Ga naar inhoud

Dagelijks menu


Joachimdk444

Aanbevolen berichten

Dus beter van niet, hooguit af en toe een klein stukje. Zijn je konijnen al gewend aan groente? Ik geef zelf een basis van witlof en andijvie, aangevuld met wat ik in huis heb. Hier is dat venkel, bleekselderij, basilicum, paprika (zit ook suiker in), komkommer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn geen echte groenteneters. Een blaadje witlof, andijvie, wortelloof en af en toe wat peterselie en wortel uit eigen tuin. Omdat mijn cavia's ook dagelijks groente krijgen probeer ik het regelmatig aan te bieden maar voor de rest van de groenten trekken ze hun neus op. 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik metalen hondenvoerbakken voor het groenvoer: 16 cm diameter, 6 cm diep en elk koppel krijgt zo een bak per dag, goed gevuld. Soms zelfs met kop er op.

 

Ik gebruik als basisgroente witlof of andijvie, net wat er voordeliger is die week. Dat vul ik aan met seizoensgroenten en bloemen / grassen uit de tuin.  Ze krijgen minimaal 3 soorten groenten, maar meestal wel meer omdat ik per week meestal 3 soorten voor de konijnen in de supermarkt koop en dat dan aanvul met restjes van wat we zelf die week eten en geschikt is voor de konijnen en zeker nu het weer allemaal groeit en bloeit ook veel vers groenvoer uit eigen tuin. 

 

De gekochte groenten kan van alles zijn; bleekselderij, komkommer, paksoi, broccoli, boerenkool, spinazie, spruitjes courgette, soms wat slasoorten als er restjes zijn van wat we zelf eten, soms een beetje paprika, soms een beetje wortel. Soms wat fruit. 

En uit de tuin diverse grassoorten, goudsbloem, kamille, paardenbloem, brandnetel, komkommerkruid, weegbree, bramenblad, frambozenblad, verse wilgenblaadjes, rozemarijn, rozenblaadjes, soms wat takken en blad van de druif. 

 

Ik geef best flinke hoeveelheden hoor, ik denk dat de meeste mensen minder geven. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij heb ik ook opgebouwd dat ze lekker veel groenten eten.

Witlof en romainesla zijn favoriet hier (is lekker makkelijk want mijn schildpadden zijn hier ook echt verzot op).

Verder af en toe een keer een klein stukje wortel, andijvie, broccoli, boeren en spruitjes.

Verder eigenlijk wat ik op het moment in huis heb en wat overblijfselen zijn.

 

En eens in de 2 maanden ofzo krijgen ze een keertje een klein stukje appel.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal voor de konijnen kopen we andijvie en soms witlof, ze krijgen hier wel elke dag wat wortel en eten mee met wat we in huis hebben, vaak broccoli, bladspinazie, bleekselderij, koriander, rozemarijn, soms een stukje appel of banaan. Nu hebben ze geluk want er zijn aardbeien, krijgen ze de kroontjes van en ze mogen nu weer af en toe de tuin in en eten dan veel gras. Ze zijn gewend veel groenvoer te krijgen en ook dat het regelmatig wisselt wat ze krijgen. Nog nooit problemen van gehad, maar ik let natuurlijk wel op dat ik alleen voer wat veilig is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Rifca:

Hier een basis van witlof en andijvie.

Aangevuld met wortel(loof), spinazie, brocolli en bloemkoolblad, en in de winter boerenkool.

Soms geef ik ook spruitjes, sla en andere dingen die overblijven van het koken. 

Kool vind ik altijd een beetje eng voor gas

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Joachimdk444:

Kool vind ik altijd een beetje eng voor gas

Boerenkool is veilig! Bloemkool blaadjes gaan hier ook prima.

Maar zoals bij elke groente langzaam laten wennen en goed in de gaten houden hoe ze reageren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Joachimdk444:

Kool vind ik altijd een beetje eng voor gas

Dat herken ik. Andijvie en witlof gaan hier prima, maar Jazz is best gevoelig. Maar variatie is ook wel heel fijn voor ze. Ik heb elke week bloemkool in huis, dus ik ga eens een stukje van het blad proberen geven. Mogen ze de roosjes ook?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Floppyears:

Ik voel me altijd een beetje schuldig als ik het lekkerste niet deel 😅 

 

Nou haha, smaken verschillen! Ik lust geen bloemkool, vandaar dat ik het nooit koop, ook niet voor de konijnen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

 

Nou haha, smaken verschillen! Ik lust geen bloemkool, vandaar dat ik het nooit koop, ook niet voor de konijnen 😅

Ik eet het echt een paar keer per week, rauw, gekookt gebakken, soep. Het is een wonder dat er nog geen bloemkolen uit mn oren groeien

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

onze konijnen krijgen 1x per dag en kom met 80 gram korrels ( 40 gram per konijn ) en ook verse appel en peren takken of anders banboo ( vooral stampertje is er verzot op ) en ook hebben ze altijd hooi waar ze aan kunnen.

 

het hooi verschillen we van maand tot maand van smaken ( want zou u iedere dag hetzelfde willen eten ? ) .

 

als snoepje krijgen ze stukken wortel of andere groenten die zijn goedgekeurd op en lijst die ik online heb gevonden ( die we verstoppen tussen het hooi ) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .