Spring naar bijdragen
Evee

Hitte! - Het algemene konijnen en warm weer topic 2020

Recommended Posts

Ik heb alle buitenkonijnen naar binnen verplaatst, nu zitten zij er lekker koel bij en heb ik het bloedheet 😆 alleen Lu x en Nox blijven buiten, en Lumi en Mars zitten in huis. Dat zal de eerste dagen wel goed te doen zijn en daarna op het randje zitten xD

2 uur geleden zei IreneM:

Ik verwacht dat het rond de 26 graden gaat worden. Ik kan haar in de gang doen, daar staat de zon nooit op dus redelijk te doen. Of in de badkamer waar koude tegels zijn, maar dan kan ik niet meer douchen wat niet ideaal is met deze temperaturen 😅 maar wel een mogelijkheid.

Goede tip om haar eerder binnen te halen. Ik zal ze beide dit weekend naar binnen doen, anders vind ik het een beetje zielig dat ze zo lang alleen moeten zitten 😬 na de castratie kan eventueel wel een paneel ertussen om ze te scheiden (als dat goed gaat)

Ik denk dat ik het dan wel zou doen. 26 graden is warm, maar het is te doen. Lijkt me ook prima om ze op de gang te zetten, mocht je merken dat ze echt moeite heeft met de warmte na de ingreep kun je er nog voor kiezen om haar dan tijdelijk even op de badkamer te zetten. 

Sinds dit jaar hebben wij een airco voor de konijnen, dus ik zou er nu zelf sowieso geen rekening meer mee houden. De praktijk is aardig koel, airco in de auto en airco thuis. Kan me niet herinneren of ik ooit echt in een hittegolf wat heb laten steriliseren en daarnaast is de garage waar de konijnen in zitten sowieso nooit bloedheet, maar 26 graden is nooit een temperatuur geweest waar ik moeizaam omheen heb gewerkt hoor. Als je een heel warm huis had en/of geen mogelijkheid ze binnen te halen was het een ander verhaal maar in deze situatie lijkt het me geen probleem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei JacinthaBrehler:

maar ze leken geen roze ufo’s of bevroren flessen nodig te hebben (ze doen er eigenlijk ook niks mee) dus die heb ik in de vriezer laten liggen. 

Roze ufo’s 🤣 

Mijn konijnen hebben er ook vaak raar naar gekeken haha

bewerkt door Lienappelsien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Liz is niet bang. Die probeert regelmatig of ie toch niet kapot kan. Even haar tandjes erin, daarna wat wegduwen en een bunnyflop er tegenaan. Het zijn dikke vriendjes. 

• Vind ik leuk 2
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier mijden ze de icepod ook. Maar inmiddels is onze Grand Lodge verkocht en staat er een Ferplast Dogvilla voor in de plaats en daar leg ik twee grote bevroren waterflessen in tegen de achter- en zijwand. Ze vinden het heerlijk om achter en naast het hok tegen die wanden aan te gaan liggen!

20200807_125757.jpg

20200807_125835.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoiets doe ik ook in één van de nachthokken in de grote ren, Lux en Nox zitten daar de hele dag in verstopt (ook als het bloedheet is) maar die mijden die icepods ook als de pest. Ik zet er eentje rechtop tegen de wand van het nachthok, klem gezet tussen de wc. Het is maar een kleine ruimte en goed geïsoleerd dus ik denk dat de omgevingstemperatuur er wel van daalt, hebben ze er toch profijt van ook als ze er niet op zitten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze liggen hier zo lekker voor pampus op de icepods 🙂 Net weer nieuwe gebracht. Vandaag ook de bevroren flesjes water er maar extra bij gezet. Joris lag met zo een fles onder z'n kin haha. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Do en Jerry lagen ook om de icepod heen toen ik hem kwam vervangen! Ze kwamen even iets lekkers halen en daarna ging Jerry snel weer terug languit naast de nieuwe icepod liggen. 

Mijn konijnen hebben nooit naar die dingen omgekeken (in hoeverre ik dat kan zien dan natuurlijk, je bent er niet continu bij), maar nu vinden ze het dus fijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik straks weer ga wisselen zal ik mijn telefoon eens meenemen, wie weet lukt het wel om een paar foto's te maken, met die warmte zijn ze toch niet zo snel met opstaan haha. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is het buitenhok van mijn konijnen met dit weer. heb er nu ondertussen een ren bij voor. Schaduwdoek erboven en een wit nat laken. Hok staat grotendeels in de schaduw en anders parasol er voor. Maar mijn konijnen willen ook niks weten van de coolpads, zoals meerderen las ik hier net😂. Heb ze er wel inliggen maar ze lopen er omheen en gaan er ook niet in de buurt liggen.. Flessen water zelfde verhaal...

Ik had ze vandaag naar binnen gehaald ivm de warmte maar nu zit eentje alleen maar in z'n toiletje te zitten en durft er niet uit, meneer is geen fan van laminaat😅 lijkt mij dat dit toch alleen maar meer stressvol is zo... Is het dan beter om ze toch buiten te laten de hele dag? Ook met de nog warmere dagen die komen? Weet even niet goed wat wijs is... Tips zijn zeer welkom!🤗

IMG20200807161223-min.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hubbel en Lien liggen languit op het koele beton. Alexis ligt in de zandbak en Georgia op de vlonder voor het kattenluik, in de buurt van de icepod. Ze liggen helemaal languit om zoveel mogelijk contact met de koele ondergrond te hebben. Bekje plat op de grond en oogjes rustig half dicht, lekker in de schaduw. Straks eerst allemaal een verse wilgentak. Dan brokjes en hooi. Vanavond laat extra gras. Het eten gaat gelukkig nog steeds goed.

Mijn man is met pensioen en bij huis als ik werk. Hij houdt de konijnen steeds in de gaten en zorgt voor parasols en icepods. 

Ik heb hem het eens het filmpje van het konijn met hitteslag laten zien (van SKB geloof ik) zodat hij weet wanneer het niet goed gaat, maar hij zei; zoiets dacht ik al wel. In noodgevallen ben ik heel snel thuis zodat we kunnen handelen. Vooralsnog hebben ze de afgelopen jaren de warmte goed doorstaan op de koele betonnen vloer, dus ik hoop dat we het ook deze periode weer goed doorkomen. Niet fijn dat het zo lang warm blijft. Hopelijk brengen de nachten toch nog wat verkoeling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Patriiciiaa:

Dit is het buitenhok van mijn konijnen met dit weer. heb er nu ondertussen een ren bij voor. Schaduwdoek erboven en een wit nat laken. Hok staat grotendeels in de schaduw en anders parasol er voor. Maar mijn konijnen willen ook niks weten van de coolpads, zoals meerderen las ik hier net😂. Heb ze er wel inliggen maar ze lopen er omheen en gaan er ook niet in de buurt liggen.. Flessen water zelfde verhaal...

Ik had ze vandaag naar binnen gehaald ivm de warmte maar nu zit eentje alleen maar in z'n toiletje te zitten en durft er niet uit, meneer is geen fan van laminaat😅 lijkt mij dat dit toch alleen maar meer stressvol is zo... Is het dan beter om ze toch buiten te laten de hele dag? Ook met de nog warmere dagen die komen? Weet even niet goed wat wijs is... Tips zijn zeer welkom!🤗

IMG20200807161223-min.jpg

Als je konijnen voor het eerst binnen zitten moeten ze waarschijnlijk ook nog wat wennen. Ik zou er wel voor kiezen om ze op één plek te laten en niet telkens te verplaatsen. Als je nu binnen een ren hebt gemaakt waar ze 24 uur per dag in kunnen blijven is dat prima. Misschien kun je er een (oud) vloerkleed in leggen voor wat meer grip?

Ik zou ze dan wel echt binnen laten tot de hete dagen voorbij zijn. Zeker niet constant wisselen (dus niet overdag binnen en in de avond weer naar buiten). Gewoon lekker op één plek laten.

Als je ze wel buiten wilt houden kun je ze terugzetten wanneer de buitentemperatuur ongeveer is afgekoeld tot de temperatuur in huis. En dan gewoon buiten laten.

Volgens mij heb ik ooit eens ergens gelezen dat je juist geen natte doeken over het verblijf moet doen...

bewerkt door Ot&Sien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moest heel zachtjes doen zodat Gijs niet meteen het huisje in schoot, maar ik trof ze zo aan. Als er iets om de icepod heen zit liggen ze er graag bij. Zonder sloop vinden ze het niks. 

IMG_20200807_170144.thumb.jpg.e9a91b19356786aafc41717364ecf877.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lig lekker in mijn opblaaszwembad een boek te lezen en ga er af en toe uit om icepods te verwisselen en de konijnen te controleren. Vooral dat laatste is geen overbodige luxe, aangezien Lewis zijn toestand nooit in één oogopslag te beoordelen is (zie foto)... Gelukkig ben ik er inmiddels wel aan gewend dat dit zijn icepod-snurkhouding is. 😜

Screenshot_20200807_162255.jpg

• Vind ik leuk 3
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hebben de zusters met elkaar gemeen 😄 

ACtC-3dgedwMwbk5Xn1eFBRjHQN8uo7xGbNZwSoUIKsWV6FcXpALnnrkY5K46Ej4EtvGf83c1ucknoKGv42x_Pa6172-b8cEGO4qkHutQLwPMPMaCBeyG-L9WB8WB8vgU2vB6hHoqMOJ2NgJMSSEsNP1kWEg=w516-h915-no?authuser=0

Het is in huis helemaal niet extreem warm, maar Lumi heeft het blijkbaar snel warm want ze zat gisteravond tegen hitteslag aan. Sindsdien heeft ze een icepod en vandaag gaat het tot nu toe goed 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag is de eerste dag dat ik als een havik naar de konijnen loer 😥

Bam Bam heeft er gelukkig niet zo veel last van als Pebbles, zij ligt helemaal plat en oortjes laten hangen... 

Er liggen koeltegels en ice pods in de ren, ook heb ik 2 air coolers bij de ren staan. Helaas maken ze hier geen gebruik van.

Ik ga blij zijn voor m'n kleine meisje als de warmte weer voorbij is!

Screenshot_20200808_145255.jpg

Screenshot_20200808_145223.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn lieve Vlekje op de Trixie koelplaat. Bevroren flesjes wil ze niks van weten, dus ik twijfel nog een beetje of ik ook een icepod wil. Een extra bakje water erbij want met deze temperatuur drinkt ze bijna niet uit de drinkfles wel uit het bakje.

Haar maatje kan gelukkig beter tegen de warmte.

Grappige is normaal graaft ze altijd even zodat ze weer op koel zand ligt. Maar dat doet ze dus ook bij de koelpad😂 

20200808_162248.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, het is ook heet maar niet zó heet als juli vorig jaar want toen was het echt om het af te leggen.

Het is al een paar uur 34 graden hier.
Hopelijk koelt het snel wat af..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites