Ga naar inhoud

Wekenlang diarree


Dori&remi

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik wou hier eens luisteren of er mensen zijn met ervaring met langdurige diarree bij konijnen. Een aantal weken geleden had 1 van mijn konijnen een verstopping en ben ik bij de dierenarts geweest tot het was opgelost. Uiteindelijk heeft die dan een antibioticakuur van 5 dagen gegeven omdat ze nog niet optimaal was na de verstopping. Het was mij ervoor al opgevallen dat er regelmatig blindedarmkeutels lagen. Nu blijft dit probleem onopgelost..elke dag liggen er meerdere hoopjes blindedarmkeutels en soms ook gewone keutels die slapper zijn. Ik heb de indruk dat ze bij die momenten ook buikpijn heeft. De andere momenten is er niets aan te merken en eet die ook heel veel. Hooi want ik ben grotendeels gestopt met biks en groenvoer voor die reden. Het andere konijn heeft er nu ook last van heb ik de indruk. Ik heb een kuur gegeven tegen bacteriën, ik heb de ontlasting laten controleren, een röntgenfoto laten nemen en niets verder geraakt. Zou iemand raad weten? Mijn DA weet het ook niet meer..

alvast bedankt 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier heb ik nog nooit van gehoord! Hetklinkt heel sirieus...ik hoor dat je al naar de huisarts bent geweest, maar het komt terug. Helaas als je konijn pijn heeft zou ik toch nog eens proberen maar als dat niet lukt ben ik bang dat je hem beter kan in laten slapen! Ik hoop dat dit iets heeft geholpen??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blindedarmkeutels zouden niet moeten blijven liggen. Teveel biks kan het niet zijn begrijp ik. Krijgt je konijn nog medicatie? Is ze te dik, dat ze er niet goed bij kan?

 

Je zou je dierenarts kunnen vragen om eens te overleggen met praktijk Wilhelminapark in Utrecht, die die weten echt alles van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor voeding geef je? Hoeveel hooi eet het konijntje? Welk merk brokken geef je, geef je groenvoer en zo ja, welke soorten? 

 

Antibiotica is ook niet altijd even lekker voor de konijnendarmpjes. Ook kan het er voor zorgen dat er blindedarmkeutels blijven liggen. Maar als het goed is, herstelt dat wel na de kuur.

 

Wat is er verder al onderzocht? Zijn er gebitsproblemen? Gebitsproblemen kunnen zowel gasbuiken als diarree geven. Ook een wormbesmetting zou kunnen en zou beide klachten verklaren. Zijn er problemen met de gewrichten? Heeft het konijn veel stress? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Evee:

Wat voor voeding geef je? Hoeveel hooi eet het konijntje? Welk merk brokken geef je, geef je groenvoer en zo ja, welke soorten? 

 

Antibiotica is ook niet altijd even lekker voor de konijnendarmpjes. Ook kan het er voor zorgen dat er blindedarmkeutels blijven liggen. Maar als het goed is, herstelt dat wel na de kuur.

 

Wat is er verder al onderzocht? Zijn er gebitsproblemen? Gebitsproblemen kunnen zowel gasbuiken als diarree geven. Ook een wormbesmetting zou kunnen en zou beide klachten verklaren. Zijn er problemen met de gewrichten? Heeft het konijn veel stress? 

Momenteel enkel hooi en een klein aantal korreltjes biks..aan de voeding kan het niet liggen. Ik ben gestopt met groenvoer en Zo goed als met biks. Ik heb de ontlasting laten testen op wormen en parasieten. De antibioticakuur is al een aantal weken geleden en het probleem is ervoor begonnen. 
Het konijn is volledig onderzocht geweest door DA en niets gevonden.

Ik zou niet weten waarom ze stress zou hebben..

Het merk van hooi is in de laatste maanden wel een aantal keer veranderd maar nu is het al 2 weken het originele hooi. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Of het voedertijdstip?

Is toch ook wel raar dat het tijdstip van de diarree/buikpijn altijd smiddags begint tot 16u en dan is het over 🤔

alvast bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig! Zo te lezen is er al heel wat bekeken en uitgesloten.  Is het gebit ook met een roesje / onder narcose bekeken? Alleen met een kijkertje is niet het volledige gebit goed te zien. 

 

Hoe lang is het konijn bij jou? Hoe lang is het wel goed geweest bij jou?

Weet je iets over de start / het verleden? Soms kan bijv. coccidiose op jonge leeftijd voor blijvende problemen met de darmen zorgen. Megacolon misschien een mogelijkheid? Hoewel je dan meestal juist keutels met rare vormen hebt, niet zozeer diarree.

Zijn er bepaalde dingen die in de middag gebeuren die bijv. angst geven, iemand die z'n hond bij je konijnen uit laat? Iemand die lawaai maakt? Andere dingen die stress kunnen geven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 30-5-2020 at 19:17 zei Evee:

Lastig! Zo te lezen is er al heel wat bekeken en uitgesloten.  Is het gebit ook met een roesje / onder narcose bekeken? Alleen met een kijkertje is niet het volledige gebit goed te zien. 

 

Hoe lang is het konijn bij jou? Hoe lang is het wel goed geweest bij jou?

Weet je iets over de start / het verleden? Soms kan bijv. coccidiose op jonge leeftijd voor blijvende problemen met de darmen zorgen. Megacolon misschien een mogelijkheid? Hoewel je dan meestal juist keutels met rare vormen hebt, niet zozeer diarree.

Zijn er bepaalde dingen die in de middag gebeuren die bijv. angst geven, iemand die z'n hond bij je konijnen uit laat? Iemand die lawaai maakt? Andere dingen die stress kunnen geven? 

Ze zijn 1 jaar bij mij, dus nu zouden 5 jaar zijn. Het is raar dat ze telkens smiddags die blindedarmkeutels heeft en in een hoekje zit. Na een paar uur is dat dan over. Ze eet de meeste wel op maar niet allemaal. Ik heb nu toch 10 dagen panacur gegeven. Eerst leek het wat beter maar dan weer zoals ervoor.

ja het is echt lastig om te zien dat ze toch builpijn heeft 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lastig! Als ze stil in een hoekje zit. Wat doet ze dan terwijl? Maakt ze zich zo klein mogelijk? Is ze luid aan het knarsetanden? Zoja, dan heeft ze echt enorme pijn! Hoeveel biks geef je nog? Het kan er allemaal mee te maken hebben. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Punky🐰:

Wat lastig! Als ze stil in een hoekje zit. Wat doet ze dan terwijl? Maakt ze zich zo klein mogelijk? Is ze luid aan het knarsetanden? Zoja, dan heeft ze echt enorme pijn! Hoeveel biks geef je nog? Het kan er allemaal mee te maken hebben. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Dan zit ze in al verschillende poses en oogjes wat dicht en misschien aan het knarsetanden. Dan komen die blindedarmkeutels en als die eruit zijn dan doet ze weer normaal en ze heeft intussentijd wel nog altijd interesse in eten. Het is zeer raar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .