Ga naar inhoud

Het slowchat buitenvogel topic

Evee

Aanbevolen berichten

• Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hier ook vrijwel het jaar rond 2 waterschalen in de tuin. Vooral voor de vogels (drinken en badderen) maar ook voor de egels.

Elke morgen, als ik even moet wachten tot de konijnen hun brokjes bijna op hebben (ik moet net voordat Hubbel het op heeft hem even afleiden om te voorkomen dat hij bij Lien mee gaat eten met brokjes die hij niet moet hebben) verschoon ik de waterschalen.

En inderdaad, een takje of een steentje er in om insecten de kans te geven uit het water te klimmen.

De mussen komen elke dag met hele groepen drinken en regelmatig badderen. Ook de merel, kauw en duiven zijn vaste klanten. Vooral als het langere tijd droog is en er geen plasjes regenwater op bv daken liggen.

Ik voer ook dagelijks een beetje speciaal vogelzaad, dus ze komen al in onze tuin.
De zwarte kraai komt regelmatig met een stukje brood aanvliegen (geen idee waar vandaan) en gooit die in het water. Dan drinkt hij wat en inmiddels is het brood geweekt zodat hij het daarna gemakkelijk op kan eten. Tenminste, wij denken dat hij het daarom in het water gooit. Kraaien zijn erg slimme vogels!

Nu met die droogte/warmte zijn de vogels erg dankbaar voor een schaal water in de tuin!

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

De zomer is nu echt voorbij... Ik mis de zwaluwen al een paar dagen. Als ik 's morgens met de hond over het veld in het bos liep, dan vlogen de zwaluwen mee om de vliegjes die door onze voeten werden opgeschrikt te vangen.
Op mijn werk (kantoor op de 5e etage) keek ik vanuit mijn raam vaak naar de vlieg capriolen van de zwaluwen. Soms wel met 20 of 30 tegelijk, op zoek naar insecten. Als je zo hoog zit, dan zit je lekker op hun hoogte. Ik mis het gekwetter van ze in de hoge boom vlak bij mijn raam...

De gierzwaluwen waren natuurlijk al veel eerder vertrokken (die gaan helemaal naar Afrika). Die hebben we bij ons huis, en daar genieten we vele zomeravonden van. Hun 'gegier' en hun geweldige vliegkunsten, vaak met 3 of 4 vogels tegelijk. Helaas dit jaar geen nest onder onze dakrand. De spreeuwen hadden die plekken al ingenomen. Benieuwd of de gierzwaluwen volgend jaar op tijd zijn om toch weer bij ons te nestelen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Ik krijg op facebook hele dagen reclame voor de "Bird buddy" op kickstarter, een vogel voederhuisje met gezichtsherkenning voor vogels 😂 Dan krijg je dus en een foto & de info over de vogelsoort door op je telefoon als er een vogel bij het voederhuisje zit. 

Ik vind het een beetje aan de prijs voor een niet zo noodzakelijk iets, maar het idee is wel heel leuk om een camera in je voederhuisje te stoppen, toch?

Voor de geinteresseerde:

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik heb een boel vogelhuisjes opgehangen, en een pindakaaspot voor de vogels... maar de enige vogels die er tot nu toe zijn zijn merels die het grasveld slopen 😄 Lekker dankbaar!

Tegen de schutting waar de huisjes hangen en de pindakaas wil ik nog wel iets met hangplantjes doen, hopelijk maakt dat het aantrekkelijker voor de vogeltjes.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ja er zit hier echt een bende kauwtjes, leuk om te zien hoor, brutaal en boevig, maar schijten alles onder, gooien mijn bloempotten om, slopen de boel echt gewoon. Boeven zijn dat! Daarom dus een voergevangenis 😄 Maar de koolmeesjes zijn er blij mee! 

De koolmeesjes kunnen overigens ook langs de zijkanten, boven- en onderkant er in hoor, het ziet er dus misschien spannender uit dan het is. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De kwikstaart is alweer een tijdje aanwezig bij de bedrijfsloods, alweer een paar jaar inmiddels dat hij elk voorjaar en de zomer weer aanwezig is. Vorig jaar hebben ze een nest groot gebracht. Ik zie in de omgeving steeds vaker kwikstaartjes opduiken. Ik vind het altijd wel grappige vogeltjes. Ze zijn best brutaal, maken vrolijke geluidjes en wiebelen erg grappig met hun staartje! Hij heeft al wel eens binnen in de loods gezeten, zo brutaal is hij haha. Gelukkig heb ik een deur & roldeur die open kan, dus hij was ook vrij snel weer buiten. Ze eten vaak insecten van tussen de stapel pallets die buiten staat bij mijn loods.

Vandaag spotte ik hem weer met vriendin 😁

Resizer_16221881369440.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 3 maanden later...

"Ons" roodborstje is weer terug van z'n zomerse avontuur elders. Hij/zij vloog vanochtend weer de routine door onze tuin, van steen via vlinderstruik en sering naar het konijnenhok. Terug via de peer, treurkatje en appel naar de schuur. Zo leuk om te zien hoe die route onveranderd is.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 5 maanden later...

Hier in de buurt zitten de ooievaars al weer op het nest. Lekker in die regen...

Wij hebben sinds enige tijd een 'tamme' merel in de tuin. Een van de merel-dames komt regelmatig bij de achterdeur en maakt dan een bepaald geluidje.
Ze fladdert dan vlak bij het raam hen en weer. Ze ziet mij in de keuken bij het raam volgens mij. Dan pak ik een paar meelwormen en een paar rozijntjes en ga naar buiten.
Dan komt ze direct naar mij toe en eet het lekkers op. Ze komt al steeds dichter bij mij rustig zitten eten. Wie weet, eet ze straks uit mijn hand.
Als ik 's morgens met de hond thuis kom, zit ze ook al vaak in de buurt te wachten en vliegt mee naar de achterdeur. Ze herkent volgens mij echt de persoon, want bij mijn man komt ze lang niet zo dichtbij. Ik vind het zo'n eer dat een dier, wat gewoon vrij is, de keuze maakt om bij mij te komen vragen om wat lekkers. Ze krijgt maar enkele meelwormen of rozijntjes per keer. Zo genieten!

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .