Spring naar bijdragen
Bing

Startersvragen

Recommended Posts

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een paar startesvragen.

We hebben een kippenhok gekocht 270x120x180 gekocht voor 3 hollander konijnen.

Mijn vragen zijn alsvolgt:

- is het hok groot genoeg voor 3 konijnen?

- plan is om ze zindelijk te maken in de nestkast, ik wil hier een klein ruifje ophangen. Een grote ruif wil ik het buitengedeelte hangen. Is dit juiste aanpak?

- waar plaats ik het beste de voerbak? In buitengedeelte of nachthok?

- zijn twee voerbakken genoeg?

Hoor het graag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op het forum! 

De kippenren is te klein voor 3 konijnen. Eigenlijk is het ook te klein voor 2. Kleine konijnen hebben 2m2 per konijn nodig. Voor 3 konijnen dus min. 6m2. 

Zijn de konijnen gekoppeld of heb je jonge konijnen bij een fokker gekocht? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hollanders zijn niet echt kleine konijnen.

Het hangt er vanaf wat je ermee wilt doen. Als nachthok, in combinatie met een grote ren, kan dit een prima hok zijn. Maar is dit het hele verblijf, dan is het veel te klein.

Bij een konijn werken de darmen als de maag werkt. Dus het meest praktisch is om het hooi boven de toiletbak te hangen. Ik zou dat eerder onderin doen, dan in de nestkast. Daar wordt het wel heel erg dringen met 3 konijnen. Ik zou ook voer-en waterbakjes ergens neerzetten waar ze er makkelijk met zijn drieën tegelijk bijkunnen.

Waar komen je konijnen vandaan? Hoe oud zijn ze? En welk geslacht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog geen konijnen gekocht, dus zit nergens aan vast qua geslacht of aantal. De dierenhandel belt volgende week. De konijnen zullen in ieder geval ouder dan 10 weken zijn en gekoppeld.

Voor het geslacht dachten wij aan een gecastreerde ram en een of twee voedsters.

De konijnen kunnen los in de tuin of in een buitenren van ongeveer 8m2.

bewerkt door Bing

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een mooie ruimte.

Ik weet niet waar de dierenhandel mee komt en hoeveel kennis ze hebben van konijnen, maar wij horen vrij vaak dat mensen verkeerd geïnformeerd worden. Daarom wil ik je toch een paar dingen meegeven:

1. Een ram kan gecastreerd worden zodra zijn ballen zichtbaar zijn, dat begint bij een week of 12. Om ongewenste zwangerschappen te voorkomen moet een ram vanaf 10 weken apart van de voedster(s). Pas in de derde week na de castratie kunnen ze weer gekoppeld worden.

2. Konijnen kunnen pas gekoppeld worden vanaf 16 weken, daarvoor zijn ze te jong en snappen ze het niet. Het kan zijn dat ze met broertjes en zusjes aankomen, die hebben natuurlijk altijd bij elkaar gezeten. Dat is echter geen garantie dat ze elkaar nog steeds leuk vinden als ze volwassen worden.

3. Jonge konijnen gaan meestal wel goed samen, pas als ze volwassen worden (6 maanden tot een jaar) weet je of ze echt een match zijn, of dat ze niet samen kunnen.

Met de aankoop van jonge konijnen loop je dus altijd een risico. Vandaar dat wij eigenlijk altijd aanraden om ook eens bij een opvang te gaan kijken. Daar zitten allerlei soorten en maten konijnen. Sommige zijn al gekoppeld, zijn ze dat niet dan kunnen ze de koppeling voor je doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er een buitenren aan vast zit (24/7) van 8m2 is dat natuurlijk geweldig. Je kunt de konijnen beter niet los laten lopen in de tuin ivm roofdieren.  Ik raad je ook sterk aan om naar een konijnenopvang te gaan. Helaas zit er achter bijna alle konijnenfokkers en dierenwinkels/ dierenhandelaren enorm veel dierenleed. In de opvang wachten heel veel lieve konijnen op een goed huis. De karakters van de konijnen zijn ook veel meer bekend in de opvang.

bewerkt door Mira11
Toevoeging

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-5-2020 at 12:04 zei Marjoleink:

1. Een ram kan gecastreerd worden zodra zijn ballen zichtbaar zijn, dat begint bij een week of 12. Om ongewenste zwangerschappen te voorkomen moet een ram vanaf 10 weken apart van de voedster(s). Pas in de derde week na de castratie kunnen ze weer gekoppeld worden.

Ik had hier nog een vraag over. Kan ik de ram het beste in een ander hok apart houden of zal ik het bestaande hok in twee delen zodat ze elkaar wel kunnen blijven zien / ruiken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt ze het beste helemaal apart houden, zodat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken. Ook ik wil je aanraden naar een opvang te gaan, dan heb je al dat gedoe met scheiden, castreren en weer koppelen, puberteit etc niet. Met jonge konijnen weet je gewoon niet wat je in huis haalt en loop je een behoorlijk risico dat het tijdens de puberteit mis gaat. Wil je per se jonge konijntjes, dan zijn er ook opvangen die die hebben zitten, ze worden alleen pas uitgeplaatst als ze gecastreerd zijn. Bovendien weet je bij een opvang zeker dat je geld niet naar foute praktijken gaat en kun je er altijd weer aankloppen mochten er toch problemen ontstaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Bing:

Bedankt voor je reactie. Moet ik de ram in het te blijven hok houden of in het tijdelijke aparte hok. Of maakt dat niet uit?

Als je hem in het grote verblijf gaat zetten, moet je het allemaal tijdens het koppelen enorm goed schoon gaan maken.

Want hij zet wel overal zijn geur op af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites