Ga naar inhoud

Blindedarm keutels


IreneM

Aanbevolen berichten

De zoveelste blindedarm keutels vraag hier .. 😅 maar heb helaas nog niet wat op mijn vragen kunnen vinden. Sinds een paar weken vind ik 's ochtends af en toe blindedarm keutels van Senna (ook wel eens overdag, maar meestal 's ochtends). Soms een paar dagen niet, dan weer een paar dagen achter elkaar. Ik weet nog niet zo goed waarom ze ze op sommige dagen wel opeet en sommige dagen niet. Ik wil iets beter de voeding bijhouden om te kijken of ik een patroon kan vinden. Nu heb ik 2 vragen:

Normaal gezien duurt het bijna 24 uur voordat het eten er weer uitkomt als keutel, maar wanneer wordt besloten dat dit een gewone of blindedarm keutel wordt? Ik weet niet of de voeding van 's ochtends bv nog van invloed is op blindedarm keutels van 's nachts.

Wat is een normale hoeveelheid die een konijn normaal aan blindedarm keutels produceert? Soms ligt er dus niks, soms een trosje, maar ik vind ook wel eens een hele hoop keutels. Dus stel dat ze er niks van zou opeten, hoeveel zou je dan ongeveer verwachten?

 

Nog wat extra informatie: ze heeft problemen met de achterpoten (ik probeer er heel hard aan te werken met fysiotherapie), dus 's nachts ligt ze ongeveer 8 uur. Afhankelijk van hoe ze ligt kan ze niet altijd zelf bij de keutels komen. Soms eet ze ze nog op als ik ze 's ochtends aanbied, maar niet altijd. Ik ben een beetje aan het experimenteren met de hoeveelheid biks, maar ze krijgt 50/50 Beapher Care+ en Burgess Excel. Rond de 80/100 gram groente per dag en 's avonds nog een handje kruiden en erwtenvlokken om aan te komen. En uiteraard onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je deze info al wel eens gelezen? Daar staat de hele werking van het spijsverteringsstelsel van een konijn in uitgelegd. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/spijsvertering-konijn

 

Het hoort per keer een  trosje te zijn, geen enorme hoop. Als dat het geval is, denk ik dat er ergens toch iets niet helemaal lekker zit in de spijsvertering. Als ze problemen heeft met de achterpoten kan het ook zijn dat ze er niet goed bij kan, dat het pijn doet of ongemakkelijk is, en ze dus blijven liggen om die reden. 

 

Hoeveel hooi eet ze? En hoeveel weegt ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die had ik nog niet gevonden, bedankt. Kan er alleen niet uithalen of bepaalde voermomenten invloed hebben op de blinde darm keutels. 

 

Hooi eet ze niet heel goed, hoewel ze de laatste weken wel beter eet dan voorheen. Ik denk dat ze ongeveer de helft eet van wat ze zou moeten eten. Het is lastig te zien want soms knaagt ze de hooistengels kapot maar eet ze ze niet op. Ze eet trouwens ook gras, maar daar is ze wel aan gewend.

Ze weegt ongeveer 1,6 kilo, maar zou wel ongeveer 1,9 moeten wegen. Ik zou haar graag meer brokken en groente willen geven, maar ik ben bang dat ze dan nog minder hooi eet.

Ik weet ook niet of een paar dagen hooidieet zinvol is, omdat ze niet elke dag de blinde darm keutels laat liggen. En ik wil ook eigenlijk niet dat ze daardoor meer afvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei IreneM:

Die had ik nog niet gevonden, bedankt. Kan er alleen niet uithalen of bepaalde voermomenten invloed hebben op de blinde darm keutels. 

 

 

Bedoel je het type voeding, of het moment dat je voeding geeft? 

 

 

En een rijkere brok, zoals de Burgess Dual Care? Dan hoef je niet meer brok te geven, maar er zit wel meer in de brok die je geeft. Ik vond dat bij de bejaarde konijntjes die ik had en bij Joris met z'n EC toen wel heel fijn werken. Ik verving dan een deel van de normale brok door die brokken, voor net wat extra's.

 

Het kan best dat het toch net wat veel brok is wat je nu geeft , dat daardoor de blindedarmkeutels blijven liggen, maar als ze van minder brok niet aankomt of zelfs afvalt, is dat ook niet heel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Beide eigenlijk. Ik weet niet of bepaalde voeding invloed heeft op de keutels en op welke tijden van de dag je voert? Kan het zijn dat ze niet meer goed tegen bepaalde groente kan en daardoor meer blinde darm keutels heeft? Bijvoorbeeld, ik geef 's ochtends witlof en 's avonds andijvie. 's Nachts heeft ze veel blinde darm keutels, kan het zijn dat het dan aan de witlof ligt? Of aan de andijvie? Of zou de andijvie meer tijd nodig hebben om te verteren en zou ik dat pas nog een dag later terug zien?

 

Ik gaf eerder ongeveer 35 gram brokken, maar heb toen eens flink geminderd en maar 15 gram gegeven, en nu zit ik op 20 gram. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel verschil, soms heeft ze wel blinde darm keutels die blijven liggen, soms niet. Soms veel, soms weinig.

 

Ik zal de Burgess Dual Care eens bestellen. Op de webshop staat dat het 'aanvullend voer' is, maar betekend dat wel dat ze een normale hoeveelheid van deze brokken mag? Of moet ik het naast het gewone voer geven? (Uiteraard eerst mengen om te laten wennen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei IreneM:

Ik zal de Burgess Dual Care eens bestellen. Op de webshop staat dat het 'aanvullend voer' is, maar betekend dat wel dat ze een normale hoeveelheid van deze brokken mag? Of moet ik het naast het gewone voer geven? (Uiteraard eerst mengen om te laten wennen)

Alle konijnenbrokken zijn aanvullend diervoer 😉 Omdat bij konijnen altijd hooi nodig is. De betere konijnenvoeders vermelden dus niet volledige voeding op de verpakking, maar aanvullend. Alleen veel slachtkonijnenbrokken vermelden volledig diervoer op de verpakking. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .