Spring naar bijdragen
Martine75

Buiten in de regen

Recommended Posts

Mijn konijnen hebben een klein buitenhok om te schuilen voor een buitje. Verder lopen ze los in de tuin. Wat doen ze nou als het gaat regenen? Rennen het buitenhok uit en gaan ergens anders schuilen, waar t niet helemaal waterdicht is. Onder een stoel, of achter de graafbak die ik voor ze gemaakt heb. Voor even is niet erg, maar weet niet waarom ze dit doen en hoe ik kan zorgen dat ze wel in het buitenhok gaan schuilen. 

Ze hebben binnen wel een groot hok en die wilde ik eerste buiten zetten, maar voorlopig ga ik dat toch maar niet doen, want als het wekenlang regenachtig weer is, dan heb ik ze liever binnen, anders raken ze ook zo vervreemdt van ons en moeten wij in de nattigheid een hok verschonen en het lijkt me voor hun ook niet leuk, want ze houden niet van regen en als t dan regent, kunnen ze geen kant op in de tuin. Dus voorlopig hebben ze en binnen een heel groot hok en buiten een kleintje, maar de hele tuin tot hun beschikking. Hok om te schuilen dus, tegen de regen, speciaal voor een buitje, wat doen die sufferds, gaan ze ergens schuilen waar ze nat worden. 

Maak me wel zorgen erom weet niet wat ik moet doen? Misschien vinden ze het kleine hok niet leuk om in te schuilen, omdat het maar één ingang heeft? Voelt misschien onveilig? Wat kan de reden zijn? Ze kunnen eronder zelfs ook nog schuilen, want het staat op pootjes, maar doen ze ook niet! Ik maak me zorgen, voor als ik er een keer niet ben ofzo dat ze dan doorweekt regenen en onderkoeld raken? 

Help me met mijn lieve sufkonijntjes!!!!! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het misschien een optie om het grote hok buiten te zetten en de kleine te bewaren voor binnen?

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de regen. Konijnen kunnen daar best goed tegen. 

Het kan idd wel zo zijn dat een hok met één uitgang niet veilig genoeg voelt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien maakt de regen te veel geluid op het dak van het hok, dat ze daar van schrikken?

Ik zou wel adviseren om ook voor buiten wat extra maatregelen te nemen, niet tegen de regen, maar tegen roofdieren (bijv. katten). Zelfs als je thuis bent, kun je er niet altijd bovenop zitten. Ze een veilige ren geven, zal ze wat dat betreft ook geruststellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen smelten niet van regen hoor 😉 Ze hebben ingebouwde regenjasjes in hun vacht zitten. Als ze in de regen willen zitten, lekker in de regen laten zitten. Zorg dat ze wel de keuze hebben om ook te schuilen als ze willen.

Alleen voor echt zieke konijntjes en/of konijntjes met een hele slechte vacht kun je beter zorgen dat ze altijd comfortabel overdekt zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh ik dacht dat ik geen reacties had, dus ik zie ze nu pas. Wat fijn dat jullie gereageerd hebben. Ik had namelijk net grote moeite om ze met de onweersbui naar binnen te krijgen. Volgens mij vinden ze de regen niet zo lekker. Een buitje gaat nog wel, maar als het de hele dag regent, dan laten ze zich makkelijk oppakken en slapen ze uren, dus dan zijn ze wel echt, 'kapot'

We hebben geen katten hier in de tuin, dus dat is geen probleem. Die kunnen er niet in. 

Ik kan er natuurlijk wel een tweede uitgang inmaken in dat kleinere hok, dat is geen probleem, maar ze schuilen er ook niet onder, waar ze alle ruimte hebben om weg te rennen. 

Dus ze kunnen wel tegen de regen? 

Ik denk er hard over om een luikje in de deur te maken voor ze en dan een buis van het binnenhok naar de tuindeur, zodat ze zelf naar binnen en buiten kunnen. Ik zit toch niet rustig zo als er wat is, met het idee dat ze het koud hebben, of te nat, of bang zijn, of juist weer te warm of.. wat dan ook.

Wel fijn om te weten dat ze op zich tegen regen kunnen en niet gaan 'verkleumen' ofzo. 

bewerkt door Martine75

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yeahh er zaten er twee in het hok vanmorgen tijdens de regen 🙂 Ik denk dat ze het eindelijk door gaan krijgen. Heb ze daar gevoerd en toen kwam de derde er ook aan en die bleef er ook zitten na het eten. 

Misschien dat ze nu eindelijk goed snappen dat ze daar droog zitten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha gekke konijntjes!

Hopelijk snappen ze het nu idd. 

Ik had eerder een konijntje en die rende naar buiten als het regende om in de plasjes te springen!! Dan was ze door het dolle heen!

😊

• Vind ik leuk 1
  • Haha 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij lijken wel redelijk verstandig te zijn wat betreft de regen 😉 Een beetje regen vinden ze niet erg, maar als het echt flinke buien zijn schuilen ze wel. Ik geef ze bij regenachtig weer ook altijd in het schuilhok te eten en wat lekkers (voedselverrijking) zodat ze daar ook wat te doen hebben op regenachtige dagen. Misschien dat dat er ook wel voor zorgt dat ze leren lekker beschut te gaan zitten van regen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Evee:

Die van mij lijken wel redelijk verstandig te zijn wat betreft de regen 😉 Een beetje regen vinden ze niet erg, maar als het echt flinke buien zijn schuilen ze wel. Ik geef ze bij regenachtig weer ook altijd in het schuilhok te eten en wat lekkers (voedselverrijking) zodat ze daar ook wat te doen hebben op regenachtige dagen. Misschien dat dat er ook wel voor zorgt dat ze leren lekker beschut te gaan zitten van regen. 

Daar zat ik gisteren ook aan te denken tijdens de buien, maar ik ben zo bang dat ze dan daar ook een toilet beginnen 😅 Vind het juist zo fijn dat ze (bijna) alles netjes op het toilet op de benedenverdieping doen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Ot&Sien:

Daar zat ik gisteren ook aan te denken tijdens de buien, maar ik ben zo bang dat ze dan daar ook een toilet beginnen 😅 Vind het juist zo fijn dat ze (bijna) alles netjes op het toilet op de benedenverdieping doen...

Heel af en toe vind ik er eens een verdwaalde keutel in, maar dat is bijna nooit gelukkig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-5-2020 at 09:01 zei Evee:

Konijnen smelten niet van regen hoor 😉 Ze hebben ingebouwde regenjasjes in hun vacht zitten. Als ze in de regen willen zitten, lekker in de regen laten zitten. Zorg dat ze wel de keuze hebben om ook te schuilen als ze willen.

Alleen voor echt zieke konijntjes en/of konijntjes met een hele slechte vacht kun je beter zorgen dat ze altijd comfortabel overdekt zitten.

maar ik heb ooit is op verschillende sites gezien dat er geen water in de oren van een konijn mag komen 2 vraagjes waarom niet want dat kan ik echt nergens vinden en als het regent komt er toch ook wel water in hun oren 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou we zijn nu paar weken verder. Ze leren het schuilen nog niet erg in de tuin, maar intussen voelen ze wel aan dat het slecht weer wordt en als we dan de deur openzetten, rennen ze naar hun hok die binnen staat. Daar blijven ze dan heel rustig in liggen slapen enzo, tot ze aanvoelen dat het weer goed is en ze het zat worden en dan beginnen ze aan de tralies te trekken en knagen, dat ze naar buiten willen. 

Dus zo komen we er ook wel. Alleen als we een keer niet thuis zijn en het regent, dan hebben ze pech, maar dat zien we dan wel weer denk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees in je bericht dat ze los door de tuin lopen. Niet alleen katten zijn gevaarlijk maat ook andere roofdieren zoals vogels, marters en vossen. Het is verstandig om je konijnen een veilig en stevig verblijf te geven voor dag en nacht. Met de mogelijkheid om zoiezo droog te zitten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de zomer is het prima oplossing dat ze naar binnen kunnen, maar hoe doe je dat in de winter? Dan is het temperatuurverschil te groot, dat is slecht voor hun gezondheid en hun vacht. Je zult als de temperaturen gaan dalen wel moeten kiezen voor 100% binnen of 100% buiten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites