Spring naar bijdragen
Evee

Het slowchat buitenvogel topic

Recommended Posts

Omdat ik opmerkte in het cafe dat er best wat bunnybunchers zijn die genieten van de buitenvogels (en de jonge vogels op het moment!) dacht ik, laat ik er eens een slowchat topic over openen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend op weg naar de loods zag ik de baby eendjes weer zwemmen. De wat oudere kuikens zijn er nog maar 5. Maar die lijken het goed te doen. Dat waren er 9! Dus best wat afvallers.

De eendjes die van de week zijn geboren waren er ook nog. Eentje was kleiner en bleef achter, die zag ik vandaag niet meer zwemmen. Het was moeder met 5 kuikentjes. Ik zal zo een foto van ze plaatsen ­čÖé

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had dit topic nog niet gezien en ik schreef toevallig net het volgende in het BunnyBunch caf├ę:

Ik┬ázag┬ágisteren voor het eerst een roodborstjesjong! Toevallig vloog pappa of┬ámamma roodborstje net weg en toen zag ik opeens het jong. Zo leuk! Ieniemienievogeltje, met nog geen rood borstje┬á­čśë┬áEn vandaag zag ik opeens tw├ę├ę volwassen roodborstjes, dat had ik nog nooit gezien. Het zijn solitaire vogeltjes, maar nu hebben ze dus een jong (of misschien wel meerdere, geen┬áidee).┬áDe ene is ook echt niet bang, die komt steeds vlak bij me.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren zag ik iets langs het raam naar beneden gaan, bleek een koolmeesjong te zijn. Ik dacht dat onze kat buiten liep, dus ben die gauw gaan zoeken. Maar zij zat in de keuken en wist niks van een koolmeesjong.

Het beestje zat wat te kwetteren met zijn ouders een paar tuinen verderop, en is toen met tussenstops op de konijnenren en de parasol weer richting zijn ouders gevlogen. Zo schattig, zo'n klein beestje!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aww. Ik heb als kind ooit een tam koolmeesjong "gehad". Die was uit het nest gevallen in de vijver. Ik heb die toen gered en bijgevoerd. Wel gewoon netjes buiten laten leven hoor, dat wel. Echt 2 jaar lang zat het koolmeesje elke ochtend bij mijn slaapkamer raam te wachten┬á­čÖé┬áHij was super tam, kwam echt op┬ámij zitten als ik buiten was. Niet helemaal goed natuurlijk, maar ja ik was 10 ofzo, wist ik veel. Daarna heb ik hem nooit meer gezien helaas.┬á

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Okki:

Oehoe's nestelen driehoog op een balkon/dakterras: https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/het-oehoe-nest-in-de-bloembak

Weer eens wat anders dan mezen in je nestkast!

ohh wat gaaf! En die man was bang voor duiven haha, nou die blijven nu wel uit de buurt!

(waarom doen mensen op tv nou toch zo vaak (dieren)geluiden na┬á­čĄú┬á)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om het huis vliegen hier heel veel mussen. Dat vind ik altijd erg gezellig. Als ik wakker word hoor ik ze al. Het zijn mijn favoriete vogeltjes. E├ęn van mijn cavia's heet zelfs Mus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Okki:

Oehoe's nestelen driehoog op een balkon/dakterras: https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/het-oehoe-nest-in-de-bloembak

Weer eens wat anders dan mezen in je nestkast!

Mezen in de nestkasten zijn ook leuk.
We hebben hier 3 nestkasten hangen.

1 is er leeg maar 2 daarvan zitten koolmezen met jongen in.

Ook best wel een grappig gezicht ­čÖé

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ook een nestkastje met koolmeesjes erin, heel gezellig! Ze piepen iedere dag harder, haha. Helaas hebben wij wel veel katten in de buurt, dus ik hoop niet dat ze opgegeten worden. 

Ik tel ook iedere dag de eendjes als ik een rondje ga wandelen. We hebben ook veel kleine ganzen, die vind ik ook zo grappig om te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er vloog net een klein musje tegen het raam aan, en het zit nu heel beduusd en piepend om zit heen te kijken. 

Update: terwijl ik dit typ vliegt hij op, en knalt nog een keer tegen het raam aan. Na even stil te zitten op de konijnen, vloog hij nog een keer langs het raam omhoog, en nu is hij de tuin uit. 

Ik hoop dat hij zijn ouders terug vindt en snel doorkrijgt dat je niet door ramen heen kunt vliegen. Zo schoon zijn mijn ruiten trouwens ook niet met al dit stuifmeel┬á­čśç

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zat hier een jonge merel in de tuin. Ik had net de hond buiten in de tuin toen ik hem zag zitten. Snel de hond weer naar binnen gedaan. Dan maar even niet buiten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, wat zijn het vaak nog klungels die jonge, net uitgevlogen vogels... Goed dat je de jonge merel op tijd zag @Evee!

Hier is het sinds vandaag stil rondom het koolmezennestje. De afgelopen dagen vlogen de ouders af en aan en gaven hun hapjes al af aan 'de voordeur'. Daardoor dachten wij al dat de jongen binnenkort zouden uitvliegen, want het leek er op dat ze de ouders steeds al tegemoet kwamen dus.

Helaas nog geen Gekraagde roodstaart gezien. Vorig jaar waren ze hier vanaf 16 mei in de tuin en hebben ze een nest jongen grootgebracht. Zo leuk zo'n uniek vogeltje! Bij 'Beleef de lente' van de vogelbescherming werkt de gekraagde roodstaart ook al niet mee. Hij laat zich daar wel af en toe zien, maar nestelen voor de camera, ho maar...

Wel veel jonge musjes in de tuin. Zo leuk zoals ze bij hun ouders om eten bedelen. We hebben een paar waterschalen in de tuin staan waar de mussen graag gebruik van maken. Ik kan zomaar een poos gewoon lekker zitten kijken naar al die vogeldrukte. Merels zien we weer meer dit jaar. De spreeuwenjongen onder de dakpannen zijn uitgevlogen en de ouders komen niet meer dagelijks op onze grasveld foerageren. De gierzwaluwen zijn terug uit Afrika en nestelen weer onder onze dakrand. Het 'gieren' van de langs vliegende gierzwaluwen is zo'n echt zomers geluid.

Vanmiddag een moeder eend met 9 eendenkuikens ontdekt in een vijver in de buurt. Gelijk weer even gemeld via de kuikenteller app. Ik ben benieuwd hoeveel er groot worden. Volgens een bewoner naast de vijver waren het er zondag nog 11.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites