoord hier op het forum dat iemand daar problemen mee had. 

En zodra het beter gaat beginnen ze uit frustratie je halve huis te slopen, ook niet handig 😉

Controleer de wond nog wel dagelijks in de eerste 2 weken na de ingreep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .