Ga naar inhoud

Angstig konijntje


frenkiexlot

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! 

 

Enkele weken geleden heb ik twee konijntjes aangeschaft. Frenkie en Lot. Nu al merk ik zoveel verschil bij ze, leuk om te zien! Wat minder leuk is om te zien is dat Lot erg schuw is. Omdat Frenkie nu vruchtbaar kan zijn heb ik Lot in een apart hok tegen de ren aangezet. Al het ´vertrouwen´ wat ik had opgebouwd was in 1 keer weg toen ik haar moest oppakken. Ze zit nu 1,5 week in het aparte hok maar komt maar weinig te voor schijn. Ik lig een enkele keer, als ze zichzelf laat zien, op mijn buik voor het hok zodat ze een beetje aan me kan wennen. Maar die momenten zijn echt minimaal. Hoe kan ik op een zo veilige manier een band met haar op bouwen? Ik weet dat het bij sommige konijnen nou eenmaal lang duurt, dat is niet erg. Mijn kat heeft er ook een aantal jaar over gedaan haha.🤣 Maar ik word een beetje onzeker over mezelf en vroeg me af hoe ik het beste baasje kan zijn voor Lot. 🐰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram is ook heel schuw. Wat het beste werkt is gewoon niet opdringen en hopen dat ze uiteindelijk door haar maatje wat meer vertrouwen krijgt. In ieder geval zoveel mogelijk gewoon op haar pootjes laten staan, dus niet oppakken als het niet hoeft, en het aaien ook niet forceren.

Omdat ze ook pas net verhuisd is, denk ik dat ze wat angstiger zal zijn, zeker nu ze alleen zit. Het klinkt alsof je het heel goed doet, gewoon rustig erbij in de buurt blijven en haar aan je aanwezigheid laten wennen. Als dat lukt, proberen wat brokjes of groente uit de hand te voeren. 

Mijn ram aaien lukt nog steeds niet, alleen als hij zit te eten als ik geluk heb. Maar hij eet, drinkt en keutelt goed en ligt er verder relaxt bij naast zijn maatje, dus ik vertrouw erop dat alles wel goed zit, ondanks dat hij mij nog niet zo ziet zitten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei happy211:

Mijn ram is ook heel schuw. Wat het beste werkt is gewoon niet opdringen en hopen dat ze uiteindelijk door haar maatje wat meer vertrouwen krijgt. In ieder geval zoveel mogelijk gewoon op haar pootjes laten staan, dus niet oppakken als het niet hoeft, en het aaien ook niet forceren.

Omdat ze ook pas net verhuisd is, denk ik dat ze wat angstiger zal zijn, zeker nu ze alleen zit. Het klinkt alsof je het heel goed doet, gewoon rustig erbij in de buurt blijven en haar aan je aanwezigheid laten wennen. Als dat lukt, proberen wat brokjes of groente uit de hand te voeren. 

Mijn ram aaien lukt nog steeds niet, alleen als hij zit te eten als ik geluk heb. Maar hij eet, drinkt en keutelt goed en ligt er verder relaxt bij naast zijn maatje, dus ik vertrouw erop dat alles wel goed zit, ondanks dat hij mij nog niet zo ziet zitten.

Ahh wat jammer dat je je ram nog niet kan aaien ! Het is zo lastig om iets op te bouwen als ze zich maar steeds verstopt. Geduld hebben dus 😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste is inderdaad dat ze aan je wennen 🙂 Een van mijn konijntjes komt uit het asiel (verwaarloost en gedumpt) en was ook heel angstig in het begin. In mijn ervaring is het het beste om ze zelf de eerste stapjes te laten zetten. Je kunt ze bv uit het hokje lokken met een snoepje/lekker groenvoer. Uit je hand laten eten is ook altijd een aanrader. Wat ik vaak deed/doe met mijn konijnen is op de grond gaan liggen en ze over me heen laten lopen en klimmen. Ziet er een beetje gek uit, maar het werkt wel 😅

 

Als je haar nog niet kan oppakken of ze nog niet naar je toe durft te komen werkt het ook goed om in de buurt van het hok te gaan zitten, zodat ze je kan zien. Het kan dan ook werken om haar geen aandacht te geven, niet naar haar te kijken of zelfs met je rug naar haar toe te zitten. Dan voelen ze zich minder bedreigt en zijn ze vaak toch te nieuwsgierig om niet even te komen kijken.

 

Als het echt niet lukt kun je ook de schuilplekjes uit het hok weghalen en naast het verblijft gaan zitten (werd mij aangeraden door het asiel). Als ze dan niet te angstig wordt, uiteraard! Maar geef het vooral eerst wat tijd 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .