Ga naar inhoud

Hoeveel biks?


Esmee-Bunny

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

Ik ben heel enthousiast over bunnybunch, ik zit al even met vragen in mijn hoofd dus ik dacht, weetje, laat ik het maar gewoon opschrijven op bb😂 Mijn vraag is, hoeveel biks moet ik geven aan mijn nijntjes? Sommigen hebben het over zoveel ml enzo. Maar waarmee kan ik dat vergelijken? Bijv. Een half glaasje ofzo? Ze zijn nu trouwens 36 dagen oud... 

 

Alvast bedankt

 

Gr. Esmee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verschilt per merk, en het hangt af van het volwassen gewicht van je konijntjes. Heb je enig idee hoe groot ze worden, of wat ze nu wegen? Welk voer geef je?

 

Weet je zeker dat ze 36 dagen oud zijn? Dan zijn ze veel te vroeg bij hun moeder weggehaald. Ze mogen pas bij 6 weken bij hun moeder weg, en liever nog pas bij 8 weken. Mag ik vragen waar je ze vandaan hebt?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry, ik zat vreselijk te dromen🤣 ze waren al 6 weken toen ik ze ophaalde, die heb ik er niet bij geteld😅 (heb ze van marktplaats, de ouders zagen er goed uit van de konijntjes)    Ik geef ze biks niet van een speciaal merk ofzo, gewoon van een dierenwinkel in de buurt.    Het zijn dwergkonijntjes maar ik weet niet hoe groot ze ongeveer worden. Iets kleiner dan een bal denk ik, en dan niet zo rond.  Wat bedoel je met volwassen gewicht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Esmee-Bunny:

Oh sorry, ik zat vreselijk te dromen🤣 ze waren al 6 weken toen ik ze ophaalde, die heb ik er niet bij geteld😅 (heb ze van marktplaats, de ouders zagen er goed uit van de konijntjes)    Ik geef ze biks niet van een speciaal merk ofzo, gewoon van een dierenwinkel in de buurt.    Het zijn dwergkonijntjes maar ik weet niet hoe groot ze ongeveer worden. Iets kleiner dan een bal denk ik, en dan niet zo rond.  Wat bedoel je met volwassen gewicht? 

Het volwassen gewicht is het gewicht dat ze straks hebben als ze volgroeid zijn. Stel dat ze anderhalve kilo gaan wegen, dan mag je ze nu 1,5 x de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking geven. Wel even in de gaten houden of ze nog goed hooi eten, en of je geen blindedarmkeutels (trosjes keutels) ziet liggen, dan iets minderen.

 

Het eigen merk van de dierenwinkel is trouwens meestal niet zo goed. Als je wilt kun je een foto van de ingrediënten plaatsen, dan kan Evee ernaar kijken. Zij weet precies waar goed voer aan moet voldoen.

 

Hoe oud zijn ze nu dan? Ik neem aan dat je weet dat ze met 10 weken uit elkaar moeten, om een tienerzwangerschap te voorkomen?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marjoleink, zou het heel erg zijn als het gebeurt? Een DA zei me dat het mannetje nog niet goed was voor een castratie (ofzoiets ik weet niet meer precies wat hij zei) zou het heel erg zijn als Pip dan toch jonkies krijgt? Dit omdat het broer en zus zijn. (ik weet wel dat het niet echt oké is maar ik denk alvast vooruit, bolletje, ontsnapt dus best vaak, en ik heb gehoord dat ze het door konijnen gaas heen kunnen doen🤔 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zij er erg op tegen, om verschillende redenen. In het algemeen is er een konijnenoverschot, alle opvangen zitten overvol, en dan ga je nog meer konijnen op de wereld zetten die ook ergens terecht moeten komen. 

Maar nog belangrijker: je voedster is veel te jong. Ze is zelf nog in de groei, en als ze zwanger zou worden dan gaan alle voedingsstoffen naar de kleintjes in plaats van naar haar. Vergelijk het met een meisje van 12 dat zwanger wordt, dat wil je ook niet. De kans is groot dat ze de bevalling niet overleeft. En als dat wel goed gaat, dat ze niet weet hoe ze voor de jonkies moet zorgen.

 

Over het algemeen kunnen rammen met een week of 12 gecastreerd worden. Daarna zijn ze nog 14 dagen vruchtbaar. 

 

Je kunt ze met 10 weken het beste helemaal uit elkaar halen, zodat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken. Een vruchtbare ram zal er namelijk alles aan doen om bij een voedster te komen, en die raakt er enorm gefrustreerd van als dat niet lukt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn star dat klopt, ga ik zeker doen, maar ik heb zo'n zelfde verhaal gehoord en ik wilde weten of het klopt maar ik krijg in ieder geval een nieuw hok binnenkort, en mis scheid ik ze mis laat ik het mannetje in ieder geval castreren mis ook het vrouwtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei Esmee-Bunny:

Konijn star dat klopt, ga ik zeker doen, maar ik heb zo'n zelfde verhaal gehoord en ik wilde weten of het klopt maar ik krijg in ieder geval een nieuw hok binnenkort, en mis scheid ik ze mis laat ik het mannetje in ieder geval castreren mis ook het vrouwtje

 

Ik weet niet of je met scheiden tijdelijk bedoelt of voor altijd apart leven, dat laatste zou ik echt niet doen. Een maatje is een levensbehoefte van een konijn. Hoeveel weken oud zijn ze nu? Bij 10 weken moet je ze scheiden. Als je het mannetje niet laat castreren kunnen ze sowieso niet meer bij elkaar, ook niet als het vrouwtje wel gecastreerd is omdat dat niet gaat met de hormonen van het mannetje. Ik zou dus in ieder geval je mannetje laten castreren. Je vrouwtje hoeft niet perse, maar is wel aan te raden vanwege het voorkomen van baarmoederklachten op latere leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je deze informatie al gevonden?


https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Citaat

De basishoeveelheid die wij hier voor aanhouden als richtlijn is 20 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht. Hierbij moet je wel uit gaan van het normale volwassen gewicht van jouw konijn. Als je konijn dus 3 kilo hoort te wegen als volwassen konijn, mag hij 60 gram per dag hebben.

 

overigens is bovenstaande een richtlijn, een advies-begin hoeveelheid. Je moet altijd goed naar het individu kijken. Het ene konijn heeft meer nodig dan het andere, en als je veel groenvoer geeft, hebben ze ook minder brokken nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .