Spring naar bijdragen
Flip4

Advies gezocht: konijneneigenaar in spé met warm appartement

Recommended Posts

Hoi iedereen,

Ik ben (hopelijk) een konijneneigenaar in spé, en zal me natuurlijk voorstellen in een voorstel topic zodra dat ook zo is, maar ik ben voor ik konijnen aanschaf op zoek naar advies. 

Ik woon in een appartement op 4 hoog (bovenste verdieping van het gebouw), waar het nu al vrij warm is, 25-26 graden. Ik woon er nog niet zo lang, dus ik weet nog niet hoe de zomers hier zijn, maar dan zal de temperatuur vast nog verder oplopen. 

Ik ben me al geruime tijd aan het inlezen over konijnen en warmte, en heb een hoop tips voorbij zien komen, op dit forum en daarbuiten, maar de tip "verplaats konijnen naar binnen" gaat voor mij bijvoorbeeld niet op. Ik maak me er zorgen om dat het te warm zal worden binnen, balkon is op het zuiden dus buiten is al helemaal geen optie. Ik heb in nood in een hittegolf nog wel een grote koele berging op de begane grond met daglicht waar  ze eventueel in uiterste nood zouden kunnen staan, als ik er bijvoorbeeld niet ben door werk. 

Al met al: ik twijfel over of ik er wel goed aan doe om konijnen te nemen, omdat ik niet wil dat ze hier oncomfortabel zijn. Of denken jullie dat het met maatregelen als ice pods , bevroren flesjes, ventilator, toch ook moet kunnen, stel dat de temperatuur ook binnen oploopt naar 35 graden? Eerlijk antwoord wordt gewaardeerd, als jullie denken dat het echt onverstandig is dan moet ik het gewoon niet doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat goed dat je eerst onderzoek doet! Zelf woon ik 1 hoog en is het bij mij ook best snel warm. Op dit moment is het bij mij koeler als bij jou. s'avonds gaat het raam open en overdag heb ik het rolluik dicht en de deur naar de gang open zodat er wel voldoende licht binnenkomt.

Bij ongeveer 24/25 graden worden mijn konijnen al rustiger en beginnen ze last van de warmte te krijgen. Een icepod vinden ze erg fijn maar dat is zeker niet voldoende als het nog warmer wordt. 

Ik heb airco en als het tijdens een hittegolf echt heel heet word doe ik die snachts ook gedeeltelijk aan en slaap ik ook in de woonkamer. Voor mij ook wel zo prettig. 

Mijn cavia's kunnen wel wat beter tegen de warmte. 

bewerkt door Mira11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil eerst even zeggen dat ik het super goed vind dat je er voor de konijnen zijn goed overnadenkt! Complimenten daarvoor!

Ik denk dat er wel oplossingen voor zijn, dat het niet een reden zou hoeven zijn om geen konijnen te nemen.

Komen ze wel in huis te wonen? Of op een balkon? Als het in huis is, is misschien een airco aanschaffen een idee? Verder kun je natuurlijk ook zorgen dat er op andere manieren niet te veel warmte in huis komt, zoals juist in de avond / nacht luchten, overdag de ramen juist dicht doen. Zorgen dat de zon niet vol binnen schijnt maar er een zonnescherm/ schaduwdoek is. En natuurlijk de icepods en koelschijven gebruiken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Evee:

Ik wil eerst even zeggen dat ik het super goed vind dat je er voor de konijnen zijn goed overnadenkt! Complimenten daarvoor!

Ik denk dat er wel oplossingen voor zijn, dat het niet een reden zou hoeven zijn om geen konijnen te nemen.

Komen ze wel in huis te wonen? Of op een balkon? Als het in huis is, is misschien een airco aanschaffen een idee? Verder kun je natuurlijk ook zorgen dat er op andere manieren niet te veel warmte in huis komt, zoals juist in de avond / nacht luchten, overdag de ramen juist dicht doen. Zorgen dat de zon niet vol binnen schijnt maar er een zonnescherm/ schaduwdoek is. En natuurlijk de icepods en koelschijven gebruiken. 

Ze komen inderdaad in huis! Ze mogen wel samen met mij op het balkon als ik er bij ben en de zon daar weg is, maar dat is pas vanaf een uur of 16.00. Ik ben de optie mobiele airco inderdaad aan het uitzoeken, ook voor mezelf 😅. En toch ook nog maar een extra laag gordijnen om de zon buiten te houden, denk ik, al houdt dat de opstijgende lucht niet tegen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn appartement op de hoogste verdieping wordt het ook snel warm.  Mijn konijntjes hebben er bij 25 graden nog weinig last van, zo lang ze niet in direct zonlicht zitten. Daarom heb ik nu verduisterende gordijnen, dat scheelt al een hele hoop. Buitenzonwering werkt beter tegen de warmte zelf, maar dat kan niet bij alle (huur)appartementen. Je kan natuurlijk ook op andere manieren voor schaduw zorgen.

Ook heb ik altijd een icepod in de vriezer liggen, die werkt super. Bevroren plastic flesjes water werken ook, maar minder. Toen het vorig jaar heel erg heet was (>40 graden binnen) hadden mijn konijntjes er echt last van. De oortjes aan de buitenkant koelen met een beetje water kan dan werken. Ik maak ze nooit echt nat, omdat dat niet goed voor ze is ivm vliegen en maden in de vacht.

Zomers knip ik mijn langharige konijn ook korter, dus als je een langharig konijn neemt is dat een tip 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Flip4:

Ze komen inderdaad in huis! Ze mogen wel samen met mij op het balkon als ik er bij ben en de zon daar weg is, maar dat is pas vanaf een uur of 16.00. Ik ben de optie mobiele airco inderdaad aan het uitzoeken, ook voor mezelf 😅. En toch ook nog maar een extra laag gordijnen om de zon buiten te houden, denk ik, al houdt dat de opstijgende lucht niet tegen. 

Voor jezelf is dat idd ook heel erg lekker!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het persoonlijk alleen doen als je inderdaad met een airco de ruimte wat koeler kan houden, icepods etc zijn mooi om de warmte dragelijker te maken maar uiteindelijk blijft het gewoon bloedheet voor ze. Plus dat het heel arbeidsintensief is en je misschien ook gewoon naar je werk moet enz. Het probleem is in mijn optiek ook dat het niet alleen steeds warmer wordt maar ook steeds langer warm blijft. 30 graden is niet fijn voor ze, maar met ondersteuning van icepods e.d. kunnen ze dat nog wel een dagje handelen als het 's nachts maar gewoon weer lekker afkoelt zodat ze bij kunnen komen. Helaas was het vorige zomer niet alleen overdag bloedheet maar ook 's nachts bleef het warm en hoe langer de hittegolf duurde hoe warmer de nachten bleven. Die combinatie is heel pittig voor ze is mijn ervaring. Werkt natuurlijk ook nog eens dubbelop in dit geval, want als het 's nachts niet afkoelt kun je je huis ook minder goed koelen en begin je elke opeenvolgende hittegolf dag weer met een hogere temperatuur in huis. 

Ik denk dat het echt heel verstandig is om hier van tevoren over na te denken want dit probleem gaat alleen maar groter worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat al eerder gezegd is: ik denk dat het alleen met een airco goed kan gaan. Het appartement koelt 's nachts ook niet goed af, denk ik. En zonder airco zouden de konijnen dan een hele zomer alleen maar voor pampus liggen, ben ik bang. Door te bewegen kunnen ze het nog warmer krijgen. Ik heb hier een rammetje die zelfs op zomeravonden niet buiten moet rennen in de schaduw, omdat hij dan oververhit raakt. Dan ligt hij helemaal te schudden, zo zielig, en gevaarlijk ook.

Kortom: ik zou het alleen doen als je een goede airco aan kunt schaffen. Konijnen kunnen helaas niet goed tegen warmte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Mira11:

Ik vraag me ook af hoe baasjes van buitenkonijnen dit doen. Vooral als het snachts zo weinig afkoelt. 

Ik haal alle konijnen naar binnen dan. De garage waar de binnenruimte van de opvang is is behoorlijk goed geïsoleerd, maar zelfs dat mocht niet meer baten afgelopen zomer want na een bloedhete week zaten we daar ook al op 28 graden. Wat natuurlijk altijd nog beter is dan de 37 of zo die we buiten hadden, maar voor de konijnen alsnog te warm om zich fijn te voelen en voor mij alsnog veel werk met icepods etc. Dus nu bezig met een airco aanschaffen. Moet zeggen dat afgelopen jaar pas het eerste jaar was dat het gewoon niet meer te doen was/veilig was buiten. Er staat hier vrij snel wat wind en dan is het in de schaduw normaal wel enigszins uit te houden voor ze, met icepods enz natuurlijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik woon ook 4 hoog,hoewel ik nog geen konijnen heb,wil ik die ook niet zolang ik hier woon,gelukkig ga ik in juli verhuizen.

De reden,de hitte,vorig jaar in de hittegolf was het hier 39,5,dit is absoluut geen grap of overdreven.

Op het moment heb ik fretten,die had ik al voordat ik hier kwam en die hebben hun eigen ventilatoren,icepods,koelstenen en koelmatten.

Mobiel airco heb ik gehad maar is geen doen,kost honderden per maand aan energie,en maakt zon harde geluid waar de dieren bang voor zijn en je kan er niet mee slapen,het moment dat je het uitzet is het weer bloedheet.

Ik zou er echt heel goed over na denken,als je een koopappartement heb kan je misschien een inbouw airco doen,die zijn zoveel beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Mira11:

Ik vraag me ook af hoe baasjes van buitenkonijnen dit doen. Vooral als het snachts zo weinig afkoelt. 

Ik had ze op een beschutte plek gezet waar alleen maar schaduw was. Plus vollop koud drinken gegeven, groenten uit de koelkast (is ook lekker fris).

En wat bevroren flessen uit de vriezer (had er standaard 3 in liggen dus kon lekker doorwisselen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hacatta:

Ik woon ook 4 hoog,hoewel ik nog geen konijnen heb,wil ik die ook niet zolang ik hier woon,gelukkig ga ik in juli verhuizen.

De reden,de hitte,vorig jaar in de hittegolf was het hier 39,5,dit is absoluut geen grap of overdreven.

Op het moment heb ik fretten,die had ik al voordat ik hier kwam en die hebben hun eigen ventilatoren,icepods,koelstenen en koelmatten.

Mobiel airco heb ik gehad maar is geen doen,kost honderden per maand aan energie,en maakt zon harde geluid waar de dieren bang voor zijn en je kan er niet mee slapen,het moment dat je het uitzet is het weer bloedheet.

Ik zou er echt heel goed over na denken,als je een koopappartement heb kan je misschien een inbouw airco doen,die zijn zoveel beter.

Ik heb een inbouw airco, dat is wel prijzig. Geen ervaring met mobiele airco's.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Mira11:

Ik heb een inbouw airco, dat is wel prijzig. Geen ervaring met mobiele airco's.

Is als dag en nacht,niet te vergelijken,de mobiele airco is echt bagger,en zonde van het geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hacatta:

Wat misschien wel een idee is,is om in de te hete tijden de konijn in de schuur te plaatsen,die zijn hier veel koeler dan het appartement.

Ja, dit dacht ik ook inderdaad, ik heb een berging op de begane grond en dat scheelt echt enorm, maar ja, slepen met het beestje in warme tijden is ook niet goed voor de stress. 
Helaas is inbouw airco geen optie. Woon in een nul op de meter - huurwoning, dus gaten in de buitenmuren voor afvoerslangen zijn een no go helaas. 

Ik ga het denk ik voor nu uitstellen tot na de zomermaanden, dan weet ik wat er met de temperaturen gebeurt bij warm weer en of ik het binnen de perken zou kunnen houden voor konijnen, met of zonder mobiele airco / extra zonwering etc. Dus dan nog maar even een paar maanden wachten op mijn eventuele nieuwe huisgenoten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Flip4:

Ja, dit dacht ik ook inderdaad, ik heb een berging op de begane grond en dat scheelt echt enorm, maar ja, slepen met het beestje in warme tijden is ook niet goed voor de stress. 
Helaas is inbouw airco geen optie. Woon in een nul op de meter - huurwoning, dus gaten in de buitenmuren voor afvoerslangen zijn een no go helaas. 

Ik ga het denk ik voor nu uitstellen tot na de zomermaanden, dan weet ik wat er met de temperaturen gebeurt bij warm weer en of ik het binnen de perken zou kunnen houden voor konijnen, met of zonder mobiele airco / extra zonwering etc. Dus dan nog maar even een paar maanden wachten op mijn eventuele nieuwe huisgenoten. 

Heel verstandig denk ik!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Flip4:

Jammer dat een airco niet kan! Je hebt toch ook van die luchtkoelers, van die zuiltjes op wieltjes, waar geen afvoerslang voor nodig is? Misschien dat dat een optie is? Hoewel ik niet weet wat de capaciteit van zo een ding is. 

Maar verstandig dat je het eerst eens een zomer afwacht. Dan weet je in ieder geval of het mee valt, of helemaal niet. 

Mijn konijnen zitten buiten in de tuin. In de zomer span ik doeken voor extra schaduw en gebruik ik meerdere koelelementen. Wij wonen in Zeeland, niet ver van de kust, dus voordeel is hier wel dat het in de nachten toch nog wel redelijk afkoelt, en dat het ook eigenlijk altijd wel waait. Ook is het hier niet zo warm dan meer in het binnenland, scheelt toch altijd wel wat graden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites