Spring naar bijdragen
Bea

Hok beschermen na poging tot inbraak door vos

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Mijn konijnen zijn afgelopen weekend naar buiten verhuisd, naar een net gebouwde overdekte ren van volierepanelen met een ingegraven tegelrand rondom en 50 cm diep ook ingegraven stenen.

Nu zag ik gisterochtend dat een dier geprobeerd heeft om er in te breken: graafsporen langs de rand, wel 20-30 cm diep en 1 meter breed, het lijkt dus een best fors beest te zijn geweest. De konijnen zaten te shaken in een hoekje, heel sneu. Het mannetje heeft de hele ochtend niet gegeten en gekeuteld, het vrouwtje wel wat maar die hinkte rond met een opgetrokken achterpoot. Ik ben natuurlijk naar de dierenarts geweest gisteren. Mannetje was ondertussen bijgekomen en was niets van ontstopping bij te vinden gelukkig. Maar het vrouwtje heeft haar pootje op meerdere plekken gebroken... Ik heb naar net weggebracht om die poot te laten amputeren, dure grap maar ze loopt verder nog zo fit rond dat het hopelijk een goede beslissing is geweest. 

Ondertussen heb ik ook geprobeerd te achterhalen wat een gebeurd is gisternacht. Er schijnen vossen in de buurt te zitten (ondanks redelijk stedelijk gebied), die de buurman onlangs nog gezien heeft, dus misschien heeft er eentje geprobeerd om het hok binnen te komen. De buurvrouw heeft de konijnen 's nachts ook horen krijsen, waarschijnlijk van de schrik en/of gebroken poot. Mijn beste gok is dat ze, zoals vaker, tegen het gaas aan lagen, schrokken van het wilde dier en het vrouwtje omhoog is gesprongen en verkeerd terecht gekomen is. 

Nu heb ik een aantal vragen voor jullie, misschien dat iemand ooit iets soortgelijks heeft meegemaakt: