Ga naar inhoud

Ervaringen snot en antibiotica


Eefje

Aanbevolen berichten

Zoals enkelen van jullie weten zit ik al een hele tijd te tobben met snotteraars. Onze Frits hebben we er helaas aan verloren, bij Betsy (nu 8 jaar oud) bleef het stabiel met spoelen, wel met snottebellen en wat niezen, maar ze verslechterde niet en eerdere antibioticakuren zijn nooit aangeslagen, dus hielden we het bij spoelen. Nu we Gijs erbij hebben wilde ik toch weer wat proberen, in de hoop dat het hem bespaard blijft als we het bij haar terug kunnen dringen. Dus op naar weer een andere dierenarts voor andere inzichten. Ze krijgt nu novadox, het schijnt een hele gangbare te zijn, dus best gek dat ze die eerder niet gekregen heeft. 

Het helpt wel. In het begin van de behandeling kwamen er dikke snottebellen naar buiten met spoelen, dat is nu duidelijk minder. Ook merken we dat we het spoelwater nu zowat recht haar keel in spuiten door haar neus, terwijl je eerst echt tegen een prop snot zat te spuiten. Haar pootjes zijn schoner en je hoort haar niet meer pruttelen na het spoelen, ze slikt het grootste deel van het water gewoon door, niest een beetje en dan is het wel klaar. Maar er is dus nog wel wat snot en ze niest ook nog wel wat. Ze zit nu bijna vijf weken aan de novadox. Ze lijdt niet onder de behandeling, ze vindt het spul lekker en komt het vrijwillig uit het spuitje drinken, ze is super blij en levendig. Mijn gevoel zegt ook dat ik nog even moet doorgaan. Maar ik vind het wel erg lang, eerdere kuren bij Bets en ook bij Frits waren steeds maar drie weken, maar dat was dus ook niet voldoende. Morgen bel ik weer met de dierenarts voor overleg, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, omdat ik vaker lees over langdurige kuren bij snot. Wat is langdurig? Hoeveel weken, of zelfs maanden? Of gaat het over af en toe een kuur van een paar weken om het weer wat terug te dringen? Het zou fijn zijn als ik wat van jullie ervaringen mee kan nemen in mijn gesprekken met de dierenarts! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat novadox bijna niks doet. Het is idd heel gangbaar en meestal een van de eerste antibiotica die wordt geprobeerd. Bij mijn konijn dat inmiddels chronisch snot heeft, hielp novadox (volgens mij een kuur van twee weken, verlengd naar vier weken) heel kort om het snot wat te verminderen. Een paar weken later zat haar neus weer helemaal vol en begon het niesen weer. Ik ben toen ook begonnen met spoelen i.c.m. gentapolycort in de neus druppelen. Hielp ook onvoldoende. Toen zijn we over gegaan op draxxin injecties. Dat leek iets te doen, maar ik heb het idee dat de snot voor die tijd al chronisch was en het is ook hiermee niet gelukt om het goed weg te houden. Ik vraag me ook nog steeds af of het wel door een bacterie veroorzaakt wordt of dat het misschien een overgevoeligheid is. Haar maatje heeft nergens last van en lebbert de hele dag haar neus af. Zij niest vaak alleen als ze in het hooi zit en ze heeft een soort tic dat ze een keer niest als ze is gaan liggen. Ik geef daarom helemaal niks meer en spoel haar neusje soms als ik denk dat ze benauwd is of vol klinkt. Verder laat ik regelmatig haar longen checken (luisteren) om te voorkomen dat ze er een longontsteking van krijgt. Het is een lastig beeld en je moet denk ik geluk hebben dat je de juiste kuur te pakken krijgt. Ik heb trouwens vanuit de opvang wel goede ervaringen met draxxin. We hebben daar twee of drie konijntjes gehad die er echt slecht aan toe waren qua snot en die zijn i.c.m. spoelen toch echt heel goed hersteld. Probleem is dat ze dat spul niet zomaar mogen geven, iets met resistentie en dat dat spul een soort nood antibioticum is voor mensen als ik het goed begrepen heb. 

 

Hoe erg is de snot nu bij Betsy? Ik vind het best lange kuren hoor als ik het zo hoor, maar ik heb er niet zo veel verstand van moet ik zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler draxxin hebben ze hier ook gehad, heeft helemaal niks gedaan. Dit is de eerste kuur waar ik wat verbetering bij zie. Het is sowieso al chronisch, ze loopt er al twee jaar mee rond. Het idee was ook om te proberen het terug te dringen, zodat ze Gijs minder snel zou besmetten. Echt beter wordt ze niet meer. Het is nu een flink stuk minder dan voor de kuur. Daarvoor had ze echt wel flinke snottebellen, het zat vooral voor in haar neus, nauwelijks op haar longen. Nu zijn de klachten sterk verminderd. Ik ben dus erg blij met de novadox. Ze heeft eerder draxxin, Duplo, enrofloxoral en nog wat gehad, dat heeft allemaal werkelijk niks gedaan, dit zeker wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem bij snot is vaak dat er veel te kort behandeld wordt. Als dit de langste kuur is die je ooit gegeven hebt aan je snotteraars dan zal dat zeker een rol gespeeld hebben in het gebrek aan effectiviteit. Wat wel eens gezegd wordt is dat je minimaal twee keer zo lang moet behandelen als dat er klachten waren (wat bij chronisch snot een beetje ingewikkeld is xD) of doorgaan tot een week nadat het konijn volledig klachtenvrij is. 

 

Novadox is over het algemeen inderdaad niet de meest effectieve antibiotica bij snot, wordt wel vaak voorgeschreven. Maar ja als het werkt bij jouw konijn dan is dat mooi, zeker als je weinig bijwerkingen ziet. 

 

Afgelopen winter had één van mijn oudjes snot, leek eerst wel mee te vallen dus enkele weken behandeld (begon met een traanoogje en een paar dagen later niezen, heeft er maar kort mee rondgelopen, behandeling sloeg goed aan) maar een paar weken later werd ze echt doodziek en zat ze helemaal vol snot. Dat was echt vreselijk en als ze een dag langer zo enorm ziek was gebleven was ze er niet meer geweest. Toen hebben we echt alles uit de kast gehaald, het was erop of eronder. Als je meer over die behandeling wil weten kun je me via Facebook wel even berichten. Zij is eigenlijk nagenoeg volledig hersteld, ik was er vanuit gegaan dat chronisch snot het hoogst haalbare zou worden qua herstel bij haar, maar ze is alleen heel erg gevoelig geworden voor stof. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook draxxin gekregen, nadat novadox niets hielp: 4 injecties met 5-7 dagen er tussen telkens. Het is wel minder geworden, maar is niet weg. Het konijn niest een paar keer per dag, neusje wordt elke dag gespoeld met natriumchloride met fluimicil en er zitten geen dikke snottebellen in het neusje, wel af en toe zo'n dunne lichte snottebel. Pootjes en neusje zijn niet nat. De zomer zou ook verbetering kunnen geven, werd gezegd. Ik zou toch ook wel graag willen dat de snot helemaal weg zou zijn. Ben ook altijd bezorgd dat het overslaat naar de longen, doodeng. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier injecties is ook niet echt veel. Er zitten ook wel veel dagen tussen. Mijn boven genoemde konijn (waarbij het dus wel naar binnen was geslagen, is naar mijn ervaring wel vrij uitzonderlijk hoor) heeft ruim zes weken medicatie gekregen met een aangepast schema. (Ik deel niet openbaar hoe en wat aangezien iedereen dit kan lezen en ik wil niet dat dat uit verband getrokken wordt buiten deze context.)

 

In mijn optiek is chronisch snot, zeker in de mate die jij beschrijft, geen enorme welzijnsaantasting en daarom accepteer ik na een aantal maanden behandelen op den duur toch dat het niet anders is. Ik vind echter dagelijks spoelen wel vrij heftig dus als je dat nog kunt voorkomen zou dat denk ik wel winst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We spoelen hier ongeveer om de drie dagen, dat doen we al zolang ze het heeft, daarmee bleef het stabiel en ging het niet vastzitten. Nu tijdens de behandeling om de twee dagen, omdat we zagen dat er vooral aan het begin van de behandeling enorme snottebellen loskwamen, echt van die blubbers en plakdraden spoelden we eruit. Betsy vindt het wel vervelend, maar het is ook snel gebeurd als je haar even goed in een handdoek pakt en ze is het ook na een minuut alweer vergeten, ze komt dan alweer wat lekkers halen en bij je liggen op de bank. Bij Frits was dat wel anders. Dat was echt knokken en hij was daarna echt even van het padje. Dat bepaalt ook je keuzes, als er teveel leed is door je behandelingen is inslapen soms beter dan langdurig die ellende en stress voor je konijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn vindt het spoelen zeker niet grappig, maar het is meestal binnen een paar tellen gebeurd, omdat ze niet gaat spartelen of wegrent, maar stilletjes blijft zitten. Ze stampt even, poetst haar snoetje en daarna gaat ze op haar achterpootjes zitten midden in de kruidenschaal, omdat ze dan het avondeten geserveerd krijgen! Ik dacht het spoelen altijd te laten volgen door het avondeten, omdat ze dan daardoor afgeleid is en sneller herstelt. Maar ik zou echt graag willen dat ze ervan af komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts waar ik Betsy nu in behandeling heb had een weekje vrij dus ik had net pas telefonisch contact met haar. Het gaat veel beter met Bets, maar het is nog niet over. Daarom wil ze nog twee weken door met doxi. We zijn nu 6 weken bezig, dus dat worden er 8. Als dat tegen het einde loopt ga ik met Betsy weer even langs om te luisteren hoe het er nu echt voor staat daar binnen. Ze wil er dan nog een andere kuur overheen gooien als er nog snot zit. Ze begon over Duplo, ik heb dat omgebogen naar draxxin. Ik had zo'n hekel aan die duplo, wat een ellendig spul om te spuiten is dat zeg, dat is echt mijn laatste keuze.. 

Het plan is om het nu zo ver mogelijk de hoek in te drukken, zodat het als het weer de kop opsteekt voldoende is om dan direct een kortdurende kuur er tegenaan te gooien. Betsy vindt het vast niet erg dat ze nog twee weken lekker novadox krijgt 😂

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .