Ga naar inhoud

Konijnen in het nieuws

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Citaat

29 verwaarloosde dieren gered in Koewacht
De dierenbescherming heeft 29 dieren in beslag genomen in Koewacht, omdat die onder slechte omstandigheden leefden. Het gaat om paarden, cavia's konijnen, kippen, katten en een hond.

De dierenbescherming zegt dat het gaat om zeven paarden, twee cavia's, twee konijnen, twee kippen, een hond en 15 katten. Daarnaast geeft de inspecteur aan dat de eigenaren ook hulp krijgen.

Bron / link naar het artikel:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/119910/29-verwaarloosde-dieren-gered-in-Koewacht

Die foto erbij....

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze is al ietsje ouder:

Citaat

Vandalen schieten cavia’s en konijnen dood op basisschool De Boomgaard in Wommelgem: “Onbegrijpelijk wat hen bezield heeft”

Wommelgem De politiezone Minos is een onderzoek gestart naar een gruwelijke vandalenstreek op het terrein van basisschool De Boomgaard in Wommelgem. De juffen die er tijdens de vakantie instonden voor de vakantieopvang kwamen tot de vaststelling dat enkele van de cavia’s en konijnen werden doodgeschoten, vermoedelijk met een loodjesgeweer. De geiten werden vermoedelijk ook beschoten, maar leven nog. Ook enkele nieuwe ramen liepen schade op.

Bron / verder lezen:

https://www.hln.be/in-de-buurt/wommelgem/vandalen-schieten-cavia-s-en-konijnen-dood-op-basisschool-de-boomgaard-in-wommelgem-onbegrijpelijk-wat-hen-bezield-heeft~a7df2f6d/

• Verward 2
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
Citaat

Levend konijn in de glasbak gegooid in Koewacht, diertje uiteindelijk overleden

KOEWACHT - Een konijn is afgelopen weekend in de glasbak gegooid in Koewacht. Het diertje is er levend uitgehaald, maar is uiteindelijk alsnog bezweken. 

In de Berlaersstraat in Koewacht werd door omstanders een soort gemiauw vanuit de glasbak gehoord, vertelt een woordvoerder van de politie. Er zat ‘iets’ levends in een zak, maar het lukte niet om die zak uit de glasbak te krijgen. De gemeente Terneuzen werd ingeseind en er kwam iemand langs met een knijpstok.

In eerste instantie werd er aan een kitten gebracht, maar er kwam een papieren zak uit de container waar een wit konijn in bleek te zitten. Het diertje was sterk verzwakt, hoe lang het in de container had gezeten is niet bekend. De dierenambulance werd gebeld en na wat eten en drinken knapte het konijn op.

Het knaagdier werd naar een opvanglocatie gebracht. Dierenambulance Zeeland laat in een update op Facebook weten dat het konijntje het uiteindelijk niet heeft gered.  Wie meer weet over het dumpen van het konijn of iets heeft gezien, kan zich melden bij de politie

Bron & foto's bij het bericht:

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/levend-konijn-in-de-glasbak-gegooid-in-koewacht-diertje-uiteindelijk-overleden~ad8a80e4/

• Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal maar in je tuin staan... 😲

Citaat

Ontsnapte serval doodt konijn en valt daarna eigenaar aan

Een serval heeft zondag voor flinke opschudding gezorgd in Zoetermeer. De van huis weggelopen wilde kat zag een goede prooi in de konijnen in de achtertuin van Johan van Herk.

Het lukte het dier om een van de konijnen dood te bijten. Daarna werd de serval met moeite verjaagd door Johan.

“Ik werd wakker omdat ik allerlei geluiden hoorde. Zowel het gekraai van vogels, maar ook geluid van mijn Duitse reuzen”, zegt Johan. Hij besloot om een kijkje te nemen bij zijn konijnen in de achtertuin. Daar stond hij oog in oog met de serval.

Prooi
Johan bedenkt zich geen moment en pakt gelijk zijn telefoon op te filmen. Daarna probeert hij het wilde dier te verjagen met een doos. “Ik merkte al gauw dat hij niet bang was voor mij, maar ik ook niet voor hem.” 

Terwijl Johan dichterbij de wilde kat komt ziet hij dat een van zijn Duitse reuzen – een van de grootste konijnensoorten te wereld – is gedood door de serval. “Het dier wilde zijn prooi bewaken en begon naar mij te blazen en sloeg met zijn poot tegen de kartonnen doos”, zegt Johan kalm. “Toen heb ik veel kabaal gemaakt en maakte ik mij groot. Dat jaagde hem wel weg.”

Niet de eerste keer
Inmiddels is de serval weer gevangen en naar zijn eigenaar – die de correcte papieren heeft voor het houden van het dier – teruggebracht. Dierenambulance Den Haag vertelde Johan dat het niet de eerste keer is dat het dier is weggelopen. Alle konijnen die tijdens de aanval van de wilde kat uit de tuin waren gevlucht, zijn weer terecht.

Een weggelopen serval heeft eerder voor problemen gezorgd. Vorig jaar ving de dierenambulance in Haarlem wilde kat Walhalla pas nadat hij twee weken in de buitenlucht had doorgebracht.

Bron & filmpje https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/ontsnapte-serval-doodt-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Francisca:

Johan bedenkt zich geen moment en pakt gelijk zijn telefoon op te filmen

Dat zou niet mijn eerste gedachten zijn. Ik zou gelijk aan mijn konijntjes denken en ze zo snel mogelijk willen redden. Kon me niet schelen hoe. 

Ja inderdaad, ik zou gelijk naar buiten stormen, iets meepakken uit de garage en proberen dat beest te verjagen. 

Ik heb het 1 keer gehad dat er opeens een Mechelse herder bij m'n konijnenhok stond en toen ben ik ook snel naar buiten gerend. (gelukkig was die hond bang voor mij 😂

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Francisca:

Johan bedenkt zich geen moment en pakt gelijk zijn telefoon op te filmen

Dat zou niet mijn eerste gedachten zijn. Ik zou gelijk aan mijn konijntjes denken en ze zo snel mogelijk willen redden. Kon me niet schelen hoe. 

Bij zo'n bijzonder dier snap ik het wel. Dan wil je later terug kunnen zoeken wat het precies geweest is, misschien ook om het beeldmateriaal aan instanties te kunnen geven indien nodig. Voor dat konijn kon hij op dat moment weinig meer doen 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-6-2020 at 19:37 zei Floppyears:

Die eigenaar is wel heel nuchter zeg. Ik moet er niet aan denken dat een wild beest een van mijn moppies doodt. 
Trouwens we een gaaf verblijf van de konijnen.

Inderdaad, mooi verblijf (niet veilig genoeg helaas...) maar ik had wel héél anders gereageerd dan deze eigenaar hoor! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

https://www.welingelichtekringen.nl/natuur-en-milieu/1902163/horrorvirus-verspreidt-zich-razendsnel-onder-konijnen.html

Citaat

‘Bunny ebola’ wordt het dodelijke RHDV2-virus genoemd dat zich momenteel razendsnel verspreidt onder konijnen in de Verenigde Staten. Binnen enkele dagen na besmetting vallen de dieren dood neer.

In zeven staten in het zuidwesten van de VS zijn al duizenden wilde konijnen en huisdieren gestorven aan het besmettelijke virus. RHDV2 leidt binnen een paar dagen tot ernstig orgaanfalen en interne bloedingen. Het enige signaal dat een konijn besmet was, komt na zijn dood. Dan stroomt er bloed uit zijn neus.

Besmettelijk
Het virus is bovendien heel besmettelijk. “Het feit dat het zo snel in meerdere staten en bij meerdere konijnenfokkerijen is uitgebroken, maakt het zo zorgwekkend,” aldus Eric Stewart, voorzitter van de Amerikaanse stichting voor konijnenfokkers tegen VIN News. “En dat het zich ook nog onder de wilde konijnenpopulaties verspreidt maakt het nog erger.”

“We hebben nog geen idee waar het virus vandaan komt,” zegt dierenarts in New Mexico, Ralph Zimmerman. “Het verspreidde zich in een moordend tempo.” Tussen maart en juni zijn 500 konijnen besmet geraakt alleen al in New Mexico. “We hadden één man met 200 konijnen. Hij verloor ze allemaal tussen vrijdagmiddag en zondagavond,” vertelt Zimmerman.

Efficiënte killer
‘Bunny ebola’ doodt verrassend efficiënt. De incubatietijd is maar drie dagen. Sommige konijnen worden dan futloos, maar anderen vertonen geen enkel symptoom voor ze dood neervallen. Het sterftepercentage is rond de 90 procent.

De dieren die overleven vormen een groot gevaar voor anderen, omdat ze het virus nog bijna twee maanden lang kunnen verspreiden. RHDV2 verspreidt zich eenvoudig via bloed, urine en uitwerpselen. Het is bovendien moeilijk te stoppen, omdat het nog meer dan drie maanden kan overleven bij kamertemperatuur. Een vaccin is er voorlopig niet.

Gelukkig is het virus niet overdraagbaar op andere dieren.

Overigens is dit gewoon VHS / RHD-2 wat sinds een jaar of 6 in Nederland ook is, en hiervoor is gewoon wel een vaccin op de markt in Nederland.

Het "we hebben geen idee waar het vandaan komt" is dus ook wel erg bijzonder als opmerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar, dat die Amerikanen dat niet weten, ik geloof er niets van. Een belletje/mailtje van hier naar daar van een dierenarts, farmaceut of diergeneeskunde faculteit zou voldoende zijn toch om de "onwetendheid" weg te nemen?  Toch even schrikken als je begint te lezen en een zucht van opluchting dat het "gewoon VHS/RHD-2 is" waar onze konijnen tegen gevaccineerd kunnen worden. Sterven de konijnen bij ons in het wild hier dan ook massaal aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste jaar wel, volgens mij is dat inmiddels 6 jaar geleden.  Nu sterven er ook nog wel konijnen aan in het wild, maar volgens mij iets minder extreem veel dan dat eerste jaar. Ik vermoed dat er dan toch bij een deel van de wilde konijnen een bepaalde resistentie is ontwikkeld. Maar daar heb ik geen bewijs voor.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .