Ga naar inhoud

Science Selective & Recovery


Rupsie&Ora

Aanbevolen berichten

Beste BB’ers,

 

Wat vragen omtrent SS voer, en de recovery zakjes die bij DA te krijgen zijn.

(Niet de bedoeling om meningen te krijgen over hoe goed het voer is overigens)

 

1. Hoeveel gram per kg lichaamsgewicht?

Op de verpakking staat (voor junior, maar is ong gelijk aan normaal) 40-50g, voor een konijn van 1.5kg zou je dus 60-75g geven, dit vind ik erg veel, en druist tegen zo’n beetje alle adviezen in. Is dit voor als nijn amper hooi eet? Wat geven jullie?

 

2. Dwangvoeding maken, van biks of dure recovery?

De samenstelling lijkt identiek, (17% ruw eiwit, 19% ruw celstof, vetten, as, calcium, fosfor, en toegevoegde nutritionele middelen ongeveer identiek, op 1 a 2 vitaminen na) dus zegt mijn logica: 20g fijngemalen biks = 20g hele dure recovery poeder?! Gaat niet om het geld hoor, maar als je de moeite neemt om de biks klein te maken, en de hoeveelheid geeft die de zakjes recovery aangeeft (20g per kg lichaamsgewicht), dan zou nijn voedingstechnisch exact het zelfde binnen krijgen, of maak ik echt een fout hier? (Zo ja, welke bestanddelen missen dan?)

 

3. Hoeveel dwangvoeren?

Als ik zakjes recovery aanhoudt, dan kom je voor een konijn van 1.5kg op 30g poeder, aangelengd tot papje zo’n 35ml als je dat verdeelt over 4 voedingen. Gelet op voorgaande vragen, kun je ook dwangvoeren naar wat normale biks hoeveelheid is, grof gerekend kom je dan op dubbele hoeveelheid, namelijk 35ml, 8 voedingen, of 70ml in 4 voedingen. Wat is jullie mening? Grappige is dat DA1 zegt; voer eerst wat de verpakking biks aangeeft, en DA2 zegt, das veel, liever de zakjes recovery, “dan krijgt ie alles wat ie nodig heeft” maar veel minder voeren...

op basis van deze opmerking ben ik gaan kijken of dat klopt, en dat kan niet, recovery heeft %gewijs het zelfde als biks, dus je geeft enkel minder...


Heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over dwangvoeren, wat ik zo constateer is in ieder geval 

 

a) Recovery & Biks zelfde inhoud, alleen gemak want recovery is goed mengbare poeder, en sneller klaar, maar fiks prijsverschil.

 

b) Recovery aanbevolen hoeveelheid is denk ik een “in leven houden hoeveelheid” tot nijn zelf bij eet, en de ADH van biks is normale hoeveelheid van een dag, maar in geval van dwangvoeren niet nodig deze hoeveelheid na te streven

E94D1869-C3A9-46FB-AFF9-4D3D4377E173.jpeg

F123A620-F51D-4FBC-8B53-A41162280B90.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwaar je vragen precies? Eet je konijn langdurig niet zelfstandig/geen vaste voeding of is dit gewoon voor het geval dat?

 

In elk geval:

 

1. 10-20 gram per kg aanhouden. Als je konijn geen hooi eet zou ik dit eerder opvangen met andere voeding (groenvoer, gedroogde kruiden) en niet met meer biks. Eet je konijn geen vaste voeding dan is het een ander verhaal maar dat zijn nogal zeldzame situaties.

2. De samenstelling is niet identiek, lijkt inderdaad wel sterk op elkaar. Aan de Recovery zijn o.a. elektrolyten toegevoegd om hydratatie van het dier te bevorderen. Voor een ziek dier kan dit waardevol zijn, ik denk echter in de meeste gevallen waarin je dwangvoer toedient het niet essentieel is en dat een papje van de brokken ook volstaat. Maar het is dus niet zo dat het feitelijk hetzelfde spul is maar dan in poedervorm. 

3. In verreweg de meeste gevallen dwangvoer je een konijn kortdurend om de darmen op gang te houden. Je hoeft dan niet per se hoeveelheden te geven die het konijn langdurig op gewicht houden, sterker nog, dat doe je in de meeste gevallen juist liever niet omdat dat de impuls om zelf te eten alleen maar verder wegneemt. In zo'n geval geef ik elke drie uur ongeveer 10 ml, wat dus neer zou komen op ongeveer één zakje per dag. In het uitzonderlijke geval dat je konijn langdurig (weken of maandenlang) alleen maar vloeibaar eet is het waarschijnlijk zo'n gecompliceerde situatie dat een standaardinstructie op een pakje nooit de lading zal dekken. Dan zal je zelf moeten uittesten wat de juiste balans is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vragen ontstonden tijdens het dwangvoeren van Ora, DA gaf aan dat 4-5 dagen dwangvoeren wel norm is als darmen zo goed als stil hebben gelegen. Daar ontstonden deze vragen...

 

Enig idee waarom de fabrikant zo veel meer op de verpakking zet? 10-20g is groot verschil met 40-50? En we hebben het over het favo voer van velen, ook DA’s? Het verbaast mij enorm namelijk... (persoonlijk neig ik naar 10-20g)

 

wat zijn dan de elektrolyten die wel bij recovery zitten? Of hoeven die niet bij de ingrediënten / bestanddelen? Ik zoek bewijs 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal gaan ze wel wat sneller weer eten, maar ook als het om 4-5 dagen gaat is de hoeveelheid vooral belangrijk om de darmen op gang te houden. Wat jij zegt klopt dus, het is een hoeveelheid om ze in leven te houden en niet een gangbare hoeveelheid die nodig is om het konijn op gewicht te houden en tekorten te voorkomen. Ik heb zelf een konijn dat geen vaste voeding kan eten en dus structureel een dergelijke voeding krijgt (ander merk), dan kom je in een hele andere situatie terecht maar het leek me al onwaarschijnlijk dat dat hier speelde.

 

Aanbevolen hoeveelheden zijn nagenoeg altijd aan de hoge kant bij diervoeding. Als jij wat meer geeft is die zak sneller leeg 😉 en je hebt hier nog een Junior voeder staan dus voor zogende of opgroeiende dieren, wat ik me herinner is die voor volwassen konijnen iets bescheidener (maar nog steeds hoog). Maar wellicht is dat wel weer aangepast, ik lees die verpakkingen nooit.

 

Ik vermoed dat de elektrolyten er gewoon onder de noemer mineralen opstaan hier als ik het zo zie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .