Ga naar inhoud

Benodigdheden voor & na operatie dierenarts


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Hoi! 

 

Aankomende vrijdag gaat één van mijn konijnen onder narcose om een bult operatief te laten verwijderen. Aangezien ze een aantal uur bij de dierenarts zal verblijven, moet ik het een en ander meenemen, zoals een kleedje en voer. Nu zie ik mezelf al met boodschappentassen vol de dierenarts binnenlopen, alsof het konijn drie weken op vakantie gaat, maar dat is misschien niet helemaal de bedoeling, haha.

 

Ik heb allerlei 'mixen' (moestuinmix, kruidenmix, snackmix) besteld via de webwinkel en heb uiteraard hooi en brok op voorraad.

 

Wat en hoeveel kan ik het beste meenemen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha. Ik geef meestal een zakje met een handdoekje van thuis mee, zakje met een paar dingetjes vers groenvoer, een zakje hooi en kruiden, en een zakje met brokjes. Daar laat ik het meestal bij. 

 

Dit is een foto van een pakketje wat ik bijvoorbeeld mee geef naar de dierenarts: 

castratie-voer.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraagje: Ik begreep dat het vaak wordt aangeraden om konijnen na narcose een of twee dagen binnen te houden. Is dat echt een noodzaak of hangt dat af van verschillende factoren, zoals de buitentemperatuur, type wond, fitheid van konijn na de operatie, etc.? En hoe weet je wanneer het weer oké is om je konijn buiten te zetten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik begrepen heb is dat konijnen vlak na narcose moeite hebben met hun temperatuur regelen, dus dat je ze daarom binnen houdt omdat het in nachten vaak afkoelt. Verder kun je ze binnen vaak ook iets meer in de gaten houden dan buiten, omdat je er dichter in de buurt bent. Als ze een grote wond na de operatie hebben, mogen ze vaak ook niet te veel doen. Dan is het verblijf buiten vaak te groot, en moeten ze bijvoorbeeld een trapje op om in het nachthok te komen. 

 

Als je konijn goed op temperatuur is, goed eet, drinkt, keutelt en wat actiever is, dan kunnen ze weer naar buiten denk ik.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Nog even een vraagje: Ik begreep dat het vaak wordt aangeraden om konijnen na narcose een of twee dagen binnen te houden. Is dat echt een noodzaak of hangt dat af van verschillende factoren, zoals de buitentemperatuur, type wond, fitheid van konijn na de operatie, etc.? En hoe weet je wanneer het weer oké is om je konijn buiten te zetten? 

 

De eerste nacht is echt noodzaak, omdat konijnen na narcose niet goed de temperatuur kunnen regelen. Zelfs in de zomer is het 's nachts vaak maar 10 graden, dat is behoorlijk fris als je interne kacheltje niet goed werkt.

 

Meestal hou ik ze binnen tot ze zelf weer goed zelfstandig eten & er keutels zijn. Dat varieert per konijn van de dag na de castratie, tot soms een week later als het lastig gaat en er problemen zijn.

 

Je kan ze een dag of 10-14 binnen houden zonder dat ze wintervacht verliezen, maar nu - in de zomerperiode - maakt dat niet uit want als het goed is hebben buitenkonijntjes al niet meer echt een wintervacht.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@happy211 & @EveeBedankt!

 

Ik vroeg het mij voornamelijk af, omdat ze waarschijnlijk 's ochtends al wordt geopereerd en er dus best een kans is dat ze in de loop van de middag/avond weer goed eet en keutelt (of ben ik dan te positief ingesteld?). Als ze een nacht binnen moet blijven, dan moet dat natuurlijk, maar ik vroeg mij af of dat ook noodzakelijk is als ze 's avonds alweer goed eet, keutelt en actief is. 

aangepast door Pablo&Lola
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei Pablo&Lola:

@happy211 & @EveeBedankt!

 

Ik vroeg het mij voornamelijk af, omdat ze waarschijnlijk 's ochtends al wordt geopereerd en er dus best een kans is dat ze in de loop van de middag/avond weer goed eet en keutelt (of ben ik dan te positief ingesteld?). Als ze een nacht binnen moet blijven, dan moet dat natuurlijk, maar ik vroeg mij af of dat ook noodzakelijk is als ze 's avonds alweer goed eet, keutelt en actief is. 

Ik denk dat je vrij optimistisch bent 😉 Maar ik hoop het voor je. Ik zou haar wel de eerste nacht binnen houden, zelfs als ze al gegeten heeft.

 

Het keutelen komt meestal pas de dag na de operatie weer een beetje op gang, of de dag daar na, afhankelijk van wanneer ze weer begint te eten. De spijsvertering doet er bijna 24 uur over bij een konijn. Ik verwacht eerder dat je die dus morgenmiddag pas ziet. Als je nu wel keutels ziet, zijn die nog van het eten dat ze gisteren / vanochtend op heeft. Ze moet eerst weer starten met eten, als ze dat vanmiddag doet is dat natuurlijk helemaal goed, maar dan zie je morgenmiddag pas of alles goed werkt qua spijsvertering 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Bedankt (ze wordt trouwens pas vrijdag geopereerd, haha)! 😉

 

Hoe zit het eigenlijk met ice pods bij pas geopereerde konijnen? Mijn telefoon geeft aan dat het momenteel nog geen 20 graden is buiten, maar ik heb de ice pods toch neergelegd en de konijnen zijn er meteen op/bij gaan liggen. Van het weekend wordt het boven de 20 graden. Mag ik de ice pods dan ook neerleggen of beter van niet ivm operatie vrijdag? Of zijn ze wel zo slim om zelf te kiezen wat goed voor ze is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou geen icepod geven, in ieder geval niet de dag van de operatie en de dag er na. Daarna kunnen ze zelf wel weer beslissen of ze het fijn vinden of niet. 

 

Maar als het 25+ graden is, zou ik ook geen heatpad geven na de operatie. Of alleen in de nacht (dan is het als het goed is koeler) en dan wel de keuze er wel of niet gebruik van te maken.  

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik Lewis morgen niet meeneem naar de dierenarts, maar beide konijnen na de operatie in de badkamer zet. Het is niet de meest warme kamer in huis, maar wel warmer dan buiten denk ik en het is de kamer waar het minst kapot kan gaan. 😅 Mocht het dan toch onrustig worden, dan zet ik Lewis gewoon weer buiten in de ren en blijft Lola de nacht binnen in de badkamer. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat vast helemaal goedkomen @Pablo&Lola!

Ik heb me zoveel zorgen gemaakt vóór de sterilisatie van Sien en achteraf valt het me ontzettend mee hoe snel ze aan de beterende hand is. Had verwacht dat ze veel zwakker zou zijn omdat ze ook al bijna 4 jaar is. 

De badkamer is meteen ook neutraal terrein dus dat is wel fijn denk ik. Was het bij ons in de woonkamer ook. De eerste nacht was hier ook superrustig, dit had ik totaal niet verwacht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Ot&Sien:

Het gaat vast helemaal goedkomen @Pablo&Lola!

Ik heb me zoveel zorgen gemaakt vóór de sterilisatie van Sien en achteraf valt het me ontzettend mee hoe snel ze aan de beterende hand is. Had verwacht dat ze veel zwakker zou zijn omdat ze ook al bijna 4 jaar is. 

De badkamer is meteen ook neutraal terrein dus dat is wel fijn denk ik. Was het bij ons in de woonkamer ook. De eerste nacht was hier ook superrustig, dit had ik totaal niet verwacht.

 

Ik heb sinds gisteravond al buikpijn van de zenuwen en ik denk niet dat dat vóór de operatie verdwijnt, maar je reactie stelt me wel iets gerust, dank je. 😉 Het blijft natuurlijk toch een beetje zien hoe het loopt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Pablo&Lola:

 

Ik heb sinds gisteravond al buikpijn van de zenuwen en ik denk niet dat dat vóór de operatie verdwijnt, maar je reactie stelt me wel iets gerust, dank je. 😉 Het blijft natuurlijk toch een beetje zien hoe het loopt. 

 

Ik had ook echt vreselijke buikpijn. Mijn man moest er zo om lachen... "Je hoeft zelf niet onder narcose!" zei hij. 😂

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ik ken het gevoel wel!

 

Mijn ervaring is dat het de eerste 2 dagen na een operatie vaak wel een beetje spannend is, ze eten dan vaak nog niet heel veel zelf, en als baasje maak ik mij dan altijd wel wat zorgen. Hoe blij ben je dan met de eerste normale keutels en de eerste portie biks die op is 😉 Vandaar ook het advies om die dagen in ieder geval wel vrij te hebben / thuis te zijn. Zodat je in ieder geval regelmatig kan controleren hoe het gaat en lekker voedsel kan aanbieden. Maar er zijn inderdaad ook konijnen die dezelfde avond alweer lekker eten, en goed opknappen. Het verschilt per geval. Ik heb inmiddels denk ik 8 dames laten castreren ( alleen Charlie was in de opvang al gecastreerd). En bij één dame de voortanden laten verwijderen. En ze zijn allemaal binnen een paar dagen gewoon goed opgeknapt van de ingreep. Een bult verwijderen zal qua herstel denk ik niet veel anders gaan dan dat. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer thuis.. mét konijn. 🤷🏻‍♀️

 

Sinds gisteren voelde de bult een stuk kleiner aan, dus toen ik vanochtend bij de dierenarts kwam, gaf ik dat ook aan. De dierenarts stelde voor om even naar het bultje te kijken en binnen 5 minuten had ze alle pus eruit. De wond is ook geen holte meer, maar slechts een oppervlakkig wondje. Zodoende is ze nu dus weer thuis. Ik moet er wel tweemaal daags zalf op smeren, maar verder is het dus even afwachten hoe het wondje geneest. Tsja.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .