Spring naar bijdragen
Bea

Hok beschermen na poging tot inbraak door vos

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Mijn konijnen zijn afgelopen weekend naar buiten verhuisd, naar een net gebouwde overdekte ren van volierepanelen met een ingegraven tegelrand rondom en 50 cm diep ook ingegraven stenen.

Nu zag ik gisterochtend dat een dier geprobeerd heeft om er in te breken: graafsporen langs de rand, wel 20-30 cm diep en 1 meter breed, het lijkt dus een best fors beest te zijn geweest. De konijnen zaten te shaken in een hoekje, heel sneu. Het mannetje heeft de hele ochtend niet gegeten en gekeuteld, het vrouwtje wel wat maar die hinkte rond met een opgetrokken achterpoot. Ik ben natuurlijk naar de dierenarts geweest gisteren. Mannetje was ondertussen bijgekomen en was niets van ontstopping bij te vinden gelukkig. Maar het vrouwtje heeft haar pootje op meerdere plekken gebroken... Ik heb naar net weggebracht om die poot te laten amputeren, dure grap maar ze loopt verder nog zo fit rond dat het hopelijk een goede beslissing is geweest. 

Ondertussen heb ik ook geprobeerd te achterhalen wat een gebeurd is gisternacht. Er schijnen vossen in de buurt te zitten (ondanks redelijk stedelijk gebied), die de buurman onlangs nog gezien heeft, dus misschien heeft er eentje geprobeerd om het hok binnen te komen. De buurvrouw heeft de konijnen 's nachts ook horen krijsen, waarschijnlijk van de schrik en/of gebroken poot. Mijn beste gok is dat ze, zoals vaker, tegen het gaas aan lagen, schrokken van het wilde dier en het vrouwtje omhoog is gesprongen en verkeerd terecht gekomen is. 

Nu heb ik een aantal vragen voor jullie, misschien dat iemand ooit iets soortgelijks heeft meegemaakt:

- Kan een konijn zijn poot breken na een sprong? De ren heeft zover ik kan bedenken geen gekke plekken waar ze vast kan komen te zitten, enkel een laag nachthok (50 cm hoog ongeveer) waar ze soms opzitten, een doos en groot toilet. De helft is zand, andere helft stenen en ze liggen meestal in het zand te chillen.

- Heeft iemand ervaring met een driepotig konijn? Ik heb al de zoekfunctie gebruikt natuurlijk, maar meer ervaringen zijn nooit verkeerd. Zijn er nog aanpassingen aan de ren nodig denken jullie?

- Aan welk wild dier zouden jullie denken bij deze beschrijving? De meeste beesten waar ik over lees graven nauwelijks dus zie ik niet zo gericht proberen om er onderdoor te graven. 

- Hoe zou ik het hok nog beter kunnen beschermen voor als hij terug zou komen? Ik dacht aan een houten plaat (15 cm hoog) onderaan tegen het gaas aan, zodat ze niet zo erg kunnen schrikken van een vos die ineens ertegenaan springt. Andere optie leek me verlichting met bewegingssensor, zou een vos daar genoeg van schrikken? De konijnen zouden wel eerder alert zijn in elk geval, dus dan verstoppen ze zich misschien al. De tuin kan helaas niet afgesloten worden i.v.m. recht van overpad. Ik weet bijna zeker dat hij het hok niet in kan komen, maar vind het wel spannend...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vossen en marters zitten inderdaad tegenwoordig ook gewoon in stedelijk gebied. Heel belangrijk dus om je konijnen te beschermen. Wat sneu dat ze zo geschrokken zijn en dat ''een van je konijnen gewond is geraakt! Beterschap!

1. Ja, een konijn kan soms tijdens een sprong een poot breken. Niet bij een normale sprong, maar soms komen ze ergens in / tussen klem te zitten of raar tegenaan of op springen, zeker als ze in blinde paniek vluchten voor een roofdier. 

2. Vossen graven vaak, dus ik vermoed dat dit een vos is geweest. 

3. Heb je dit artikel over een roofdier-proof konijnenhok al gelezen? Staan veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Verlichting zal niet genoeg helpen vermoed ik. 

Ik zou persoonlijk wel kijken of je cameratoezicht op je ren kan zetten, zodat je in ieder geval zelf kan zien wat er precies gebeurt, en afhankelijk daar van het verblijf kan aanpassen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie! 

Fijn om te horen dat het inderdaad mogelijk zou zijn. Ik woon in de randstad, wel in de buurt van een boomrijk gebied met veel volkstuinen, een park en verderop weilanden, maar zeker geen bossen. Ik geloofde het eerst ook niet, maar heb op internet wel verhalen van vossen hier in de buurt gevonden.

Dat artikel heb ik voor het bouwen al doorgenomen, en zover ik weet alles toegepast bij deze ren: alles rondom ingegraven, volierepanelen en stevig dak. Er was ook verder geen schade na gisteren, dus wat dat betreft heb ik wel vertrouwen dat hij sowieso niet binnen kan komen. Ik ga wel nog een rand stenen rondom het hok leggen denk ik, dan kan hij niet vlak langs het hok graven. Wildcamera ben ik nu ook voor aan het kijken, dat zou inderdaad wel helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een nare ervaring! En zo kort sinds ze buiten zitten. Gelukkig dat de indringer het (nog) niet is gelukt om daadwerkelijk in de ren te komen. 

Hopelijk komt het met je voedster goed. Sneu zeg. Hoeveel weegt ze ongeveer? Er zijn inderdaad forumleden die konijnen hebben gehad waar een achterpoot van was geamputeerd. Voor kleine konijnen is er beter mee (nou ja, zonder) te leven dan voor grote konijnen, gezien het gewicht dat op het stompje komt. 

Ik kan me zo voorstellen dat ze in blinde paniek is geweest en zich toen heeft verwond. Een paar weken geleden tilde ik een keer ‘s avonds in het donker in de ren iets op en 1 van mijn konijnen schrok daar zo erg van dat ze in blinde paniek rondrende en tegen het gaas op vloog om vervolgens zich te verstoppen en hard te gaan zitten stampen. Het was zielig om te zien en ik stond heel verbaasd, want er was helemaal niks aan de hand. Bij een ander konijn heb ik het ook eens gehad dat hij ergens zo van schrok en in paniek was dat hij eerst 3 keer van het trapje naar het hok viel voor hij er in kwam. Als ze dan zoals bij jou ook nog eens daadwerkelijk een vos of ander beest zien en ruiken zal die paniek nog langer duren...

Heb je ook gaas onder hun graafgedeelte? Dus echt als een soort kuip van gaas?

Spannend de komende tijd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach wat vreselijk voor je konijnen. Zou het ook een hond kunnen zijn geweest? Die kunnen natuurlijk ook graven en als er geen baasje bij is geweest..

Veel sterkte voor je konijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Lienappelsien:

Wat een nare ervaring! En zo kort sinds ze buiten zitten. Gelukkig dat de indringer het (nog) niet is gelukt om daadwerkelijk in de ren te komen. 

Hopelijk komt het met je voedster goed. Sneu zeg. Hoeveel weegt ze ongeveer? Er zijn inderdaad forumleden die konijnen hebben gehad waar een achterpoot van was geamputeerd. Voor kleine konijnen is er beter mee (nou ja, zonder) te leven dan voor grote konijnen, gezien het gewicht dat op het stompje komt. 

Ik kan me zo voorstellen dat ze in blinde paniek is geweest en zich toen heeft verwond. Een paar weken geleden tilde ik een keer ‘s avonds in het donker in de ren iets op en 1 van mijn konijnen schrok daar zo erg van dat ze in blinde paniek rondrende en tegen het gaas op vloog om vervolgens zich te verstoppen en hard te gaan zitten stampen. Het was zielig om te zien en ik stond heel verbaasd, want er was helemaal niks aan de hand. Bij een ander konijn heb ik het ook eens gehad dat hij ergens zo van schrok en in paniek was dat hij eerst 3 keer van het trapje naar het hok viel voor hij er in kwam. Als ze dan zoals bij jou ook nog eens daadwerkelijk een vos of ander beest zien en ruiken zal die paniek nog langer duren...

Heb je ook gaas onder hun graafgedeelte? Dus echt als een soort kuip van gaas?

Spannend de komende tijd...

Ze weegt ongeveer 1,5 kilo en huppelde gisteren en vanochtend al vrij vrolijk rond op drie poten (inclusief graven en vrij snel sprinten naar hun eten), dus ik heb wel goede hoop dat ze het ermee gaat redden. Eerst maar afwachten hoe de operatie gaat...

Zo sneu als ze zo in paniek zijn ja! Dezelfde voedster is ook een keer heel erg geschrokken van mij, waarna ze het deurtje van haar ren open ramde met haar kop, dus kan me het wel zo voorstellen. Het is een teddy konijn en ondanks dat ik haar kop vaker bijknip, heb ik wel het idee dat ze het soms ook niet allemaal heel goed kan zien en sneller bang wordt van dingen.

Ik heb een gat van 50 cm diep (4m x 1m) uitgegraven, de grond betegeld en tegels tegen alle randen gezet, en daarna het gat weer volgegooid met wit zand. Bovenop de stenen randen heb ik volierepanelen geplaatst, die ook vaststaan met palen in de grond. Het is dus aan alle kanten dicht, dus dat zit denk ik wel goed. Ik merk alleen dat de stenen rand bij de deur wat naar binnen is geschoven omdat ze daar veel zand hebben weggegraven, dus daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen. Voor nu heb ik het in elk geval weer rechtgezet en het zand teruggegooid ertegenaan.

Een hond lijkt me niet heel aannemelijk, want de tuinen van ons rijtje huizen is afgesloten met een hoog hek. De tuinen liggen langs een kanaal, dus tussen het hek en het water is wel een smalle strook met struiken en riet waar een dier wel lang zou kunnen, maar ik denk dat de meeste honden niet zo ver en hoog kunnen springen. Ook heeft de buurvrouw ze om drie uur 's nachts gehoord, dus gek tijdstip om je hond uit te laten 😛 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik ook een teddydwerg maar dan binnen. Eerst knipte ik ook alleen zijn kopje. Later heeft een konijnentrimster hem geknipt en mij geleerd hoe ik dat zelf het beste kan doen. Ik had het niet verwacht maar ik kreeg een ander konijn toen hij overal kort geknipt was. Hij schrikt minder en is vrolijker en actiever. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje wat vervelend! Vossen komen inderdaad steeds meer naar stedelijk gebied.

Ik heb geen ervaring met roofdieren bij konijnen, maar wel bij kippen. We hebben zoveel geprobeerd, maar uiteindelijk hielp het om stroomdraad op het hek te zetten, en dan het bovenste deel van het hek ligt naar buiten te laten hellen, zodat ze er niet goed op kunnen klimmen. Niet de meest diervriendelijke oplossing, maar het werkte wel. Mocht je dit willen toepassen kijk dan natuurlijk wel uit met andere huisdieren. Verlichtingssensoren heb ik ook, maar die werken niet tegen vossen.

Wat ook hielp is een compleet afgesloten nachtverblijf maken met een deurtje dat op slot kan. Dan moet je ze wel iedere nacht even opsluiten en 's ochtend weer eruit laten. Dit is ook niet ideaal,  maar kan misschien tijdelijk helpen.

Over de verwonding; konijnen kunnen heel gek doen in blinde paniek. Mijn konijntjes zijn wel eens geschrokken van een hond en vlogen toen echt door hun hok. Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad voor verwondingen kan zorgen. Sterkte voor jou en je konijntjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites