Ga naar inhoud

Dominant en energiek voedstertje


Jilo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn voedster is nu 1 jaar en 8 maand. Ze is altijd al erg energiek, speels en een tikje ondeugend geweest. Ook is ze erg dominant; ze gaat vaak voor mijn (gecastreerde) ram liggen, zodat hij haar gaat likken, en vertoont ook rijgedrag. Ook kan ze soms mijn ram achternazitten en flink gaan likken aan de oortjes of oogjes. Zeker als ze vrolijk is kan ze ook wel gaan ''kwispelen'' en sproeien. Dit gedrag komt vooral voor in periodes. In het begin dacht ik dat het gewoon ''pubergedrag'' was, maar daar is ze nu toch wel echt te oud voor.

 

Sinds een paar dagen is ze ook hevig aan het graven, vooral 's nachts. Ze graaft dan het hele konijnentoiletje (met houtvezelkorrels) leeg en gaat deze door het verblijf schuiven met de voorpoten. Dit tot irritatie van het rammetje, die gewoon wil slapen😅 Wanneer ik haar dan weg wil halen, of de troep op wil ruimen, kan ze soms agressief worden. Dit is ze anders zelden. Zelf dacht ik hierbij misschien aan nesteldrang. Hier had een andere voedster van mij vaak last van. Toch doet ze niks met het hooi of haar vacht en is ze nergens echt aan het ''bouwen'', alleen verschuiven. Ik heb haar ook andere mogelijkheden tot graven gegeven (een bak met oude katoenen lappen) en dat vind ze geweldig, maar toch blijft ze ook in het toiletje graven.

 

Daarnaast lijkt het ook wel alsof ze soms een beetje in de war is/alsof ze niet goed weet wat ze wil gaan doen. Ze rent dan bijvoorbeeld naar de tralies, om daar heel kort aan te knagen, daarna gaat ze heel snel het verdiepinkje in de ren op en af, of pakt ze één brokje uit de voederbak, om die vervolgens weer te laten vallen en weer iets anders te gaan doen. Dat gebeurt als ze heel veel energie heeft. Dan lijkt ze die niet goed kwijt te kunnen, terwijl ze daar toch voldoende mogelijkheid voor heeft. Ik snap dat dit een beetje vaag klinkt, maar ik hoop dat iemand het misschien herkent en er tips voor heeft (Dit gedrag is duidelijk anders dan vrolijk rennen en springen, zoals konijnen vaak doen).

 

Ik heb al veel op het gedrag gegoogeld en vind dan twee oorzaken; verveling of iets met de hormonen. Mijn konijnen zitten in een groot hok met veel speel- en knaagmogelijkheden. Ook zorg ik voor variatie in die mogelijkheden. Daarom denk ik niet dat het uit verveling is, maar verwacht ik dat het een hormonale oorzaak heeft. Ik las dat sterilisatie hierbij kan helpen (en ook goed is voor andere gezondheidsproblemen). Dit ben ik dus aan het overwegen en me hierop aan het inlezen. Ik wil namelijk niet dat het haar karaktertje te veel verandert; ik vind het namelijk ook leuk dat ze zo energiek en speels is! Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Eventjes voor de duidelijkheid; ik vind het helemaal niet erg dat ze dominant en energiek is, maar vind het vervelend dat ze hiermee mijn ram irriteert en wakker houdt. Ook wil ik graag dat zij haar energie goed kwijt kan, maar weet niet wat voor opties ik haar daarvoor verder nog kan geven. Ik vroeg me af of jullie je misschien herkennen in haar gedrag of er tips voor hebben. Alvast heel erg bedankt!

 

 

aangepast door Jilo
per ongeluk te vroeg op enter gedrukt (titel)
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink

 

Dat zou in ieder geval mooi zijn!

 

Ja, ze hebben inderdaad niet zo'n standaardhok dat je in de winkel koopt! Ik heb er zelf een ''hok'' gemaakt van een oude kast met 3 verdiepingen voor ze. Daar zit ook hun nachthokje, toilet etc in. Daarnaast hebben ze een grote ren die daar omheen staat. Daar kunnen ze ook altijd in. Als er iemand thuis is staat deze ook vaak open en hebben ze de hele woonkamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een overdekte kattebak met zand (die je regelmatig wat nat maakt) zou misschien ook kunnen werken. Mijn voedster is er vooral snachts heel druk mee. Doordat het zand vochtig is en dus weerstand geeft is ze echt moe als ze eruit komt. Ze gaat dan languit liggen om bij te komen. Mijn voedster is na de castratie nog even energiek, ondeugend en lief als daarvoor. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar een update: Ze blijft nu toch haar vacht eruit trekken doen en trekt af en toe ook wat haren uit de ram. Ze legt ze in haar graafbak (de bak met stof).

 

36 minuten geleden zei Mira11:

Een overdekte kattebak met zand (die je regelmatig wat nat maakt) zou misschien ook kunnen werken. Mijn voedster is er vooral snachts heel druk mee. Doordat het zand vochtig is en dus weerstand geeft is ze echt moe als ze eruit komt. Ze gaat dan languit liggen om bij te komen. Mijn voedster is na de castratie nog even energiek, ondeugend en lief als daarvoor. 

Dankje voor je reactie! Ik zat inderdaad ook te denken aan een dichte kattenbak of een andere toiletvulling. Mijn voedster ligt erna ook echt uit te puffen, daarom ben ik zo bang dat het niet goed voor haar is. Dan ga ik toch maar met de DA overleggen over sterilisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om antwoord te geven op je vraag over sterilisatie: mijn voedstertje is gecastreerd en dat is goed bevallen. Ze is veel meer in balans. Wel nog steeds haar blije, vrolijke zelf, maar de scherpe randjes zijn ervan af.  Ze is ook niet meer schijnzwanger en dat is zowel voor haar als haar vriendje ook prettig.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .