Ga naar inhoud

Ondergewicht?


Gwenhwfar

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik had een vraagje, mijn konijn is ALTIJD op zoek naar eten, maar dan ook altijd.

Ik vraag me sinds kort een beetje of of hij ondergewicht zou kunnen hebben, zijn gewicht schommelt zo rond de 1300 gram.

Maar volgens mij heb ik geen NHD.

Dit zijn wat foto's van hem.

WhatsApp Image 2020-05-13 at 15.36.28.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-10 at 12.31.47.jpeg

WhatsApp Image 2020-05-10 at 15.01.37.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is je konijn en waar komt hij vandaan? Het ziet er zo vanaf de foto meer uit als een jonge Vlaam dan als een nhd! Vanaf een foto is het eigenlijk niet te zien of je konijn te dun is, tenzij het wel heel erg is dan. Je kunt het wel voelen aan de mate waarin je de botjes en ribben kunt voelen. 

Volgens mij zijn alle konijnen altijd op zoek naar eten en gedragen ze zich ook altijd of ze nooit wat krijgen, dus dat zegt niet zoveel 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook op mij komt hij ook over als een jonge Vlaamse reus.

Ik zou eventjes voelen aan de rug of de botjes erg doorkomen.

Zo ja, dan kun je hem wel bijvoeren. 

 

Wat ik heb begrepen is als je de botjes lichtjes voelt dat je konijn op gewicht is.

Als dat niet correct is, moet iemand me ff corrigeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn teddydwerg is 1450 gram en goed op gewicht. Hij heeft net zijn vaccinaties gehad en ik kreeg te horen dat hij op een goed gewicht zat. Voor zo ver ik kan zien op de foto is jouw konijn groter dan die van mij.  Mijn andere konijn is een klein konijn en weegt 2 kilo, ze is net iets te zwaar. Nu krijgt ze wat minder brokjes. Volgens mij klopt het idd dat je bij een gezond konijn wel zijn botjes lichtjes kunt voelen. Voel je heel erg duidelijk zijn botjes uitsteken dan is hij te dun. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oren van jouw konijn zijn in ieder geval een stuk langer fan die van mijn volgroeide kleine en middelgrote konijnen van 2,2 en 2,8 kg. Dus als hij daar nog in moet groeien, zal hij wel een wat groter konijn worden. 

Als je hem altijd onbeperkt hooi aanbied, zal hij nooit echt honger kunnen hebben. Konijnen eten gewoon graag de hele dag door. De brokken die je geeft is een soort krachtvoer, ze groeien er goed van, sterken er van aan bij ondergewicht en er zitten mineralen in om de weerstand op peil te houden. Wel goed dus, maar het is niet het belangrijkste voer voor konijnen, dat is hooi. 

Vanaf het forum is het lastig te bepalen wat een gezond gewicht is, en ik snap je zorgen dat je dat zelf ook niet kunt inschatten. Ik zou dus inderdaad een keer naar de dierenarts gaan voor een algemene check-up en eventuele vaccinaties als dat nog niet gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij met 12 weken 1300 gram weegt, en zulke oren heeft, dan gaat het wel een flink konijntje worden vermoed ik. Ik denk dat hij best op een kilo of 4 uit gaat komen. Of het echt een vlaam is weet ik niet, ik vermoed misschien een kruising vlaam x ander konijn? Als het echt een vlaam is, zit je rond de 12 weken al een stuk hoger qua gewicht namelijk (2+ kg). Weet je er iets van? Waar heb je het konijntje vandaan? Het is in ieder geval geen nederlandse hangoor dwerg. Zo te zien is het geen dwerg en ook geen hangoor 😉 

 

 

Bij opgroeiende konijnen is het vaak lastig om te zeggen hoe de conditie is, echt heel mager kun je vaak wel zien. Maar ze gaan soms wel een wat slankere periode door als ze nog flink in de groei zitten, voor ze "vullen". Het is dus van de foto's heel lastig te zeggen of het goed is of niet. Je zou hem kunnen aanleren dat hij zelf op een weegschaal gaat zitten, en hem bijv. 1x per week wegen. Als er een groeiende lijn in zit, is het goed.

 

 

Hoeveel brokken geef je nu? Naar wel gewicht voer je nu de brokken? Jonge konijntjes hoor je namelijk te voeren naar het uiteindelijke, volwassen gewicht dat ze gaan krijgen. 

 

Ik sluit mij verder aan bij het advies dat hierboven al een paar keer gegeven is: bel vandaag of komende week naar een dierenarts en maak een afspraak voor gezondheidscontrole. Als de vaccinaties nog niet gezet zijn kan dat dan ook gelijk gebeuren, en dan heb je een beter idee of de groei goed gaat of niet, of het gewicht nu gezond is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het konijntje uit een dierenwinkel (helaas wist ik niet beter op dat moment), het zal dus een mixje zijn

Ik ben al 3 weken terug voor vaccinaties en een check-up geweest, toen had ik nog niet zo'n zorgen, omdat hij van 600 naar 1100 gram was gegroeid toen, dus bijna 2 keer zijn gewicht. Nu blijft hij echter een beetje "steken" en ben ik bang dat ie misschien ondervoed is, vandaar alle vragen, omdat inderdaad al meerdere mensen hebben gezegd dat het lijkt op een vlaamse reus en dan lijkt het me dat ie al wat zwaarder moet zijn.

Ik geef brokken naar de richtlijn, dus 20 g per dag ongeveer per kg, ik weeg hem ook wel een paar keer per week, maar daar zie ik dus nu veel minder groei in dan voorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Gwenhwfar:

Ik geef brokken naar de richtlijn, dus 20 g per dag ongeveer per kg, ik weeg hem ook wel een paar keer per week, maar daar zie ik dus nu veel minder groei in dan voorheen.

Van hoeveel kg ga je dan uit? Want je moet niet naar het gewicht van nu voeren, maar naar het ideale uiteindelijke gewicht. Als ik het konijntje zo een beetje zie, dan denk ik dat je hem/haar dus naar ongeveer 4 kg zeker wel kan voeren, misschien zelfs wel 5 kg. Dan zou hij dus 4x20 gram brokken= 80 gram per dag, of 5x 20 gram = 100 gram brokken per dag mogen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Van hoeveel kg ga je dan uit? Want je moet niet naar het gewicht van nu voeren, maar naar het ideale uiteindelijke gewicht. Als ik het konijntje zo een beetje zie, dan denk ik dat je hem/haar dus naar ongeveer 4 kg zeker wel kan voeren, misschien zelfs wel 5 kg. Dan zou hij dus 4x20 gram brokken= 80 gram per dag, of 5x 20 gram = 100 gram brokken per dag mogen hebben.

Ik geef hem voor nu meestal rond de 50 gram, als ik meer geef eet hij zijn blindedarmkeutels niet op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je alleen hooi en brokken? Of ook nog andere dingen bij? Ik zou kijken of je toch iets meer brok kan geven, de balans iets kan veranderen. Ik vermoed dat hij het wel nodig heeft.

 

Welk merk brok geef je? Geef je een junior brok? Dat zou in dit geval ook nog wel kunnen helpen, mocht je dat niet doen. Bijv. de junior brok van supreme selective of beaphar care+.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Geef je alleen hooi en brokken? Of ook nog andere dingen bij? Ik zou kijken of je toch iets meer brok kan geven, de balans iets kan veranderen. Ik vermoed dat hij het wel nodig heeft.

 

Welk merk brok geef je? Geef je een junior brok? Dat zou in dit geval ook nog wel kunnen helpen, mocht je dat niet doen. Bijv. de junior brok van supreme selective of beaphar care+.

Ik geef hooi, meestal een keer per dag een bakje groenvoer, soms twee keer per dag, en brokken van Fiory Micropills Puppy Maintenance

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Gwenhwfar:

Ik geef hooi, meestal een keer per dag een bakje groenvoer, soms twee keer per dag, en brokken van Fiory Micropills Puppy Maintenance

 

Is dat wel konijnenvoer? Ik ga even googlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt het bij avonturia vandaan? Daar kom ik Fiory Micropills Baby Konijn 850 gram tegen, op de verpakking staat puppy maintenance, dan zou dit de samenstelling zijn:

 

Citaat

 

VOLLEDIGE VOEDING VOOR BABY DWERG KONIJNEN - SAMENSTELLING: gedehydreerde luzerne, voeder en zemelen en afgeleide producten, oliehoudende zaden - oliehoudende vruchten en afgeleide producten, gedroogde eiproducten, plantaardig proteïne-extract, gedroogde johannesbroodpitten, melkpoeder, mineralen en afgeleide producten, gearomatiseerd en geconserveerd met EG-additieven, Gist van Saccharomyces Cerevisiae 15.000 mg/kg, Inuline van Chicory 3000 mg/kg, celwanden van Saccharomyces Cerevisiae (MOS 2250 mg/kg), FructoOligoSaccharides (FOS 1500 mg/kg), botanisch gedefinieerde natuurlijke producten 750 mg/kg, bèta-glucanen door Saccharomyces Cerevisiae 802,8 mg/kg, Nucleotiden 750 mg/kg, Yucca Schidigera 300 mg/kg, Bernagieolie (Omega-6 GLA-micro-ingekapseld 66,6 mg/kg), Zuren (Omega-3 DHA + EPA + DPA 18,06 mg).

 

TOEVOEGINGEN PER KG: Vit. A micro-ingekapseld 45000 IU, Vit. D3 gestabiliseerd 450 IU, Vit. E (alfatocoferol 91%) 60 mg/kg, Vit. B1 (thiamine mononitraat) 7,35 mg/kg, Vit. B2 (riboflavine gestabiliseerd) 1,5 mg/kg, Vit. B6 (pyridoxinehydrochloride) 5,85 mg/kg, foliumzuur 1,2 mg/kg, Vit. B12 (cyanocobalamine) 0,04 mg/kg, Niacinamide 30 mg/kg, calcium D-pantothenaat 11,78 mg/kg, betaïne hydrochloride 2250 mg/kg, L-lysine 7,5 mg/kg, DL-methionine 1, 5 mg/kg, koperchelaat van aminozuren hydraat 6,75 mg/kg, mangaanchelaat aminozuur hydraat 15,75 mg/kg, zink Chelaat van aminozuren hydraat 30,38 mg/kg.

 

ANALYTISCHE BESTANDDELEN: Vocht 8%, Eiwitten 16,3%, Vetten 5%, Vezels 19%, As 6,4%, Calcium 1,2%, Fosfor 0,4%.

VOEDINGSRICHTLIJNEN: Serveer zoals het is. Bewaar het product op een koele, droge plaats.

 

 

Bijzondere brok.... Daar zit ei en zuivel in. En calcium van 1.2%. De verhouding calcium-fosfor lijkt ook niet helemaal te kloppen. 

Ik zou aanraden over te stappen op een andere brok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Komt het bij avonturia vandaan? Daar kom ik Fiory Micropills Baby Konijn 850 gram tegen, op de verpakking staat puppy maintenance, dan zou dit de samenstelling zijn:

 

 

Bijzondere brok.... Daar zit ei en zuivel in. En calcium van 1.2%. De verhouding calcium-fosfor lijkt ook niet helemaal te kloppen. 

Ik zou aanraden over te stappen op een andere brok.

Oef dat wist ik niet, goed dat je het zegt, dat ga ik zeker proberen!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen doe je het best in kleine stapjes, niet in een keer. Bijvoorbeeld 3/4 van het oude voer met 1/4 nieuw voer. Als dat goed gaat dan half om half, etc.

 

Al het voer dat ook hier in de webwinkel verkocht wordt is in elk geval een goede keuze. Misschien ook goed om naar de verkrijgbaarheid bij jou in de buurt te kijken. Hoewel je vaak voordeliger uit bent als je online een grotere zak koopt van bijv. 10 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .