Spring naar bijdragen
Milou Kramer

Nieuw maatje er bij

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje, ik zit er over na te denken om een derde konijn te nemen, nu hoor ik je al denken, een derde.. en hoe zit het met de 4de dan..

Dit is de huidige situatie:

Ik heb 2 dwerg rammen (gecastreerd) in een ren van 2 m2 in de woonkamer met nachthok.

Dit is het idee wat ik graag zou willen:

Ik zou graag een reus er bij willen, NIET in de ren, maar los in de woonkamer. 

Nou is mijn vraag:

Is dit mogelijk om 1 reus te nemen in de woonkamer (ze kunnen door het gaas heen wel met elkaar snuffelen, dus de reus zal dus ook niet geheel alleen zijn). Of is dit onverstandig en zou ik dan toch 2 reuzen moeten nemen?

En zou ik dan het beste een voedster of een ram kunnen nemen? (Ik dacht zelf dat een voedster het beste idee is).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit klinkt als een situatie die heel veel frustratie bij de konijnen kan opleveren. Konijnen hebben behoefte aan een duidelijke rangorde met andere konijnen. In deze situatie zien ze wel dat andere konijn, maar kunnen ze niet bepalen hoe ze in de rangorde staan. Dit kan tot heel veel frustratie lijden bij alle konijnen, de twee rammen en ook bij de voedster. Je hebt een kans dat de rammen die frustratie op elkaar gaan uiten, of onderling gaan vechten om de voedster onder invloed van hormonen (ook al zijn ze gecastreerd, wat heel goed is, toch blijven er altijd hormonen aangemaakt worden elders in het lichaam). 

Verder zal de voedster het ook alleen maar vervelend vinden om niet bij de andere konijnen te kunnen. Die kunnen haar nog steeds niet likken, wassen of echt lekker tegen elkaar aan liggen. 

Mijn advies is, ga ofwel voor twee koppels, maar dan wel echt gescheiden zodat ze elkaar niet zien of ruiken, ofwel ga naar een betrouwbare konijnenopvang en laat ze koppelen tot groep. Dat laatste is wel lastig, omdat je al twee rammen hebt. De kans is groot dat door het koppelproces de dynamiek helemaal verandert, en ze elkaar niet meer tolereren. Niet alle konijnen zijn ook geschikt om in een groep te leven, normaal als je een groep wil creëren let je goed op de karakters van de individuele konijnen. 

Bedenk goed wat je gaat doen als het allemaal niet lukt: toch twee aparte koppels met ieder een eigen maatje, of sta je een van de rammen af om het de andere met een eigen maatje als koppel te houden. Dit laatste is sowieso belangrijk, want tussen twee rammen bestaat er altijd het risico dat het op een gegeven moment misgaat, als ze gaan puberen (ik weet niet hou oud jouw konijnen zijn, maar ze puberen rond 0,5-1 jaar) of als er iets in de omgeving veranderd (een verhuizing, een nieuw huisdier of gezinslid, etc).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je een idee waarom je er een reus bij wilt? Waarom heb je twee dwergjes als je eigenlijk een reus wilt? Heb je je ook verdiept in de stevige nadelen van een reuzenras? Heb je je verdiept in waarom een konijn een maatje moet (!) hebben om een gelukkig konijn te kunnen zijn? Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar twee rammetjes is al vragen om problemen en met een derde konijn waar geen rangorde mee bepaalt kan worden, zullen de kansen op problemen zeker niet kleiner worden. Twee reuzen erbij zou het niet beter maken voor de dwergjes, want ook met het vierde konijn kan  geen rangorde bepaalt worden. Datzelfde geldt voor de los lopende reuzen. Bezint eer ge begint. Doe het jezelf en vooral de konijnen niet aan. Het is goed dat je de vraag stelt hier voor je dingen gaat ondernemen die niet meer terug te draaien zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei happy211:

Dit klinkt als een situatie die heel veel frustratie bij de konijnen kan opleveren. Konijnen hebben behoefte aan een duidelijke rangorde met andere konijnen. In deze situatie zien ze wel dat andere konijn, maar kunnen ze niet bepalen hoe ze in de rangorde staan. Dit kan tot heel veel frustratie lijden bij alle konijnen, de twee rammen en ook bij de voedster. Je hebt een kans dat de rammen die frustratie op elkaar gaan uiten, of onderling gaan vechten om de voedster onder invloed van hormonen (ook al zijn ze gecastreerd, wat heel goed is, toch blijven er altijd hormonen aangemaakt worden elders in het lichaam). 

Verder zal de voedster het ook alleen maar vervelend vinden om niet bij de andere konijnen te kunnen. Die kunnen haar nog steeds niet likken, wassen of echt lekker tegen elkaar aan liggen. 

Mijn advies is, ga ofwel voor twee koppels, maar dan wel echt gescheiden zodat ze elkaar niet zien of ruiken, ofwel ga naar een betrouwbare konijnenopvang en laat ze koppelen tot groep. Dat laatste is wel lastig, omdat je al twee rammen hebt. De kans is groot dat door het koppelproces de dynamiek helemaal verandert, en ze elkaar niet meer tolereren. Niet alle konijnen zijn ook geschikt om in een groep te leven, normaal als je een groep wil creëren let je goed op de karakters van de individuele konijnen. 

Bedenk goed wat je gaat doen als het allemaal niet lukt: toch twee aparte koppels met ieder een eigen maatje, of sta je een van de rammen af om het de andere met een eigen maatje als koppel te houden. Dit laatste is sowieso belangrijk, want tussen twee rammen bestaat er altijd het risico dat het op een gegeven moment misgaat, als ze gaan puberen (ik weet niet hou oud jouw konijnen zijn, maar ze puberen rond 0,5-1 jaar) of als er iets in de omgeving veranderd (een verhuizing, een nieuw huisdier of gezinslid, etc).

Ze zijn nu bijna 6 maanden, eentje, Boris is zo rustig als het maar kan en denk ook niet dat die een erge puberteit gaat krijgen. Buster is de alfa om het maar zo te zeggen, die was behoorlijk hormonaal al voor het castreren, dat is nu wel een stuk minder. Ik verwacht dat het tussen deze 2 goed blijft gaan gezien de rangorde er al is en Boris alles altijd wel goed vind en wel meeloopt met Buster. Ik ga ze zeker niet uit elkaar halen, die 2 zijn onafscheidelijk van elkaar.

Stel nou, met 2 voedsters of een voedster en een ram reus, moeten ze dan nog steeds uit elkaar of maakt het dan niet uit dat ze wel in dezelfde ruimte staan?

Een verhuizing gaan binnenkort sws gebeuren helaas, daar is geen ontkomen aan, en als ik er een dier bij neem is dat pas na de verhuizing maar ben nu alvast aan het denken hoe en wat en uitzoeken wat kan. Ik zat te twijfelen tussen een kat of een konijn reus, de meeste voordelen zitten voor mij een een konijn er bij maar zo ver ik heb gehoord kunnen katten en konijnen prima samen dus mocht een konijn niet kunnen dan ga ik uitzoeken of een kat wel kan eventueel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei JokeC:

Heb je een idee waarom je er een reus bij wilt? Waarom heb je twee dwergjes als je eigenlijk een reus wilt? Heb je je ook verdiept in de stevige nadelen van een reuzenras? Heb je je verdiept in waarom een konijn een maatje moet (!) hebben om een gelukkig konijn te kunnen zijn? Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar twee rammetjes is al vragen om problemen en met een derde konijn waar geen rangorde mee bepaalt kan worden, zullen de kansen op problemen zeker niet kleiner worden. Twee reuzen erbij zou het niet beter maken voor de dwergjes, want ook met het vierde konijn kan  geen rangorde bepaalt worden. Datzelfde geldt voor de los lopende reuzen. Bezint eer ge begint. Doe het jezelf en vooral de konijnen niet aan. Het is goed dat je de vraag stelt hier voor je dingen gaat ondernemen die niet meer terug te draaien zijn. 

Konijnen wilde ik sws al heel lang, en ben gebonnen met dwergjes ivm ruimte, ik hou met al mn hart van ze en het is ook zeker niet zo dat ik liever een reus dan hen wilde toen ik ze kocht.

Ik breid graag mijn dierenkinderen famillie uit omdat het me zoveel liefde en ontspanning geeft, en omdat de 2 kleintjes in hun ren blijven, wilde ik er sws al een dier bij die los kan lopen, een groter dier dan ook, want mijn kleine liefjes zijn regelmatig ontsnapt en die zijn dan met geen mogelijkheid meer te vinden omdat ze zo klein zijn. (Ja, de woonkamer is konijnproof en alle andere deuren zijn altijd dicht). Sinds andere maatregelen in huis en de ren zijn ze ook niet meer ontsnapt gelukkig.

Over reuzen ben ik mij momenteel aan het verdiepen en dit was 1 van de tientallen stappen en informatie dingen waar ik achter probeer te komen. Ik heb alles over voor dieren en zal hun nooit in een gevaar of niet prettige situatie zetten, vandaar mijn uitgebreide vraag ook

Ik weet heel goed dat een konijn een maatje moet hebben om gelukkig te zijn, daar heb ik me al in verdiept met mn eerste 2 liefies.

Ik ben op alle mogelijke manieren info aan het verzamelen om te kijken wat mogelijk is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen houden met een hek ertussen is zoals al gezegd geen goed idee. En dan maakt het niks uit of je een ram of een voedster of allebei neemt. Ze zullen de rangorde willen gaan bepalen en dat kan niet omdat er een hek tussen zit. Het kan zelfs voor zoveel onrust zorgen dat je bestaande tweetal uit elkaar valt.

Ik weet niet van wie je hebt gehoord dat katten en konijnen prima samen gaan, maar dat is echt niet standaard.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel fijn dat je je zo goed voorbereid 🙂

Er zit best veel verschil tussen een kat en een konijn. Een konijn is toch meer een dier wat op zichzelf is. Je kan heerlijk genieten van het kijken naar hun bezigheden, maar je kunt er bijvoorbeeld niet van uit gaan dat het aaibare dieren zijn. Sommigen vinden het fijn en zijn iets aanhankelijker, anderen zullen het niet toestaan dat je ze aait. Als dat je verwachting is, dan is een kat beter geschikt. Ook redelijk zelfstandige dieren, als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld honden, maar toch een stuk mensgerichter dan konijnen. Er zijn genoeg mensen die zowel een kat als konijnen hebben, maar dan moet je wel goede voorzorgsmaatregelen nemen. De ren moet bijvoorbeeld goed afgesloten zijn, dat de kat echt niet bij de konijnen kunnen komen. Verder moet je ook bedenken hoe je voorkomt dat de kat in de buurt van de ren komt. Grote kans namelijk dat de konijnen wel bang zullen zijn van de kat, dus dat zal behoorlijk wat stress opleveren. Beste optie is dus om de kat niet in de ruimte te laten waar de konijnen staan, als dat door de verhuis mogelijk wordt. 

Helaas geeft de situatie nu geen garantie voor hoe de rammen zich zullen gedragen in de puberteit of als ze in contact komen met andere konijnen. Gezien je ook binnenkort gaat verhuizen, zou ik je adviseren om nog een half jaartje te wachten voor je nieuwe dieren introduceert. Dan is de situatie wat stabieler. 

Als ik het goed lees, laat je de dwergjes niet rondlopen door de kamer omdat je ze dan snel kwijt bent, en is dat ook de reden dat je een groter konijn wil dat je los rond kunt laten lopen. Het lijkt me geen goed idee om de andere konijnen in de buurt van de ren van de dwergjes te laten komen, dus net als bij een kat, zul je ook dan ervoor moeten zorgen dat ze niet bij elkaar kunnen komen. Twee aparte rennen lijkt me in een woonkamer inderdaad wat veel, dus ik snap dat je niet voor die optie gaat. Kun je misschien je huidige koppel verhuizen naar een andere kamer, of naar buiten? Dan kun je de andere konijnen of de kat wel in de woonkamer laten rondlopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites