Ga naar inhoud

Konijn bijt opeens en is opeens agressief


Cookie en pluis

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb nu al iets meer dan 5 jaar een voetstertje(niet gesteriliseerd) en heb sinds begin april een nieuw jong rammetje erbij gehaald bij de koppeling ging het allemaal heel goed en zijn nu dikke vriendjes, ik heb ze alleen uit elkaar moeten halen omdat het rammetje(Niet gecastreerd) op mijn voetster begon te rijden. Ik heb mijn voetster nu los in mijn kamer(ze heeft 5 jaar lang in een buitenhok gezeten) en gister (16-05-20) ging dat ook heel goed (ze heeft wel eerder 2 nachtjes hier geslapen alleen was dat wel samen met haar vriendje) ik ging dus even weg vanmiddag en toen ik terug kwam zat ze heel lief op mijn bed te wachten toen ik op het bed kwam zitten rende/sprong ze naar me toe en probeerde ze mij te bijten ik heb zulk gedrag nog nooit van haar gezien dus ik schrok van haar gedrag (Ik liet dit trouwens niet merken aan haar) want ze heeft mij in al die 5 jaar nooit proberen te bijten of ook maar iets in die richting daarna heb ik haar wat te eten geven (ik dacht dat ze misschien honger had) maar in plaats van dat ze op het eten af ging hapte ze in mijn vinger (niet zachtjes maar tot een beetje bloed) dit deed pijn en ik schrok daar dus van en  was nogal van slag. Weet iemand waar dit door komt en wat ik er aan kan doen, alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is het geleden dat het rammetje de voedster heeft bereden?

Want als ik jou was zou ik me maar gaan opmaken voor een nestje als ik dit zo lees.

En je ram zou ik zo snel mogelijk laten castreren en dan nog 2 weken apart houden i.v.m. vruchtbaarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou zsm langs de DA kunnen gaan om te vragen of je voedster gecastreerd kan worden.

Dan halen ze de eierstokken en baarmoeder weg, dus ook het eventuele nest.

Mocht je al te laat zijn, dan zul je haar apart moeten zetten.

Zorg er voor dat ze het nestje het liefst op de onderste verdieping van het hok maakt, dat scheelt een hoop gedoe.

 

Verder kun je hier wat vinden over nestjes en dergelijke:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Cookie en pluis:

Het rammetje is nu bijna 14 weken, en ik ga 20-05-20 naar de DA om te kijken of hij gecastreerd kan worden. 
 

Heeft iemand nog tips voor als ik mogelijk een nestje krijg? 

 

Je had ze al uit elkaar moeten halen vanaf dat de ram vruchtbaar kon zijn (12 weken geloof ik?) en niet pas wanneer je ze al zag rijden want dan kan het al lang gebeurd zijn.. Ik zou met je dierenarts overleggen of je voedster zo snel mogelijk gesteriliseerd kan worden, als je er nog optijd bij bent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei KonijnStar:

 

Je had ze al uit elkaar moeten halen vanaf dat de ram vruchtbaar kon zijn (12 weken geloof ik?) en niet pas wanneer je ze al zag rijden want dan kan het al lang gebeurd zijn.. Ik zou met je dierenarts overleggen of je voedster zo snel mogelijk gesteriliseerd kan worden, als je er nog optijd bij bent. 

Vanaf 10 weken, voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ram is vruchtbaar met 12 weken. Vandaar het advies om jonge konijnen vanaf 10 weken oud apart te houden, tot in de derde week na de castratie.

 

Je bent dus te laat en je voedster is waarschijnlijk zwanger.  En dat op een leeftijd, dat ze daar eigenlijk al best oud voor is (een konijn van 5 jaar is vergelijkbaar met een mens van 45 jaar). Dat geeft dus behoorlijk veel risico's dat dit mis loopt. Zowel voor de voedster als voor eventuele jongen.  Ik zou ook aanraden dat als ze nog niet ver in de zwangerschap is, dat je haar laat castreren, dan halen ze de baarmoeder en gelijk eventuele jongen weg. Ook haalt het kans op baarmoederkanker weg, dat is ook altijd wel aan te raden bij konijnendames op leeftijd.

 

De ram moet dus echt apart, en kan is nog zeker 14 dagen na castratie vruchtbaar, pas in de 3e week na castratie - als er geen nest is - kan hij gekoppeld worden aan een voedster. 

 

12 weken is overigens ook te jong om al gekoppeld te worden, koppelen doe je liever niet met konijnen jonger dan een week of 16. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

ik heb een tip tegen bijten maar dan krijg je wel aan het begin nog pijn en je moet lang volhouden je kunt elke keer als ze bijt heeeeeeeel hard overdreven zelfs au roepen want dan weet ze dat het te hard was en dat ze het niet meer mag doen of je kunt elke keer als ze bijt haar nat sproeien met een plantenspuit op haar kont het mag alleen niet in de oren komen

  • Verward 2
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei sarah1:

ik heb een tip tegen bijten maar dan krijg je wel aan het begin nog pijn en je moet lang volhouden je kunt elke keer als ze bijt heeeeeeeel hard overdreven zelfs au roepen want dan weet ze dat het te hard was en dat ze het niet meer mag doen of je kunt elke keer als ze bijt haar nat sproeien met een plantenspuit op haar kont het mag alleen niet in de oren komen

Natspuiten met een plantenspuit is geen goed idee. Ten eerste is de kans heel groot dat het geen effect heeft of dat ze hier zo van schrikt dat ze in het vervolg juist gaat bijten. Konijnen zijn niet zoals honden die je iets af kan leren door ze bijvoorbeeld te straffen. Ten tweede is het niet goed/gezond voor je konijn om haar nat te maken. Zeker in de zomer maak je de kans dat er vliegen op haar af komen hierdoor alleen maar groter.

De kans is groot dat je voedster je per ongeluk heeft gebeten en jouw vinger voor iets te eten heeft aan gezien. Dat gebeurt mij ook regelmatig, ze kunnen behoorlijk gretig naar eten hebben dat je met je handen aanbiedt. Het is dus verstandiger om je konijn geen voer uit je hand te laten eten als je al je vingers wil houden ;). 

 

Konijnen zijn meestal ook geen knuffeldieren, ondanks dat ze er zo uit zien. Ze willen vooral lekker konijn zijn. Sommige konijnen vinden het prima als je ze een aai over hun bol geeft, maar er zijn ook heel veel konijnen die dit echt niet waarderen en kunnen bijten als je dit probeert. Sommige konijnen zijn dan ook echt "kijk-konijnen", niks mis mee, maar je moet je verwachtingen dan wel even bijstellen. Je kan proberen je konijn tammer te maken door heel rustig bij haar te zitten en bijvoorbeeld een boekje te gaan lezen. Je laat je konijn dan zelf het initiatief nemen om naar je toe te komen en heel langzaam aan kan ze dan leren dat jij echt niet zo eng bent. Zo kan je het aaien dan ook langzaam op gaan bouwen (niet dwingen, het gaat op haar tempo!) of moet je accepteren dat je konijn gewoon niet zo knuffelig is. 

 

Heb je goed gelezen op de website hoe je straks weer kan gaan koppelen als je rammetje gecastreerd is? Je moet je echt even goed voorbereiden en ze niet zomaar bij elkaar zetten. Hopelijk krijg je geen nestje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei sarah1:

ik heb een tip tegen bijten maar dan krijg je wel aan het begin nog pijn en je moet lang volhouden je kunt elke keer als ze bijt heeeeeeeel hard overdreven zelfs au roepen want dan weet ze dat het te hard was en dat ze het niet meer mag doen of je kunt elke keer als ze bijt haar nat sproeien met een plantenspuit op haar kont het mag alleen niet in de oren komen

Ik ben het eens met @Jamesthebunnybutler.

Konijnen bijten niet zomaar. Het is belangrijk om te kijken waarom een konijn bijt zodat je het kan voorkomen. 

Ik heb zelf een bijtend konijn en heb een konijnendeskundige ingeschakeld. Ik heb toen alle keren dat hij beet opgeschreven met wat eraan vooraf ging. Toen kwam ik tot de ontdekking dat hij beet omdat hij schrok en als het het er niet mee eens was. Op aanraden van de konijnen deskundige heb ik als hij beet zijn kopje zachtjes naar beneden geduwd om te voorkomen dat hij het nogmaals kon doen. Nu bijt hij nauwelijks meer omdat ik goed oplet dat hij niet schrikt als ik te dichtbij kom. Aaien vind hij heerlijk en gaat er dan lekker voor liggen. 

Als ik hem borstel zorg ik dat het niet te lang duurt en dat mijn handen veilig zijn. Het gaat veel meer om voorkomen van het bijten.

aangepast door Mira11
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei sarah1:

ik heb een tip tegen bijten maar dan krijg je wel aan het begin nog pijn en je moet lang volhouden je kunt elke keer als ze bijt heeeeeeeel hard overdreven zelfs au roepen want dan weet ze dat het te hard was en dat ze het niet meer mag doen of je kunt elke keer als ze bijt haar nat sproeien met een plantenspuit op haar kont het mag alleen niet in de oren komen

Nat spuiten met een plantenspuit is heel slecht advies, waar je meer kwaad mee doet dan goed. 

 

In dit artikel staat wel handige informatie over het voorkomen en bijsturen van ongewenst gedrag:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .