Ga naar inhoud

Het slowchat buitenvogel topic

Evee

Aanbevolen berichten

• Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hier gaat er ook aardig wat voer door! Ik voer 1 x daags, alleen 's morgens vroeg.

Meestal zitten de houtduiven en kraaien al te wachten op het dak of op de schutting. Een grote groep mussen hangt ook altijd wel ergens in de buurt rond. Verder hebben we merels, spreeuwtjes en een roodborst. Er is een vaste volgorde waarop ze mogen eten en het is ook duidelijk wie er wel, en wie er niet samen op de voederplank mogen.

Ook strooi ik wat zaad in het gras, zodat niet iedereen hoeft te wachten. 

De kraaien eten eerst, maar als de duiven eerder op de voederplank zitten, laten ze zich niet verdringen door een kraai.

De musjes eten gezellig mee met een duif, maar blijven uit de buurt van kraaien. Er is zoveel te zien bij de voederplank.

We hebben een vast paartje merels, die ook 2 nesten jongen grootgebracht hebben in onze hulst. Deze merels zijn vrij tam en ze komen elke morgen (en ook wel een paar keer later op de dag) bij de achterdeur schooien om een paar meelwormen. Ze zijn niet erg bang voor ons of de hond en eten vlak bij ons in de buurt hun snackjes. Als het wat te lang duurt gaat man merel een deuntje zingen naast de achterdeur, daar komt altijd wel een van ons op af!

Toen wij afgelopen week op vakantie waren, is mijn moeder 2x bij ons huis geweest om te kijken of alles nog goed was, om de plantenbakken buiten water te geven en om de waterschalen voor de vogels te vullen.

Toen ze in de tuin was, kwam ook vrouw merel aanvliegen (ze zal wel denken, eindelijk weer eens een voer-mens) en kon mijn moeder haar wat meelwormen geven die ik voor dat doel klaargezet had in de keuken. Vond ze erg leuk om te doen!

Op Texel, waar wij vakantie vierden, zaten wij tegenover een bos waar heel veel vogels zaten, vooral zanglijsters, merels en klein spul zoals roosborst en winterkoning. Als ik daar 's morgens en 's avonds daar met de hond liep, was het een kakofonie van vogelgeluiden.

De winterkoning is volwassen al een ienie minie vogeltje, maar een winterkoning-jonkie is echt super cute! Ik heb gewoon een hele poos staan kijken naar zo'n kleintje die gevoerd werd door een van de ouders. Echt zó genieten!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
4 uren geleden, Evee zei:

Denken jullie vandaag ook aan waterbakjes voor de buitenvogeltjes? 

Jaaa! Zo leuk om te zien!
Normaal hebben we altijd 2 schalen water staan, sinds afgelopen weekend nog 2 extra stenen hondenbakken met water neergezet. Er wordt dankbaar gebruik van gemaakt om te drinken (de hondenbakken) en om te badderen (de schalen).
Wel moet het water een paar keer per dag bijgevuld en schoongemaakt worden, want de mussen stappen zo vanuit hun zandbad rechtstreeks in het waterbad. Gevolg; een laagje modder in de water schalen.

Ook van lekkere sappige appels wordt flink gegeten. En natuurlijk komen 'onze' merels bij de achterdeur om  meelwormen schooieren, waar tegenwoordig ook de mussen van mee snoepen.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ook komende week zullen de tuinvogels een paar schalen water in de tuin of op het balkon zeker waarderen! Natuurlijk om te drinken, maar ook om in te badderen. Daarom regelmatig even weer verschonen. Het vuile water kun je bij een van je dorstige plantjes gooien.

Gisteren liep ik met mijn hond in het bos, langs het duurzaamheidscentrum/kinderboerderij. Vanuit mijn ooghoek zag ik wat naar beneden fladderen. Ik dacht eerst aan een zwaluw die uit het nest was gevallen, maar toen ik er naar toe liep zag ik dat het een boomkruipertje was die waarschijnlijk tegen het grote raam was gevlogen. Even overwoog ik om hem op te pakken, maar hij lag gelukkig in de schaduw. Toen ik zag dat hij waarschijnlijk alleen erg beduusd was van de klap, besloot ik om bij hem te gaan zitten en te wachten tot hij weer wat bij zou komen. Er loopt daar een vrij druk zandpad langs en veel mensen met kinderen of honden zien zo'n klein vogeltje over het hoofd, waardoor hij misschien onder voet gelopen of gepakt zou worden.

Zijn snavel had hij wijd open en zijn vleugels hingen naar benden, maar hij leek niet direct iets gebroken te hebben.

Ik ging samen met mijn hond op zo'n 1,5 meter afstand op de grond zitten. Na ruim 5 minuten ging zijn snavel al meer dicht en nog wat later trok hij zijn vleugels weer op. Hij bleef met zijn oogjes dicht stil op de grond zitten.

Langzamerhand zag ik hem steeds wat alerter worden, totdat hij, na ongeveer een half uurtje, weer weg vloog.

Gelukkig, hij heeft het overleefd!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Hebben jullie ook gehoord dat doordat de grond zo droog is vogels met een kleine snavel niet bij de wormpjes in de grond kunnen komen? Nu adviseren ze om voor hun de grond van de tuin wat vochtig te houden en blad niet weg te halen en bodembedekkers te gebruiken zodat de grond niet zo uitdroogt.

Ik heb nu nadat de mussen er zo'n zootje van hebben gemaakt de vorige keer, de voedersilo maar weer even gevuld. Maar zien hoe snel ze dat door hebben, dat er weer wat te halen valt.

Link naar reactie
16 uren geleden, Kolino zei:

Hebben jullie ook gehoord dat doordat de grond zo droog is vogels met een kleine snavel niet bij de wormpjes in de grond kunnen komen? Nu adviseren ze om voor hun de grond van de tuin wat vochtig te houden en blad niet weg te halen en bodembedekkers te gebruiken zodat de grond niet zo uitdroogt.

Ik heb nu nadat de mussen er zo'n zootje van hebben gemaakt de vorige keer, de voedersilo maar weer even gevuld. Maar zien hoe snel ze dat door hebben, dat er weer wat te halen valt.

Nee, had ik niet gehoord, maar het klinkt wel logisch. Het is al zo lang droog. Arme vogels. 

Gisteren zag ik een merel die of heel oud is of ziek. Hij zag er zo raar uit. De veren op zijn kop waren gedeeltelijk weg of wit, ik kon het niet zo goed zien. Ik hoop maar dat hij heel oud is. Ik begreep dat de merelziekte een eind weg is, maar dat zou het misschien ook kunnen zijn.

Edit: op de website van de vogelbescherming staat dat merels die die merelziekte hebben na 2 á 3 dagen dood zijn. Ik heb hem volgens mij al een keer eerder gezien, dus dan zal dat het gelukkig waarschijnlijk niet zijn. Of dit moet een andere merel zijn…

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie

Op dit moment zijn veel vogels in de rui, daardoor kunnen ze er soms ook wat verfomfaaid uitzien, dus hopelijk gewone rui.

Onze merel man heeft momenteel een hele kale nek en ziet er verder ook niet fraai uit.

De vogels zijn rond deze tijd van het jaar erg stil en een beetje onzichtbaar. Ook dat schijnt met de rui te maken te hebben. Hier trekken ze dan meer het bos in, waar ze waarschijnlijk ook meer insecten kunnen vinden dan in de tuinen.

Onze voortuin is op het noorden en we gieten daar regelmatig omdat er nieuwe planten staan. Dan zijn de merels er ook gauw bij om op de natte plekken in de grond te wroeten.

De droogte is inderdaad zorgelijk. Wij hebben verschillende schalen water staan waar 24/7 water in staat.

Je ziet dat vogels dat weten. Dan komt er een duif aanvliegen, landt op het dak van de schuur, kijkt om zich heen of de kust veilig is en vliegt dan naar de waterschaal om even lekker te drinken. Daarna vertrekt hij weer. Een duidelijk staaltje van weten dat hier water is.
Om niet te veel (drink)water te gebruiken sproeien we het gras niet, dat wordt wel weer groen als er weer regen valt. Maar misschien toch een klein plekje nat maken dan...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gisteren hebben we de dierenambulance hier nog gehad. Eergisteren was er een duif tegen het raam gevlogen. Dat hadden we niet zien gebeuren, maar de aanwezigheid van een duif die niet kon vliegen en een vetvlek in de vorm van een grote vogel op een het raam, deed ons dat vermoeden.

De volgende morgen liep de duif nog steeds in de tuin. Er was niks bijzonders aan hem te zien, alleen kon hij niet opvliegen, wat natuurlijk wel fundamenteel is voor een wilde vogel. De vleugels hield hij wel gewoon aangesloten, dus wat het probleem was, wisten we niet. In de loop van de middag vonden we dat hij genoeg tijd had gehad om bij te komen en durfden we het niet aan om hem nog langer te laten rondlopen met al die katten in de buurt. Als wij hem konden pakken, kon een kat dat vast ook... Dus hebben we hem in een reismand gedreven en de dierenambulance gebeld. Wij dachten eerst dat het een holenduif was, maar waarschijnlijk was het een jonge houtduif die nog geen witte halsvlekken had.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .