Ga naar inhoud

Obsessief likken


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Mijn NHD is een mannetje van ongeveer anderhalf jaar oud. Hij is (nog) niet gecastreerd, omdat de dierenarts langere tijd moeite had met het vinden van zijn ballen. Inmiddels zijn die (met veel moeite) gelokaliseerd, maar ben ik door corona nog niet toegekomen aan het maken van een afspraak voor het castreren. Ook stel ik dit ( zolang het in mijn ogen nog niet erg nodig is) het liefst zo lang mogelijk uit, tot corona iets is gaan liggen. Hij sproeit niet en laat niet echt extreem gedrag zien, en zolang hij dat niet doet vind ik het prima te doen zo.

 

Nu mijn vraag. Al zolang ik hem heb likt hij ontzettend veel. Ik heb dit altijd schattig gevonden, op internet las ik dat dit een teken van affectie is (ondanks dat hij dit vrijwel bij iedereen doet en niet alleen bij mij). Echter begin ik me inmiddels af te vragen of het niet ook een andere reden heeft. Inmiddels is het namelijk echt best obsessief likken. Zolang hij bij mijn hand kan likt hij eraan, totdat ik mijn hand weer buiten zijn bereik houd. Maar dan zoekt hij wel een manier om er weer bij te kunnen. Ik kan zo een hele avond op mijn laptop proberen te typen met een likkend konijn aan één van mijn handen, en daar twijfelt hij ook geen moment over. Ook probeert hij, als hij naast me zit op de bank of op bed, mijn mouw aan de kant te trekken om mijn pols te kunnen likken.

 

Misschien heeft het te maken met dat hij nog niet gecastreerd is? Toch een (licht extreme) vorm van affectie? Of is het een smaak aan mijn handen die hij lekker vindt? Ik heb ook wel eens gelezen dat hij de zoute smaak van mijn handen lekker zou vinden, maar dan is hij echt geobsedeerd met zout. Maar een liksteen is (voor zover ik weet) ook niet goed voor hem?

 

Ondanks dat het soms irritant kan zijn dat ik vaak een konijn vastgeplakt heb aan mijn hand, hoeft hij er wat mij betreft niet mee te stoppen o.i.d. Het is meer dat ik nieuwsgierig ben waar het vandaan komt, en of dat iets is waar ik hem mee kan/zou moeten helpen als baasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan toch wel last hebben van zijn hormonen,  ook al zijn zijn ballen niet of nauwelijks ingedaald.  In dat opzicht kan castratie wel rust geven. En misschien dat dat mogelijkheden biedt voor een vriendinnetje dat hij kan wassen? Dan is er tenminste ook iemand die hem likt (aannemend dat jij dat niet doet).

 

In principe kun je veilig naar de dierenarts, qua corona. Die zal ook maatregelen hebben genomen.

 Bij de mijne mag er bijvoorbeeld maar een persoon tegelijk in de wachtkamer. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft het te maken met dat hij nog niet gecastreerd is?

Kan, dan zou het mogelijk hormonaal zijn.

 

Toch een (licht extreme) vorm van affectie? Of is het een smaak aan mijn handen die hij lekker vindt? Ik heb ook wel eens gelezen dat hij de zoute smaak van mijn handen lekker zou vinden, maar dan is hij echt geobsedeerd met zout.

Konijnen houden zichzelf altijd heel erg schoon, net als katten. Ze wassen zichzelf en hun maatje een groot deel van de dag. Konijnen likken niet voor zout, ze hebben maar een hele lage zout-behoefte. Vaker is het de geur/smaak van zeep of bodylotion.

Konijnen wassen elkaar en mensen, en objecten wel als onderdeel van hun sociale gedrag. Zonder maatje kan dat inderdaad wel wat problematisch zijn. Jonge konijnen gaan ook wel eens een lik / bijt fase door om de wereld te ontdekken. Meestal als ze opgroeien mindert dat wel weer. 

 

 

Maar een liksteen is (voor zover ik weet) ook niet goed voor hem?

Dat klopt, die zijn heel slecht voor konijnen. Dat heeft te maken met een te veel aan mineralen, zoals calcium, die bij konijnen dan weer snel voor problemen zorgen met bijv. nieren en urinewegen. 

 

 

Het is ook wel eens zo problematisch dat konijnen bij zichzelf of bij een maatje echt kale plekken of zelfs tot bloedens toe verwondingen likken. Maar volgens mij is dat hier niet het geval? 

Het word wel eens in de vitamine-tekorten hoek gezocht. Wat voor voeding geef je? 
Ook heb ik wel eens een stuk gelezen over dat het kaalplukken en kaal likken verband zou kunnen hebben met EC besmettingen, maar dat zijn dan meer vermoedens. 
Schildklierproblemen kunnen ook veroorzaken dat ze overmatig gaan likken, maar daar zijn maar enkele gevallen van bekend bij konijnen.

Allergie en parasieten besmettingen kan ook veroorzaken dat ze zich kaalplukken en kaal likken. Dat heeft dan vaak als oorzaak jeuk veroorzaakt door de allergie of de parasieten. 

Als het echt problematisch is, zou je bloed kunnen laten prikken bij de dierenarts om een aantal van bovenstaande dingen uit te sluiten.

 

Maar als het niet extreem is, en het plan toch al is hem een maatje te geven, zou ik zelf eerst afwachten of dat alles niet oplost. 
Wat betreft castratie: juist als de ballen niet ingedaald zijn is niet te lang wachten met castratie ook aan te raden, omdat ballen die in de buikholte blijven zitten  gevoeliger zijn voor problemen, zoals kanker. Ik denk dat de corona maatregelen in de zin van op afspraak werken / afstand houden enz. zeker nog wel een jaar gaan duren. Dus daar zou ik niet op wachten. Bij de dierenartsen houden ze er netjes rekening mee, daar kun je dus gewoon veilig heen. Wel op afspraak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gecastreerde rammetje doet dit ook, maar dan alleen bij ons en zijn vriendinnetje. Hij is helemaal gezond en doet het al sinds we hem hebben. Hij houdt heel veel van aandacht en lijkt het likken ook leuk te vinden, dus ik maak me er weinig zorgen over 😄 Maar het hoeft dus niet per se over te gaan bij castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Marjoleink:

Hij kan toch wel last hebben van zijn hormonen,  ook al zijn zijn ballen niet of nauwelijks ingedaald.  In dat opzicht kan castratie wel rust geven. En misschien dat dat mogelijkheden biedt voor een vriendinnetje dat hij kan wassen? Dan is er tenminste ook iemand die hem likt (aannemend dat jij dat niet doet).

 

In principe kun je veilig naar de dierenarts, qua corona. Die zal ook maatregelen hebben genomen.

 Bij de mijne mag er bijvoorbeeld maar een persoon tegelijk in de wachtkamer. 

Ik wil inderdaad ontzettend graag een vriendinnetje voor hem! Ik ga eens uitzoeken hoe het nu zit met castratie en de dierenarts.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .