Spring naar bijdragen
Evee

Hitte! - Het algemene konijnen en warm weer topic 2020

Recommended Posts

In het AD staat vandaag een waarschuwing van de dierenambulance van Vianen. Ze schrijven o.a. het volgende:

Het is gevaarlijk heet voor konijnen. 

Het voornaamste advies: leg het konijn binnen op een tegelvloer met koelelementen. Dep de oren met lauwwarm water. Zonder de oren af te dekken want via de oren moet het konijn lichaamswarmte kwijt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn binnenkonijn Bennie moet ook niets hebben van al het kouds wat ik hem aanbiedt. Ik laat de icepads wel lekker liggen voor de zekerheid, maar hij duwt ze allemaal weg🤦‍♀️.Het is hier binnen ook al voorbij de 28 graden gegaan, en soms merk ik toch wel dat hij wat sneller ademt.

Ik probeer hem zoveel mogelijk met rust te laten en hij eet ook gewoon nog super goed, maar ik vind het toch zielig hem zo te zien..

Heeft iemand nog tips?

20200808_130546.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij ligt wel op het metaal, dat zal ook koel zijn. Heb je een theedoek om de icepod gedaan? Dat hielp hier. Nu gaan ze er ook zonder theedoek wel bij liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben in zulke tijden zó trots op mijn bikkels!

Wij en de hond zitten lekker binnen in huis. De hond ligt veel op de plavuizen in hal of keuken en heeft 's morgens vroeg, als het nog een beetje koel is haar wandeling al gehad. Die heeft het niet zo zwaar.

Nee, dan de konijnen! Zij wonen in de tuin. Hun verblijf is gelukkig 2 meter hoog en de vloer is van beton. De zon komt pas aan het einde van de middag een poosje op de rennen. Parasols en icepods helpen wat te koelen. Ik voer aan het einde van de middag ruim 1,5 uur later dan normaal. Maar ze komen alle 4 vlot aanrennen en eten hun brokjes lekker op. Ze krijgen hooi met wat gras en ander groen, niet te veel, zodat ze zich niet te veel inspannen want het is nog erg warm. Vanavond laat maar wat meer eten. 

Ik heb even bij ze in de ren gezeten om te ervaren waar zij momenteel mee moeten dealen. Expres op blote voeten, om te voelen waar de vloer lekker koel is (in het tuinhuis!) en waar het iets minder koel is. Zij zitten gelukkig vlak bij de grond waar het iets koeler is.

Een verfrissend windje waait door de ren en ik koel een beetje af, maar ja, ik zweet en daardoor koelt mijn huid. De konijnen zweten niet en hebben hun bontjasjes aan. Na het eten begroeten ze mij even en gaan weer rustig languit op de koele vloer liggen. Rust en vooral geen stress zijn nu zo belangrijk, dus ik vertrek weer. Wat zijn ze stoer, die konijnen van mij!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle konijnen die deze hitte doorstaan mag je echte bikkels noemen vind ik! 

Kliko lag er vandaag een paar keer als een pannenkoek bij in de ren. Helemaal languit met zelfs z’n kin op de grond. De tegels zijn nog best koel vergeleken met hoe het in de zon is, dus ik kan hem geen ongelijk geven. De ren staat eigenlijk de hele dag zo goed als in de schaduw nu met wat hulp van een parasol en ik leg er voor de sier iedere 4 uur 2 nieuwe roze ufo’s en 2 bevroren waterflessen in. Mochten ze er tegen aan willen gaan liggen dan kan dat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Tot hoelaat 's avonds blijven jullie met icepods sjouwen? 

Ik geef de eerste icepods rond het middaguur. Het duurt bij mij een uur of vier voor ze helemaal ontdooid zijn. Rond half vier wissel ik ze om. En die blijven koud tot tegen 8 uur savonds. Daarna geef ik geen nieuwe meer. Twee keer per dag is hier voldoende gebleken. Wel dep ik savonds de buitenkant van de oren regelmatig met een washandje lauw water. (Als ze de oren al niet in de drinkbak hebben hangen tenminste 😉) Dat vinden ze heerlijk. Verder houden ze het prima uit op de plavuizen die altijd wel koel zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Pablo&Lola:

Meestal geef ik rond 5 a 6 uur de laatste icepod.

Gisteravond was het om 9 uur nog 28 graden hier... Maar goed, toen heb ik ze geen icepod meer gegeven, wel lekker groenvoer, en je merkt dat ze dan ook weer actiever worden. Wij staan heel vroeg op 's ochtends op het moment voor de huisdieren. In de ochtend krijgen ze dan brokjes. Verder gedurende de dag wel hooi en water, maar met de hitte eten ze hooi vooral in de nachten merk ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei DaniëlleV:

Wel dep ik savonds de buitenkant van de oren regelmatig met een washandje lauw water. (Als ze de oren al niet in de drinkbak hebben hangen tenminste 😉) Dat vinden ze heerlijk. Verder houden ze het prima uit op de plavuizen die altijd wel koel zijn. 

Dat zou ik bij konijnen niet doen. Natte vacht(en dus ook oren) vergroot de kans op mayiasis

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Pablo&Lola:

3 keer per dag doe ik een wisseling: de laatste leg ik om 17 u in het hok. De ventilator blijft wel op een afstandje blazen tot 20 u.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begin hier rond 11-12 uur en gisteren om 18 uur de laatste gedaan buiten. Meestal 3 of 4 wissels. Bij Lumi verwissel ik 'm om de twee uur van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat want die kan er echt héél slecht tegen. Voordeel is dat ik in principe voor een hele opvang icepods heb dus kan zo vaak wisselen als ik wil. Als het minder warm (25-27 graden) of eenmalig een dag heel warm is dan blijven alle konijnen gewoon buiten en krijgen ze rond 12-13 uur een icepod en bij 27+ rond 16 uur nog een nieuwe. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik om 7 uur bij de konijnen kijk voor ik naar werk vertrek dan zijn ze altijd lekker alert en actief en is alles wat ik de avond van tevoren had weggelegd lekker opgegeten. Dan rond 10-11 uur legt mijn vriend de eerste ice pod weg. Rond 1-2 uur wisselt hij de ice pod om met een koele uit de vriezer en geeft ze wat frisse groente, en om 3-4 uur komt er een tweede ice pod bij. De konijnen gaan er niet echt op liggen, dus ik leg ze altijd maar in de buurt zodat de omgeving in ieder geval gekoeld blijft. Als ik rond half 6 thuis kom, leg ik de derde ice pod in de ren. 's avonds tussen 9 en 10 geef ik ze allerlei lekkers, haal twee ice pods weg en laat degene die nog het koelst is liggen. Die stop ik dan 's ochtends in de vriezer als ik ze gevoerd heb. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei MichelleloveElmo:

Dat zou ik bij konijnen niet doen. Natte vacht(en dus ook oren) vergroot de kans op mayiasis

Dat ben ik met je eens hoor, zij het dat de kans dat ze dat bij mij krijgen nihil is, aangezien ze in een grote overdekte schuur leven voorzien van horren voor ramen en een hordeur die zich meteen achter mij sluit. Er kunnen geen vliegen bij tenzij er eentje met mij naar binnenglipt maar daar let ik zeer goed op en is gelukkig nog nooit gebeurd! 😃

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dollie:

Intussen lees ik steeds meer berichten van konijnen die bezweken zijn. Het duurt echt te lang voor ze 😞 zo blij dat ze bij ons veilig bij de airco zitten.

Ik  helaas ook. Zowel aan maden als aan de hitte. Enorm veel groene vliegen hier in de omgeving:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/121715/Door-droogte-en-warmte-meer-groene-vleesvliegen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dollie:

Intussen lees ik steeds meer berichten van konijnen die bezweken zijn. Het duurt echt te lang voor ze 😞 zo blij dat ze bij ons veilig bij de airco zitten.

Ik lees het niet meer, alleen van de koppen bij de berichten word ik al akelig. Het is zo'n machteloos gevoel, dat je weet dat er allerlei dieren bezwijken door onwetendheid, eigenwijsheid, nonchalance of onverschilligheid van de houders en je kunt er niets aan doen. Ja, bellen met de dierenambulance of politie natuurlijk wel. Ik ben blij dat veel BunnyBunchers hun uiterste best doen met af en aan sjouwen met roze ufo's, bevroren flesjes, schaduwdoeken, airco's, fris water, vers groen, zelf (te) vroeg opstaan, vaker toiletbak verschonen, controleren op dikke blauwe zwarte groene vliegen.....naast dat het de eigen beestjes de beste kans geeft, compenseert dat ook die verdrietige en boosheid oproepende berichten een klein beetje hopelijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei JokeC:

Ik lees het niet meer, alleen van de koppen bij de berichten word ik al akelig. Het is zo'n machteloos gevoel, dat je weet dat er allerlei dieren bezwijken door onwetendheid, eigenwijsheid, nonchalance of onverschilligheid van de houders en je kunt er niets aan doen. Ja, bellen met de dierenambulance of politie natuurlijk wel. Ik ben blij dat veel BunnyBunchers hun uiterste best doen met af en aan sjouwen met roze ufo's, bevroren flesjes, schaduwdoeken, airco's, fris water, vers groen, zelf (te) vroeg opstaan, vaker toiletbak verschonen, controleren op dikke blauwe zwarte groene vliegen.....naast dat het de eigen beestjes de beste kans geeft, compenseert dat ook die verdrietige en boosheid oproepende berichten een klein beetje hopelijk. 

De berichten die ik lees zijn niet zozeer van konijnenbaasjes die niets doen of geen kennis hebben. Ja, die zitten er wel tussen. Zo ook konijntjes die al kwetsbaar zijn door leeftijd en gezondheid, waarvoor de warmte gewoon net de druppel is. Dat is heel sneu, maar dan hou je er ergens nog wel een beetje rekening mee als baasje. Wat verontrustender is, is dat ook de goed oplettende baasjes met gezonde konijntjes, die alles netjes houden, kan dit overkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dollie:

Het duurt echt te lang voor ze 😞 zo blij dat ze bij ons veilig bij de airco zitten.

Dat is inderdaad een zegen dat ze airco hebben! Geeft jou ook weer een berg minder stress. Weet je of veel opvangen in de problemen gekomen zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is deels mijn mailbox (gelukkig 'maar' een enkeling tot dusver) dus ik moet het wel lezen dan 😅 maar je hebt gelijk, je wordt er niet vrolijk van en je kan er ook niet veel aan doen. Wie nu nog niet doorheeft dat de dieren het heet hebben leeft onder een steen en blijkbaar is het wel koel onder die steen want iedereen met gezond verstand die één voet buiten de deur zet kan zich bedenken dat het gewoon te warm is. 

Nog niks gehoord van andere opvangen die in de problemen zijn gekomen gelukkig! Natuurlijk wel dat iedereen de zorgen heeft.

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites