Ga naar inhoud

Stress bij konijn


Snuffels

Aanbevolen berichten

Hallo

 

In mijn vorige post had ik het over mijn konijn (mannetje) die vaak aan zijn pootje en nagels beet/trok. De dierenarts heeft hem onderzocht en er is niets aan te zien. Nagels, pootjes, vacht... alles is in orde. Ze zei dat het wel door stress kan komen of om aandacht te vragen. 

 

Hoe kunnen we zijn stress verminderen? Hij loopt overdag altijd rond in ons appartement, heeft heel wat dozen om in te graven, aan te bijten,  knuffels, komt vaak om aandacht vragen bij ons, heeft een paar vaste plekjes waar hij graag slaapt, altijd genoeg hooi, water... Ik weet niet wat we nog meer kunnen doen of hoe we de stress kunnen verminderen. 

 

Sinds we veel thuis zijn met de corona vindt hij het misschien té druk? 
Of zou hij verwachten dat we hem constant aandacht geven nu we thuis zijn? Hoe kunnen we dit 'afleren', want we kunnen hem niet 24/24 aaien en ermee spelen natuurlijk. 

 

 

Ik weet dat een ander konijnenmaatje het beste zou zijn, maar is geen mogelijk voor in ons appartement op dit moment. Later wel, maar nu nog niet dus daar niet op hameren ajb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er medisch geen verklaring is, je al genoeg afleiding en speelgoed geeft en er voldoende leefruimte is, blijft er zoals je zelf aangeeft eigenlijk maar één ding over: een konijnenmaatje. Ook ik heb dus geen ander advies voor je. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je konijn overdag vrij rond kan lopen. Hoe ziet het verblijf eruit waar hij 's nachts zit? Hoe groot is dat?

Het kan zijn dat hij gefrustreerd is van de steeds wisselende ruimte, dat hij 's nachts bijvoorbeeld niet bij zijn favoriete slaapplek kan.

Als het vdrblijf voor 's nachts te klein is  dus kleiner dan 2 m2, dan is dat waarschijnlijk het probleem. Dan ksn hij 's nachts, waneer konijnen juist actief zijn, zijn energie niet kwijt. 

Wat je het beste kunt doen, is zorgen voor een groot verblijf, als je dat nog niet hebt. Zie hieronder een link naar een topic met inspiratie. Als dit het probleem nog niet oplost, dan kun je proberen om hem alleen in het veblijf te laten, dus niet meer overdag los te laten lopen. 

Als dit beide niets veranderd aan de zaak, dan weet je waar het probleem zit.

 

Mag ik vragen waarom een maatje nu nog niet kan?

 

Dan kan ik misschien met je meedenken? Is bijvoorbeeld ruimtegebrek het probleem? Als je een verblijf van 2 m2 kan regelen voor je huidige konijn, is dat misschien uit te breiden naar 3 m2. Voor een dwerg of klein konijn erbij zou dat wel kunnen. Let er wel op dat met minder ruimte je bewuster moet zijn in het koppelproces. Een wat ouder, klein konijn uit een opvang/asiel is het beste, minder last van hormonen en de opvang zal je helpt  met de koppeling. Normaal is het zo, bij een onstabiel koppel, hoe meer ruimte hoe beter. Dus als ze wat minder ruimte ter beschikking hebben, dan is een stabiel koppel nodig. 

 

Is geld misschien het probleem, om niet voor twee konijnen te kunnen zorgen? Of om je ram te laten castreren als dat nog niet gebeurd is? Natuurlijk goed om over na te denken, maar in de praktijk maakt 1 extra konijn weinig verschil. Je zal iets sneller door je hooi en voer heen gaan, en een keer extra vaccinatiekosten, maar die kosten zul je misschien ook kwijt zijn als er de keer iets mis is met je konijn en je naar de dierenarts moet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat hij overdag rondloopt maar waar zit hij snachts? Konijnen zijn juist dan actief.

Zelf had ik ook eerst 1 konijn. Toen kwam ik erachter dat ze een maatje nodig had. Ik stond daar niet om te springen. Heb een woonkamer van 12m2 en verder heel weinig ruimte overal. Bewust gekozen voor een dwerg erbij. Dat gaat echt supergoed! Hoewel Liz gelukkig leek zonder maatje is het verschil echt groot met nu. Ze doen echt heel veel samen. 

Hun ren (van 5m2) heb ik zo gemaakt dat ik de parnelen makkelijk op kan vouwen naar de buitenkant zodat ik dat gedeelte waar ze wonen bij de woonkamer kan trekken. Zo heb ik zelf voldoende ruimte en mijn konijnen ook snachts en als ik er niet ben. Misschien is het voor jou ook een idee. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Mira11:

 

Hun ren (van 5m2) heb ik zo gemaakt dat ik de parnelen makkelijk op kan vouwen naar de buitenkant zodat ik dat gedeelte waar ze wonen bij de woonkamer kan trekken. Zo heb ik zelf voldoende ruimte en mijn konijnen ook snachts en als ik er niet ben. Misschien is het voor jou ook een idee. 

Heb je misschien een foto van de ren? Ik zoek ook nog een manier om Fluffy s'nachts meer ruimte te geven, maar ik wil er overdag zo min mogelijk "last" van hebben omdat mijn man gewoon in een woonkamer en niet in een konijnen verblijf wil wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei mammafelina:

Heb je misschien een foto van de ren? Ik zoek ook nog een manier om Fluffy s'nachts meer ruimte te geven, maar ik wil er overdag zo min mogelijk "last" van hebben omdat mijn man gewoon in een woonkamer en niet in een konijnen verblijf wil wonen.

Er staat een foto op het forum hier. Bij het topic binnenverblijven. Ik vind het erg lastig om een foto te plaatsen maar daar kun je hem vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

's nachts zit hij inderdaad in een hokje van 1,5m2, van 12u tot 8u 's nachts max.

 

 

Ik kan inderdaad proberen om een grotere ren te maken, ik heb panelen staan die een meubelstuk beschermen. De reden waarom ik dit nog niet eerder heb gedaan is omdat ik in de veronderstelling was dat hij de hele dag door wel alle ruimte heeft (het hele appartement) en ik dus er niet van uit ging dat hij zich 'opgesloten' voelt. Hij bijt ook enkel aan zijn pootje als hij uit zijn hok is overdag op 1 bepaalde plek in het appartement, nooit 's nachts in zijn hok of ergens anders. Ook omdat ik hem al 2 jaar heb en hij dit pas sinds 3 maanden is beginnen doen. 

 

Mijn eerste idee was dat hij het vooral doet om aandacht te vragen? Want als we hem erop aanspreken, loopt hij weg en doet hij binky's en vraagt hij aaitjes. Hem verkeerd aangeleerd dat hij op die manier aandacht krijgt denk ik dan?

 

Of iets met territorium, want is ook begonnen sinds we met z'n tweeën constant thuis zijn? 

 

 Een maatje is geen optie door het plaatsgebrek in ons huurappartement - ik heb genoeg plek om een grotere ren te maken voor 1, maar voor 2 konijnen vrees ik dat ze dan opnieuw te weinig ruimte zouden hebben - en de schrik dat die twee alles gaan verwoesten 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-5-2020 at 13:41 zei Mira11:

Er staat een foto op het forum hier. Bij het topic binnenverblijven. Ik vind het erg lastig om een foto te plaatsen maar daar kun je hem vinden. 

Zou hier inderdaad ook graag eens een foto van zien, lijkt me de ideale oplossing! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-5-2020 at 07:43 zei happy211:

 

Mag ik vragen waarom een maatje nu nog niet kan?

 

Dan kan ik misschien met je meedenken? Is bijvoorbeeld ruimtegebrek het probleem? Als je een verblijf van 2 m2 kan regelen voor je huidige konijn, is dat misschien uit te breiden naar 3 m2. Voor een dwerg of klein konijn erbij zou dat wel kunnen. Let er wel op dat met minder ruimte je bewuster moet zijn in het koppelproces. Een wat ouder, klein konijn uit een opvang/asiel is het beste, minder last van hormonen en de opvang zal je helpt  met de koppeling. Normaal is het zo, bij een onstabiel koppel, hoe meer ruimte hoe beter. Dus als ze wat minder ruimte ter beschikking hebben, dan is een stabiel koppel nodig. 

 

Is geld misschien het probleem, om niet voor twee konijnen te kunnen zorgen? Of om je ram te laten castreren als dat nog niet gebeurd is? Natuurlijk goed om over na te denken, maar in de praktijk maakt 1 extra konijn weinig verschil. Je zal iets sneller door je hooi en voer heen gaan, en een keer extra vaccinatiekosten, maar die kosten zul je misschien ook kwijt zijn als er de keer iets mis is met je konijn en je naar de dierenarts moet.

 Zoals hierboven al vermeld, vrees ik dat ik te weinig ruimte voor 2 kan maken en ze dan opnieuw te dicht op elkaar zitten, met opnieuw problemen als gevolg.

Ook moet hij idd nog gecastreerd worden + extra kosten van voeding, vaccins baren me zorgen.

 

En schrik dat ze dan met 2 ons huurappartement gaan vernielen, want je weet natuurlijk nooit welk karakter je krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de nieuwe situatie voor 's nachts. 

 

Ik probeer hem even enkel 's nachts hierin te laten en overdag vrij doorheen het appartement, als dat niet werkt laat ik hem permanent in dit hok maar dat vind ik zelf nog zieliger aangezien hij gewend is om rond te lopen overdag en de ruimte sowieso bunny-proof al is voor hem. Hopen dat optie 1 helpt!

IMG_1438-min.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit wel erg klein hoor, hij heeft geen plek om rond te rennen. En als je die panelen die nu tegen de muur staan naast de muur zet zeg maar (snap je wat ik bedoel) zodat de ren wat groter wordt en dat hok hoeft er eigenlijk niet in, ik zou de wc gewoon zo neer zetten op de grond en het waterbakje ook. Je kan er eventueel een goedkoop tapijt (van Ikea bijvoorbeeld, 10 euro per stuk) onder leggen. Glijdt hij niet uit op het laminaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook in ieder geval de tralie bovenkant van de kooi halen, zodat hij van daaruit ook wat meer loopruimte heeft. En zoals Newby1981 zegt, de panelen van tegen de muur ook benutten voor extra ruimte.

 

Is de vloer niet te glad waar hij op zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .