Spring naar bijdragen
Joachimdk444

‘Free roaming mening’

Recommended Posts

Hoi iedereen

ik zou graag wat meningen van jullie willen, ik ben namelijk erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

op YouTube kan je vele Amerikaanse filmpjes vinden van mensen die hun konijnen laten Free roamen, voor mensen die het fenomeen niet kennen is het gewoon laten vrij lopen van je konijn in je huis, terwijl hij/zij zijn of haar behoefte doet in de kattenbak.

in Amerika is zelf de hele konijnen community heilig overtuigd dat konijnen niet in een hok behoren, maar gewoon vrij en binnen zouden moeten leven, zoals een kat eigenlijk, men bunnyprooft hun huis dan wel, door kabels te bundelen en anti knaagstrips aan te brengen enz. Waarom doen zo weinigen dat in België? Jr kan voorbeelden bekijken bij eigenlijk men favoriete konijnen youtuber ‘Lennon the bunny’. 

Doet iemand dit? Of wat denken jullie ervan?

graag meningennn❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn er op het forum wel een aantal mensen die hun konijnen gewoon los door het huis laten lopen.

Ikzelf heb ze gewoon de toegang gegeven tot de hele tuin, op mijn schuur na en het ministukje waar het zwembad staat dat gemaakt moet worden 😕

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen houden van ruimte en free roam ja een prima manier om dat te geven zonder een mega ren in je woonkamer te installeren. 
Maar realiseer je dat je knaagschade zult hebben. Ook is niet elk konijn er geschikt voor, ofwel niet elk konijn is even zindelijk (te krijgen). 
Als het lukt is het wel super gezelwkkig en leuk omdat je konijnen echt samen met je zijn en naar jou kunnen komen en niet in ene hokje (of ren) opgesloten zitten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het heel fijn vinden als dat zou kunnen. In juni ga ik daar een lezing/workshop online voor volgen bij Bernice Muntz.

Voor nu zie ik kan nog niet zitten aangezien vooral 1 van mijn konijnen een enorme knager is. Ik vrees vooral voor mijn bank en stoel. De rest is denk ik aardig te beschermen. Omdat het toch een beetje blijf kriebelen zou ik toch willen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen lopen inderdaad los in huis. Maar ik zeg je wel even: hecht je dan niet aan dingen. Hier sneuvelen regelmatig plinten en behang en er worden tandjes gezet in houten dingen.

Nou heeft 1 konijn E.C en heeft dus geen controle over haar blaas waardoor er regelmatig geplast wordt in huis. Vind ik zelf niet een heel groot probleem.

Ik vind t geweldig en gezellig

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fluffy loopt ook de hele dag vrij rond in huis. Heeft tot nu toe alleen zijn tanden nog in de oplader van mijn stofzuiger gezet, niet doorgebeten dus die heb ik nu weg gehaald 😉

Hopelijk blijft het hierbij.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het jaren gedaan, maar liep toch wel tegen veel problemen aan. Konijnen zijn niet 100% zindelijk en ze knagen. Er gaat regelmatig dus iets kapot. Plinten, tafelpoten, boeken, je post. Je bankstel, dure kabels. Zelfs als je denkt dat alles veilig is, vroeg of laat gaat het er toch aan. Toen onze hoekbank uitgehold was door de konijnen, zijn ze toch naar buiten verhuisd. 

Als je geen dure spullen hebt en je vind het leuk, zeker doen. Maar na een x aantal jaren, vond ik het toch niet zo leuk meer, en aangezien we ook de ruimte buiten hadden, zijn ze toch naar buiten verhuisd.

ik vind dat ze daar wel meer konijn kunnen zijn. Ik heb het idee dat het normale seizoensritme dat ze buiten hebben beter voor ze is,  gezonder. En ze hebben er zonlicht, wat erg belangrijk is voor konijnen (maar vaak vergeten word). 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij mogen ze onder toezicht freeroamen, zonder toezicht niet. Onze Gijs brengt zichzelf in problemen die je gewoon niet kunt voorzien. Toen we nog frits en Betsy en daarvoor Frits en Wilma samen hadden vergaten we heel vaak de ren dicht te doen. Dat was helemaal geen probleem. Ze waren erg goed zindelijk, kabels waren goed weggewerkt en ze sloopten niet echt. Ik verdenk ze er eigenlijk van dat ze nauwelijks de ren uitkwamen de hele dag. Maar onze Gijs.. hij is wel netjes zindelijk, maar hij sloopt alles en komt vast te zitten op de gekste plekken, ik durf hem niet zonder toezicht los te laten. Misschien als hij wat ouder en wijzer is.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik thuis ben zijn ze er altijd uit. Ze hebben een verblijf van ongeveer 5m2. Daar kunnen ze altijd lekker hun gang gaan. Het lijkt me wel fijn als er geen ren meer in huis hoeft te staan. Vooral omdat mijn woonkamer maar 12m2 is. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ken je ook 101rabbits op youtube, zij heeft haar konijnen ook binnen, maar dan in een speciale konijnenkamer. Ik ben erg blij dat mijn konijnen buiten leven, vind dit natuurlijker en is minder erg dat er overal hooi ligt en ik nogal een mors met het waterbakje. Maar als ik konijnen binnen zou houden, dan zou ik voor zo'n aparte kamer gaan die veilig voor hen wordt ingericht.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voorlopig hobbelen onze konijnen los door de woonkamer die zo goed mogelijk knaag-veilig gemaakt is, omdat ze hier niet naar buiten kunnen (permafrost). De deuropeningen naar keuken en gang hebben een extra kinderhekje met gaas, zodat ze daar niet naartoe kunnen. Het is hartstikke gezellig en je hebt altijd zicht op die schoffies, maar als we verhuisd zijn dan hoop ik dat we terecht komen waar ze wel naar buiten kunnen, in ieder geval in de zomer, want dat is volgens mij echt beter voor de konijnen. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei happy211:

Ken je ook 101rabbits op youtube, zij heeft haar konijnen ook binnen, maar dan in een speciale konijnenkamer. Ik ben erg blij dat mijn konijnen buiten leven, vind dit natuurlijker en is minder erg dat er overal hooi ligt en ik nogal een mors met het waterbakje. Maar als ik konijnen binnen zou houden, dan zou ik voor zo'n aparte kamer gaan die veilig voor hen wordt ingericht.

Die ruimte heb ik niet, hoor 😂

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het fantastisch voor je konijnen kan zijn als ze geen moeite hebben met mensen constant om zich heen (dat is vaak wel een dingetje) en als jij geen moeite hebt met de zooi die ze er van maken. Helaas hebben de meeste mensen dat wel en dan komt het geromantiseerde beeld voorbij van een konijn dat alles keurig op z'n bakje doet en nooit ergens een hapje van neemt en gezellig bij de baas op de bank tv kijkt. Dat wordt 9 van de 10 keer een teleurstelling. Mijn konijn heeft geen tanden dus dat scheelt al één issue maar geloof maar hij compenseert het wel met de rest. Wel aardig zindelijk maar dan blivjen de houtkorrels weer aan de voetjes hangen maar andere bodembedekkingen vind ik sneller stinken/meer stof geven etc etc etc. Haal je vijf minuten de wc weg om te verschonen DAN MOET IE NET HEEL NODIG PLASSNNNNNNNN. Je hebt er echt altijd zooi van. Ze vinden altijd wel iets om te slopen.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei happy211:

Ik heb geen ruimte voor een aparte kamer maar heb wel het gevoel dat ik in een konijnenkamer woon ipv dat zij in mijn woonkamer wonen. 😂😂

• Haha 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Evee:

Ik heb het jaren gedaan, maar liep toch wel tegen veel problemen aan. Konijnen zijn niet 100% zindelijk en ze knagen. Er gaat regelmatig dus iets kapot. Plinten, tafelpoten, boeken, je post. Je bankstel, dure kabels. Zelfs als je denkt dat alles veilig is, vroeg of laat gaat het er toch aan. Toen onze hoekbank uitgehold was door de konijnen, zijn ze toch naar buiten verhuisd. 

Als je geen dure spullen hebt en je vind het leuk, zeker doen. Maar na een x aantal jaren, vond ik het toch niet zo leuk meer, en aangezien we ook de ruimte buiten hadden, zijn ze toch naar buiten verhuisd.

ik vind dat ze daar wel meer konijn kunnen zijn. Ik heb het idee dat het normale seizoensritme dat ze buiten hebben beter voor ze is,  gezonder. En ze hebben er zonlicht, wat erg belangrijk is voor konijnen (maar vaak vergeten word). 

Hoe belangrijk is zonlicht? Ik heb momenteel 2 binnenkonijnen zitten , hoevaak moeten ze dan buiten

voor zon?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei happy211:

Jaaa vind ik ook wel leuk, die 2 hokken die ze heeft staan vink ik prachtig! Alleen heb ik geen kamer vrij dusja..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dollie:

Ik denk dat het fantastisch voor je konijnen kan zijn als ze geen moeite hebben met mensen constant om zich heen (dat is vaak wel een dingetje) en als jij geen moeite hebt met de zooi die ze er van maken. Helaas hebben de meeste mensen dat wel en dan komt het geromantiseerde beeld voorbij van een konijn dat alles keurig op z'n bakje doet en nooit ergens een hapje van neemt en gezellig bij de baas op de bank tv kijkt. Dat wordt 9 van de 10 keer een teleurstelling. Mijn konijn heeft geen tanden dus dat scheelt al één issue maar geloof maar hij compenseert het wel met de rest. Wel aardig zindelijk maar dan blivjen de houtkorrels weer aan de voetjes hangen maar andere bodembedekkingen vind ik sneller stinken/meer stof geven etc etc etc. Haal je vijf minuten de wc weg om te verschonen DAN MOET IE NET HEEL NODIG PLASSNNNNNNNN. Je hebt er echt altijd zooi van. Ze vinden altijd wel iets om te slopen.

Welke korrels gebruik je? En goed verhaal😂😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .