Ga naar inhoud

Hoeveel hooi?


Esmee-Bunny

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Ik geef mijn konijnen elke dag ongeveer 5 grote handen hooi, maar dat hebben ze diezelfde middag alweer op... Hoort dit, want ik had gelezen dat ze onbeperkt hooi moeten eten, maar als dat zo zou zijn, zou mijn zak na een week al op zijn😂 (niet dat ik dat erg vind hoor) 

 

Gr Esmee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot zijn je konijnen en hoeveel heb je er?

 

Mijn konijnen eten soms heel weinig hooi en soms heel veel, verschilt een beetje per week. Het is wel belangrijk dat ze het altijd hebben, anders kunnen ze last krijgen van darmproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen moeten per dag ongeveer hun eigen formaat aan hooi eten. Om hun darmen op gang te houden, eten ze de hele dag door, en moeten ze dus ook de hele dag hooi tot hun beschikking hebben.

Ik heb 3 kleine konijntjes en een iets grotere, en die eten 3 tot 4 kilo hooi per week. Ik koop het dus ook per 20 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een konijn hoort onbeperkt hooi te hebben, ze horen hun eigen formaat aan los hooi te eten per dag.
Ik heb 6 konijnen en bij mij gaat er 40 kilo hooi per maand door. Ik koop het dan ook bij de boer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per week gaat er hier op het moment ongeveer 8 kg hooi doorheen 😅 Met 4 konijntjes, die allemaal klein of kleine middelmaat zijn van formaat.

 

Ik heb over het algemeen een baal goede kwaliteit hooi staan en een baal budget hooi. Dat budget hooi gaat in / bij de toiletbakken omdat daar iets meer verspilling is kies ik daar meestal geen dure soorten hooi voor, ben ik niet kieskeurig op kleur en kwaliteit, maar pak ik gewoon iets wat qua prijs voordelig is. Hoewel het mij bijna altijd verbaasd hoe goed ze ook van dat hooi eten.

Het goede kwaliteit hooi gaat in de ruiven, gemengd met een beetje gedroogde kruiden. Dat eten ze bijna tot op de laatste kruimel op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei mammafelina:

Ik doe ongeveer een maand met 1 kilo hooi voor 1 konijn.

Voor in de toilet bak gebruik ik goedkoop hooi en voor in de voerbak kruiden hooi.

Kan je konijn dan wel hooi eten zoveel hij/zij wil? Want dat zou echt niet moeten, dat je er een maand mee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Marjoleink:

Kan je konijn dan wel hooi eten zoveel hij/zij wil? Want dat zou echt niet moeten, dat je er een maand mee doet.

Ja, hij heeft dag en nacht continue hooi beschikbaar. Verder krijgt hij 2x 18 gram care + op een dag. 

Wat kan ik doen om hem meer hooi te laten eten? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

hier staan veel tips!

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

1 kg voor een maand is inderdaad wel heel weinig! Ververs je het hooi wel elke dag? 

Ja, ik ververs het elke ochtend en vul s'avonds voor ik naar bed ga altijd nog een beetje aan zodat ik zeker weet dat hij niet zonder komt te zitten.

Ik ga de info even goed lezen.

Hoeveel zou hij moeten eten denk je? Hij weegt nu ongeveer 1 kilo en is nu zo'n 14 weken oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei mammafelina:

@Evee in de informatie staat dat een konijn 160 gram hooi per kilo lichaamsgewicht per dag zou moeten eten. Is dat niet onwijs veel? 

Denk je dat ik Fluffy minder brokken zou moeten geven? Hij krijgt nu 2x 18 gram en eet dat binnen 10 minuten op.

Dat is wel veel, ik denk dat zeker niet alle konijnen dat halen. Maar hoe meer hooi, hoe beter. Ik denk ook niet dat veel mensen het hooi echt afwegen per portie. De meeste mensen houden het "zijn eigen formaat in los hooi per dag' aan, omdat dat makkelijker doseren is. 

 

Toch denk ik dat mijn konijnen er wel in de buurt van zitten hoor, hier gaat er zeker 1 kg hooi per dag doorheen, dat komt grofweg neer op zo'n 250 gram per konijn per dag, ongeveer 125 gram per kg lichaamsgewicht. Dat zijn dan wel volwassen konijnen.  Vergeet niet dat als je het goed doet, het zo'n 70-80% van de dagelijkse voeding moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woog het ook nooit af. Gaf gewoon dagelijks vers hooi en als het tussendoor bijna op was vulde ik het nog aan.

Nu om een beetje duidelijker beeld te krijgen een bak hooi afgewogen.

In de "voerbak" zit nu 40 gram kruiden hooi en in de toilet 30 gram goedkoop hooi. Ik ben benieuwd in hoeverre dit morgenochtend op is.

20200525_213941.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een jong konijn kom je meestal nog niet gelijk aan de uiteindelijke hoeveelheid hooi. Het is altijd een beetje zoeken. De genoemde hoeveelheden zijn richtlijnen, en afhankelijk van hoe jouw konijntje het doet, mag je die gewoon aanpassen. 

 

Als je bij een jong konijntje een goede balans vind tussen netjes wat hooi eten (ook al is dat niet zoveel als ze uiteindelijk echt moeten eten), een goede hoeveelheid brok waarbij ze niets te kort komen en goed aankomen, maar wel de blindedarmkeutels opeten, dan is het prima. Meestal start je bij jonge konijntjes met alleen brokjes en hooi, nog niets extra's. 
Als je een goede balans hebt in de basisvoeding, als het konijn dus goed eet van zowel de brokjes als het hooi, dan begin je rustig aan met groenvoer opbouwen. Het kan zijn dat je dan iets omlaag moet met de hoeveelheid brokjes naarmate je meer groenvoer gaat geven. Dat doe je als je ziet dat er minder hooi gegeten word of als er blindedarmkeutels blijven liggen. 

 

Brokken geef je aan een jong konijntje eigenlijk al best ruim, omdat je naar het volwassen gewicht voert. Dat is prima voor de groei, maar zorgt er wel voor dat het lastiger is om ze echt voldoende hooi te laten eten. Het hooi echt afwegen doe ik zelf niet bij jonge konijntjes, zolang ze er maar wel duidelijk van eten en de spijsvertering goed is. Als het konijntje verder groeit en ook dichter bij het volwassen gewicht komt, pas je de brokken daar meestal niet verder op aan (die gaf je immers al naar het volwassen gewicht), maar gaan ze als het goed is wel meer hooi eten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-5-2020 at 20:31 zei Marjoleink:

Konijnen moeten per dag ongeveer hun eigen formaat aan hooi eten. Om hun darmen op gang te houden, eten ze de hele dag door, en moeten ze dus ook de hele dag hooi tot hun beschikking hebben.

Ik heb 3 kleine konijntjes en een iets grotere, en die eten 3 tot 4 kilo hooi per week. Ik koop het dus ook per 20 kilo.

 

@MarjoleinkJij koopt altijd Dieza kruidenhooi toch? Hoe wordt dat geleverd? Zit er iets van plastic ofzo om zo'n baal?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het lijkt wel alsof Fluffy mee gelezen heeft in dit topic 😁

Het hooi gaat ineens in een sneltrein vaart op. 

Ik geef het Fluffy in een grote voederbal die ik aan het begin van de avond altijd helemaal vol stop, s'ochtends moet ik hem dan aanvullen en s'avonds is hij dan helemaal leeg 😀🐇

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers! Konijnen moeten onbeperkt hooi krijgen!  Als ze geen hooi kunnen eten vallen hun darmen stil. Dat kan ernstige dingen veroorzaken! Ik stop mijn hooiruif overvol om te voorkomen dat hij geen hooi meer heeft. In zijn hok leg ik ook altijd een klein bedje van hooi en dat vind hij dan zo heerlijk om in te neuzen een hooitje te pakken en dan op eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjonge bij mij eten ze lang niet zoveel hooi! Nu vind ik het hooi de laatste twee jaar ook echt van mindere kwaliteit. Ik heb nu maar eens dat dieza hooi besteld en de konijnen gaan weer even op een strakker rantsoen. Ze zijn de laatste weken te veel verwend omdat Betsy zich niet zo lekker voelde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Eefje:

Sjonge bij mij eten ze lang niet zoveel hooi! Nu vind ik het hooi de laatste twee jaar ook echt van mindere kwaliteit. Ik heb nu maar eens dat dieza hooi besteld en de konijnen gaan weer even op een strakker rantsoen. Ze zijn de laatste weken te veel verwend omdat Betsy zich niet zo lekker voelde. 

Ik bestel al een tijd hooi bij Dieza, maar ik vind de levering van afgelopen week niet om over naar huis te schrijven. Ik ben benieuwd hoe dat van jou is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-5-2020 at 20:31 zei Marjoleink:

Konijnen moeten per dag ongeveer hun eigen formaat aan hooi eten. Om hun darmen op gang te houden, eten ze de hele dag door, en moeten ze dus ook de hele dag hooi tot hun beschikking hebben.

Ik heb 3 kleine konijntjes en een iets grotere, en die eten 3 tot 4 kilo hooi per week. Ik koop het dus ook per 20 kilo.

mijn konijn is totaal geen hooi eter maar kan het wel altijd eten want hel ligt altijd in zijn hok ik moet het wel steeds bij vullen omdat hij het niet eet maar door zijn hele hok verspreid is dat dan erg dat hij bijna/geen hooi eet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-5-2020 at 20:31 zei Marjoleink:

Konijnen moeten per dag ongeveer hun eigen formaat aan hooi eten. Om hun darmen op gang te houden, eten ze de hele dag door, en moeten ze dus ook de hele dag hooi tot hun beschikking hebben.

Ik heb 3 kleine konijntjes en een iets grotere, en die eten 3 tot 4 kilo hooi per week. Ik koop het dus ook per 20 kilo.

mijn konijn is totaal geen hooi eter maar kan het wel altijd eten want hel ligt altijd in zijn hok ik moet het wel steeds bij vullen omdat hij het niet eet maar door zijn hele hok verspreid is dat dan erg dat hij bijna/geen hooi eet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .