Ga naar inhoud

Super bang konijn


x_blvck

Aanbevolen berichten

Hey, 

ik heb 4 dagen terug een konijntje gekocht die nu 8 weekjes is en vond hem heel zielig in het jok zitten dus heb de volgende dag een vriendinnetje voor hem opgehaalt van dezelfde fokker en ze zijn samen heel leuk, maar dat nieuwe konijn is zo bang voor me zodra ik aan gelopen kom schiet die weg in een hoekje en nu gisteren ging het eindelijks wat beter maar nu vanochtend toen ik het hok ging schoonmaken is er een ongelukje gebeurt met het nieuwe konijn en heeft die de kooi opening op zen nekje en hoofd gekregen ( ik had ze los lopen in de woonkamer toen ik ermee bezig was ) toen is die in de hoek onder de verwarming geschoten heeft een uur dood stil gezeten en maakte me erg zorgen en wou kijken of die ergens pijn had of mischien gebroken, en zodra ik nu in de buurt komt achiet die hellemaal in de stress en kan ik er echt niks meer mee hij gedraagt zich nu ook heel anders naar mijn andere konijn toe heb een stukje appel voor hem geleft hij eet wel gelukkig maar hij trok sprintje naar zijn hok toe en tot nu toe doet die niks dan zich verstoppen en zodra ik opsta om wat te drinken te pakken dan schiet die hellemaal in de stress en loop dan echt met een grote boog om de kooi heen om hem zo min mogelijk stress te bezorgen maar het maakt niet of ik er nou vlak langs loop of echt met een boog, ik ben heel bang dat die me nu nooit lief gaat vinden en dat ik hem mag aaien, heb altijd het hok openstaan en vanaf dag 1 loopt die lekker te rennen en te huppelen door de kamer en hij komt er nu ook niet meer uit, heb paar dozen geknipt en “ huisjes” van gemaakt zodat als die naar buiten komt veilige plekjes heeft om de stress te verminderen, maar weet niet zo goed wat ik moet doen ik hoop dat iemand me kan helpen want ik durf er ook niet meer bij in de buurt te komen want wil het niet erger maken :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je stuk erg lastig te lezen dus ik ga eerst kijken of ik je goed begrijp.

Je hebt nu twee konijntjes. Ze lopen los in huis en hebben een hok. Tijdens het schoonmaken kwam het deurtje op het kopje van een van je konijntjes terecht en die is daarvan geschrokken. Als ik het niet goed heb begrepen hoor ik het graag.

 

Ze zijn nog niet zo lang bij je, dus ik kan me voorstellen dat ze ook gewoon nog aan je moeten wennen. Aangezien ze loslopen in huis kun je het bovengedeelte van de kooi er gewoon aflaten. Ze kunnen de onderbak dan als toilet gebruiken. Je kunt rustig bv op de grond gaan zitten zodat ze aan je aanwezigheid wennen. Probeer ze niet op te pakken of achterna te zitten, maar als ze bijvoorbeeld naar jou toe durven komen kun je ze bijvoorbeeld een brokje of een stukje groenvoer uit je hand geven. Het kan echt wel een poosje duren voor ze gewend aan je zijn, dus geduld is wel nodig.
 

Ik kon uit je verhaal niet opmaken of ze een rammetje en een voedster hebt. Denk er alsjeblieft aan dat een rammetje over een paar weken al vruchtbaar is. Op dat moment zul je ze dus moeten scheiden en in de derde week na de castratie kun je ze opnieuw koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Floppyears:

Ik vind je stuk erg lastig te lezen dus ik ga eerst kijken of ik je goed begrijp.

Je hebt nu twee konijntjes. Ze lopen los in huis en hebben een hok. Tijdens het schoonmaken kwam het deurtje op het kopje van een van je konijntjes terecht en die is daarvan geschrokken. Als ik het niet goed heb begrepen hoor ik het graag.

 

Ze zijn nog niet zo lang bij je, dus ik kan me voorstellen dat ze ook gewoon nog aan je moeten wennen. Aangezien ze loslopen in huis kun je het bovengedeelte van de kooi er gewoon aflaten. Ze kunnen de onderbak dan als toilet gebruiken. Je kunt rustig bv op de grond gaan zitten zodat ze aan je aanwezigheid wennen. Probeer ze niet op te pakken of achterna te zitten, maar als ze bijvoorbeeld naar jou toe durven komen kun je ze bijvoorbeeld een brokje of een stukje groenvoer uit je hand geven. Het kan echt wel een poosje duren voor ze gewend aan je zijn, dus geduld is wel nodig.
 

Ik kon uit je verhaal niet opmaken of ze een rammetje en een voedster hebt. Denk er alsjeblieft aan dat een rammetje over een paar weken al vruchtbaar is. Op dat moment zul je ze dus moeten scheiden en in de derde week na de castratie kun je ze opnieuw koppelen.

Bedankt voor je reactie, en sorry als het onduidelijk is was beetje paniek typen, haha maar je hebt het goed begrepen ! En heb al afspraak bij de dierenarts om hem te laten castreren bedankt voor de tip !

 

Maar vind zo lastig want ze liepen van begin af aan al rond en nu geen van beide meer lijkt wel alsof allebei de konijntje nu boos op me zijn en bang voor me zijn. En als ik erbij ga zitten doen ze allebei hellemaal niks meer, 

 

denk dat het mischien wel aan ligt dat ik het iets te graag allemaal goed wil doen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor! Als je er bij gaat zitten, wat doe je dan? Misschien helpt het als je er gewoon bij gaat zitten en de konijnen negeert, dus niet constant aandacht vragen. Ga bv erbij zitten en een boek lezen.

Wat misschien ook kan helpen is de ruimte waarin ze zitten verkleinen. Misschien is een woonkamer nu nog wel iets te groot en spannend.

En gaat het ook goed tussen de 2 konijnen? Kan het zijn dat het bange konijn stress heeft van het andere konijn?

Het zijn maar ideeën, ik heb zelf geen ervaring met zo'n bang konijn. Sowieso is geduld wel heel belangrijk. Vier dagen is voor veel konijnen te kort om echt gewend te zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je al een afspraak hebt voor de castratie. Hoe oud is je ram op het moment van de afspraak? Als je verstandig bent zet je hem als hij 10 weken oud is al apart, dan weet je zeker dat er geen nestje komt. En dan kun je ze minimaal 14 dagen na de castratie weer aan elkaar koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-5-2020 at 20:57 zei Marjoleink:

Super dat je al een afspraak hebt voor de castratie. Hoe oud is je ram op het moment van de afspraak? Als je verstandig bent zet je hem als hij 10 weken oud is al apart, dan weet je zeker dat er geen nestje komt. En dan kun je ze minimaal 14 dagen na de castratie weer aan elkaar koppelen.

12 weken, wil hem zo vroeg mogelijk castreren zodat ze niet al te lang zonder elkaar hoeven want dacht dat maakt het opnieuw koppelen makkelijker, weet niet of dat zo is.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-5-2020 at 20:21 zei IreneM:

Lastig hoor! Als je er bij gaat zitten, wat doe je dan? Misschien helpt het als je er gewoon bij gaat zitten en de konijnen negeert, dus niet constant aandacht vragen. Ga bv erbij zitten en een boek lezen.

Wat misschien ook kan helpen is de ruimte waarin ze zitten verkleinen. Misschien is een woonkamer nu nog wel iets te groot en spannend.

En gaat het ook goed tussen de 2 konijnen? Kan het zijn dat het bange konijn stress heeft van het andere konijn?

Het zijn maar ideeën, ik heb zelf geen ervaring met zo'n bang konijn. Sowieso is geduld wel heel belangrijk. Vier dagen is voor veel konijnen te kort om echt gewend te zijn.

Nee ligt zeker niet aan het andere konijn heb hem van de zelfde fokker en ze zaten samen en kende elkaar gelukkig al, en ze lopen elkaar lekker te knuffelen en te likken. 

 

en ja mischien is het inderdaad dat ze er nog te kort zijn maar ik lees zoveel verschillende dingen de een zegt laat je konijn zeker een week tot twee met rust en bij de ander lees ik juist dat ik er veel bij moet zitten en gezonde snacks geven zodat ze niet straks mensenschuw worden. Want ik wil uiteindelijks natuurlijk lieve, gelukkige konijntjes die ik mag aaien en af en toe oppakken en ben heel bang dat als ik iets niet goed doe ik straks een super anti sociaal konijn heb wat niks met me te maken wil hebben 😞

 

had niet verwacht eigenlijk dat je zoveel fout zou kunnen doen tot ik zoveel verschillende dingen las. 
 

bedankt voor je reactie trouwens ! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ze naar jou toekomen. Niet aandringen, niet oppakken want dat vinden konijnen eng. Ga gewoon op de grond zitten en laat ze naar je toe komen. Als ze een beetje aan je gewend zijn kun je proberen of ze een snoepje uit je hand willen aannemen. 

Maar haal ze alsjeblieft met 10 weken uit elkaar. Ik neem aan dat je het bij twee konijnen wilt houden, en geen 12.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 10 weken moeten ze uit elkaar, met 12 weken zijn ze al vruchtbaar. Tussen week 12 en 16 dalen de balletjes als het goed in, en kan de ram gecastreerd worden. Na de ingreep is hij ook echt nog 14 dagen vruchtbaar. Pas in de derde week na de castratie kun je dus koppelen, dan moet je een koppelpoging doen op neutraal terrein. 

 

Informatie over vertrouwen winnen en tam maken vind je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Koppelen van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er ook rekening mee dat niet elk konijn sociaal wordt zoals jij dat graag ziet. Ik heb nu in totaal vier konijnen gehad, van die vier vindt alleen mijn huidige voedster het fijn om geaaid te worden. De andere kwamen wel naar me toe, maar als ik ze aan wilde (of moest) raken dan vonden ze dat echt helemaal niks. Mijn huidige ram is ook een bangerd. Hij schrikt zich overal een ongeluk van en vliegt dan naar zijn veilige plekjes toe. Het weerhoudt hem er niet van om toch op avontuur te gaan en hij is meestal de schrik weer snel te boven, maar zijn eerste reactie op alles is RENNEN! Hij is na vijf maanden minder bang van ons geworden, we kunnen hem wel aaien als hij bij mijn voedster ligt, maar zijn karakter blijft schrikachtig, wie weet wordt dat de komende jaren nog minder, maar ik verwacht daar niet zo veel van. Ik zie het niet gebeuren dat hij net als mijn voedster lekker bij ons op de bank komt liggen, maar ik ben al blij dat hij wel gewoon over de bank komt rennen terwijl wij er op zitten. Het zou soms alleen wel handig zijn als hij rekening zou houden met de kop thee die ik in mijn hand heb ;). Oppakken moet je trouwens gewoon niet willen, dat vinden ze verschrikkelijk. Als ik mijn voedster heb opgepakt komt ze ook echt voorlopig niet bij me op de bank.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Eefje:

Houd er ook rekening mee dat niet elk konijn sociaal wordt zoals jij dat graag ziet. Ik heb nu in totaal vier konijnen gehad, van die vier vindt alleen mijn huidige voedster het fijn om geaaid te worden. De andere kwamen wel naar me toe, maar als ik ze aan wilde (of moest) raken dan vonden ze dat echt helemaal niks. Mijn huidige ram is ook een bangerd. Hij schrikt zich overal een ongeluk van en vliegt dan naar zijn veilige plekjes toe. Het weerhoudt hem er niet van om toch op avontuur te gaan en hij is meestal de schrik weer snel te boven, maar zijn eerste reactie op alles is RENNEN! Hij is na vijf maanden minder bang van ons geworden, we kunnen hem wel aaien als hij bij mijn voedster ligt, maar zijn karakter blijft schrikachtig, wie weet wordt dat de komende jaren nog minder, maar ik verwacht daar niet zo veel van. Ik zie het niet gebeuren dat hij net als mijn voedster lekker bij ons op de bank komt liggen, maar ik ben al blij dat hij wel gewoon over de bank komt rennen terwijl wij er op zitten. Het zou soms alleen wel handig zijn als hij rekening zou houden met de kop thee die ik in mijn hand heb ;). Oppakken moet je trouwens gewoon niet willen, dat vinden ze verschrikkelijk. Als ik mijn voedster heb opgepakt komt ze ook echt voorlopig niet bij me op de bank.

Bedankt voor je reactie ! Heb er wel echt wat aan hoe je ook uitlegt in het verschil van wat de ene wel wilt en de ander niet, merk ook echt wel heel veel verschil tussen het rammetje en de voedster van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .