Ga naar inhoud

Een rammetje bij 2 voedsters zetten

Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 gecastreerde voedsters van ruim 3 jaar oud, Binky en Monky. Meestal gaan ze goed samen maar zoals momenteel is het weer drama. Monky jaagt Binky enorm op met als resultaat een doodsbange Binky die in het nachthok zit en er niet meer uit wilt / durft te komen. De laatste periode dat het zo slecht ging was september, toen ze uit logeren waren geweest ivm vakantie. Meestal volgt zo'n slechte periode na een (kleine) gebeurtenis zoals vakantie of gisteravond een stressvol DA bezoek met allebei. (maar het lijkt me sterk dat dan direct weer de rangorde bepaald moet worden?)

In de periodes dat het goed gaat (wat gelukkig meestal het geval is) twijfel ik wel altijd enorm of ze nou eigenlijk wel gelukkig zijn met elkaar. Meestal leven ze naast elkaar heen, hoewel er soms wel genegenheid is zoals tegen elkaar aan of bij elkaar liggen en wassen. Binky lijkt altijd op haar hoede te zijn voor Monky en wat angstig. 

Ik heb contact gehad met Knijn en Ko en volgens hun zou het een optie kunnen zijn om er een rammetje bij te zetten die rust brengt en ingrijpt wanneer nodig. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Juist wel doen of juist niet? Als dit een reële kans is dat het een gelukkig drietal wordt sta ik er zeker voor open maar met een kleine kans van slagen wil ik ze geen onnodige stress bezorgen (reizen naar de opvang, koppelen etc) 

De ren is groot genoeg voor een drietal dus ruimte gaat geen problemen geven.

(2 koppeltjes is geen optie want er mag geen 2e ren in de tuin en de huidige ren opsplitsen wil ik niet want ik wil niet de ruimte afpakken die ze nu hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je overwoog volgens mij al om één van de twee af te staan als het niet zou slagen. Dus als je dat als plan B in gedachten houd, waarom zou je het niet proberen? Als je er tenminste wel genoeg plek voor hebt, voor een drietal. Hoe groot is de ren / het verblijf nu? Ik zou voor een drietal wel echt ruime huisvesting aanhouden. 

Als je het spannend vind, zou ik wel vragen of ze in de opvang voor je kunnen koppelen, maar Knijn&ko heeft sinds een tijdje volgens mij toch standaard het beleid dat koppelingen altijd met minimaal 1 overnachting zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Evee, ik overweeg om er 1 af te staan maar aangezien dit echt het laatste is wat ik wil sta ik voor iedere andere mogelijkheid open. (behalve 2 koppels dus 😉) Ik wil het echter eigenlijk alleen proberen als er minimaal een kans van 50% slagen is omdat het me een enorm gestress lijkt en aangezien Binky al zo'n enorm angstig en stresskonijn is wil ik haar dat niet onnodig aandoen.

De ren is ongeveer 2,5 meter breed en circa 5 meter lang (als ik het precies wil weten moet ik het even gaan uitmeten) Dit is exclusief het hok. 

Zelf koppelen zou ik sowieso nooit aan beginnen. Daar heb ik totaal geen ervaring mee en zou ik ook niet zien zitten, dat laat ik liever aan de experts over 😉 Dus het liefst zou ik ze dan wat langer dan een dag daar laten zodat ik zeker weet dat het een match is en ik niet een paar dagen later weer terug moet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de slagingskans vooral afhankelijk is van de konijnen, niet zozeer van de combinatie 2 voedsters + ram. 

Ik ben totaal geen expert in koppelen, maar lees wel al lang mee op het forum. Soweiso kan de kans van slagen verhoogd worden als alle konijnen gecastreerd zijn. 

Verder klinkt de ruimte inderdaad prima, en heeft knijn en ko genoeg expertise om een ram aan te raden die goed bij jouw konijnen past. 

Wat ik als ik jouw was nog wel even zou navragen, is of het voor Binky echt het beste is. Als ze nu al angstig is, wordt ze dan niet nog zenuwachtiger van de aanwezigheid van twee konijnen?

En je zegt dat ze aangeven dat een ram 'rust geeft en ingrijpt wanneer nodig'. Dat klinkt alsof ze een dominanter rammetje adviseren.  

Bij mijn angstige voedster bleek juist een rustige ram het beste te werken, bij de anderen rende ze steeds bang weg. Nu heeft ze een partner in crime en durft ze veel meer. Misschien zou dat voor Binky juist een goede oplossing zijn. Gewoon wat dingen om over na te denken.

Jij kent je konijnen het beste, en aan de hand van jouw beschrijving zullen ze bij de opvang de juiste match proberen te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een heel klein beetje ervaring mee. Ik heb lange tijd drietallen gehad, en 2x een drietal gehad waarbij de ram wel ingreep.

1e situatie: Senna, Bo en Stitch. Bo was vaak schijnzwanger en daarbij moest Senna het regelmatig ontgelden, Stitch (ram) greep dan inderdaad vaak in. Uiteindelijk heb ik Bo laten castreren en was het probleem opgelost.

2e situatie: Senna, Kyra en Odin. Senna heeft artrose en daardoor problemen met de achterpoten. Tijdens de koppeling kon ze nog wel lopen, maar ze was niet heel erg stabiel. Odin voelde dit feilloos aan, maar Kyra was af en toe nog erg lomp. Odin heeft Kyra toen wel eens op de kop gegeven en dan hield ze ook wel op, maar tijdelijk. Uiteindelijk ging het met Senna slechter en dat accepteerde Kyra niet. Ik zag dat ze vol op Senna sprong en toen heeft Odin ook ingegrepen. Ikzelf ook, want dit leek meer op vechten dan jagen. Dus Senna zit nu helaas apart. 

Toevoeging:

Ik zou het wel proberen in jouw situatie, maar eigenlijk denk ik niet dat het de oplossing is als de 2 voedsters al niet heel goed met elkaar overweg kunnen. Maar aan de andere kant had ik ook twijfels of Senna en Bo goed zou gaan als Stitch zou overlijden, maar die bleven gelukkig wel dikke vriendjes.

aangepast door IreneM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Het blijft een moeilijk iets. Ik heb vanavond Binky in de ren gezet en het was direct een gevlieg en geren, Monky achter Binky en Binky doodsbang. Ik heb 2 uur later de deur van de ren weer open gezet en Binky vloog direct het nachthok in en ik weet dat ze er niet meer uitkomt. Gelukkig at ze wel hooi en biks. 

Zou ik Binky morgen toch maar weer in de ren zetten en ze laten rennen en jagen en dat na een paar uur de rangorde weer bepaald is? Zo heb ik het de laatste keer gedaan en het hielp toen wel. 

ik overweeg om toch een afspraak te maken met knijn en ko voor een koppeling met een ram. (Een trio dus) Ik kan het gewoon niet om er 1 af te staan😭 Ik neem aan dat hun kunnen inschatten of en welke ram bij hun past? Ze hadden al gemaild dat ze minstens een week zouden moeten blijven zodat ze goed gekoppeld kunnen worden. Binky heeft een rustig zachtaardig vriendje nodig maar Monky kan ik niet inschatten. 

Pfff, ik kan er gewoon niet van slapen 😩

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je niks te verliezen hebt. Ik denk dat ze bij Knijn en Ko goed kunnen inachatten welke ram er bij past. Ja het geedt stress, maar zoals het nu gaat geeft het ook stress.  Je loopt het risico dat het met een van je voedsters klikt en met de andere niet, maar aangezien je er nu ook over denkt om er een af te staan, ben je dan eigenlijk terug op het punt waar je nu bent, alleen heeft een van je voedsters dan al een nieuwe partner. Dit klinkt wat bot geloof ik, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei Newby1981:

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Het blijft een moeilijk iets. Ik heb vanavond Binky in de ren gezet en het was direct een gevlieg en geren, Monky achter Binky en Binky doodsbang. Ik heb 2 uur later de deur van de ren weer open gezet en Binky vloog direct het nachthok in en ik weet dat ze er niet meer uitkomt. Gelukkig at ze wel hooi en biks. 

Zou ik Binky morgen toch maar weer in de ren zetten en ze laten rennen en jagen en dat na een paar uur de rangorde weer bepaald is? Zo heb ik het de laatste keer gedaan en het hielp toen wel. 

ik overweeg om toch een afspraak te maken met knijn en ko voor een koppeling met een ram. (Een trio dus) Ik kan het gewoon niet om er 1 af te staan😭 Ik neem aan dat hun kunnen inschatten of en welke ram bij hun past? Ze hadden al gemaild dat ze minstens een week zouden moeten blijven zodat ze goed gekoppeld kunnen worden. Binky heeft een rustig zachtaardig vriendje nodig maar Monky kan ik niet inschatten. 

Bah wat vervelend zeg... Wanneer je gaat proberen te koppelen met een rammetje erbij en er vormt zich geen goed trio maar wel een goed duo, dan hoef je niet meer te kiezen wie er dan weg zal moeten... Niet leuk misschien maar kiezen lijkt mij ook verschrikkelijk.

Veel wijsheid, succes en sterkte gewenst! Ik hoop voor je dat het gaat lukken om een mooi trio te vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Newby1981:

Sterkte hoor! Vervelend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga denk ik vandaag maar even een mailtje sturen naar Knijn en Ko om eventueel een afspraak te maken.

Binky net weer in de ren gezet en deurtje dicht gedaan en het is weer gelijk een gejaag en Binky zit nu bang op het toilet. Ik hoop zo dat het zometeen weer beter gaat net als de voorgaande keren. Ik moet het nachthok echt even schoonmaken en dan sluit ik ze allebei op in de ren zodat ik m'n werk kan doen zeg maar. En stiekem hoop ik dat ze allebei wat tot rust komen en weer samen kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Eefje:

Wat vervelend zeg, het klinkt allemaal niet erg fijn binnen je koppel, het voorstel van knijn en Ko lijkt me het proberen waard. Veel sterkte en succes, ik duim voor je dat er een mooi drietal uit komt.

Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn. (en weer een konijntje minder in de opvang 😉)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan a.s. dinsdag al terecht bij Knijn en Ko. Ben blij dat het zo snel kan maar de twijfel slaat ook enorm toe. Of ik er toch echt goed aan doe, stel dat het morgen of dit weekend weer beter gaat en ik neem te overhaaste beslissingen. Ben zo bang dat het niet gaat lukken om een trio te vormen en dat ik 1 konijn moet afstaan. Ik hoop zoooo op een goede match!!! Zal ook moeilijk zijn om Binky en Monky een week of langer te moeten missen, dat is echt gelijk een leegte 😓

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las inderdaad iets in een ander topic over 1 van je konijnen. Haakjes weggehaald toch? Wilt ze nog steeds niet eten?
Als ik moet dwangvoeren beland er meer op de handdoek dan in het bekje 😂

Veel succes in ieder geval, ik hoop dat het snel beter gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Newby1981:

Ik las inderdaad iets in een ander topic over 1 van je konijnen. Haakjes weggehaald toch? Wilt ze nog steeds niet eten?
Als ik moet dwangvoeren beland er meer op de handdoek dan in het bekje 😂

Veel succes in ieder geval, ik hoop dat het snel beter gaat!

Nee het gaat nog niet lekker. Dankjewel 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Newby1981:

Ik kan a.s. dinsdag al terecht bij Knijn en Ko. Ben blij dat het zo snel kan maar de twijfel slaat ook enorm toe. Of ik er toch echt goed aan doe, stel dat het morgen of dit weekend weer beter gaat en ik neem te overhaaste beslissingen. Ben zo bang dat het niet gaat lukken om een trio te vormen en dat ik 1 konijn moet afstaan. Ik hoop zoooo op een goede match!!! Zal ook moeilijk zijn om Binky en Monky een week of langer te moeten missen, dat is echt gelijk een leegte 😓

Ik heb ook twee voedsters en een ram gehad. De voedsters waren moeder en dochter. De één een luilak en de ander een dominante bol energie😅, maar dat is altijd goed gegaan met de ram. Je kunt het altijd proberen, misschien geeft het ze wel heel veel rust, omdat ze niet meer zo erg de rangorde hoeven te bepalen. In ieder geval heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat vervelend zeg! Echt een lastige situatie. 

Op 27-5-2020 at 22:20 zei Newby1981:

Op 28-5-2020 at 06:49 zei Newby1981:

Ik ga denk ik vandaag maar even een mailtje sturen naar Knijn en Ko om eventueel een afspraak te maken.

Binky net weer in de ren gezet en deurtje dicht gedaan en het is weer gelijk een gejaag en Binky zit nu bang op het toilet. Ik hoop zo dat het zometeen weer beter gaat net als de voorgaande keren. Ik moet het nachthok echt even schoonmaken en dan sluit ik ze allebei op in de ren zodat ik m'n werk kan doen zeg maar. En stiekem hoop ik dat ze allebei wat tot rust komen en weer samen kunnen. 

Hier wil ik nog even op reageren. In zo’n geval helpt het soms om ze een aantal dagen op neutraal terrein te zetten. Maar ik begrijp ook wel dat je het zo aanpakt. Er is ook niet één goede manier.

Hoe dan ook, het is dus niet echt een lekker lopend koppel. Het is wel een goed teken dat ze niet vechten, dus er is geen haat en nijd. Ik kan me daarom best voorstellen dat het met de juiste ram er bij misschien beter gaat. Maar ja, dat weet je natuurlijk nooit zeker. Spannend hoor. 

Ik denk dat je bij Knijn & Ko wel op het juiste adres bent. Verstandig dat ze daar dan ongeveer een week blijven, want het heeft natuurlijk geen zin om een halfbakken poging te doen door er op goed geluk een ram bij te zetten. Je wilt natuurlijk de grootste kans van slagen! Ik denk dat je ze daar wel op kan vertrouwen. Ik heb zelf ook konijnen van Knijn & Ko (en konijnenopvang Binkies, de voorloper er van, waarvan nog een aantal vrijwilligers actief zijn bij Knijn & Ko) en heb wel het gevoel dat ze de beste keuzes voor de konijnen maken. Ze kijken ook objectief naar jouw konijnen, dat is uiteindelijk misschien ook wel prettig zodat ze je kunnen vertellen waar je beter aan doet. En het contact met de vrijwilligers vond ik ook prettig. 

Ik vind het heel knap van je dat je contact met de opvang hebt opgenomen. Ik duim voor je dat een ram de dames tot rust brengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch even een update. Ik kwam vanmorgen buiten en tot mijn grote verbazing en vreugde zat Binky in de ren, op haar gemak. Monky heeft Binky 1 keer opgejaagd maar niet meer zo extreem. Later zaten ze hooi te eten en ook weer samen aan de biks. Binky is vandaag de hele dag in de ren geweest, Monky heeft niet gejaagd, hoewel Binky nog wel op haar hoede is. 
Ik heb de opvang gemaild dat ik het toch dit weekend wil aanzien en de afspraak voor dinsdag voorlopig cancel. Of ik daar goed aan doe weet ik niet zeker maar als het gaat zoals het nu gaat, zoals vanouds dus zie ik het niet zitten. Ik ben ook erg bang dat als ik het wel probeer dat het daarna helemaal niet meer gaat en dat ik de relatie definitief om zeep heb geholpen. En dat ik dus echt afscheid moet nemen van Binky of Monky. 

Zijn er geen konijndeskundigen die het gedrag en de houding van een konijn kunnen lezen 😁?

Bij Knijn en Ko heb ik zeker een goed gevoel hoor ook al ben ik er nog nooit geweest. Toekomstige konijntjes gaan ook zeker hier vandaan komen!

in ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zo gaat kan je het natuurlijk nog even aankijken 🙂 

Er was de afgelopen dagen ook wel aanleiding tot enige onrust vanwege de stress van het dierenartsbezoekje. Als er een paar dagen onrust is door zoiets of door verhuizing voor/na vakantie of iets dergelijks is dat niet heel gek. 

Ik zou de beslissing om wel of niet naar de opvang te gaan om ze te proberen te laten koppelen aan een ram baseren op hoe ze normaalgesproken met elkaar omgaan.

Het geeft je in ieder geval weer even lucht, en het is ook niet de bedoeling om overhaaste beslissingen te nemen (hoe het niet direct overkwam hoor, maar voor jezelf is het misschien prettiger om de beslissing echt te baseren op hun normale gedrag).

Fijn weekend 😉 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik kom weer even op dit topic terug. Ik ben namelijk echt heel erg aan het twijfelen wat ik nou moet doen. Het is niet meer zo erg tussen Binky en Monky als die paar dagen na het DA bezoek. Maar nog steeds is er vaak gejaag, Monky die Binky achter na zit en Binky die bang is en soms het nachthok invlucht. Binky kan soms de hele dag in het nachthok zitten en komt vaak pas na 22:00 uur weer de ren in. Maar is dit omdat ze bang is en zich veiliger voelt in het nachthok of is ze gewoon lui en vindt ze het wel lekker in haar hokje?

Monky is meer in de ren te vinden maar ligt soms toch tegen Binky aan in het hok en zijn elkaar aan het wassen. (meestal Binky die Monky wast) Als het echt niet klikt zouden ze dit dan ook doen? Het is zo verwarrend. Het ene moment denk ik van "zie je, het gaat niet tussen hun" en het andere moment is Binky weer lekker zichzelf en ziet ze er op haar gemak uit in de ren en dan denk ik  "ja, het gaat wel". Maar ik krijg dat stemmetje niet uit m'n hoofd dat ik ze allebei tekort doe. Binky die bang is en niet zichzelf kan zijn en Monky die eigenlijk ook een maatje mist. Maar hoe weet ik nou dat ze echt geen match zijn? Hoort een konijnenkoppel 24/7 gelukkig met elkaar te zijn of is het normaal dat er wel eens onenigheid is net als dat mensen als stel wel eens onenigheid hebben?

En hoe groot is de kans dat ik een rammetje vind die zowel bij Monky 'de baas' past als bij Binky 'de angsthaas'?

Goed, dit zijn vragen waar jullie ook geen antwoord op hebben maar ik word soms gek van het getwijfel :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram is ook echt een angsthaas, en ik merk dat hij ook vooral in het nachthok zit, terwijl Artemis meer in de ren rondloopt. Maar ik denk dat dat echt een geval is van dit is een fijn beschut plekje, niet dat hij zich verstopt voor haar. Want als zij eens naar boven komt, dan gaan ze wel tegen elkaar aan liggen. In de ren staat ook een schuilhokje, en daar zit hij ook vaak, of als hij is de ren is, dan zit hij in een hoekje te snoozen. Dus dat gedrag op zich is denk ik geen reden om te denken dat het als koppel niet goed gaat. Als Binky het plekje in het hok zou gaan verdedigen, of als je echt merkt dat ze bang is doordat ze bijvoorbeeld snel ademt of wegsprint zodra Monky het hok in komt, dan zou ik toch opnieuw contact opnemen met de opvang met je vragen over welk karakter ram ze adviseren om de rust terug te brengen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binky schrikt vaak wel als Monky het hok in komt maar het is niet dat ze het verdedigd. Wel kan Monky soms 'vervelend' zijn in het hok. Ze is dan heel druk, gaat aan de toiletbak lopen sjouwen en dan wordt Binky wel knorrig. Soms springt ze in het toilet omdat ze toch bang is/lijkt. Maar als Monky gaat relaxen is alles in orde en liggen ze lekker tegen elkaar aan. (soms sluip ik zachtjes naar het nachthok om stiekem te gluren :-)

Ik vraag me af of Monky de ren niet als haar territorium ziet omdat Binky zoveel in het nachthok zit?

Ik zou serieus een konijnen whisperer inhuren om het gedrag tussen Binky en Monky te lezen net als dat je de dog whisperer hebt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .