Ga naar inhoud

Cavia die om de 2 weken een verstopte anus heeft.

pakyakker

Aanbevolen berichten

Wij hebben een beertje  Elmo van 1.5 jaar oud. Sinds een jaar heeft hij ongeveer elke 2 weken een verstopte anus. Hij kan nog wel gewoon zijn ontlasting kwijt maar er ontstaat zegmaar een klontje poep aan de achterkant van de anus. Hij heeft verder prima keutels en is gezond. Voor wat we van de DA en het internet horen ligt dit aan een anaalzak die niet helemaal goed is. Dit zou vaker voorkomen bij beertjes.
Nu moeten wij dus bijna elke 2 weken dit klontje poep weghalen. Dit gaat erg lastig en Elmo wordt er heel onrustig van. We proberen dit al zo voorzichtig mogelijk te doen door het wat te weken met water en vaseline. Alleen soms is het er nog niet uit te krijgen. We zijn nu op het punt gekomen dat het soms bijna echt niet meer gaat en Elmo er gewoon echt heel gestrest en paniekerig van wordt.
Ik vroeg mij af of er mensen hier ervaring mee hebben of eventueel ook nog tips. We geven hem al lekker eten als we dat gaan doen, maar zelfs nu kunnen we hem daar niet meer mee afleiden.

NB we hebben al veel dingen getest met voedsel of dat invloed had op dus die klont maar het blijft dus steeds ontstaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je weleens You Tube filmpje hebt gezien van "Saskia LA guinea pigs rescue" .Zij kan de cavia echt heel goed vasthouden en zodat ze zo min mogelijk stress ervaren. Bij filmpjes over o.a. boar cleaning is dat goed te zien. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tarwegraspapje maakt dan? Dat is heel goed voor de darmen. Tarwegraspoeder kun je bij de kruidvat en online wel krijgen. Ik heb hier 6 cavia's. Maar heb dit nog nooit gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-5-2020 at 11:38 zei Konijnenliefhebber1993:

Als je tarwegraspapje maakt dan? Dat is heel goed voor de darmen. Tarwegraspoeder kun je bij de kruidvat en online wel krijgen. Ik heb hier 6 cavia's. Maar heb dit nog nooit gehad

Hmm dat is ook wel een goeie. Bedankt!

Ja dit schijnt alleen voor te komen bij of jonge beertjes of oude beertjes. Helaas komen ze er nooit vanaf. De ontlasting die zich ophoopt zijn ook nachtkeutels.

Ik hoop nog iemand te vinden die hier ook ervaring meer heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Heb dit helaas ook gehad bij meerdere beertjes (paar jaar opvang gedaan, dus heb het wel een aantal keer gezien).

Komt inderdaad alleen voor bij beren.

Belangrijkste is eigenlijk om niet te wachten tot het echt een klont is, dan kost het veel moeite om het eruit te halen.

Zou kijken hoe het gaat als je het 1x per week doet. 

En 1 iemand vasthouden en de andere het voorzichtig leeghalen.

Hoe kleiner de klont is, hoe makkelijker het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...
Op 16-6-2020 at 17:38 zei juudjuhlove:

Heb dit helaas ook gehad bij meerdere beertjes (paar jaar opvang gedaan, dus heb het wel een aantal keer gezien).

Komt inderdaad alleen voor bij beren.

Belangrijkste is eigenlijk om niet te wachten tot het echt een klont is, dan kost het veel moeite om het eruit te halen.

Zou kijken hoe het gaat als je het 1x per week doet. 

En 1 iemand vasthouden en de andere het voorzichtig leeghalen.

Hoe kleiner de klont is, hoe makkelijker het gaat.

Wij doen het nu 1 keer per week idd. Helaas is dat soms ook niet genoeg. Soms blijft het heel lang weg en soms is het er zo weer. Ook best raar hoe dat kan gaan. We wisselen nooit van voer of iets dergelijks. Ook groenvoer krijgen ze altijd dezelfde soort groentes.

Gelukkig hebben we nu een handigheid gevonden. Ik weet nu hoe ik hem moet vasthouden, we geven hem wat eten als afleiding en de andere persoon haalt het poepje weg. Helaas is hij daardoor wel banger geworden. We proberen hem tussen deze ingrepen door ook gewoon liefde te geven hem op te pakken en te aaien maar toch blijft het. Ik hoop dat die er in de toekomst toch beter mee om zal gaan.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .