Spring naar bijdragen
Janne_Saar

Jong konijntje zwanger

Recommended Posts

Hoi iedereen

Net ging ik mijn konijnen Dille en Kamille eten geven en ik begin me toch zorgen te maken, Kamille, het vrouwtje is veel dikker en lijkt een dikkere buik te hebben. Ze zijn nu allebei 3 maanden oud, we gaan het mannetje laten castreren maar ik denk dat het al is gebeurd, ze eet ook veel meer en is een beetje nors in mijn richting, ze is echter wel aardig tegen Dille. Ik ben heel bang dat ze zwanger is, wat moet ik doen??!!    Is er een kans dat de kleintjes het gaan redden? Ik ben namelijk helemaal niet van het fokken van nestjes, ik heb eerder konijnen gehad die allemaal ook gecastreerd zijn. 

Alvast bedankt 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Direct uit elkaar halen! 

Je ziet niet aan de buitenkant of een konijn zwanger is.  Maar ze zijn beiden vruchtbaar op deze leeftijd, ze samen laten is dus echt heel onverantwoordelijk. 

Je zou kunnen overwegen de voedster ook gelijk te laten castreren. Daar is ze eigenlijk wel best jong voor nu, maar ja ze is ook heel jong voor een zwangerschap. Vergelijkbaar met een 12 jarig meisje dat een kind krijgt, niet aan te raden dus. Dat zou je met een goede konijnkundige dierenarts kunnen overleggen, wat het best is. 

Waarom heb je ze eigenlijk nog samen zitten, je schrijft dat je geen nest wil, maar deze actie doet toch echt anders vermoeden?

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou sowieso naar de dierenarts gaan en inderdaad je konijntjes uit elkaar halen. Alleen een DA kan met zekerheid vaststellen of ze zwanger is en kan je adviseren over wat te doen.

Maak je voor nu niet teveel zorgen, je kunt niet altijd goed aan een konijn zien of ze zwanger zijn.

bewerkt door Jilo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Esmee-Bunny:

Ik denk niet dat het nu al kan.. Maar ik zou ze in ieder geval uit elkaar houden!!!! En castreren en anders voor allebei idd een nieuw maatje

Dat wat nu al kan? Zwangerschap? Ja hoor, dat kan zeker.

Voor allebei een nieuw maatje lijkt me niet echt nodig in deze situatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe oud zijn ze in weken en hoe zeker ben je van de geboortedatum? Als ze echt precies drie maanden zijn is de kans dat zij drachtig is gering (maar niet nul!), maar je zoekt de gevarenzone wel nogal op zo. Als ze wél drachtig is dan kan het - aangenomen dat de leeftijd klopt - alleen nog maar heel pril zijn en de kans dat je überhaupt uiterlijke kenmerken van een dracht waar kan nemen is al niet zo groot, laat staan in de eerste weken. De signalen die je ziet zullen dus waarschijnlijk niks te maken hebben met een eventuele dracht maar dat betekent niet dat ze niet gedekt is natuurlijk. Je moet ze in elk geval echt onmiddellijk uit elkaar halen en gaan overleggen met een goede dierenarts.

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei KonijnStar:

Gelijk uit elkaar halen. Dit had je met 10 weken al moeten doen. Maar voor het geval dat ze niet zwanger is, uit elkaar halen.

Waarom met tien weken als ik vragen mag? Mij is geleerd dat voedsters vruchtbaar worden als ze tussen de drie en vijf maanden oud zijn en rammen nog later zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Newport:

Waarom met tien weken als ik vragen mag? Mij is geleerd dat voedsters vruchtbaar worden als ze tussen de drie en vijf maanden oud zijn en rammen nog later zijn. 

Nee rammen zijn juist eerder dan voedsters! In week 12 tot 16 dalen de ballen in van een ram, en dan zijn ze ook al vruchtbaar. Voedsters zijn ietsje later, meestal vanaf week 14 a 16, pas vruchtbaar. Bij grote konijnen soms nog wel één of enkele weken later. 

Maar bij konijnen is vaak niet de exacte geboortedatum bekend, zeker niet bij dierenwinkelkonijnen en pret/broodfokkers. Dus om veilig te zijn is dus de leeftijd van 10 weken de aangeraden leeftijd om voedsters en rammen te scheiden. Dan zit je altijd veilig en worden tiener-nestjes voorkomen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .