Spring naar bijdragen
Evee

Hitte! - Het algemene konijnen en warm weer topic 2020

Recommended Posts

Ja, dat is ook zo, @Evee, we kunnen alleen maar ons best doen om de omstandigheden te creëren die de beste overlevingskansen geven voor de moppies. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk dat Fluffy en Pip het nu ook moeilijk krijgen ☹

Vanmorgen lagen ze beide languit op de stenen in de schaduw met een toch best wel snel ademhaling.

Ik koel hun verblijf zoveel mogelijk met bevroren flesjes water en de trixie koel plaat. Tot nu toe willen ze er nog niet echt bij liggen, maar hebben ze in elk geval wel de mogelijkheid.

Ze krijgen ook extra groenvoer nu.

Gelukkig heb ik hier nog geen groene vliegen gezien, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 3 ice pods per koppel die ik elke ochtend en avond verwissel. Regelmatig verfris ik het water. Ik heb ook waterbakjes in de vriezer gezet, zo blijft het water wat langer koel. In de keuken hebben ze een kleine ventilatortoren waar ze lekker voor kunnen liggen en in de woonkamer hebben ze nog 2 koel matten en de onderplaat van een hondenbench. Ik slaap in de woonkamer op de bank want boven is het 30 graden. Wordt elke dag gewekt door Coco die op me gaat zitten of mn voeten likt 😅

bewerkt door Francisca

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij voelt het een beetje als een soort dagbesteding met deze hitte. Ik heb 3 icepods per koppel, 6 in totaal .En 8 flessen water in de vriezer.  Ook heeft elk koppel een trixie koelschijf liggen in de schaduw.

Rond 5 uur uit bed, alles open, huis koelen en hond uitlaten. Koffie drinken, ontbijten, beetje wakker worden 😂

Rond 6 uur brokvoermoment, gezondheidscheck, vers water, vers hooi. Daar na ga ik al naar de loods om in te pakken.

Ik begin rond 10 uur met de eerste icepod (of mijn man, als ik dan nog in de loods ben).

Rond 12 uur de 2e icepod erbij + een flesje bevroren water, wat ik vaak naast één van de tunnels leg waar ze graag in liggen, zodat de koeling door de zijkant van de tunnel komt. Weer gezondheidscheck.

Dan rond 2 uur de eerste icepod er uit (die gaat weer de vriezer terug in) en weer een nieuwe er in. Water verversen.

Omdat dit zo een beetje het warmst van de dag is, vaak ook nog 1 of 2 extra flesjes bevroren water erbij. Op dit tijdstip doe ik meestal geen check, omdat ze het eigenlijk vooral ok vinden tijdens eet-momenten en op dit punt van de dag zijn ze echt heel rustig. Ik wil ze dan niet van hun plekjes jagen. Voor zo ver zichtbaar (bijv. als ze op hun zij liggen) kijk ik natuurlijk wel. Maar ik raak ze niet aan.

Rond 4 uur dan nog een keer de langst liggende icepod wisselen voor een nieuwe.

Rond 6 uur groenteschotels en afhankelijk van het weer nog een nieuwe icepod en de ontdooide flesjes uit de ren halen. Als ze van het groenvoer eten weer een gezondheidscheck. Nieuw hooi bij geven, water verversen.

Rond 9 a 10 uur 's avonds laatste check, laken van de rennen halen en alle koelelementen uit de rennen halen die er nog in lagen, zodat die weer ingevroren worden voor de volgende dag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sta er niet eerder voor op, maar ik hang wel alvast het schaduwdoek op voor ik naar bed ga. Mijn tuin ligt bijna op het noorden, dat scheelt ook.

Maar ik loop wel af en aan met icepods en bakjes water, en er komt zo een koelschijf binnen.

Ik heb ze zo goed mogelijk ingespoten tegen myiasis. Ik wilde ze niet optillen, dus ik kon niet overal komen, maar misschien scheelt het toch een beetje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Binky en Monky dit jaar niet ingespoten tegen myiasis voor het eerst moet ik eerlijk bekennen. De DA zei dat het opzich niet nodig is mits ze hun eigen goed verzorgen. Maar nu lees ik toch dat (bijna) iedereen dit wel heeft gedaan dus begin ik weer te twijfelen.

Ze zitten momenteel wel binnen en heb geen vliegen in huis (geen enkele), dan neem ik aan dat myiasis op dit moment geen gevaar is?

Dit weekend gaan ze normaal gesproken weer naar buiten. Misschien toch maar even inspuiten?

Weet iemand hoelang zo'n flesje spray goed blijft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De houdbaarheid is volgens mij iets van 2 of 3 jaar, van zo een flesje, best lang dus! 

Ik spray normaal gezien alleen Joris in, omdat hij zich slecht wast. Heel soms ook Charlie. Begin van de week toen ik merkte dat er toch wat groene vliegen zaten, niet zo zeer in of bij de konijnen hoor, maar in het algemeen, heb ik toch alle konijnen gesprayed. Liever veilig zitten! Ik heb wel buitenkonijnen, dus de kans is daar toch wat groter dan binnen, dat is waar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet zo heel druk met de konijnen, maar ze zitten binnen, dat scheelt, al is het hier binnen inmiddels ook 27.5. Snachts zetten we de hele bovenverdieping tegen elkaar open, de konijnen zitten in een dode hoek van de kamer, dus geen tocht. Daardoor koelt het wel af, maar niet veel, vanmorgen was het nog 25.5. Ik probeer wel dagdelen op kantoor te werken, zodat ik op tijd de icepods kan verwisselen. Morgen lukt me dat niet, dus heb ik nu twee grote flessen water in de diepvries liggen, dat ontdooit toch een stuk langzamer dan zo'n icepod. Die leg ik dan rond acht uur neer en daar zullen ze het toch mee moeten doen tot er weer iemand thuis komt. Ze hebben ook zo'n Trixie koelplaat, maar daar doen ze niks mee, terwijl ik ze wel op een icepod zie liggen die niet meer koud is. Het appartement waar we eerst woonden werd veel heter, maar Betsy was toen ook jonger.. Het ziet er uit of ze zich wel ok voelen. Ik zou er zelf niet echt gerust op zijn als ze nu buiten zaten, tenzij ze onder de grond kunnen dan. Nog even doorzetten..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moest deze foto toch even delen. De bij de webshop gekochte Icepods zijn nu sinds vandaag ook binnen. Met de voorpootjes op de koelplaat en haar zijkant half tegen de Icepod.

20200812_161931.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je ziet Lewis inmiddels kijken met een blik van 'hoelang duurt dit nog?'.. Ik zal blij zijn als het weer wat koeler wordt, zowel voor de konijnen als voor mijzelf. 😉

Screenshot_20200812_164949.jpg

• Vind ik leuk 11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een verstandige konijntjes @pakyakker en @Pablo&Lola!
Hier liggen ze niet op de icepods. Soms wel in de buurt er van. Ik heb al eens een theedoek er om gedaan, maar dan gaan ze die er heel actief af graven, en extra actie lijkt mij nu niet de bedoeling...😁

Net weer controle bij de konijnen en dan ben ik weer blij als ik rustige blikken zie en rustige ademhaling. De parasols even wat verzet en dan verder met rust laten. Over 1,5 uur is de zon weer wat weg en krijgen ze wat te eten. En dan vanavond laat nog weer. Hopelijk is het gauw wat minder warm!

Vanmorgen van 6 tot 7 uur met de hond gewandeld, voordat ik naar het werk ging. Wel heerlijk hoor, die rust en die prachtige zonsopgang! Verschillende reeën gezien, prachtige alerte dieren.

bewerkt door Bammyflurry

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Bammyflurry:

Wat een verstandige konijntjes @pakyakker en @Pablo&Lola!
Hier liggen ze niet op de icepods. Soms wel in de buurt er van. Ik heb al eens een theedoek er om gedaan, maar dan gaan ze die er heel actief af graven, en extra actie lijkt mij nu niet de bedoeling...😁

Net weer controle bij de konijnen en dan ben ik weer blij als ik rustige blikken zie en rustige ademhaling. De parasols even wat verzet en dan verder met rust laten. Over 1,5 uur is de zon weer wat weg en krijgen ze wat te eten. En dan vanavond laat nog weer. Hopelijk is het gauw wat minder warm!

Vanmorgen van 6 tot 7 uur met de hond gewandeld, voordat ik naar het werk ging. Wel heerlijk hoor, die rust en die prachtige zonsopgang! Verschillende reeën gezien, prachtige alerte dieren.

Jaa uiteindelijk is Vlekje wel verstandig hahahah. Maar voor ze op die koelplaat of icepod gaat liggen moet er toch nog even aan gegraven worden. Komt ook een beetje omdat de hele ren is omgespit van gras tot zand door haar.

En natuurlijk zijn ze gewend eerst even te graven zodat ze weer op koeler zand liggen. Blijkbaar vind Vlekje dat dat ook met de koelplaat moet.😂

bewerkt door pakyakker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag koos vanmiddag tegen zijn goed gevulde waterbak liggen dus ik dacht om er een bevroren fles bij te leggen.
Gaat meneer er een eind van vandaan liggen.
Dat was dus alweer de zóveelste poging om Koos te koelen.
Hij moet er blijkbaar niets van hebben..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Charlie gaf mij net echt een hartverzakking, ze reageerde niet direct. Gelukkig is ze ok. 

Blijkbaar toch niet zo warm dat ze op de koel-producten kruipen, maar toch tegen elkaar aan.. Rare beestjes.

image.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel ook over de anti-myiasis spray. Bij Apollo zou dat echt een gevecht worden, hij is echt niet handtam, dus ik wilde hem de stress besparen. Maar aan de andere kant kan ik hem dus ook niet controleren op plakpoep enzo. Hij lijkt overigens weinig last van de warmte te hebben, is vaak nog vrij actief. Gaat alleen iets vaker languit liggen ipv te zitten zoals hij normaal rust. 

Ze zitten wel buiten, maar heb nog erg weinig grote vliegen gezien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-8-2020 at 18:54 zei Bammyflurry:

Ik ben in zulke tijden zó trots op mijn bikkels!

Wij en de hond zitten lekker binnen in huis. De hond ligt veel op de plavuizen in hal of keuken en heeft 's morgens vroeg, als het nog een beetje koel is haar wandeling al gehad. Die heeft het niet zo zwaar.

Nee, dan de konijnen! Zij wonen in de tuin. Hun verblijf is gelukkig 2 meter hoog en de vloer is van beton. De zon komt pas aan het einde van de middag een poosje op de rennen. Parasols en icepods helpen wat te koelen. Ik voer aan het einde van de middag ruim 1,5 uur later dan normaal. Maar ze komen alle 4 vlot aanrennen en eten hun brokjes lekker op. Ze krijgen hooi met wat gras en ander groen, niet te veel, zodat ze zich niet te veel inspannen want het is nog erg warm. Vanavond laat maar wat meer eten. 

Ik heb even bij ze in de ren gezeten om te ervaren waar zij momenteel mee moeten dealen. Expres op blote voeten, om te voelen waar de vloer lekker koel is (in het tuinhuis!) en waar het iets minder koel is. Zij zitten gelukkig vlak bij de grond waar het iets koeler is.

Een verfrissend windje waait door de ren en ik koel een beetje af, maar ja, ik zweet en daardoor koelt mijn huid. De konijnen zweten niet en hebben hun bontjasjes aan. Na het eten begroeten ze mij even en gaan weer rustig languit op de koele vloer liggen. Rust en vooral geen stress zijn nu zo belangrijk, dus ik vertrek weer. Wat zijn ze stoer, die konijnen van mij!

Zo herkenbaar! Had ik kunnen schrijven (bij wijze van spreken ☺️). Ze doen het ook zo goed mijn dames.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei happy211:

Ik twijfel ook over de anti-myiasis spray. Bij Apollo zou dat echt een gevecht worden, hij is echt niet handtam, dus ik wilde hem de stress besparen. Maar aan de andere kant kan ik hem dus ook niet controleren op plakpoep enzo. Hij lijkt overigens weinig last van de warmte te hebben, is vaak nog vrij actief. Gaat alleen iets vaker languit liggen ipv te zitten zoals hij normaal rust. 

Ze zitten wel buiten, maar heb nog erg weinig grote vliegen gezien. 

Bij gezonde konijnen is het op zich echt niet nodig. Het kan geen kwaad, dus als het je gemoedsrust geeft zeker doen, maar ik raad zelf eigenlijk vooral aan om het bij oudere konijnen/konijnen met een slechte(re) gezondheid te doen. Negen van de tien keer als een konijn maden heeft blijkt er meer achter te zitten, zoals gezondheidsproblemen die de eigenaar nog niet door had of een konijn dat eigenlijk al stervende is maar ook vooral heel vaak de gevolgen van obesitas en/of slechte voeding.

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn kanjers hebben de zevende hete dag op rij ook weer goed doorstaan.

Net nog een controle + voer moment gehad en ze kwamen allebei gelijk naar me toe voor een aaitje. 

Ik zal voor hun en trouwens ook wel voor mezelf blij zijn als het wat minder warm wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Betsy kreeg het straks even zwaar, lamlendig liggen en toch wat sneller ademen. Ze kwam gelukkig wel vlot toen ik met eten rammelde. Heb er maar een ventilator neergezet met een zacht briesje. Daar ligt ze nu lekker voor en ze oogt weer fit. Die laten we dus maar even staan. Ramen staan nu ook weer tegen elkaar open dus het ergste is weer voorbij voor vandaag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Pablo&Lola:

Je ziet Lewis inmiddels kijken met een blik van 'hoelang duurt dit nog?'.. Ik zal blij zijn als het weer wat koeler wordt, zowel voor de konijnen als voor mijzelf. 😉

Screenshot_20200812_164949.jpg

wat een schattige foto 😍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hebben ze ook van de week.een ice pod in het hoek gekregen. Daar kan je leuke dingen mee doen volgens de mijn nijnen.  Zodra ik hem in het hok leg wordt eerst het hele hok verbouwd. Alles moet aan de kant. En dan gaan ze knus tegen elkaar liggen op de ice pod. 

Ook wissel ik hem af met een fles ijs. Deze gaat ook het hele hok door en dan ruzie maken wie er boven op mag liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites