Spring naar bijdragen
Dollie

Groepskoppeling acht konijnen

Recommended Posts

Ik weet niet of mensen het interessant vinden om te lezen maar ik dacht dat het wellicht wel leuk zou zijn om een verslagje te delen van het koppelen van mijn achttal. Dat is natuurlijk een wat langer proces dan bij een 'gewone' koppeling en dus ook een wat langer verhaal, daarom breek ik het in stukjes op. Ik probeer bij elke keuze toe te lichten waarom ik deze gemaakt heb en ook of het zo uitgepakt heeft als gewenst/gehoopt. (Spoiler alert: Niet altijd.)

Op 6 april ben ik begonnen met het koppelen van deze groep. Ik heb dit gefaseerd aangepakt. Allereerst wil ik even aangeven dat het goed is om er rekening mee te houden dat koppelen maatwerk is, er is niet per definitie één juiste manier. Natuurlijk zijn er wel een aantal dingen die over het algemeen wel gelden/handig zijn en snap ik dat maatwerk lastig is als je weinig ervaring hebt of weinig informatie over de situatie. Maar als je zo'n grote groep koppelt moet je echt goed overwegen welke keuzes je maakt en gewoon samen zetten op neutraal terrein en niet meer uit elkaar halen is niet altijd de manier. Ik lees bijvoorbeeld regelmatig dat laten wennen met een hekje er tussen frustratie oplevert of je niet de konijnen weer uit elkaar moet halen want dan beginnen ze weer opnieuw later etc. Dat kan het geval zijn, maar het ligt wel een stuk genuanceerder. Ook koppelen op neutraal terrein is niet in alle gevallen van even groot belang. Ik zeg dit allemaal even omdat ik op basis van de adviezen die je hier veel leest waarschijnlijk over kom als een grote prutser en dat ben ik volgens mij niet 😂

Allereerst de konijnen (alle konijnen zijn geholpen): 

Groep 1.0 bestaat uit Tan (ram, leeftijd onbekend maar minimaal 6+, grijs/oranje), Day (voedster, 6, konijngrijze hangoor), Lux (ram, 2, halfwild, ijzergrauw/zwart) en Nox (ram, 2, halfwild, ijzergrauw/zwart)

Groep 2.0 bestaat uit Summer (voedster, 8, lichte hangoor), Job (ram, 8, konijngrijsbont), Pumpkin (ram, leeftijd onbekend maar geschat 3, oranje) en Dali (ram, leeftijd onbekend maar geschat 4, grijs langharig)

+ los konijn Riley (voedster, 8, konijngrijs) 

Groep 2.0 heb ik in februari gekoppeld, daar heb ik al een stukje over geschreven eerder. Kort samengevat heb ik dit gedaan omdat een deel van deze vier nog niet naar buiten mochten en omdat mijn ervaring is dat konijnen meer op hun gemak zijn als ze niet volkomen vreemd/alleen zijn in zo'n grote koppeling. Wat overigens niet wil zeggen dat ze hun 'bekende' maatjes niet ook soms aanvliegen o.i.d.

Op 6 april heb ik groep 1.0 en 2.0 samen gezet. Dit heb ik gedaan door de deur van de grote ren open te zetten, zodat 1.0 naar de ren op het gras kon. Hier zijn ze sinds vorige zomer niet meer geweest. Groep 2.0 heb ik op het gras gezet. Tijdens deze eerste kennismaking vond de meeste interactie plaats op het gras, maar de zeldzame keer dat een 2.0 konijn in de grote ren kwam was het natuurlijk wel hommeles. Waarom dan toch die keuze maken: 1) Ik heb simpelweg geen ruimte waar ik acht konijnen langdurig, veilig op neutraal terrein kan laten zitten en 2) dat veilig heeft ook heel wat voeten in de aarde omdat ik dus twee halfwilde konijnen heb. Die worden alleen voor de jaarlijkse inentingen gevangen en dan hebben ze echt extreem veel stress. Als je die in een panelenrennetje zet ben je ze kwijt en als je wél een ruimte hebt die veilig is dan zullen ze alsnog zo enorm van slag zijn dat je er helemaal niks aan hebt. Ik zou eventueel nog alle konijnen vanuit de grote ren naar het gras kunnen dirigeren en dan de deur dicht doen, maar ook dat geeft heel veel stress aan deze konijnen omdat de bekende vluchtroute dan opeens geblokkeerd is. Heb je een extreem territoriaal konijn dan moet je dit natuurlijk niet doen, maar zo'n konijn wil je eigenlijk toch al niet in zo'n groep hebben.

92620149_3194169997273927_4042406271054249984_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=SDbQX2fNiMoAX-grAg6&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=97d1941bda8201a9bca1a3227a2761f8&oe=5EE5ED0D

Dit is de ren, de vaste ren is ongeveer 16 vierkante meter en heeft twee grote nachthokken en één klein schuilhokje. De extra ren is ongeveer 20 vierkante meter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je het verhaal deelt! Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat met de groep!

Ik denk niet dat iemand jouw beschuldigt van onkunde of  "prutser" zijn op gebied van koppelen hoor 😉  En ik denk dat er in jouw geval een heel alfabet aan alternatieve oplossingen is als er iets niet werkt 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Evee:

Wat leuk dat je het verhaal deelt! Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat met de groep!

Ik denk niet dat iemand jouw beschuldigt van onkunde of  "prutser" zijn op gebied van koppelen hoor 😉  En ik denk dat er in jouw geval een heel alfabet aan alternatieve oplossingen is als er iets niet werkt 😂

Prutser is uiteraard een enigszins overdreven term 😁 maar ik kan me wel voorstellen dat mensen denken 'ik lees dat je X niet of juist wel moet doen, en jij doet dat helemaal anders, dat is raar' dus vandaar dat ik het benoem. En ook vooral elke keuze probeer te motiveren.

Overigens heeft deze koppeling me er wel aan herinnert dat er dus soms geen alternatieve oplossingen zijn en dat je dat ook niet altijd moet willen (en dat dat heel moeilijk is!). Duuuuusss to be continued 😂 zal straks even erder ggaan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ACtC-3fyOk3l--GXrbGQ-vRl4u5QlvgUmlXZIpqlQLPS7HDdbq-cyl4Yr_PE1xIgWbTiiulheQJt0vyMzk1Rb-eo3HqJXe-pnoP6VHhk2RnZ5TxS5cP0RxxTks3jv0KhJjUjcRkR76DpoxGsaRoSdypkKgyV=w1628-h915-no?authuser=0

Het ging wel aardig, wel erg onrustig maar dat is natuurlijk logisch. Ik vond het in dit stadium nog te vroeg om ze al samen te laten voor de nacht. In eerste instantie de 2.0 groep op het gras gelaten, waar meerdere schuilhokken staan en een aantal vierkante meter betegeld is. Blijkbaar heb ik niet zulke intelligente konijnen want ze bleven gewoon in het natte gras zitten en vonden zichzelf enorm zielig.

ACtC-3ceWVoJHPt6X667ynkPGSixnS0USf4MUCwonwCHfjy8_H86p7XumeoFUayDFFr0eb198LP2t2x7eMF95gojHpcoZDBRaT3c6d19z8MizwI0XFMJcuwwhq-MpU0S2MPxwVbbRgy95FiMFyiVDVUle4lj=w516-h915-no?authuser=0

Job: Deze baksteen is het eeeeeeeeeenige droge stukje in deze hele ren en ik kom er niet meer van af! 😭 (De meerdere betegelde vierkante meters die je op de foto daarboven ziet en de twee schuilhokken met warm stro waren op miraculeuze wijze verdwenen of zo denk ik! 🤔🤦‍♀️)

Daarna de grote ren in tweeën gedeeld en besloten ze eerst rust te gunnen. Het zijn natuurlijk voor een deel niet bepaald de jongste konijnen meer en ik merkte wel dat ze erg moe waren. Ik heb dit dus een weekje zo gelaten en was van plan om daarna het echt samen zijn weer op te gaan bouwen.

ACtC-3cdVPq4M9bvWXIS0D6uihW0ww9GjRTUWBH2KQnlLKFA9SkHDDRpvc2POf2BUWaf0gXpOqvBJoWcBm7-wOb8KvERaeSicM8je9jeDjh53mqsTG3nZJw4jNPI4EQd8KWEoudKC-MjlyDD5x2qKcJMKfuo=w1628-h915-no?authuser=0

Opgedeelde ren met achter 2.0, zij hadden toegang tot de eerste verdieping van de flat (3x0.60) en er onder als schuilplekken, voor 1.0 met rechts het hok waar deze konijnen sowieso het meeste zaten. Lux en Nox beschouwen de nachthokken van dit hok ook als de veiligste verstopplekjes van de ren (zit een extra uitgang in de bodem). 

ACtC-3d5TChKGHqZOejzp_Bx7nkJ2fAAWNci-ZqiAkjgl1Y7x-GWqtBgDp1GPaQ_0byNdzEnISjgCxZh6YaxpVOVp8X2UT_MGw0gLOG4L9lnCaaZZHbwsBRHJkA0Gkqmv3nrhIi6ZvaE2DEiCoQAOVtGV4Ej=w516-h915-no?authuser=0

ACtC-3fRq2jx32PEpM6sTwuwxEyl6LG3EdopqxDPtvJWX24b0PtcWCTOzH8fPankcqlrFldD--_-cp99LBKIVI8gGf15Vj7ss5KVpDR1NreYxCI05IK_2uDnZgMNSg1EZds6hhSr7VfBTj-apkqDIuvTqhlO=w1628-h915-no?authuser=0

'Samen' eten, Summer en Day hebben lang samen gezeten voordat Summer de groep uit ging in december en trekken erg naar elkaar toe (maar vervallen ook snel weer in het af en toe kibbelen onderling, typisch dames)

ACtC-3f4tqv1vqtOsVu8Dm3Z3YkuC87Epex9BiHjllcKH4duLx9xCTdkeTUetQj3JzOEb0rMRkpI1WPMwWaSeW8HfmvvD9q1FFQLsEgqzQQvD0Fd2NrszfWK8YlX-VKx5yMwD2ZfoXyvr_Q_ncN6CR2eSq9P=w1628-h915-no?authuser=0

De oplettende kijker telde in het overzicht al negen konijnen in plaats van acht... Helaas kwam het bericht dat Goldie, die ik een week eerder herplaatst had, haar maatje verloren was. Voor deze mensen betekende dat het tweede konijn verliezen in heel korte tijd en daarom hebben ze de zeer begrijpelijke beslissing genomen om Goldie terug te brengen. Goldie is bijna 9 en ooit geboren in een andere opvang, daar herplaatst maar terug gebracht vanwege een mislukte koppeling, toen in de opvang gekoppeld en herplaatst, weer teruggebracht, weer herplaatst, door de adoptanten weggegeven aan de buren en vervolgens door de buren afgestaan aan onze opvang. Nu er nóg een mislukte plaatsing aan dat rijtje toegevoegd was kon ik het natuurlijk niet over mijn hart verkrijgen om haar nog een keer te laten gaan. Goldie mocht dus blijven en werd omgedoopt naar Riley. Helaas daardoor dus tóch een konijn dat in haar eentje tussen acht vreemden kwam, heel erg jammer maar ja, ook als ik haar eerst aan 1.0 of 2.0 zou koppelen zou ze in haar eentje als vreemde er tussen komen. Dan maar de pleister er in één keer af trekken straks, dacht ik.

Wel eerst begonnen met hekjes er tussen en het samen zetten tot nader order uitgesteld. Riley interesseerde zich niet voor al die vreemde snuiten voor haar neus gelukkig.

ACtC-3c6dCvm_8Q-FqN7uvk0NqvGX-qT3EC2N6_XVWl3w83D2__rvpwuXE1xbkgrawVjrhgJg9CV1NxI5YHovNQmp_yDNmAaDrXeQiBLRcNLOt5vjj62N0XhLp26YdBZZFcBJEW-g9k1e8ivPIn0HZBhvJxz=w1628-h915-no?authuser=0

ACtC-3dICkZLve1Tc8W06oNU4Z0HpcUbS4JHBcZYOwakKbyhIEwkEcNSgnU7L7bX1iDxSoNOQzT8nUG9OAQcitHmsucvbJ0tkP0at559-90lRlyGv8sDRME6G_AVSydCgWL2kfv1jgUCgqP8d6YUR-_9L_SU=w1628-h915-no?authuser=0

Riley's rennetje tussen de twee groepen.

ACtC-3c5fhwEXTdeySw7v6bc5UVtP8o7NIrsmbwqRzlqURm-8SytzTjw1kNzTUwt1VyuPqn53tZSHAXwUlND9FaTTwQWGST9BqgZuFdyU5cZzFv2wzEVkros4GQ9T-IYNVc-R-Jg_mjL49cezZOkWWKQ2u3M=w516-h915-no?authuser=0

ACtC-3ecCq6V2JD5tluEy3j7XpC8YRiEhznX18iZU2F81kHrnHecXcGVTMFwlSsNERw0GrgfjWryIMCGypzCgHbo8r-wbtI23YRuaO73ZatBK4617yVzpHcIBztYhGhXWEAqF25ToNRmQcOkQjMp2TTGTu9D=w1221-h915-no?authuser=0

Samen eten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordat iedereen te blij wordt voor Riley 😅 helaas is het niet gelukt om haar in de groep te koppelen. Omdat ik zo sterk de drang voelde om haar nu eindelijk echt een eigen plekje voor haar laatste jaren te bieden ben ik eigenlijk ook te lang doorgegaan met proberen. Riley wordt volgende week hopelijk opnieuw gekoppeld aan twee van mijn andere konijnen. Helaas heeft ze, ondanks dat ik mijn uiterste best gedaan heb de stress te beperken, toch best wel een tik gehad van de groepskoppeling en heb ik onbedoeld en ongewild alleen maar bijgedragen aan de grote hoeveelheid pech en ongeluk die ze in haar leven gehad heeft. 

Hoe/wat/waarom komt uiteraard nog aan bod. Ik heb inmiddels alle beeldmateriaal bij elkaar gezocht maar nu moet ik het vervolg nog opschrijven 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een week nadat Riley er bij kwam weer de hekken er tussen uitgehaald en de deur naar het gras open. Dat ging allemaal hartstikke prima, natuurlijk wel kleine momenten van onrust maar over het algemeen was iedereen vrij relaxt. Pumpkin probeerde nog even de macht te grijpen maar daar wilde Tan niks van weten dus dat mislukte grandioos. 

Tan is tot nu toe bij elke koppeling als 'eindbaas' uit de strijd gekomen, hij is daarom op zich heel geschikt voor zo'n groep (mits je niet twee van die karakters hebt) omdat hij ook veel rust biedt. Hij gaat ook niet eindeloos lopen etteren of onnodig fel doen, hij maakt z'n punt en klaar. Pumpkin is bij zijn vorige twee koppelingen juist telkens erg terughoudend en verlegen geweest dus deze had ik niet zien aankomen! Zo zie je maar dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor de toekomst 😉 wat je in het filmpje ziet is dat zo'n moment maar even duurt en dat de konijnen dan zonder ingrijpen weer bij elkaar weg gaan. Als ze eindeloos zo door gaan is het nooit een goed teken. Er zijn wel meerdere van dit soort opstootjes geweest voornamelijk de eerste dag dat ze samen zaten.

ACtC-3c__FAYQVrJ5kC2jAOJBrSJt_uHFI0mU9flCP8lgVNp4BjQ53e2jH3VhjzDE4FNTqHCLTePYflCJF4T2gfD72nku1PWJKv39oADsKxPeoOtArB8-zPwHZJgPyiArQWQNY4_EqSiNu3No4uOob2wWUZZ=w1380-h777-no?authuser=0

Ook momenten van rust

ACtC-3dOK6AJN1zjajdkf8IFLhm_ZOGfG7A676xmGoyoCKXla3LHX3DD_qhUicqh2sCb-z6Tkt4AmkxRw95MQEwq0kBu3gAttbSNzboDxTPqqmtuKKrnXLyjVJVbxfjpu64rwaqZzdkYn2L3Cc5CkKTaR8m1=w516-h915-no?authuser=0

* Zal ik 'm grijpen of niet... * 😂

Etenstijd! Belangrijk moment met koppelen, eten is voor konijnen een sociale bezigheid en omdat ze op zo'n moment meer met eten bezig zijn dan met koppelen is het als goed is ook een positieve ervaring. Je ziet op het filmpje dat Dali heel rustig bij Day en Tan zit te eten. Job probeert het wel maar vindt het toch wel heeel erg spannend, terwijl ze helemaal niks doen. Ik strooi het voer om deze reden ook zo op de grond, dan kan iedereen er bij zonder neus aan neus te zitten. Moet zeggen dat ik het nooit in een bakje doe (alleen bij zieke konijnen waarbij je echt de inname heel nauwkeurig moet monitoren, of konijnen die onbeperkt voer krijgen) omdat je ze zo een beetje rond kunt laten scharrelen voor hun eten. Maar bij het koppelen raad ik het bijna altijd aan om het zo te doen. 

Na het eten is het hek er weer tussen gegaan. Het ging heel goed, maar rust is ook belangrijk en je wil dingen niet overhaasten. Daarnaast zijn de halfwilde konijnen een beetje een onzekere factor bij het koppelen, die zie je namelijk niet veel en dan weet je ook niet hoe ze reageren. Voordat ik ze een hele nacht samen laat wil ik die interactie dus ook eerst even gezien hebben.

ACtC-3d7ZY9uydDWV3ZvVXUSbIJ30XJNfz8m9_hiF_PoJU1g3f9RDGYKoSpixfTal5_KIeaeUL22gLGSYIUvx9xOTb3n0XPCQB0gJj5Dg9DY3-5dwPKC0Geh1cnvpogDSQCv8sQltgzXlogYkxzgqiHJpauI=w516-h915-no?authuser=0

De volgende ochtend de hekken weer weg en na een tijdje zag ik Pumpkin en Tan nergens? 🤔 bleek dat die met z'n tweetjes in een nachthok te zitten, midden in het domein van Tan. Hij werd er niet met brute kracht uit geknikkerd door Tan dus ik beschouwde dat wel als een teken dat de rangorde hier definitief bepaald was. 

Het eten 's avonds verliep heel gemoedelijk. Op het eerste filmpje zie je Summer en Tan, die dus tot december samen gezeten hebben maar daarna zo'n vier maanden apart, samen eten alsof het altijd zo gaat. Op het tweede filmpje zie je bijna iedereen (redelijk) rustig rondscharrelen. Zelfs Riley komt op dat moment samen met de rest eten, er wordt daarbij niet op haar gereageerd. Ik had de halfwilde heren inmiddels ook gespot en die reageerden totaal onverschillig. Daarom, eerder dan gepland/verwacht, de hekken niet meer terug gezet en iedereen gewoon samen gelaten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas terwijl de 1.0 en 2.0-ers zich eerst allemaal een beetje bij hun eigen clubje verschuilden en langzaam maar zeker steeds meer gingen mengen, bleef Riley zich afzonderen. Ze zat alleen maar boven in haar hok en terwijl er in de rest van de groep steeds meer rust kwam, bleef zij daar maar zitten. Ze kwam er sporadisch een keer uit maar vluchtte dan direct terug als ze een ander zag. Na een paar dagen ontdekte ik een lelijke wond in haar mondhoek, die was echter niet heel vers en ik zag juist het contact iets meer toenemen. Er is ook geen enkel moment geweest waarop ik één van de andere konijnen buitenproportioneel fel op haar zag reageren. Onder het mom van het kwaad is al geschied (wond gaat niet weg als je het konijn uit de groep haalt) toch doorgezet. Wel 's nachts apart gaan zetten zodat ze haar rust kon vinden.

ACtC-3fe6tHoIIne3Bn0DhkliEtYjfi-ViovXJQqw6Y9mKtqFALgOi3k5DthXRmrvLvEDPeEW6Mj_whN2ukWxizZYXUDgJ2V4WHkHCcRDoh0X0dMe1ZYWdHopRRUxps3sk1a8vCbTKNyuDx9Ti27JS2A7_y1=w1380-h777-no?authuser=0

Hier zie je Tan bij Riley 'op bezoek', ze laat dit gelaten toe. Ook Summer en Day gingen dit steeds meer doen. Ik probeerde deze momenten dan positief te laten verlopen door lekkers aan te bieden, Riley at dan ook wel. Dit gaf goede hoop voor wanneer ze echt bij de rest beneden rond zou lopen. 

Helaas liep dat toch niet zoals gehoopt, wat er gebeurde op dat soort momenten is dat ze iedereen enorm wantrouwde, bij elke blik in haar richting er al vandoor ging. Dat lokt juist onrust en jagen uit bij de andere konijnen, die gaan er automatisch achteraan ook als ze dat helemaal niet van plan zijn. Dat zie je vaak gebeuren bij koppelingen. Meestal valt er redelijk snel een kwartje bij beide dat dat allemaal een beetje onzin is en kalmeert het 'jagende konijn' wat, waardoor de angst van het bange konijn niet bevestigd wordt. Riley bleef vluchten en zich verstoppen, waardoor de andere konijnen bleven reageren en dan heb je een vicieuze cirkel.

Om te voorkomen dat het te zwaar voor Riley zou worden heb ik haar elke nacht apart gezet door het hokje af te sluiten. Ook onbeperkt voer bovenin haar hok zodat ze goed kon blijven eten. Dat deed ze ook, daarnaast lag ze er vaak rustig bij en op de momenten dat ze wel door de ren liep lag ze ook gewoon in de zandbak in het zonnetje te chillen dus dat gaf mij wel het gevoel dat ik nog door kon zetten. Toch zat er totaal geen schot in en bleef de interactie hetzelfde. Een week nadat ze voor het eerst samen zijn gegaan dus besloten om het over een andere boeg te gooien. Wel met gemengde gevoelens, want de andere acht deden het heel goed samen en mijn plannetje zou daar wel mee 'rommelen'.

Ik heb Riley op het gras gezet en grappig genoeg kwam Tan zodra hij dat zag van boven uit het hok aan gerend. Day wilde ook komen, maar die kreeg een snauw en koos het hazenpad. Zodra Tan op het grasveld zat de deur dicht gedaan zodat er geen andere konijnen bij konden. Riley ging onder een wilgenbrug zitten en Tan ging helemaal aan de andere kant van de ren liggen.

ACtC-3eyjumT3ikiqTS7MDzXVQnMdkwi8Mi2rOkNT7FcXYfU-um9kT9BheHNBYpziNHvprjm-17mdr8wKKemLtKkruRX2aa3JBHWQu6GgIJ44woXc781P169n_zlxUWmXpDtT5pNHDDnfLJVbmTLY9fujNj_=w516-h915-no?authuser=0

Elke keer dat ik keek was Tan weer een stukje opgeschoven. Hij lag verder gewoon te chillen, deed niks.

ACtC-3eP6ZDVlxUSzBkUWqQyXpVv4raihgxpjZh2flcloiXs5l8qwqVfzPXX20iy2J95-Yw_Xamuhoq1SUV2yMfLL0C0b3P9V3hkvAm1xUGl5K5DPo4qNjgt0KexrNMJQoJ_21ciNWJJc90kDcVibX1SUDnG=w516-h915-no?authuser=0

ACtC-3ctibjWwoWq6w5rW8kiDGrHiyv1nWU4Z7HYqRizyOjiLgPI7nF-VHnwkYjCEePpQT2gLRzKhBeXu3-pu0YzV95M0lwLSDU0TFQl09K-5bU562j9lGeE7aM0QQxEvEJJIq4-DQgbmhdDzMYbgBEjs_pm=w1380-h777-no?authuser=0

ACtC-3eOUYSWHD51X25rBTJhqKGP-IdPsg4v5_qWkxMJt6k78m7T7ktICMOrUV6LRfyVu1wVC8LB78o8KYrpKuVKnZp_CpA3NzK3LU7KTlOlR9-LuXsq6KWgBKQj-okyl0JNm0zmLxZnjrgMWax20sASPuyq=w516-h915-no?authuser=0

Ik dacht, als ze nou inziet dat er echt niks gaat gebeuren dan komt er misschien meer rust bij haar en waarschijnlijk is de kans op dat besef groter als ze niet tussen acht konijnen zit. Tan was de perfecte bondgenoot bij dit plannetje, ik kon hem echt wel zoenen toen ik zag hoe ontzettend kalm en geduldig hij dit aanpakte. 

Helaas had het nog steeds niet de gewenste uitwerking. Tan deed niks en toch was er die paniek. Was het misschien gelukt als ik het langer dan een dag geprobeerd had? Die kans is zeer aanwezig. Maar ik merkte dat de afwezigheid van Tan onrust veroorzaakte bij de rest en ik zag gewoon nog steeds geen vorderingen, ondanks de perfecte reactie van Tan. Ik twijfelde al een halve week: Doorgaan of niet? Op den duur moet je de grens trekken. Op dat moment heb ik Riley er dus bij weg gehaald. De dag daarna stopte ze met eten. Ik denk dat het haar een stuk zwaarder gevallen is dan ik door had en dat is natuurlijk heel rot om te zien. De genezing van de wond was ook een moeizaam proces. Inmiddels is alles weer helemaal goed met haar gelukkig.

Moraal van het verhaal, als je alles goed uitgedacht hebt moet je misschien niet uit emotie een extra konijn er bij zetten. Je ziet dat natuurlijk vaker gebeuren, ook in de vorm van zielig konijntje uit de dierenwinkel wat bij een koppel of groep moet, of per se een bepaald ras er bij willen of een jong konijntje. Denk er goed over na. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het vervolg laat nog even op zich wachten helaas 😅 ik moet over echo chambers op Twitter schrijven niet over konijnen 😭

In tussentijd een filmpje van groepslid Dali 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog steeds geen inhoudelijke update maar HOE MOOI IS DIT

Halfwildje Lux of Nox (kwaliteit van deze camera is helaas niet bepaald goed genoeg om de minieme verschillen tussen de twee te kunnen onderscheiden 😅)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Dollie:

Nog steeds geen inhoudelijke update maar HOE MOOI IS DIT

Halfwildje Lux of Nox (kwaliteit van deze camera is helaas niet bepaald goed genoeg om de minieme verschillen tussen de twee te kunnen onderscheiden 😅)

Daar word ik blij van!! Ik probeer al tijden mijn konijnen te filmen als ze hard aan het rennen zijn maar ze zijn te snel.😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei KonijnStar:

Super interessant om te lezen! En heerlijk dat filmpje haha🥰

Hoe houd jij zo eigenlijk bij of elk konijn nog wel genoeg eet of keutelt? Of is dat gewoon niet te doen?

Dat vroeg ik me ook af! En hoe zie je of er genoeg hooi gegeten wordt? Gooi je het hooi altijd gewoon midden in de ren op de grond, net als de brokjes? En hoe bepaal je de hoeveelheid? Dat vond ik al een hele zoektocht met 2 konijnen... 😅

Superleuk om te lezen en te zien dit verslag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Mira11:

Daar word ik blij van!! Ik probeer al tijden mijn konijnen te filmen als ze hard aan het rennen zijn maar ze zijn te snel.😂

Haha ja nou deze zijn ook haast te snel voor deze camera! (IP camera) En als je ze wil vastleggen terwijl je er bij staat moet je heeel veel geduld hebben. Heb vorig jaar wel wat binkies van ze kunnen filmen maar dan zat ik echt uren naast de ren.

11 uur geleden zei KonijnStar:

Super interessant om te lezen! En heerlijk dat filmpje haha🥰

Hoe houd jij zo eigenlijk bij of elk konijn nog wel genoeg eet of keutelt? Of is dat gewoon niet te doen?

Eten kun je natuurlijk vrij makkelijk zien, tenminste, in elk geval of de eetlust nog in orde is en elk konijn gewoon netjes komt eten. Lux en Nox, de halfwilde konijnen, zijn daar een uitzondering op. Die zie ik soms dagenlang niet, vooral in de winter wanneer ze zich weinig laten zien. Dat klinkt waarschijnlijk bizar maar als je telkens in de nachthokken gaat kijken of ze er nog zijn bezorg je ze enorm veel stress en je ziet dan ook niks anders dan een doodsbang konijn dus als ze ziek zijn of zo kom je daar op die manier zeker niet achter. 

Bij de andere konijnen is het een kwestie van checken of ze komen eten en af en toe voelen of ze nog goed op gewicht zijn. Een paar keer per jaar wegen zodat je daar een goed overzicht van hebt en op terug kunt vallen als je denkt hey deze voelt wel dun aan ten opzichte van normaal/wat gezond is. Stelregel in de opvang is sowieso altijd wegen als je een konijn in handen hebt. Wij hanteren ze zo min mogelijk, dus ze worden bijvoorbeeld niet elke week uit hun hok gehaald om te verschonen enz. dat doen we 'om de konijnen heen' maar als je dan wel eentje pakt omdat de nagels geknipt moeten worden of je even iets wil checken of zo dan altijd wegen. Daarnaast worden ze in principe ook gewogen bij de jaarlijkse inenting. (Behalve Lux en Nox dus uiteraard 😅) Om te voorkomen dat één konijn het lulletje is die tekort komt of zo krijgen ze wel, zeker in het begin, ruimere hoeveelheden brokjes dan andere konijnen.

Qua keutels kun je het wel vergeten om overzicht te houden, dat is simpelweg opletten of er geen afwijkende dingen tussen zitten en als er wel plakpoep, BDK of diarree ligt 'de dader' z.s.m. achterhalen. Op zich is het in de gaten houden van de keutels wel belangrijk, maar ik zie het vooral als een middel om te bevestigen hoe het gaat omdat het vaak niet alleen de keutels zijn die afwijken als er iets is en als het goed gaat met een konijn (bijv. konijn gaat weer eten na sterilisatie) dan kun je er wel min of meer vanuit gaan dat de rest ook weer in orde is of komt.

50 minuten geleden zei IreneM:

Lief filmpje 🥰 wat is je gras trouwens nog mooi met zoveel konijnen 🙈

Hahaha ja ik denk dat het geheim daar vooral is dat het best nog een oppervlakte is (zo'n 20m2) en dat ze er alleen overdag op lopen. Nu ik volledig thuis ben is het wel zo dat ze in principe elke dag er op lopen, maar dat was voorheen alleen als ik thuis was. Moet nu maar even zien hoe het gras het gaat houden. Anders toch af en toe een paar dagen rust geven denk ik. Voorlopig is het nog behoorlijk lang en groen. Heb hier eigenlijk nooit problemen mee in het voorjaar/de zomer. In de winter op den duur wel het gras moeten afsluiten voor de loslopende konijnen. Denk dat deze groep ook niet elke dag er op kan in de winter dan gaat het wel stuk.

13 minuten geleden zei Ot&Sien:

Dat vroeg ik me ook af! En hoe zie je of er genoeg hooi gegeten wordt? Gooi je het hooi altijd gewoon midden in de ren op de grond, net als de brokjes? En hoe bepaal je de hoeveelheid? Dat vond ik al een hele zoektocht met 2 konijnen... 😅

Superleuk om te lezen en te zien dit verslag!

Ja ook dat is een beetje gissen. Ik zie wel hoeveel hooi er door gaat maar natuurlijk niet door wie. Het hooi ligt op heel veel plekken en wordt heel ruim gegeven. Sommige plekken vul ik dagelijks bij andere om de dag of twee keer per week omdat ze daar minder zitten. Maar ze kunnen in principe overal hooi eten. Ik denk dat er iets van 8-10 plekken zijn waar altijd hooi ligt.

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites