Spring naar bijdragen
juudjuhlove

Jong koppel bij bestaand koppel

Recommended Posts

Lange tijd weg geweest, ook een lange tijd geen konijnen gehad.

Sinds een jaar toch weer 2 Vlaamse reuzen.

Een heerlijk stel en dikke maatjes.

Ze wonen samen met 3 krielkipjes en 8 cavia's (geen commentaar hierop aub).

De cavia's hebben hun eigen verblijf van 1,5 vierkante meter, maar delen de ren. 

De kippen hebben hun eigen plek binnen en de konijnen hebben hun eigen binnenverblijf van 3 vierkante meter.

De gezamenlijke ren is 13 vierkante.

Op dit moment heb ik 6 fleskonijntjes, welke afgelopen maandag via keizersnede zijn geboren. (Moeders had VHS, ingeënt, maar werd bij ons in de opname steeds slecht, verloor veel bloed en haar longen liepen vol. Dus mams is na de keizersnede meteen ingeslapen om verder leed te besparen) 

Ik heb deze mee naar huis genomen en voed ze met melk van konijnenbelangen.

Ze groeien als kool en doen het gelukkig erg goed!

Meteen gezegd, nee ze blijven niet.

Maarja, je bent ermee bezig, ze reageren op je geur. En ze zijn straks enorm tam. Dus inmiddels is die kriebel wel aanwezig.

Maar wat is de slagingskans met een viertal?

En welke verdeling qua rammen en voedsters houd je aan?

Ik heb neutraal terrein en meerdere konijnen gekoppeld, dus dat is het probleem niet.

Ben vooral benieuwd naar ervaringen.

En zeker wat er gebeurt als je een koppel bij 2 jonge konijnen zet.

Twijfel ook een beetje qua ruimte. Is de ren groot genoeg voor 4 grote konijnen. (Jongen zijn rijnlanders)

In de toekomst kan de ren mogelijk vergroot worden, maar dat is nu nog niet duidelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik ook een enorme konijnen en cavia liefhebber. Graag wil ik mijn ervaring delen. 

Mijn lieve cavia Maurits is pas overleden. Longontsteking en de antibiotica heeft niet geholpen. Het ging allemaal heel snel. Twee dagen later werd ook een andere cavia ziek met dezelfde symptomen. Laat in de avond ben ik nog naar de dierenarts geweest. Met haar gaat het gelukkig weer de goede kant op. Ze is nog geen jaar oud en was heel fit. 

De dierenarts vertelde me dat er een hele grote kans is dat ze ziek zijn geworden van de bacteriën die de konijnen bij zich dragen. 

Ze hebben nooit in hetzelfde verblijf gezeten maar ook via af en toe contact en via je handen kun je de bacteriën doorgeven. Ik begrijp dat het niet altijd hoeft te gebeuren maar ik ben er erg voorzichtig mee geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nu iets van 20 jaar cavia’s en konijnen samen en nooit problemen gehad.

Wel altijd gekeken welke konijnen erbij gingen. En beide diersoorten hadden hun eigen hok en deelde dus de ren.

Dus dat gaat niet veranderen, momenteel ook niet de mogelijkheid voor. 
Ik heb ze ook een tijd gescheiden gehad (in een ander huis), maar dat was omdat 1 van de konijnen echt niet met de cavia’s samen ging.

Grootste probleem bij een longontsteking bij een cavia is dat de antibiotica vaak niet aanslaat omdat de antibiotica die gegeven wordt niet goed werkt.

De antibiotica die wel goed werkt is 3e keus en mag alleen gegeven worden na een kweek, maar ga jij maar eens een kweek nemen uit de longen van een cavia.

En als het iets besmettelijks is, met dat soort klachten kan het chlamydia caviae zijn en dit is helaas dodelijk, tenzij het met de juiste antibiotica behandeld wordt (helaas ervaring mee, mijn groep ging van 14 naar 9 en 6 weken intensieve behandeling).

Het verhaal van die bacterie nog niet eerder gehoord.

Als iemand weet wat voor bacterie dat zou zijn, hoor ik dat graag.

Vind dat wel interessant om te onderzoeken hoe dat zit namelijk ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bacterie is heet Bordetella bronchiseptica. Ik ben tussendoor overgestapt naar een andere dierenarts. Van mijn 1e dierenarts heb ik een middel gekregen die als 3e gegeven word. Deze dierenarts zei dat dat eigenlijk niet had gemogen.  Mijn 2e cavia kreeg een terugval. Nu zit ze op het 1e middel wat gegeven moet worden bij een longontsteking. Nu gaat het wel goed. Hopelijk zet het allemaal door.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snot, konijnen kunnen inderdaad drager zijn van het virus, zonder het te uiten.

Echter katten en honden, zelfs mensen kunnen ook drager zijn van dezelfde bacterie.

En mee eens dat het een extra risico is.

Maar binnen cavia’s zijn dan ook niet veilig als er een hond of kat aanwezig is.

Die snuffelen ook weleens aan het beestje.

Hoop dat er nog iemand is met antwoord op m’n eigenlijke vraag :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen kunnen pas gekoppeld worden vanaf 16 weken, eerder zijn ze te jong en snappen ze het niet. Verder is een viertal best een uitdaging, zeker als het een viertal is van willekeurig bij elkaar geraapte konijnen zeg maar. Niet ieder konijn is geschikt voor in een groep, en het hangt heel erg af van de karakters. Als je dit echt wilt, dan zou mijn advies zijn om de koppeling bij een opvang te laten doen. Ook al heb je ervaring met koppelen, het koppelen van een groep is toch iets heel anders. Hou er rekening dat als het niet lukt, de kans bestaat dat de onderlinge verhoudingen van je koppel verstoord worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat verder veel uitleg over groepskoppelingen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

De slagingskans is niet heel groot, de konijnen moeten elk geschikt zijn voor het leven in een groep. Niet elk konijn heeft daar het karakter voor. Behalve dat ze tegen leven in een groep moeten kunnen, moet elk konijn ook nog op kunnen schieten met elk ander konijn. Wat dat betreft zijn koppels veel rustiger en stabieler, en groepen veel drukker en onrustiger. Wil je een konijnengroep, dan moet je de konijnen echt op karakter selecteren. Zomaar willekeurig twee jonge konijnen bij een bestaand koppel zetten heeft heel weinig kans van slagen. Je hebt zelfs kans dat een koppelpoging voor onrust zorgt voor je bestaande koppel, en dat die daarna niet meer samen kunnen. Ik heb lange tijd konijnen in groepen gehad, maar heb altijd wel met aparte koppels er naast moeten werken, omdat als je willekeurig konijnen erbij wil zetten in een groep, er altijd wel konijnen zijn die er totaal buiten vallen. Die moet je er dan toch uit halen en een eigen kans op een gelukkig leven bieden. Inmiddels ben ik over naar 2 koppels ipv een groep. Ik zeg niet dat ik nooit meer een groep zal hebben, maar nu heb ik konijnen die er gewoon niet geschikt voor zijn. Daar moet je ook echt eerlijk in zijn.

Als je jongen wil houden, zou ik zorgen dat ze aparte, voldoende grote leefruimte hebben, dus ze als twee aparte koppels houden en niet als viertal. 

Als je plek hebt voor een plan B en C en D enz. Dan kun je een poging wagen straks als de jongen ouder zijn. Maar houd er rekening mee dat de kans op succes heel klein is. Vandaar dat ik aanraad het alleen te doen als je genoeg plek, geld en ruimte hebt voor alternatieve oplossingen.

De jongen moeten dan wel eerst wat volwassen zijn, wil je een serieuze poging doen, vanaf een week of 16 pas. Jonger dan dat koppelen zorgt voor angst, en dat zorgt weer voor agressie en gedragsproblemen bij jonge konijnen. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
En als je slim bent, zorg je ook dat alle voedsters in de groep ook gecastreerd zijn. Dat geeft meer rust, minder hormonale humeur schommelingen. Maar als jouw koppel nu lief en leuk is samen, moet je wel goed bedenken of je alle risico's wil riskeren. 

Welke verdeling rammen en voedsters word vaak gevraagd, maar in groepen zijn de karakters zoveel meer belangrijk dan de geslachten. Als het klikt, dan werkt het. En dat kan allerlei verschillende samenstellingen zijn wat ram-voedster betreft. 

Wat mensen ook wel eens vergeten is het financiële plaatje van meer konijnen, we kunnen natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar ik wil het toch altijd even benoemen. 4 konijnen is jaarlijks 4x vaccinaties. Dat is al snel 50 euro per konijn. Als er één ziek konijn is kan het al snel een paar honderd euro kosten. Maar met meer konijnen loop je kans dat het niet bij één ziek konijn blijft, maar je er twee of zelfs drie vlak achter elkaar hebt die ziek worden. Zorg dat daar ook een spaarpotje voor is. 

Wat ruimte betreft, voor een groep van vier zou het echte minimale 8 vierkante meter permanente leefruimte zijn, 2 vierkante meter per konijn. Dat is echt minimaal. Hoe meer, hoe beter, al helemaal met groot formaat konijnen. Ik zou dus zeker 12 vierkante meter permanente leefruimte voor het viertal aanraden. Dat heb je wel, maar met andere diersoorten er bij in. Dat zou ik niet aanraden, zeker niet bij groepen konijnen, waar toch meer frustratie, agressie en jagen is over het algemeen. Misschien gaat het nu goed, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo blijft. Ook de andere diersoorten reageren daar op en kunnen er de dupe van worden. Het zal niet de eerste cavia zijn die onbewust door een konijn word doodgestampt omdat het konijn weg wil rennen van een ander konijn. En ook voor kippen kan het stress veroorzaken, waardoor die mogelijk meer op de konijnen reageren. Kortom, ik lees dat je er geen commentaar op wil, maar het is wel echt een belangrijke factor. Wil je elk individuele dier een veilig en rustig thuis bieden, moet je er zeker wel over na denken.  Je geeft aan dat uitbreiden mogelijk is, dat geeft mij het idee dat er op zich wel ruimte is voor alternatieven. is het dan geen optie om de ren per diersoort te splitsen en evt wat bij te maken, zodat je elke diersoort wel een eigen, per soort ook voldoende ruime leefruimte kan geven? Dat je dus een cavianachthok met caviaren hebt, een kippennachthok met kippenren en een konijnenren die als het niet klikt of lukt in een viertal evt in 2 delen gesplitst kan worden zodat je 2 aparte koppels kan houden? Is dat niet voor elke diersoort een betere optie? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Excuses voor de late reactie.

Wel gelezen, maar ben er daarna even rustig over na gaan denken.

De financiële kant is het probleem niet.

Het huidige koppel is gecastreerd en gesteriliseerd en zou dit sowieso doen met iedere konijn wat hier komt wonen.

Mijn grootste punt is, maak ik mijn huidige koppel er blij mee.

En dat denk ik niet. Dus een viertal zal het niet gaan worden.

2 Houden uit dit nest is zeker een wens, maar ik denk niet heel realistisch, omdat we op dit moment geen ruimte hebben voor een extra ren.

Binnen houden is geen optie, hoef daar niet eens mee aan te komen.

Enige is dat we de ruimte onder het speelhuisje af kunnen zetten en ze hier rond kunnen laten lopen , dit is dan dus een ren.

We moeten hier nog maar eens goed over nadenken.

Ga in ieder geval geen viertal maken, die beslissing staat wel vast.

Moet ook nog afwachten wat de geslachten zijn en of ze het overleven.

Inmiddels zijn er nog maar 4 over helaas. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat sneu dat er nog maar vier over zijn.

Ik ben blij dat je er in ieder geval goed over nadenkt, zowel de praktische kant als wat het met jouw huidige koppel doet. Ik snap dat je gevoel zegt dat je die kleine bolletjes het liefst allemaal wil houden, maar je moet ze ook kunnen bieden wat ze nodig heeft. Sterkte nog met het nestje, hopelijk redden de overige vier het wel!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites