Spring naar bijdragen
Evee

Konijnen minst begrepen huisdier

Recommended Posts

Als zo'n artikel nou verplichte kost was voor ieder die aan konijnen wil beginnen...

Hier in mijn omgeving ken ik al 4 gezinnen die de afgelopen twee weken aan konijnen zijn begonnen (of aan slechts één konijn).

Leuk, het is voorjaar, we zijn meer thuis ivm corona: laten we konijntjes kopen voor de kinderen! Zo schattig!

In ieder geval één gezin met 3 piepjonge konijntjes (alledrie rammetjes!) via dwergkonijnen . com . 

Kan er zo verdrietig van worden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken het ook ja. Konijn alleen, altijd in een hok gehouden, maar oh zo trots dat ze er zo goed voor zorgen. Maar ik was zelf niet veel beter met mijn eerste eigen konijn. Ik ben blij dat er nu zoveel meer informatie beschikbaar is. Ook al heb ik nog steeds fouten gemaakt deze keer, probeer ik ze wel zo goed mogelijk te begrijpen en geven wat ze nodig hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik pas opzoek was voor een nieuw maatje voor mijn cavia heb ik weer eens de opvangen online aandachtig bekeken. Jeetje wat een enorm groot aantal konijnen in de opvang!! Ik wist het wel hoor maar als je de beschrijvingen doorleest zou je bijna is een depressie schieten.

Ik vind het een hele kwalijke zaak dat mensen niet voorgelicht worden bij aanschaf. Ik schijf regelmatig dierenwinkels en fokkers aan met de vraag of ze de mensen goed voor willen lichten en wijs ze vriendelijk op foutieve informatie op hun website. Met de vraag of ze dat willen herzien.

Op Marktplaats reageer ik ook nog weleens op een advertentie als ik zie dat konijnen in en veel te kleine kooi en alleen zitten of gratis aangeboden worden.  Laatst kreeg ik een berichtje terug van iemand die me bedankt voor de info en zij heeft besloten naar aanleiding van mijn berichtje om haar konijn naar een opvang te brengen. Ze had daar zelf niet aangedacht. 

Het lijkt me ook een goed idee dat iemand eens een reclame spotje maakt op tv hoe je konijnen moet onderhouden. 

Sommige mensen weten wel beter maar voor hun is geld belangrijker. Er zijn ook veel mensen die het gewoon niet weten en denken dat ze er goed voor zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Behalve dat ik het niet zo best geschreven en de volgorde van de punten onhandig vind  (punt 8 vind ik een heel goed punt om mee te starten en dan uit te bouwen bijvoorbeeld) , lijkt de intentie zeker goed. Ik geloof niet dat een lezer nu "beseft" (waarom gebruikt men niet het neutrale woord "weten" i.p.v. elke keer "beseffen" wat een negatief kantje heeft?) hoe het dan wel moet. Ik ben het ook niet per definitie eens met de schrijver dat een konijn een gezinslid moet zijn. Volgens mij zouden heel veel konijnen veel beter af zijn in een (grote) ren met een maatje zonder veel contact met mensen dan verkeerd behandeld/mishandeld, omdat ze zo nodig gezinslid zouden moeten zijn wat dat dan ook moge betekenen. 

Waar staat één van de belangrijkste punten: konijnen moeten een zelf uitgekozen maatje hebben! Konijnenopvangen worden niet genoemd als expertisecentrum. Regelgeving is nodig, maar helpt niet veel wat betreft verzorging en behandeling. Als je "beseft" wat een ellende de blijkbaar goed begrepen (echt niet) honden en katten ondergaan (als voorbeeld: fokkerij aan banden leggen, is gebleken onvoldoende als druppel op de gloeiende plaat, maar wat dan? Herplaatsers te over, omdat ze zo goed begrepen en behandeld worden?) dan vraag ik me af of het zinnig is de konijnen als meest onbegrepen huisdier te bestempelen. Wat maakt het uit wie het slechts behandeld worden? Alle dieren moeten goed behandeld worden. Punt. 

Overigens weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is als je je inzet voor een zaak om telkens weer de juiste toon en woorden te vinden om iets wat jezelf wel kunt dromen aan de "niet-beseffende" medemens over te brengen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei JokeC:

Overigens weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is als je je inzet voor een zaak om telkens weer de juiste toon en woorden te vinden om iets wat jezelf wel kunt dromen aan de "niet-beseffende" medemens over te brengen. 

Dit is zo waar! Ik voel mij echt wel eens de jehovasgetuige van de konijnenwereld wat dat betreft. Ongewenste boodschap, de ontvanger wil het eigenlijk niet horen, maar ik ben dan zo gemotiveerd dat ik toch een voet tussen de deur probeer  te houden. Misschien moeten we er een geloof van maken en dan als religieus hoofddeksel konijnenoortjes dragen, zodat je daar mee op je paspoortfoto mag. 🐰 Maar goed, ik dwaal af.

Het is zo lastig als je ziet of hoort dat mensen heel erg veel fout doen, en je het liefst alles wil  bekritiseren. Dan gaan mensen echter in de verdediging en veranderd er helemaal niets. Je kan dus beter stapje voor stapje tips geven, of bij het belangrijkste beginnen. En ook benoemen wat er wel goed is gegaan, zodat je ze niet het gevoel geeft dat alles fout zit. Maar dat is soms best lastig.

Ik had afgelopen week ook weer op de bunnybunch telefoon het zoveelste gesprek van iemand die bij een fokker een heel bijzonder konijnenras had gehaald (ze wist niet eens te noemen welk ras dan, klein en bruin?!), twee voedsters (als het goed is), net 12 weken en nu al flink vechten. Ja wat dan. Nou ja oplossingen genoemd. Twee koppels was geen optie. Maar ja dan moet er één weg en ze hadden twee kinderen en elk kind had nou net een eigen konijntje gekozen, dus ja, welk konijn doe je dan weg. Maar goed, ze ging er wel serieus over nadenken, maar er was zoveel bij hun wat niet goed aangepakt was. Ik kon overal wel op zeggen wat er anders moest. Ik hoop maar dat er wel iets is blijven hangen. En dat het niet twee eenzame konijntjes in elk een eigen hokje voor de rest van hun legen gaan worden. Maar ik dacht dus dat het best redelijk was gegaan, hoewel ik er soms wel moe van word, vind het zo jammer want mensen verwachten dat een winkel, fokker, of zelfs dierenarts goed advies geeft, dat ze dus voor aanschaf wel informatie hebben gevraagd bij een persoon met ervaring, en dat er dan helemaal niets van klopt. 

Maar goed, toen ik ophing zei mn man dat ik het wel wat vriendelijker had mogen brengen 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herkenbaar @JokeC en @Evee soms wordt ik ook te fanatiek. Ik probeer wel echt een gesprekje te voeren ipv te preken. Vragen te stellen en uit te leggen waarom het zo belangrijk is en wat de gevolgen kunnen zijn als het niet aangepakt wordt. 

Zelf was ik ook echt niet goed geïnformeerd in het begin en heb ik stap voor stap de dingen aangepakt. Toen ik hoorde dat de opvang een minimale verblijf vroeg van 4m2 dacht ik echt: "hoe dan?!" Toen ik foto's online zag van rennen viel het kwartje. Het is voor veel mensen ook gewoon veel om alles in 1x te horen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JokeC Ik ben het met je eens dat het artikel wel iets beter geschreven had kunnen worden, qua opbouw van de punten, en iets meer tips over hoe het beter kan, in plaats van alleen een lijst met dingen die niet goed zijn.

Ik vond vooral deze zin echt heel pakkend. Zo had ik er zelf helemaal nog niet over nagedacht, en ik denk dat dit inderdaad voor een deel eraan bijdraagt waarom er zoveel konijnenleed is:

Citaat

Als konijnen zouden blaffen of janken uit ellende en frustratie, dan zou het in veel tuinen een herrie van jewelste zijn, met al die luid protesterende, eenzame konijnen in kleine, benauwde hokjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, @Evee, jij en nog een paar mensen hier op het forum zijn een klasse apart die ook al is het meerdere malen op dezelfde dag of in dezelfde week elke keer weer uitleggen dat konijnen prooidieren zijn (niet oppakken dus), veilige ruimte nodig hebben, een maatje nodig hebben, een kwetsbare gezondheid (kunnen) hebben en wat er aan te doen ter voorkoming of verbetering ervan, welke leeftijden voor castratie en waarom, welke koppels de grootste kans van slagen hebben en waarom, welke DA's konijnenkundig zijn en waarom dit belangrijk is, waarom opvangen vol zitten en dat zij de beste plaats zijn om maatjes te (helpen) vinden.....etc. We leren er verdomd (kijken of het scheldwoordenfilter dit oppakt, hihi) veel van. 😎

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk eerlijk gezegd dat goudvissen het slechtste leven hebben als huisdier. Maar konijnen ook inderdaad erg vaak. Ik probeer ook wel eens mensen te overtuigen het beter te doen, maar tot nu toe zonder succes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zo zuur als ik van mensen hoor: kijk een wat een leuk konijn/kat ik heb gekocht, nog een jonkie van een fokker. Dan denk ik, had het maar eerder aangegeven dan had ik nog wat advies kunnen geven over de vele voordelen van opvangen. 

Ik probeer mensen vaak te laten weten dat ik veel weet over konijnen (in vergelijking met mensen hier op het forum totaal niet, maar sowieso wel meer dan de gemiddelde Nederlander) en dat ze met advies bij mij kunnen komen, maar het meeste is aan dovemansoren gericht. Mensen lijken vooral te denken 'ze zijn gezond, dus dan zal het wel goed zitten'. Alsof extra ruimte of een maatje een luxe is, in plaats van een eerste levensbehoefte. Wat dat betreft ben ik het wel met het artikel eens, als dit soort dingen bij wet meer zouden worden vastgelegd, dan is dat in ieder geval duidelijk en zijn bijvoorbeeld dierenwinkels ook verplicht om hier goed over te informeren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd denk ik dat het ook een heel groot probleem is dat het primaire doel van het nemen van een konijn/huisdier het vermaak en plezier voor de mens is. Genoeg mensen die echt wel weten dat wat ze doen niet in het belang is van het dier, maar toch voor zichzelf kiezen. 

Afgelopen weekend was mijn schoonmoeder een briljant voorbeeld. Zij is ooit begonnen met één konijn uit de dierenwinkel. Een territoriaal voedstertje dat de hele dag in de kooi zat en 's avonds als een hondje op de bank kwam liggen en het baasje ging likken. Hartstikke leuk en lief lijkt dat natuurlijk, maar het gedrag is logisch  Daarna ben ik zelf begonnen met een konijn uit de dierenwinkel en kwam ik langzaam aan steeds meer te weten over konijnen, ben ik haar gaan koppelen etc. Het konijn van mijn schoonmoeder overleed aan een gasbuik, doordat ze niet wist dat niet eten dodelijk is voor konijnen. Afijn, uiteindelijk ben ik vrijwilligerswerk bij de opvang gaan doen en heb ik mijn vriend en haar steeds meer geleerd over wat konijnen nu echt nodig hebben en wat ze gelukkig maakt. Inmiddels hadden ze een koppeltje van de opvang, dat nu bij ons woont omdat we zijn gaan samenwonen. Mijn schoonmoeder begon vervolgens afgelopen zaterdag dat ze toch ook wel weer een konijn wil omdat het zo gezellig is. Maar dan wel EEN en van de FOKKER die KLEIN is, want anders worden ze nooit meer aanhankelijk en hebben ze een trauma en weet ik veel wat voor onzin er nog bij kwam. Ik werd natuurlijk hartstikke link, maar heb heel rustig proberen uit te leggen dat wat ze zegt niet klopt en ook dat jouw plezier niet voor het welzijn van een dier mag gaan. Het komt gewoon niet binnen, want dat dier is nou eenmaal voor het vermaak van de mens. Dan kan je lullen als brugman en informatie blijven geven wat je wil, maar sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun kop en willen niet veranderen. 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het goed en fijn is dat dit soort artikelen er zijn (en je kan natuurlijk over de inhoud en opbouw discussiëren), maar dat niet iedereen die het leest ervoor open staat. Ik denk dat je slechts een klein deel van de lezers aanzet tot verandering.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei IreneM:

Ik denk eerlijk gezegd dat goudvissen het slechtste leven hebben als huisdier. Maar konijnen ook inderdaad erg vaak. Ik probeer ook wel eens mensen te overtuigen het beter te doen, maar tot nu toe zonder succes.

Goudvissen hebben het vaak idd ook heel erg slecht. Ik heb 3 vissen gehad waaronder 1 sluimerstaart. Toen zag ik op You Tube een filmpje voorbij komen van een sluimerstaart fokker. Wist ik veel dat ze zo groot kunnen/moeten worden...

Gelukkig hebben alle 3 de visjes een plekje gekregen in de vijver van mijn oom en tante. Ze zijn enorm gegroeid en doen het heel erg goed. Ik heb me er best wel schuldig over gevoelt. 

Mijn thuiskapster vertelde dat haar zoontje van 4 jaar  2 goudvissen ( in een kom!!!) had gekregen van zijn opa en oma. Zonder overleg. Ze probeert ze zo mogelijk te verzorgen maar weet eigenlijk niet wat ze ermee aan moet. 

Mijn nichtje heeft ook 2 goudvisjes, zij is dol op alle dieren. Omdat haar ouders geen huisdieren wilde en vissen dan de beste optie was?! Gevolg: in korte tijd al 2 visjes overleden. Ze willen geen groter aquarium. Zo zielig....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja precies dat bedoel ik. Ik heb het vroeger ook verkeerd gedaan (denk wel herkenbaar voor de meeste mensen hier 😅). Toen ik erachter kwam dat ze veel meer nodig hebben (volgens mij minstens 160 liter) heb ik meteen zo'n aquarium gekocht. Ik heb nu geen sluierstaarten meer, maar als ik ze weer zou nemen zou ik nog wel een veel grotere bak nemen. 160 liter is ook wel aan de kleine kant. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook weleens gekeken  naar vissen, maar toen ik zag hoeveel ruimte (of eigenlijk water) die nodig hebben was het gauw over. Maar qua konijnen heb ik in eerste instantie ook alles verkeerd gedaan. Nou ja, bijna alles: ik heb ze niet gekocht bij dwergkonijnen.com🤣. Maar je vertrouwt in eerste instantie op de informatie van de dierenwinkel. Ja dat hok is groot genoeg, nee konijnen leven het liefst alleen, het woord vaccinaties wordt niet eens genoemd. Vind je het gek dat veel konijnen verkeerd gehouden worden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik heb ook weleens gekeken  naar vissen, maar toen ik zag hoeveel ruimte (of eigenlijk water) die nodig hebben was het gauw over. Maar qua konijnen heb ik in eerste instantie ook alles verkeerd gedaan. Nou ja, bijna alles: ik heb ze niet gekocht bij dwergkonijnen.com🤣. Maar je vertrouwt in eerste instantie op de informatie van de dierenwinkel. Ja dat hok is groot genoeg, nee konijnen leven het liefst alleen, het woord vaccinaties wordt niet eens genoemd. Vind je het gek dat veel konijnen verkeerd gehouden worden?

Zo herkenbaar, dat je in eerste instantie gewoon vertrouwt op de "kennis" van de dierenwinkel...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Ot&Sien:

Zo herkenbaar, dat je in eerste instantie gewoon vertrouwt op de "kennis" van de dierenwinkel...

Bij mij net zo. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf heb echt heel veel geleerd jullie bunnybunchers 😉 

Ik probeer de mensen die op mijn werk komen met konijnen zoveel mogelijk uit te horen over hoe de konijntjes wonen, vooral als ze met 1 konijntje komen. Maar probeer dan maar eens op een aardige, niet aanvallende manier te vertellen hoe het anders moet 😮 

Ik heb de afgelopen 2 weken wel 2 mensen overtuigd (denk ik) om naar de konijnenopvang te gaan voor een maatje. Deze mensen waren vooral bang dat 2 konijnen zomaar samen zetten niet altijd goed gaat.. Dus kon ik mooi uitleggen over koppelvakanties en dat de opvang helpt waar nodig. Maarja.. Dan nog vertellen dat konijnen ook echt wel wat ruimte nodig hebben en een standaard hok niet voldoende is...en voor 2 nog meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik roep altijd dat konijnen, hamsters en vissen zonder twijfel de meest verwaarloosde huisdieren zijn in NL. De onwetendheid van mensen is treurig.. Velen hebben geen idee. En zelfs degenen met absoluut goede intenties, maar zonder zelf gelezen voorkennis, krijgen al geen juiste voorlichting vanuit de bron waar ze de informatie wel verwachten: dierenwinkels en fokkers. Mijn hart huilt als ik de verblijven zie die in dierenwinkels verkocht worden voor vrijwel alle diersoorten en veel fokkers die ik voorbij zien komen stellen weinig  tot geen eisen aan de verblijven. Ik vind het bizar dat het voor een konijntje eigenlijk juist fijn is om bij een opvang terecht te komen, omdat daarna een goed tehuis veel realistischer is dan daarvoor. 

De onwetendheid van mensen is treurig, maar er blijft altijd ook nog zoiets als gezond verstand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Avalon:

Ik roep altijd dat konijnen, hamsters en vissen zonder twijfel de meest verwaarloosde huisdieren zijn in NL. De onwetendheid van mensen is treurig.. Velen hebben geen idee. En zelfs degenen met absoluut goede intenties, maar zonder zelf gelezen voorkennis, krijgen al geen juiste voorlichting vanuit de bron waar ze de informatie wel verwachten: dierenwinkels en fokkers. Mijn hart huilt als ik de verblijven zie die in dierenwinkels verkocht worden voor vrijwel alle diersoorten en veel fokkers die ik voorbij zien komen stellen weinig  tot geen eisen aan de verblijven. Ik vind het bizar dat het voor een konijntje eigenlijk juist fijn is om bij een opvang terecht te komen, omdat daarna een goed tehuis veel realistischer is dan daarvoor. 

De onwetendheid van mensen is treurig, maar er blijft altijd ook nog zoiets als gezond verstand.

Zeker waar. Ik zag zelf ook dat mijn konijntje echt ongelukkig was in zijn kooitje van 100x50 cm. (die volgens de dierenwinkel echt wel groot was). Dan ga je ook op onderzoek uit en zorg je dat je zelf grote veranderingen aanbrengt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was ook fout begonnen met konijnen jammer genoeg..

Had er eentje gehaald uit het tuincentrum met een hok van 2 verdiepingen dat 1,80 breed is.

Was me steeds verder gaan inlezen, dus op een gegeven moment een ren eraan.

En nu ik al een tijdje op dit forum zit, toch besloten zelf maar een grote ruime een te maken voor mijn voedster en haar maatje.

Ik moet zeggen dat schildpadden vaak ook erg verwaarloosd worden.

Wat ik al niet tegenkom op marktplaats van schildpadden die in een terrarium zitten van 70 bij 50 en dat beestje amper kan rondlopen.

Mijn terrarium is ook niet supergroot of zo, maar voorlopig nog ruim genoeg (200, bij 70, bij 70, voor 2 kleine kolenbranders en een Russische vierteen die 20 cm lang is).

En wij hebben ook besloten dat op het moment dat het te krap wordt, we een megabak gaan maken.

En vanwege het lekkere weer mag de vierteen strakjes voor de hele zomer buiten zitten (zit nog te wachten dat het s avonds iets warmer is, en ook op haar maatje die 20 juni arriveert vanuit Tsjechië).

Ook muskusschildpadden of andere grote waterschildpadden..

Vaak met zijn drieën in een bak van 50 bij 40.

Hartstikke sneu!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei BunnieHop:

Ik was ook fout begonnen met konijnen jammer genoeg..

Had er eentje gehaald uit het tuincentrum met een hok van 2 verdiepingen dat 1,80 breed is.

Was me steeds verder gaan inlezen, dus op een gegeven moment een ren eraan.

En nu ik al een tijdje op dit forum zit, toch besloten zelf maar een grote ruime een te maken voor mijn voedster en haar maatje.

Ik moet zeggen dat schildpadden vaak ook erg verwaarloosd worden.

Wat ik al niet tegenkom op marktplaats van schildpadden die in een terrarium zitten van 70 bij 50 en dat beestje amper kan rondlopen.

Mijn terrarium is ook niet supergroot of zo, maar voorlopig nog ruim genoeg (200, bij 70, bij 70, voor 2 kleine kolenbranders en een Russische vierteen die 20 cm lang is).

En wij hebben ook besloten dat op het moment dat het te krap wordt, we een megabak gaan maken.

En vanwege het lekkere weer mag de vierteen strakjes voor de hele zomer buiten zitten (zit nog te wachten dat het s avonds iets warmer is, en ook op haar maatje die 20 juni arriveert vanuit Tsjechië).

Ook muskusschildpadden of andere grote waterschildpadden..

Vaak met zijn drieën in een bak van 50 bij 40.

Hartstikke sneu!

Ja idd schildpadden zijn ook vaak de klos. Kleine waterschildpadjes zitten ook vaak in van die superkleine bakken. 

Mijn tante heeft een landschildpad (ooit gered van de soep waar die in moest komen) die loopt door de aangepaste tuin. Zijn maatje is helaas overleden. Lieve dieren zijn dat zeg!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verbaas me er altijd over dat mensen pas informatie gaan zoeken als ze in de penarie zitten. Ik weet dat dat ook voor een aantal leden hier op het forum geldt die het nu wel goed voor elkaar hebben. Tegen jullie zeg ik natuurlijk: chapeau dat je het goed hebt opgelost! Dat lijkt me zeker niet gemakkelijk, je moet dan soms hele lastige keuzes maken en het is top dat jullie dat gedaan hebben. Maar ik blijf het wel jammer vinden dat er niet vooraf op internet gezocht wordt naar juiste informatie. Het is echt niet zo moeilijk te vinden. We doen voor de stomste dingen vergelijkend onderzoek op internet, maar voor een dier niet? Ik begrijp dat gewoon niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Eefje:

Ik verbaas me er altijd over dat mensen pas informatie gaan zoeken als ze in de penarie zitten. Ik weet dat dat ook voor een aantal leden hier op het forum geldt die het nu wel goed voor elkaar hebben. Tegen jullie zeg ik natuurlijk: chapeau dat je het goed hebt opgelost! Dat lijkt me zeker niet gemakkelijk, je moet dan soms hele lastige keuzes maken en het is top dat jullie dat gedaan hebben. Maar ik blijf het wel jammer vinden dat er niet vooraf op internet gezocht wordt naar juiste informatie. Het is echt niet zo moeilijk te vinden. We doen voor de stomste dingen vergelijkend onderzoek op internet, maar voor een dier niet? Ik begrijp dat gewoon niet.

Ik begrijp wat je bedoelt, ja.

Ik ben normaliter ook zo'n persoon die dingen snel op zoekt op het internet. En als ik het niet doe, doet mijn man het wel.

Helaas waren we beiden zo geïndoctrineerd door wat de mensen ons vertelden dat goed was (inclusief mijn ouders + de rest van de familie) dat we wel goed deden.

Nu weet ik het natuurlijk wel beter inderdaad, maar ik denk dat heel veel mensen ook een soortgelijke situatie hadden als dit.

Nu laat ik me natuurlijk nooit meer overhalen door een dierenwinkel, op de Kameleon in Tilburg na.

Die weten precies hoe en wat 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites