Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels of diarree?


KonijnStar

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Eergisteren vond ik een soort sliert van droge aan elkaar geplakte keutels in het hok van mijn konijn (foto 3 en 4). Verder merkte ik niks raars aan hem en de rest van de poep dus ik maakte me ook geen zorgen.

Nu vind ik zojuist een aantal natte aan elkaar klevende keutels (foto 1 en 2). Zijn dit blinde darm keutels of diarree? En moet ik me zorgen maken? Toen ik ging kijken of er meer van dat soort keutels lagen zag ik die niet, maar wel meerdere van die sliertjes met droge keutels.. Ik heb hem voor nu maar geen groente gegeven, alleen een paar frambozenblaadjes (en altijd hooi tot zijn beschikking natuurlijk). 

 

Ik merk verder helemaal niks raars aan hem, hij is gewoon levendig en alert.

 

 

WhatsApp Image 2020-05-19 at 18.50.45 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-05-19 at 18.50.45.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-19 at 18.50.44.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-19 at 18.50.43.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die sliertjes lijkt op kettingkeutel, waarbij haren van de vacht in de keutels zitten. Dat is niet erg, komt vaker voor deze tijd van het jaar als konijnen verharen, maar het kan wel zorgen voor een verstopping. Goed je konijn in de gaten houden dus, en als ze stoppen met eten meteen actie ondernemen en naar een dierenarts gaan.

De andere trosjes slijmerige keutels lijken inderdaad blindedarmkeutels. Op zich ook geen probleem als je die een keer vind, maar het is beter van niet natuurlijk. Zie je ze vaker, dan zou ik toch iets in de voeding gaan aanpassen. ls je extra groenvoer bent gaan geven, ga dan even terug naar de basis voordat je ze zag, bijvoorbeeld door een bepaalde soort groente niet meer te geven of door minder groente in totaal te geven. Helpt dit niet, dan kun je wat minder brokken gaan geven om te kijken of dat helpt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei happy211:

Die sliertjes lijkt op kettingkeutel, waarbij haren van de vacht in de keutels zitten. Dat is niet erg, komt vaker voor deze tijd van het jaar als konijnen verharen, maar het kan wel zorgen voor een verstopping. Goed je konijn in de gaten houden dus, en als ze stoppen met eten meteen actie ondernemen en naar een dierenarts gaan.

De andere trosjes slijmerige keutels lijken inderdaad blindedarmkeutels. Op zich ook geen probleem als je die een keer vind, maar het is beter van niet natuurlijk. Zie je ze vaker, dan zou ik toch iets in de voeding gaan aanpassen. ls je extra groenvoer bent gaan geven, ga dan even terug naar de basis voordat je ze zag, bijvoorbeeld door een bepaalde soort groente niet meer te geven of door minder groente in totaal te geven. Helpt dit niet, dan kun je wat minder brokken gaan geven om te kijken of dat helpt. 

Bedankt, kettingkeutel lijkt me idd waarschijnlijk.

 

Dit is inderdaad de eerste keer dat ik ze vindt. Ik ben de laatste tijd (2 maanden ong) wel bezig met het opbouwen van meer groente geven. Daarvoor kreeg hij heel af en toe een beetje, maar niet standaard elke dag. Nu krijgt hij vooral witlof, frambozenblaadjes, broccoli, wortelloof en af en toe heel kleine stukjes wortel of snoeptomaat. Dit ben ik dus al een tijdje aan het opbouwen, en hij heeft in de laatste dagen niks nieuws gekregen wat hij nog niet vaker heeft gehad of nog niet aan gewend is. 

 

Hij eet de laatste tijd wel slechter hooi, maar dat komt denk ik doordat ik ander hooi heb. Gras eet hij wel goed. Weet iemand of van dat lange stengelige gras ook goed voor ze is? Dit vindt hij namelijk heel erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Vaak komt het doordat een kinijn teveel biks krijgt. Wat geef je? En hoeveel gram per kilo konijn?

 

Ik geef nu biks van de dierenwinkel hier, ik denk hun huismerk. Op de zak staat niks alleen konijnenbrok. Ik denk dus dat er niet veel goeds in zit en ga binnenkort zeker ander voer kopen. Hij krijgt nu zon 40 gram per kilo lichaamsgewicht geloof ik.

 

Hij is trouwens een dwergkonijntje van 1100 gram. Is dat een normaal gewicht? Ik lees namelijk vaak dat dwergkonijntjes 2/3 kg wegen. Als ik hem aai voel ik zijn botten wel maar niet erg duidelijk ofzo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies wat een goed gewicht is voor een dwergkonijn, maar mijn kleine konijn weegt 2 kilo en mijn middelgrote konijn weegt 2,5 kg, dus die 2-3 lijkt me wel hoog voor een dwergkonijn. 40 gr biks per kilo lichaamsgewicht is best veel, daar kun je wel wat in minderen. Probeer eens in wat stapjes naar 30 gr te gaan. Misschien gaat hij dan ook beter hooi eten, wat ook zal helpen bij de problemen met de keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Marjoleink:

Als je een foto van de samenstelling kunt plaatsen dan maak je @Evee blij en ze kan je vertellen of het een goede brok is (meestal niet).

 

Zoals ik al zei staat er alleen "konijnenbrok" op de zak geschreven, verder geen samenstelling. Ik ga er daarom van uit dat er vast niet veel goeds in zal zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

35 minuten geleden zei KonijnStar:

 

Zoals ik al zei staat er alleen "konijnenbrok" op de zak geschreven, verder geen samenstelling. Ik ga er daarom van uit dat er vast niet veel goeds in zal zitten

 

Van welke winkel is het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even research gedaan en op andere plekken wordt het verkocht als kasper faunafood konijnenkorrel.

 

Hier is de samenstelling nogmaals, wat beter leesbaar:

 

Kasper faunafood konijnenvoer / korrel sport
De Konijnenkorrel Sport is een samengestelde korrel die een coccidiostaticum bevat tegen de meest voorkomende soorten coccidiose bij konijnen.

Samenstelling: Luzerne, Tarwegries, graan, Zonnebloemzaadschroot, Tarwe, Raapzaadschroot, Palmpitschilfers, Mais, Erwten, Haverschillen, Rietmelasse, Sojadopen, Bietenpulp, Lijnzaad, Lijnzaadschilfers, Calciumcarbonaat, Sojaolie, Zout, Dierlijk vet, Vetzuren

Analytische bestanddelen:
Ruw eiwit 16,5%
Ruw vet 4,1%
Ruwe celstof 14,8%
Ruwe as 7,2%
Calcium 0,92%
Fosfor 0,57%
Natrium 0,18%

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2 samenstellingen die je post zijn niet hetzelfde. Volgens mij heeft Kasper een 'Hobby' variant en een 'Sport' variant (en nog wel meer varianten). In de Hobby zit geen dierlijk vet dacht ik, maar alsnog geen goede brok. Een van mijn konijnen at deze brok ook, maar heb hem overgezet naar Beaphar Care+ en Burgess Excel. Science Selective wilde hij niet eten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .