Ga naar inhoud

Hele dag wassen en telkens minder eten


Rupsie&Ora

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen op Bunnybunch!

 

Ik heb al ontzettend veel aan alle tips en informatie hier gehad, en dat heeft vandaag echt (nog) het leven gered van mijn lieve ram Ora.

Ik hoop toch dat er nog mensen goeie tips hebben, en hoop dat er anderen wat aan onze ervaring hebben!

 

Ora is nu bijna 4 maanden, en is een maand geleden (al) gecastreerd, dat durfde de KKDA wel aan zei ze. Operatie goed gegaan, maar tot mijn verbazing kreeg ik m’n vriendje mee einde van de dag terwijl hij nog niet zelfstandig at. Wellicht was dat van de stress dus mocht hem ophalen en thuis dwang voeren, maar hij begon kleine beetjes te eten, dus dat hebben we niet gedaan. 
 

Week later gevaccineerd met de nieuwe combi vaccinatie, en op aandringen van de DA begonnen met Panacur (konijntje hikte soms een minuutje na dollen, en was toch te twijfelachtig, kon zeer goed EC zijn, wou er eerst zelf niet aan, maar tijdens vaccinatie toch overtuigd, bang voor ergere complicaties later, en we wachten tot we vriendinnetje kunnen vinden uit asiel, dus die willen we ook niet aansteken)

 

Vanaf dat moment ging alles ronduit rot, hoe lief mijn Nijntje ook is, vastpakken voor een spuitje in de bek accepteert ie niet, en tijdens experimenteren (op schoot, in kooi, als burrito enz) is het beestje ineens zo hard gaan spartelen dat het arme ding valt van borst hoogte, en met koppie tegen de tafel tikte.

gelijk gepakt, en ruimte gegeven op de bank, hij heeft giga veel keutels gelaten daar, maar heb hem laten bijkomen. Toen ikzelf nog, kon wel janken! DA in de avond gebeld (kliniek Nunspeet), maar die gingen er van uit dat alles ok was. Volgende dag terug naar DA bij ons in de buurt, die heeft tips gegeven voor dwang voeren en even alles gecheckt, maar tanden/mondje/koppie, ruggetje, pootjes, alles leek ok.

 

enfin, 2 weken Panacur verder; Nijntje eet minder en minder brokken, hooi was altijd al beetje spek en bonen (af en toe een sprietje), en nu zijn de brokken bijna niet meer in het spel. (Sinds begin van Panacur ook geswitcht naar SS als voer ipv De caviabrokjes van beaphar die hij samen at met de caafjes), dat was natuurlijk ook even “minder lekker” voor een tijdje.

 

heb 3 dagen geleden nog gebeld met DA, want vond het gevaarlijk weinig worden, maar beestje was nog zo actief, lief, kwam telkens langs, en at wel van alles een klein beetje... of langskomen, of alvast beginnen met Ciseral, dat laatste gedaan.

vandaag weer geweest want mijn intuïtie zei dat het niet ok ging, na het bellen gaat hij prompt eten van brokjes en hooi, maar DA bevestigde: darmpjes maken (bijna) geen geluid, die liggen erg stil.

 

ok lang verhaal, maar nu 2 vragen:

Ora wast zich continu en heel erg veel, ik kan maar weinig vinden over deze gedraging, van andere dieren weet ik dat het op pijn kan duiden. Moet ik dit denken? Of is dit vele wassen heel normaal bij dwang voeren en medicijnen geven en soms morsen ed?


hebben jullie nog tips om het dwang voeren minder stressvol te maken? Ik ben bang dat mijn vriendje het door de stress gaat opgeven ipv de stilstaande darmen :( 

 

ik ga een hele spannende nacht in, en hou jullie op de hoogte van het verloop, ik hoop echt dat ie er door heen komt!! (Hoe zijn die kansen??)

 

groetjes Ruben & Ora

3FDCA413-C4BC-4819-B159-CDB578DDC277.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je het spannend vindt.

Wat is de reden dat je dwangvoert? Soms is het inderdaad nodig, als een konijn echt niet wil eten. Nadeel is dat hij daardoor minder neiging zal hebben om zelf te eten, want zijn maag is niet leeg. Vind je dat hij toch wat hulp nodig heeft om genoeg eten binnen te krijgen, dan zou je ook eens kunnen proberen om het dwangvoer aan te bieden op een lepeltje of een schoteltje. Als dat lukt scheelt het voor jullie allebei een heleboel stress.

 

Sterkte vannacht!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dwang voeren omdat de DA en een tweede DA als controle allebei weinig geluid hoorden in de darmen, dus bijna stil zouden liggen.

Ora is heel stilletjes, maar ze doet het nog, ze keutelt nog steeds wel wat, maar het is een mix van hele kleintjes en normale keutels.

het eten was al een week lang weinig, en de DA wou met dwang voeren zorgen dat zijn honger een normale honger was, en niet maar een “klein beetje”. Dus nu dwangvoeren we de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van SS junior, minus wat hij zelf eet, zodat hij iig een paar dagen de juiste hoeveelheid moet verwerken, icm cisaral en metocloral.

hij werkt redelijk mee en hoop dat hij de goede kant op gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat vervelend! Het valt niet altijd mee om een konijnenbaasje te zijn. 😉

Je zou verschillende soorten hooi kunnen aanbieden. Je kunt er ook nog kruiden doorheen doen om het aantrekkelijker te maken voor hem. Op de Bunnybunch website is er goed hooi te koop. Ook is er een speciaal hooipakketje voor de slechte hooi eters. Ze hebben daar ook een pakketje met verschillende soorten brokjes zodat je kunt kijken welke Ora lekker vind. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi heb ik paar dagen terug voor 3e keer gewisseld, heb nu Timothy hooi, en daar kijkt ie in ieder geval naar om.

Tanden zijn gevijld tijdens narcose voor de castratie, 2 weken geleden, en bleken gisteren nog ok.

 

zojuist half uur aan de tel met collega DA, zij blijft de EC zien als kanshebber voor dit alles, dat de panacur de parasiet het lichaam uit drijft, en het lijfje daardoor flinke strijd levert. Het hikken lijkt inderdaad minder, terwijl ik echt dacht dat het normaal hikken was.

Ze vond het plan van collega om alle biks te dwangvoeren (70g, zoals aanbevolen op SS junior) echt te veel, te vaak, dus heeft het plan omgegooid: nu 30g (anderhalf zakje) recovery per dag in 4 momenten dwang voeren. (Icm met Ciseral en Metocloral)

Ora gaat nog ok, maar het blijft lage hoeveelheid keutels, wat hard, en af en toe paar kleintjes er tussen.

 

ander vermoeden:

Ora wil alleen nog maar keutelen bij de caafjes, als ik hem daar niet bij laat gaat ie ophouden tot ie niet meer kan en legt dan paar keutels in zijn wc, maar dat blijft dan weinig. Kan dit ook de boel verstoppen en stil leggen?

 

bedankt iedereen! Ik wou ook graag de ervaringen van ons gewoon delen, ik heb vreselijk veel aan BB gehad, en denk zonder alle info hier al een dood Nijntje gehad 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Heeft je konijn ook last van plakpoep of haar door de keutels heen ? Soms als een konijn veel haar binnen krijgt (door het wassen en vast geplakte poep uit zijn vacht te trekken) kan het zijn dat zijn maagje niet al het haar kan verteren en het zich zo gaat ophopen. Het konijntje kan hier last van hebben en door de pijn niet meer gaan eten. 

 

Ik heb een dwerg konijntje die op dit moment het zelfde heeft als jouw konijntje. Twee week geleden is E.cuniculi vast gesteld bij hem en hij is ook sterk vermagerd, arm ding. Hooi at hij altijd goed maar door de medicatie heeft hij er geen zin meer in. Ik hoop dat je konijn er goed uit komt ! Hou vol 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

ik vermoed dat dat meevalt, heb in de afgelopen 4 dagen slechts 1 keer paar ketting-keutels gezien, kan het dus ook niet uitsluiten.

 

Gaat nog steeds goed met Ora, DA wil dwangvoeren 4-5 dagen aanhouden, aangezien het zo goed als stil gelegen heeft. Hij komt weer langzaam wat aan, en is weer actief.

 

Wel blijf ik met 1 dilemma:

Ora was zindelijk, maar is nu gewoon moeilijk geworden 😉 Ora legt met alle liefde keutels bij de cavia’s, waar hij overdag bij mag / kan, maar op zijn eigen wc alleen bij hele hoge nood... ik heb sterk het idee dat hij liever obstipatie krijgt dan in zijn eigen kooi moet keutelen... maar wil hem nu niet onthouden van de kans bij de caafjes te keutelen, maar hoop dat ie dit nog keer uit z’n kopie krijgt..

 

enfin, nog vandaag en morgen dwangvoeren, dan afbouwen, hopen dat hij weer normaal konijn gaat zijn 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan zeker, vraag is alleen, hoe vervelend is het dan voor hem als hij tijdens de nacht er niet bij kan? Of nog beter: als we hem straks als alles weer normaal functioneert hem dwingen op z’n eigen bak / in z’n eigen kooi te gaan.. kan een konijn zo eigenwijs zijn dat hij liever obstipatie krijgt dan keutelen waar die liever niet wil? (Als hij in zijn kooi moet, dan gebeurt het netjes op z’n wc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontsnappingsgevaar 😉 de methode om van zijn kooi in de cavia kooi te komen, biedt kansen om te ontsnappen, waarbij hij zich zelf kan bezeren. Dus die route is alleen beschikbaar als ik toezicht kan houden 🙂

 

ik ga als hij normaal eet en keutelt experimenteren met het blokkeren van toegang bij de caafjes, wil hem nu eerst normaal zien eten & keutelen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn bij cavia's laten is zeker niet zonder risico voor je cavia's! Vooral als je konijn al ziek is.

Konijnen kunnen een bacteriën overdragen die longontsteking kan veroorzaken bij cavia's. De Bordetella bronchiseptica en de Pasteurella multocida. De konijnen zijn er vaak zelf niet ziek van. 

Mijn cavia's en konijnen hebben een eigen verblijf maar als de cavia's loslooptijd hadden kwamen ze wel even bij elkaar. 

Ik heb pas een beertje erdoor verloren en het was erg heftig. Binnen 24 uur was hij er al niet meer en hij reageerde niet op antibiotica.

Meteen daarna werd mijn zeugje ziek en die heeft best lang aan de antibiotica gezeten. Tussendoor hebben we nog van middel moeten wisselen omdat het niet goed ging. Ze is er gelukkig doorheen gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook konijnen en cavia's. Maar inderdaad niet bij elkaar, om de reden die @Mira11 aangeeft. Mijn cavia's staan wel in dezelfde ruimte als mijn koppel, maar kunnen niet bij elkaar. Omdat konijnen inderdaad de bacterie kunnen overdragen aan cavia's die bij cavia's longontsteking veroorzaken en longontsteking bij cavia's is 9 v/d 10 keer dodelijk.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem dit zeker mee! Probeer het contact te vermijden, maar Ora keutelt weer hele kleine keuteltjes, we zijn al ruim een week bezig met dwangvoeren, om de dag contact met DA, dwangvoeren 2x terug geschroefd, terwijl ciseral en metocloral doorgaan (2x dwangvoeren pd en 4x medicijnen pd)...

ik maak me zorgen dat dit niet gaat herstellen 😢😢 er zijn momenten dat ze goed keutelt, maar dat wisselt zo weer af met deze kleine harde keuteltjes 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een heel ander idee? Was er wel echt iets aan de hand en maak je het niet erger met al het gedoe?

Ik lees eigenlijk dat er geen duidelijke reden was voor panacur, maar dat er met het idee van misschien EC gestart is, zonder duidelijke reden. Het is nu eenmaal een medicijn en als je konijn last heeft van zijn darmen, heeft het daar misschien ook mee te maken. Zo lang dwangvoeren met alle stress van dien, terwijl het dier best normaal gedrag vertoont, zou ik ook niet doen. Misschien moet je het eens bij SS en hooi en groenvoer laten. En volgens mij schreef je ook SS junior, terwijl dat veel eiwitten bevat en dat is niet perse lekker voor de darmen, dus ik zou daar gewone SS van maken. Verder vind ik het wat bijzonder dat de tanden gevijld zijn tijdens de narcose. Daar kam hij niet voor en hij had er geen problemen van, dus waarom dan vijlen? Persoonlijk hou ik niet zo van prutsen aan een dier dat niet ziek is.

Wat volgens mij het beste is voor de eetlust en de darmen is een lekker actief dier. Je schrijft over kooien, maar betekent dat dat het dier geen ren heeft waar hij permanent in kan? Dan zou ik daar eerst eens mee beginnen. Een jong-volwassen konijn heeft gewoon 2-3 vierkante meter permanente ruimte nodig, met een soortgenootje, maar als dat nog niet kan zeker wat speelgoed om hem bezig te houden. En dat stimuleert al het gedrag dat een konijn zou moeten vertonen.

 

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Christaa,

 

ik moet zeggen dat ik het persoonlijk volledig met je eens ben! Ik baalde van de panacur en heb daar meermaals ook discussie over gehad en zag dat zelf niet zitten. De DA praktijk heeft 3 DA’s, en de kk-DA vond het nodig. Hij hikte terwijl hij zat, maakte me zorgen, heb het gefilmd, laten zien en ze begon gelijk daarmee..

Nu door al het gedoe is er gestopt met panacur, en is het hikken weer terug, dus vermoed dat ze gelijk had..

 

Narcose is 1 van de weinige manieren om de achterste kiezen te zien, ze heeft gewoon gelijk gekeken en bleek beste haakjes te hebben. Dus is gelijk meegenomen, om een 2e narcose te voorkomen.

 

Het dwangvoeren heb ik grote vragen bij gehad, maar moet afgaan op een DA uiteindelijk.. dwangvoeren is al even er af, maar ciseral nu afbouwen. 
 

achteraf gezien vermoed ik ernstig dat de EC actief is (geweest) en voor veel problemen heeft gezorgd.

 

wat kooien betreft; zie foto, ik weet dat het niet helemaal conform de normen is, maar heb ook rekening te houden met mijn partner, het feit dat hij Houdini is nog, en compenseer door hem overdag continu de hele woonkamer te geven. 
hij heeft in de ren de mogelijkheid de cavia’s te bezoeken, en kan sprintjes trekken erom heen, heeft een graafbak met verstopte zaadjes en pitten, had een tapijt liggen voor grip, maar daar at hij van, binnenkort leg ik daar henneptapijten neer...

ik doe mijn stinkende best om hem als binnenkonijn alles te geven wat ik kan..

 

wat nu echt cruciaal is, is een vriendinnetje zoeken, maar flappus heeft bijna geen aanbod momenteel, en de EC moet ik eerst behandelen vrees ik?

2BA0B630-79EA-4058-963C-54C84BF9391E.jpeg

3559AD7B-4DA4-44B8-840D-6B346D48A0D2.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .