Ga naar inhoud

Konijn is opeens heel rustig


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik zit een klein beetje met iets in m'n maag maar misschien ben ik te snel bezorgd? Monky is normaal een heel levendig konijn, zit niet lang stil en scharrelt altijd wel wat rond. De laatste dagen (of langer?) is zij opeens een stuk rustiger. Ik zie haar overdag steeds op de berg rusten / relaxen. (dus niet in een hoekje) Ze eet wel gewoon goed (ook hooi) en komt fanatiek aanstormen als ik met eten kom. Als ik bij hun in de ren zit wordt zij wel levendig en scharrelt wat rond. Gisterochtend maakte ze ook fanatiek binkies. Ook wast ze zich zelf.

Maar toch snap ik niet waarom ze overdag zo stil is. Vorige week dacht ik nog dat het door de warmte kwam maar zo warm was het toch niet dit weekend.

Nu weet ik dus niet of ik me zorgen moet maken. Zouden jullie naar de DA gaan of is dit te voorbarig? Het enigste verschil wat is dus merk is dat ze opeens zo rustig is. De keutels zien er ook goed uit, wel heeft ze regelmatig kettingkeutels dus veel haar erin. Ik hoop niet dat dit een verstopping kan worden.

Een konijn wat iets mankeert, stopt deze altijd met eten?

Ik vind het voor mezelf geen probleem om naar de DA te gaan maar het is iedere keer zo'n belasting voor Monky en zorgt voor stress.

 

Vorige week had ze (weer) een gasaanval maar gelukkig was ik er snel bij en was het na een paar uurtjes weer over. (Infacol, pijnstilling en massages gegeven) Geen idee of het hier mee te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week had Brenda hier een paar dagen een beetje timide gedrag. Zij at en keutelde ook gewoon goed, was gewoon actief, maar kwam wat rustiger over dan anders. Ik hou ze dan extra goed in de gaten en let op alle kleine signalen die er op kunnen wijzen dat er iets mis is. Maar bij haar was het na een dag of 3 weer allemaal bij het oude. 

 

Het kan altijd zijn dat het door de warmte komt, dat ze niet helemaal lekker in hun buikje zijn, een paar dagen, zonder dat dat direct aan de keutels te zien is, of dat ze geschrokken zijn van iets en er gewoon wat stress was, waarbij ze even wat tijd nodig hebben om weer helemaal tot rust te komen. Het is wat dat betreft heel lastig dat ze het niet kunnen vertellen. 

 

Een konijn dat iets mankeert stopt niet altijd met eten, dat doen ze pas op het moment dat het echt ernstig is. Let dus goed op kleine signalen waaraan je kan zien wat er is. Kleinere of afwijkende keuteltjes kan wijzen op problemen met de darmen. Een selectieve eetlust op problemen met het gebit. Afwijkingen in de stand van de oren / het kopje / pootjes kan wijzen op eerste tekenen van EC. Dat soort dingen wil je natuurlijk liever oplossen als het nog niet al te ernstig is, en niet op het moment dat de darmen al 24 uur stil liggen omdat het konijn gestopt is met eten van alle ellende en pijn. 

Daarom is het verstandig om bij een konijn dat afwijkend gedrag heeft, echt goed op te letten op de signalen. En bij twijfel gewoon naar de dierenarts gaan. Beter een keer onnodig, dan dat je te laat bent. Konijnen zijn prooidieren. Ziekte = zwakte  = grotere kans om ten prooi te vallen aan een roofdier. Ze laten het dus meestal pas zien als het zo erg is, dat het niet anders kan. En er vroeg bij zijn heeft als voordeel dat de meeste medische problemen dan nog veel makkelijker op te lossen zijn dan wanneer het echt crisis is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine keutels vind ik eigenlijk niet momenteel. Dit gebeurd soms wel maar is nu alweer een tijdje geleden. Selectief eten doet ze ook niet, ze eet alles wat ik aanbied (biks, hooi, groenten, kruiden en een snoepje per dag)

 

Als ze een gasaanval heeft (wat helaas regelmatig gebeurd) zie ik gelijk dat er wat mis is. Dan zit ze in een hoekje of aan de rand van de ren en reageert ze nergens op. Met eten hoef je al helemaal niet aan te komen.

 

Ik zie geen afwijkingen in de stand van de oren, kopje of pootjes.

 

Momenteel wordt ze obsessief in de gaten gehouden haha. Behalve vandaag dan omdat ik op mijn werk ben.

 

Ik twijfel vaak aan mezelf omdat ik soms spoken ga zien omdat ik dan zo bang ben dat er iets is. En dan weet ik niet meer of ik er neutraal naar kan kijken. Ik kijk het nog een paar dagen aan en als ik het niet vertrouw toch maar naar de DA. Gelukkig is Monky na een DA bezoek altijd wel snel bijgetrokken. Binky komt soms zieker terug dan daarvoor, puur van de stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is herkenbaar, Artemis was de afgelopen dagen ook wat uit haar doen. Normaal is ze best een actief konijn, maar nu zag ik haar heel veel languit liggen. Maar verder was er inderdaad niets aan haar te merken, ze at goed, was soms wel actief aan het graven en kwam gewoon aanrennen voor haar eten. 

Nu is ze weer eens een enorm nest aan het bouwen in het nachthok, dus ik denk dat het toch van de hormonen geweest zal zijn. Zo van 'even rustig aan doen voor het nest komt'. Wat er natuurlijk helemaal niet gaat komen 😅

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is aan de ene kant weer een geruststelling Happy dat jouw konijn ook wat rustiger was. Monky ligt inderdaad ook veel languit nu terwijl ze dat normaal niet vaak doet. (meestal in de pantoffelhouding)

Een nest bouwen heeft ze nooit gedaan dus van de hormonen is het niet denk ik.

Ze geven nu weer warmer weer af dus dan wordt het ook weer lastiger beoordelen. Dat wordt vanavond langer opblijven en haar nog eens goed observeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat was me nog niet opgevallen Evee maar ik heb niet zoveel op het forum gezeten de laatste tijd. Misschien toch door het warme weer? (hoewel, dan zouden de rammetjes dit toch ook moeten hebben?)

Ik trek het altijd slecht als ik het gevoel heb dat 1 van m'n dieren iets mankeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook toeval zijn hoor, maar het viel gewoon op. 

 

Ik ken dat gevoel. Een stukje onzekerheid is dat meestal bij mij, je wil niet onnodig een konijn naar de dierenarts slepen als er niets is (want stress voor het konijn en je staat daar voor niets), maar je wil ook niet iets missen waardoor je straks wel met een echt ziek konijn zit, of in het ergste geval zelfs je konijn verliest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de konijnen betreft voel ik me nog altijd heel onzeker. Ik heb ze nu bijna 3 jaar maar toch twijfel ik nog aan van alles en ben bang dat ik dingen verkeerd doe of zie.

Ik ga altijd heel snel naar de DA als ik denk dat er iets is maar als ik twijfel bij Binky of Monky vind ik dat lastiger omdat je ze inderdaad niet onnodig stress wilt bezorgen. Maar aan de andere kant als er echt iets aan de hand is wat verkeerd afloopt vergeef ik het mezelf nooit. Ik heb in ieder geval met mezelf afgesproken om donderdag of vrijdag naar de DA te gaan als ik nog twijfel. (ik word alleen zo moe van mezelf dat ik zelf ook geen rust heb. Sta dan om de 5 minuten voor het raam te kijken of ze weer ligt of aan het scharrelen is en ieder kwartier sta ik bij de ren. Misschien dat zij ook een beetje moe van mij worden haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag daarnet dat Monky z'n neusje een beetje groenig is.Het is super vaag maar toch. Bij Binky is dit ook maar die heeft dit al heel lang. Ik ben er 1,5 jaar geleden mee naar de DA geweest een paar keer, ze had toen antibiotica gehad maar de DA kon verder niets vinden en volgens haar was het niets. Het is altijd zo gebleven, niet erger geworden. Niezen doen ze allebei niet. Echt snot heb ik bij Binky nooit gezien. Ik ging net googelen op "snot"  en nu ben ik echt bang. Morgen toch maar de DA bellen en ik ga dan naar een andere die helaas wel wat verder rijden is maar ja.

Zou het ook van het hooi of groenvoer kunnen zijn? Ik zal proberen hieronder 2 foto's te plakken.

monky_9145.jpg

binky_9148.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het nooit nat, enkel die buitenste haartjes die wat groenig zijn. Ik heb bij allebei in het neusje gekeken voor zover dat ging en daarin zie ik niets, dat ziet er helder, schoon en droog uit. Het is dus echt de buitenkant van dat neusje. De pootjes zijn niet nat of vies. 

Omdat Binky dit al zo lang (ruim 1,5 jaar) heeft en het volgens de DA niets was, was het voor mij gewoon geworden. Monky's neusje was nooit groenig dus ik dacht dan is het ook niet besmettelijk. Maar nu lijkt dat ook vaag groen en dan in combinatie dat ze opeens wat rustiger is denk ik 1 en 1 is 2?

 

Ik zie er zo tegenop om naar de DA te gaan omdat dat toen met Binky een drama was geworden. Ik ging dus vanwege haar groene neusje terwijl ze verder niets mankeerde. Toen we terug waren wou ze niet meer eten en moest ik haar binnen houden ipv in de ren omdat ik haar medicijnen moest geven en op den duur zelfs dwangvoeren. Terwijl er dus niets aan de hand was voor we naar de DA gingen. (beetje trauma aan over gehouden dus 🙂)

 

Hier nog een foto waarop het misschien iets duidelijker is te zien. Zouden jullie naar de DA gaan of toch afwachten? Aangezien Binky het al ruim 1,5 jaar heeft en het niet erger is geworden.

Ik kan ook alleen met Monky naar de DA gaan, die is daarna namelijk wat minder van slag.

binky2_9142.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig hebben ze gisteravond voor het laatst groenten gehad, enkel witlof maar wel met wat dille en koriander erdoor. Ik zou inderdaad eens een dagje kunnen overslaan.

Ik heb ze net weer even uitgebreid bestudeerd toen ik ze biks ging geven. Ik geef altijd brokje per brokje uit m'n hand zodat ze rechtop gaan staan en dan kan ik goed in hun neusje kijken maar dat is echt helemaal schoon. Als het iets van snot zou zijn moet het dan ook niet in hun neusje zelf te zien zijn en niet enkel wat aan de buitenkant?

Sorry voor m'n gezeur hoor. Kan me voorstellen dat jullie denken mens ga dan naar de DA maar omdat ik weet op wat voor drama dat kan uitlopen wil ik gewoon echt alleen gaan als het nodig is 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het hoor, een konijn meenemen naar de dierenarts heeft zoveel stress, dat doe je alleen als je zeker weet dat het nodig is. Ik zou in jouw geval ook nog even afwachten en kijken of het misschien toch iets anders is.

Maakt hij zijn neusje wel schoon, of blijft het zitten? Want dan is het natuurlijk lastig om te zien of geen groene groente verschil maakt. Anders zou ik het proberen voorzichtig met een vochtig wattenstaafje of keukenpapiertke schoon te maken. Dan zie je ook of het terugkomt.

 

aangepast door happy211
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wassen zichzelf regelmatig en nemen dan ook hun neusje mee, of dat goed gebeurd weet ik niet. 

Zelfs Binky z'n neusje schoonmaken gaat een drama worden, die raakt echt in paniek dus wil het haar niet aandoen als het niet nodig is. Zeker nu ze weer vertrouwen in me heeft 😊

 

Ik wacht dan toch nog even af met naar de DA te gaan en ga verder met de observatie 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben mijn nijnen vorig jaar ook een keer gehad toen ze voor het eerst gedroogde peterselie door hun hooi kregen!

Ik was ook meteen in paniek, dacht aan snot, maar een dag later was het groene weg. Nu merk ik dat wanneer ik kruiden door hun hooi doe en het hooi is bijvoorbeeld iets stoffiger dan anders en ze gaan er lekker in zitten wroeten om het lekkers eruit te krijgen dat ze weer een groenig neusje hebben. Is hier altijd binnen een dag weer schoon...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Betsy heeft snot, maar dat is tegelijkertijd ook een vieskees die haar neus niet goed wast, en ze is wit. Ze heeft nu nauwelijks snot doordat ze aan de antibiotica zit, maar haar neus is nog steeds vaak groen van de andijvie. Haar snot is wit, dat droogde een beetje gelig op rond haar neus, niet echt groen, maar ik denk dat die kleur ook wel kan verschillen net als bij ons. Pootjes waren wel vies, met harde haartjes. Kun je zien of ze ook een smerige kin heeft? Onze Bets heeft na het eten echt een hele smerige bakkes die in de loop van de dag steeds wat schoner wordt, maar de haartjes bij haar kin blijven vaak wel wat groenig. Jouw konijn heeft daar ook lichte haartjes, dus dat zou je dan kunnen zien.

Dierenartsen kunnen wel horen of er snot zit in de neusgangen of op de longen, of de neus een keer doorspoelen om te kijken of er snot mee komt.

Mijn ervaring is dat ze van snot niet rustiger worden in gedrag, tenzij ze het echt benauwd krijgen, maar dat gebeurt gelukkig niet zo gauw. Dat zie je echt wel, dan houden ze hun koppie omhoog en zitten ze echt te pompen om adem te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even gecheckt maar ik zie niets vreemds aan de pootjes. Hun kinnetjes zijn altijd schoon, daar heb ik nooit iets vreemds aan gezien. Bij allebei zien de neusjes nu weer wat schoner maar dat kan van het poetsen zijn.

Niet bij nagedacht dat de DA snot kan horen. Bij twijfel dus toch maar een afspraak maken en dan alleen voor Monky. Benauwd heb ik ze gelukkig nooit gezien, dat lijkt me echt een naar gezicht.

Heeft Betsy chronisch snot of nog maar sinds kort? Wel vervelend zeg, ik hoop dat de antibiotica snel aanslaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het zit toch niet goed hoor 😪 Was net in de ren en hoorde Monky toevallig een paar x niezen. Toen ik even later keek zag ik dat het neusje ook wat viezer was. Dus heb gelijk de DA gebeld. Vanavond was er helaas geen plek meer en de persoon die meestal konijnen en knaagdieren behandeld is er donderdag weer dus dan wacht ik toch liever tot donderdag. Of zou dat te lang zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betsy heeft het al heel lang, dus dat is chronisch geworden, ik verwacht dat de antibiotica het alleen terugdringt. In gezondheid heb ik een topic waarin haar behandelingen staan, wellicht handig voor je om even te lezen voordat je naar de dierenarts gaat. Ik zou zeker wachten op de konijnkundige. Donderdag lijkt mij snel genoeg, er is geen acuut levensgevaar, maar je wilt wel zsm behandelen. Ik verwacht niet dat twee dagen daar een mega verschil in gaan maken maar misschien zijn daar hier andere ideeën over of ervaringen mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteren naar de DA geweest. Ze belde terug dat er een plekje vrij was gekomen bij degene die meestal de konijnen en knaagdieren behandeld en dat ik mocht komen als ik wou dus dat heb ik gedaan. Ik heb Binky ook meegenomen. (toch maar wel)

Ze vond de neusjes reuze meevallen en hoorde niet echt snot. Het hart en longen klonken ook gezond. Ze zei dat als het echt snot (pasteurella) zou zijn het normaal gesproken duidelijker zou zijn. Ze had het ook over een luchtweginfectie, dit kwam soms voor bij konijnen maar was heel moeilijk te bestrijden blijkbaar. Ze gaf liever geen antibiotica omdat ze er "te goed"  uitzagen. Ik weet nu ook niet zo goed wat ik moet doen. Het hier bij laten en ze goed in de gaten houden of de situatie niet verslechterd?

 

Ik zit alleen met een ander probleem maar dit hoort eigenlijk niet in dit topic. Het gaat weer slecht tussen Binky en Monky (wellicht door het bezoekje aan de DA? Monky jaagt Binky enorm op en Binky is dan doodsbang en zit nu weer in het nachthok. Dan komt de twijfel weer bij mij dat ze eigenlijk geen goede match zijn en of ik er niet beter aan doe om ze allebei opnieuw te laten koppelen en 1 koppeltje mee terug naar huis neem. 2 koppeltjes is namelijk geen optie. 

Alleen bij het idee al om 1 konijn achter te laten breekt m'n hart en kan ik alleen maar huilen. Als ik nou zeker weet dat ze goed terecht komt zou ik er voor open staan maar ik ben bang dat ze bij mensen komt en daar niet goed genoeg verzorgd wordt of niet gelukkig is. Maar dat is ze nu wellicht ook niet. En Monky dan ook niet. Pfff, ik weet het echt niet. Heeft iemand tips of ervaring? Of kan ik er vanuit gaan dat ze goed terecht zou komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerlijk gezegd naar een andere dierenarts gaan. Je wilt namelijk niet wachten tot het wel zo erg wordt. Ze zitten niet meteen helemaal vol snot. Je wilt er juist vroeg bij zijn zodat het niet chronisch wordt. 

 

Wat rot dat het niet lekker loopt zeg.. als je er eentje naar een opvang brengt weet je zeker dat ze alleen naar echt een goed huisje worden uitgeplaatst. Ik zou dan zelf naar een drukbezochte opvang gaan, dan is de kans groter dat er heel snel een nieuw baasje komt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .