Spring naar bijdragen
Petra21

Net gecastreerde rammelaar naast voedster

Recommended Posts

We hebben een voedster van 4,5 maand die tot 2 weken geleden samen zat met haar zusje dat jammergenoeg overleden is. We willen haar een nieuw vriendje geven. We hebben een rammelaar van 6 maand die vandaag gecastreerd is. Hij zit nu in een hok naast haar, beide buiten. Over een maand of zo willen we ze koppelen. Vanuit hun hok kunnen ze elkaar niet zien, maar vanuit hun ren wel wat (er is wel een meter afstand tussen de ren). Is het net goed of net niet goed dat ze elkaar nu kunnen zien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan beter zorgen dat ze elkaar niet zien, tot het moment van de koppeling. Je wil het liefst dat ze de koppeling zo neutraal mogelijk in gaan. Elkaar zien door gaas kan allleen maar voor frustratie - en dus negatieve ervaringen met elkaar - zorgen.

Je koppelt dan dus op terrein waar ze beiden nooit zijn gezien. En dan maar hopen dat de konijnen van karakter bij elkaar passen, want het blijft een gok, met 2 willekeurige konijnen, ook al zijn het een gecastreerde ram en een voedster. Als het niet klikt van karakter, kunnen ze niet samen. 

Meer koppel informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, dank je, dan zet ik er een plank of zo tussen. Je hoort zoveel verschillende zaken, onze dierenarts zei bv dat het net beter was om elkaar te zien en ruiken of speeltjes uit te wisselen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Petra21:

OK, dank je, dan zet ik er een plank of zo tussen. Je hoort zoveel verschillende zaken, onze dierenarts zei bv dat het net beter was om elkaar te zien en ruiken of speeltjes uit te wisselen...

O dat vind ik echt geen goed advies. Dat geeft alleen maar stress omdat ze niet naar elkaar toe kunnen. Was het ook op aanraden van je dierenarts dat je ram nu pas gecastreerd is? Dan heb ik de indruk dat hij of zij niet zoveel verstand heeft van konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Petra21:

Dat is vrij ouderwets advies. Tegenwoordig weten we dat dat juist ook veel frustratie kan geven. elke keer geur van een ander konijn in je leefomgeving, zonder dat ze bij elkaar kunnen om rangorde te bepalen. Het is dus of echt samen (maar dat is nu geen optie) of echt uit elkaar.

Er zijn wel wat uitzonderingen waarbij je split cage kan gebruiken bij een koppeling, maar dat is dan pas als op neutraal terrein niet werkt. Bijvoorbeeld omdat één van de konijnen extreem stress gevoelig is, een bepaald mankement heeft waardoor gewoon koppelen niet direct gaat (een poot mist, een ziekte heeft, extreme agressie heeft ontwikkeld naar andere konijnen enz.).
Maar voor jonge konijnen, bij een normale koppeling is het aan te raden dat je ze zo neutraal mogelijk samen zet straks als de echte koppeling gaat gebeuren. En als het gaat, laat je ze vanaf dat moment dan ook echt voor altijd samen.  Je wisselt alleen na een paar dagen van het neutrale terrein, naar het uiteindelijke verblijf (of je moet je uiteindelijke verblijf neutraal houden tot het koppelmoment, dat is helemaal handig).
Op die manier koppel je echt op karakter zonder dat territorium en eerder opgebouwde frustratie mee speelt. Dan geef je je koppel dus de beste kans 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat van die paar dagen op neutraal terrein had ik ook gelezen. Dat zou dan een ren in een stuk van onze tuin zijn waar geen van beiden ooit geweest is. Wat ik me dan wel afvraag, is of het OK is dat ze één of meerdere nachten gewoon in een ren op het gras met beperkte schuilplaats blijven zitten? Nu gaan ze elke nacht in hun hok omdat ik ze niet op nat gras wil laten en om vossen/marters weg te houden (hiervoor zou ik hun ren wel goed moeten afdekken dan)

Het uiteindelijke verblijf zal ik zo goed mogelijk proper maken met water en azijn. Best elk hun eigen toilet daar zetten dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra21:

Ja, dat van die paar dagen op neutraal terrein had ik ook gelezen. Dat zou dan een ren in een stuk van onze tuin zijn waar geen van beiden ooit geweest is. Wat ik me dan wel afvraag, is of het OK is dat ze één of meerdere nachten gewoon in een ren op het gras met beperkte schuilplaats blijven zitten? Nu gaan ze elke nacht in hun hok omdat ik ze niet op nat gras wil laten en om vossen/marters weg te houden (hiervoor zou ik hun ren wel goed moeten afdekken dan)

Het uiteindelijke verblijf zal ik zo goed mogelijk proper maken met water en azijn. Best elk hun eigen toilet daar zetten dan?

Ik zou wel kijken of je de ren met bijvoorbeeld een net kunt afdekken, en dat de ren stevig genoeg is dat ze hem niet kunnen optillen om zo te ontsnappen. Verder zou ik inderdaad een plekje zoeken waar ze niet alleen op gras zitten, inderdaad vanwege nat gras, maar ook omdat ze vrij snel een gat onder de ren door kunnen graven, bijvoorbeeld 's nachts als je er niet bij bent. 

Je zou kunnen kijken of je binnen een plekje kan maken waar je ze kunt koppelen, bijvoorbeeld in een badkamer. De konijnen hebben nu geen wintervacht meer, dus dat kan nu geen kwaad. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zoiezo verstandig om een goede stevige ren te maken waar ze 24/7 veilig in kunnen verblijven. Ook overdag kunnen er roofdieren toeslaan. Je zult niet de eerste zijn waar dat gebeurd. 

In de avond en nacht zijn konijnen ook actie en het is dan ook belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opsluiten in een nachthok is niet verstandig, tenzij dat nachthok vier vierkante meter groot is. Ruimte is ontzettend belangrijk voor konijnen en het zijn schemerdieren, ze zijn dus vooral 's avonds laat en 's ochtends vroeg actief. Als jij op je bed ligt, en zij opgesloten zitten in een hokje. Dat werkt dus niet lekker. 

De koppelren zou je met een net of gaas kunnen afdekken, of kijken voor een al overdekte ren om in te koppelen. 

Maar het uiteindelijke verblijf zal ook voldoende groot moeten zijn, en voldoende veilig voor een koppel. 

Hier wat linkjes naar informatie over goede, veilige konijnenverblijven: 

Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Tips voor het zelf bouwen van een konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Schuilhokken voor konijnen (oa tips voor formaat)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/schuilhokken-nachthokken-voor-konijnen

Natuurlijke vijanden van het konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/natuurlijke-vijanden-konijn

Roofdieren zoals marters en vossen weren uit het konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Tips voor een konijnvriendelijke tuin
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je😊(Hun hok is wel 4 vierkante meter groot, er is al een stukje ren bij aangezien ze onder het vroegere speelhuisje van de kinderen zitten). 
Kan het eigenlijk kwaad dat ze permanent op gras kunnen? Ik bedoel: moet je ze zelf behoeden voor nat gras?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In eerste instantie moet je ze aanwennen gras te eten, anders krijgen ze er diarree en gasbuikjes van.

Als ze het eenmaal gewend zijn hoef je ze er niet voor te behoeden. Ik weet niet hoe groot het gras is waar ze op kunnen, maar mijn ervaring is dat er over het algemeen niet veel gras overblijft 😉 en zorg wel dat ze niet uit het verblijf kunnen graven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou wel gaas onder het gras moeten leggen, en aan de zijkanten omhoog, anders graven ze een tunnel naar de vrijheid. Je zou er ook voor kunnen kiezen om tegels te leggen onder hun verblijf, dan ben je van dat probleem ook af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor het koppelen zal ik ze dan in een ren zetten  in de garage of ergens in de tuin (met gaas eronder en erop). Als het redelijk goed gaat, kan ik er dan misschien ‘s avonds een hok aan zetten waar ze geen van beide nog in gezeten hebben (lenen van een vriendin). Dan kunnen ze wat langer daar blijven vooraleer ze naar het uiteindelijke verblijf gaan (nog wat meer geurtjes van vroeger daaruit dan...). Of is dat geen goed idee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, meestal blijven ze een paar dagen op neutraal terrein, tot ze de rangorde zo ongeveer bepaald hebben. In plaats van een hok kun je er ook een kartonnen doos in zetten. Een nadeel van een hok is dat het meestal maar een ingang heeft, dus dat ze elkaar daarin niet kunnen ontlopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eet hij het ook echt op? Knabbelen om te versnipperen en slopen is niet erg. Een beetje er van eten is ook niet erg.

Als ze er echt aan beginnen als een maaltijd is dat niet ideaal, op zich verteert het wel, maar ze eten er dan vaak minder hooi door. En dat is niet de bedoeling. En voor konijntjes die gevoelig zijn voor verstopping kan het verstopping veroorzaken als ze er veel van eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is eerder versnipperen, maar op die manier gaat er niet veel overblijven van zijn schuilplaats In de koppelren... ‘k Ga zelf schuilhokjes (laten) maken met 2 ingangen. Kan later nog dienen in de ren...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een ren in de garage voor de koppeling lijkt mij een prima idee. Je beschermt tegen roofdieren, je konijnen zijn beschermd tegen regen, ze hebben geen nachthok nodig en ze kunnen er een aantal weken -in het ergste geval- blijven zitten, voordat je ze naar het definitieve verblijf doet. Ik denk dat ik dat zou doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, garage heeft wel wat voordelen... Nadeel is dat het daar wel heel warm kan worden als de temperaturen buiten oplopen + dat onze auto’s dan buiten moeten (hier veel marters in de buurt die kabels van Volkswagens kapot bijten😒)... Ze zijn ook allebei gewoon van buiten te zitten, misschien geeft binnen zitten dan extra stress...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Petra21:

Ja, garage heeft wel wat voordelen... Nadeel is dat het daar wel heel warm kan worden als de temperaturen buiten oplopen + dat onze auto’s dan buiten moeten (hier veel marters in de buurt die kabels van Volkswagens kapot bijten😒)... Ze zijn ook allebei gewoon van buiten te zitten, misschien geeft binnen zitten dan extra stress...

Stress geeft een koppeling meestal toch wel... Wanneer er veel marters zitten bij jullie in de buurt is het sowieso erg belangrijk dat je, wanneer je buiten koppelt, je koppelt in een overdekte ren, waar met geen mogelijkheid een marter in kan komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, als ik ze buiten koppel, zal de ren zeker goed afgesloten zijn. Wat ik me ook nog afvroeg, is wat ik best met de toiletbakken doe. Nu gebruiken ze allebei al heel goed hun toiletbak, maar wat doe ik best bij de koppeling: elk hun eigen propere toiletbak in de ren zetten? Of in elk schuilhokje een propere toiletbak?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tijdens de koppeling zet ik er de eerste paar uur geen toiletbak in, die gebruiken ze dan toch niet. Als later op de dag er wat meer rust komt zet ik er meestal wel een paar bakken in, met ook hooi er in.

Tijdens een koppeling zie je over het algemeen heel veel territoriale plasjes en keutels, dus die tijd moet je zindelijkheid even uit je hoofd zetten.

In het uiteindelijke verblijf zou ik ook gewoon een aantal bakken gebruiken, en regelmatig de keutels die er naast liggen opvegen en er in gooien. Eventueel de bakken verzetten of extra bakken erbij als ze voor andere keutel-plekken kiezen. Als in de weken er na de rust terug komt, komt de zindelijkheid meestal ook weer gewoon terug 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb bij mijn koppeling het zo gedaan dat ze elkaar kunnen zien, maar alleen van een bepaalt punt in de ren. Dus als ze allebei in de hoek van de ren zitten zien ze elkaar maar hebben dus ook veel ruimte prive. Dit is eigenlijk gewoon helemaal goed gegaan en vaak was het ook nog zo dat ze allebei in die hoek bijna naast elkaar lagen. Heel lief 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Leonie Arendts:

Ik heb bij mijn koppeling het zo gedaan dat ze elkaar kunnen zien, maar alleen van een bepaalt punt in de ren. Dus als ze allebei in de hoek van de ren zitten zien ze elkaar maar hebben dus ook veel ruimte prive. Dit is eigenlijk gewoon helemaal goed gegaan en vaak was het ook nog zo dat ze allebei in die hoek bijna naast elkaar lagen. Heel lief 

Maar zaten ze niet in dezelfde ren dan? Dan is het ook geen koppeling. Koppelen houdt in dat ze bepalen wie de baas is, en dat kan alleen als ze de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld op elkaar te rijden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites