Evee Geplaatst: 7 mei 2020 Delen Geplaatst: 7 mei 2020 Het is nog niet extreem warm geweest, maar ik denk dat het toch wel tijd begint te worden voor een algemeen konijnen en warm weer topic voor dit jaar! Konijneninformatie op bunnybunch over konijnen in de zomer https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-zomer Zomerproducten (icepods, coolpods, koelschijven, anti-myiasis enz) in de Bunnybunch webwinkel https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/zomerproducten/ Heb je nog geen of niet genoeg icepods? Bestel ze dan op tijd. In tijden van extreme warmte zijn ze binnen no-time uitverkocht, daar valt geen voorraad voor bij te houden (en ik heb een flink voorraad kan ik zeggen!) Een aantal basis tips voor konijnen bij warm weer: Boven de 25 graden is het al te warm voor konijnen. Hoe doen wilde konijnen dat dan? Nou die kruipen weg onder de grond waar het lekker koel is. Huisdierkonijnen kunnen dat helaas niet, daarom is het belangrijk dat je als baasje echt voorzorgsmaatregelen neemt! WAT WEL DOEN: WEL een icepod, bevroren waterflesje, coolpod of coolpad geven voor verkoeling. WEL het verblijf naar de schaduw verplaatsen en een parasol of schaduwdoek ophangen boven de ren. WEL een koele plek in het hok maken, door (stoep)tegels neer te leggen of te zorgen dat konijnen op gras (in de schaduw) kunnen liggen. WEL zorgen voor zo veel mogelijk rust op warme dagen. Controleer WEL regelmatig op plakpoep, vochtige plekken in de vacht en wondjes, in verband met myiasis.Verschoon de poepplekken van de konijnen dagelijks! Ververs het drinkwater minstens 2x per dag! Zorg dat de konijnen tijdig gevaccineerd zijn tegen myxomatose, VHS/RHD 1 en 2! Dit zijn dodelijke ziektes die met vaccinaties voorkomen kunnen worden. Hang een thermometer op in het konijnenverblijf zodat je ook echt weet hoe warm het daar is. WAT NIET DOEN: GEEN koelelementen voor mensen gebruiken ivm giftige inhoud. GEEN glazen flessen met bevroren water gebruiken. Let op dat je plastic flesjes met bevroren water niet zo legt dat de zon er op kan komen en het brand kan veroorzaken! GEEN donkere lakens of kleden over het hok heen hangen, ook niet als deze nat zijn. Dat zorgt voor een broeierige omgeving en is juist slecht voor de konijnen! GEEN kleden voor de openingen van het konijnenverblijf hangen, zorg juist voor zo veel mogelijk ventilatie NIET het konijn opsluiten in een (klein) standaard konijnenhok waar het niet aan de warmte kan ontsnappen. doe konijnen NIET in bad. leg GEEN natte handdoeken op de grond in het verblijf, als konijnen daar op liggen kunnen ze een vochtige, broeierige vacht krijgen, waardoor de kans op myiasis groter is. voer GEEN bevroren producten aan de konijnen. Ga dus niet zelf konijnenijs maken, zoals je op social media soms voorbij ziet komen. NIET koppelen of andere stressvolle activiteiten ondernemen op warme dagen (behendigheid, clickertraining, verhuizingen, niet acuut noodzakelijk dierenartsbezoek etc). 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 7 mei 2020 Delen Geplaatst: 7 mei 2020 Ik moet stiekem een beetje lachen om dit topic nu al te zien 😉 Maar het is natuurlijk wel handig om goed voorbereid te zijn en sommige dingen/aanpassingen kosten ook meer tijd. Het is niet zo handig als je er bij 35 graden bijvoorbeeld pas achterkomt dat de konijnenren vol in de zon staat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 14 mei 2020 Delen Geplaatst: 14 mei 2020 Ze hadden er hier totaal nog geen last van gelukkig. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 15 mei 2020 Delen Geplaatst: 15 mei 2020 Ik merk wel dat ze vaker bunnyflops doen en lekker languit blijven liggen, misschien zijn de tegels daar in de winter te koud voor? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 15 mei 2020 Delen Geplaatst: 15 mei 2020 Ja dat merk ik ook inderdaad. En dat ze echt de zon opzoeken op ‘koelere’ dagen om lekker languit in te gaan liggen bakken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 15 mei 2020 Delen Geplaatst: 15 mei 2020 Geweldig om te zien hè? 😍 In de zon, lekker languit, diep onder zeil en bijna altijd een stukje van de ander rakend. Tussendoor worden er dan ook nog likjes uitgedeeld. Jerry vond het vandaag blijkbaar soms even te warm worden. Dan ging hij even in de schaduw liggen om al vrij snel toch weer de zon op te zoeken. Ik zie de konijnen buiten in de winter inderdaad nooit languit liggen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 21 mei 2020 Delen Geplaatst: 21 mei 2020 Ze hebben het echt wel duidelijk warm vandaag, bleven liever in de schaduw zitten dan dat ze aan kwamen rennen voor het eten (daarna wel lekker zitten eten, dus maak me daar geen zorgen over, gewoon te warm om te rennen of te kibbelen). Zie ze eigenlijk alleen maar languit liggen, behalve af en toe even naar de hooiruif huppen voor een snack, en daarna weer neerploffen. Maar de ice pods in de ren, daar doen ze niets mee. Heeft iemand nog tips om te zorgen dat ze daar beter mee om gaan, of alternatieven ervoor die ze misschien aantrekkelijker vinden? Heb het al met en zonder hoes geprobeerd, en laat hem op minder warme dagen ook gewoon liggen zodat ze eraan kunnen wennen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 21 mei 2020 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2020 Hier liggen ze op het moment ook nog niet op de icepods. Gistermiddag wel in de buurt er van. Ze zoeken wel netjes de schaduw op. Ik ga er altijd maar van uit dat zolang je zorgt dat ze de keuze hebben tussen verschillende plekken, ze als het goed is wel kiezen wat voor nodig / het meest prettig is. Soms heb ik het idee dat ze juist een beetje wind opzoeken en wel in de zon blijven, en dan zoeken ze weer schaduw op (met bijv. minder wind). Zolang ze niet oververhit raken vind ik het allemaal best. Charlie lag 2 dagen terug trouwens nog vol in de zon te bakken, lekker languit 😉 Ze leek het prima naar haar zin te hebben, dus ik heb haar lekker laten liggen. ik bied de icepods wel altijd al op tijd aan, vanaf dat het net 25 graden aan tikt. Misschien nog wat vroeg, maar voor mijn idee wennen ze dan alvast aan die rare roze dingen in hun verblijf, en tegen de tijd dat het echt hittegolf 30+ graden zomertijd is, maken ze er dan wel gebruik van. Ook maakt de locatie nog wel eens verschil, soms is het een beetje zoeken naar de juiste plek voor de icepods. Bij Joris en Brenda is dat bijvoorbeeld zo half onder hun driehoek-hutje. Niet helemaal, want dan kunnen ze er zelf niet meer fijn liggen, maar wel zo dat ze hun voorpootjes en kinnetjes er op kunnen leggen en ondertussen de hele tuin kunnen overzien 😉 Harold en Charlie vinden ze fijner achter hun grote schuilhok. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 21 mei 2020 Delen Geplaatst: 21 mei 2020 Ik heb de ice pods vandaag ook in de ren gelegd. Beide konijnen gingen er meteen op/naast liggen. 🙂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 21 mei 2020 Delen Geplaatst: 21 mei 2020 Ik hoopte dat met 2 nieuwe konijnen de icepods eindelijk gebruikt zouden worden, maar helaas. Ze gaan ook nog regelmatig in de zon liggen. Snap niet hoe ze het volhouden, ik trek dat al niet nu. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 29 mei 2020 Delen Geplaatst: 29 mei 2020 (aangepast) Ik heb twee konijnen, maar vooral Lewis (wit, links), erg blij gemaakt met een icepod. 😊 Edit: beetje slechte fotokwaliteit, maar ik moest inzoomen om ze niet wakker te maken, haha. De witte vlek links van het schuilhok is Lewis. 29 mei 2020 aangepast door Pablo&Lola 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 29 mei 2020 Delen Geplaatst: 29 mei 2020 Leuke foto! En ze hebben een lekkere ren. Ik word daar altijd blij van als ik een fijne konijnen ren zie, en helemaal als je er konijnen in ziet genieten. Gaat hij straks de plantjes water geven? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 29 mei 2020 Delen Geplaatst: 29 mei 2020 Dank je! Ik kan ook zo genieten van genietende konijnen. ☺️ Ik ben blij dat ze de icepods snappen en er ook dankbaar gebruik van maken. En ja, die gieter, ik heb geen buitenkraan, dus ik gebruik een gieter om hun waterbak te vullen. 😉 Ik heb stiekem nog even een duidelijkere foto van een snurkende Lewis gemaakt. 🤫 8 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 29 mei 2020 Delen Geplaatst: 29 mei 2020 😍 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 30 mei 2020 Delen Geplaatst: 30 mei 2020 Wat lief!!! 😍 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 30 mei 2020 Delen Geplaatst: 30 mei 2020 Wat een geweldige foto van Lewis met zijn voetjes en kin op de icepod. 😴😴Wel echt een mooie ren hebben die twee levensgenieters van jou, @Pablo&Lola 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 30 mei 2020 Delen Geplaatst: 30 mei 2020 @JokeC Dank je wel! Op de foto zie je slechts de helft van de ren, maar het is inderdaad een hele prettige ren, ook voor mezelf. 😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 30 mei 2020 Delen Geplaatst: 30 mei 2020 Wat lief!!! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 2 juni 2020 Delen Geplaatst: 2 juni 2020 Fluffy lijkt vandaag geen trek in zijn brokken te hebben. Hij zit buiten in de ren, met voldoende schaduw. Ik heb ook de koelplaat in de ren gelegd. Vanochtend lagen er blindedarm keutels en wat andere plakkerige poep in zijn hok. Hij drinkt wel veel. Zou dit door de warmte kunnen komen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 2 juni 2020 Delen Geplaatst: 2 juni 2020 39 minuten geleden zei mammafelina: Fluffy lijkt vandaag geen trek in zijn brokken te hebben. Hij zit buiten in de ren, met voldoende schaduw. Ik heb ook de koelplaat in de ren gelegd. Vanochtend lagen er blindedarm keutels en wat andere plakkerige poep in zijn hok. Hij drinkt wel veel. Zou dit door de warmte kunnen komen? Aanvulling: Ik heb Fluffy voor de zekerheid maar naar binnen gehaald. Hij zat helemaal te trillen in de ren. Binnen begon hij gelijk aan zijn hooi te knabbelen en zijn brokken zijn nu ook op. Nu ligt hij languit op de vloer. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koosje Geplaatst: 2 juni 2020 Delen Geplaatst: 2 juni 2020 Veel drinken, dat doet Koos ook dus ben ik extra alert zodat hij niet zonder komt te zitten. Zorg voor voldoende schaduw. Na vandaag wordt het alweer koeler. Wel zo aangenaam voor de konijnen 😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 2 juni 2020 Delen Geplaatst: 2 juni 2020 1 uur geleden zei mammafelina: Aanvulling: Ik heb Fluffy voor de zekerheid maar naar binnen gehaald. Hij zat helemaal te trillen in de ren. Binnen begon hij gelijk aan zijn hooi te knabbelen en zijn brokken zijn nu ook op. Nu ligt hij languit op de vloer. Trillen is wel echt abnormaal voor een konijn. In combinatie met niet eten en plakkerige poep had ik denk ik wel de dierenarts gebeld. Intussen heeft hij dus zijn brokken op. Hoe gaat het nu met hem? Ik zou hem maar heel goed in de gaten houden en als het weer terug komt de dierenarts bellen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 2 juni 2020 Delen Geplaatst: 2 juni 2020 Het lijkt sinds ik hem binnen heb wel beter te gaan. Het trillen was gelukkig vrij snel over. Hij heeft inderdaad zijn brokken op en ook bijna een hele hooibal leeg gegeten. Verder ligt hij vooral languit en is hij minder actief dan anders, maar dat lijkt me niet gek met dit warme weer. Ik houd hem zeker goed in de gaten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 3 juni 2020 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2020 ik probeer al een paar weken foto's te maken van mijn konijnen op de nieuwe trixie koelschijven, maar ze hebben echt cameravrees haha. Ik denk dat ik ze zelf verpest heb hoor, ik neem eigenlijk altijd wel iets lekkers mee als ik de ren in kom, maar ze blijven daardoor dus ook niet liggen om een foto te kunnen maken. Nou is het toch een soort van gelukt, charlie lag te chillen met d'r koppie op de koelschijf en ik kon nog net voor ze opstond een foto maken 😉 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 3 juni 2020 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2020 Ik heb ze er nu eigenlijk permanent inliggen en ik heb het idee dat ze er toch wel blij mee zijn. Beide koppels liggen er toch regelmatig op. Op de warmste momenten zie ik ze de icepods gebruiken, maar in de ochtend en avond, als het wel nog wat warm is, maar niet extreem (niet meer boven de 25 graden) , lijken ze de koelplaat toch wel fijn te vinden 🙂 Ik denk dat ze op die momenten de icepods ook eigenlijk te koud vinden, en dat dit dan prima is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten