Ga naar inhoud

Een poep en plas verhaal


eefjelien

Aanbevolen berichten

Morgen ga ik urine opvangen van Sith en even controleren. Al sinds ik hem heb (sinds eind september) vind ik dat hij veel drinkt en plast. Toentertijd heb ik ook al een urine teststripje gedaan en even onder de microscoop gekeken, maar ik en de DA zagen niets bijzonders. Geen verdere aanwijzingen voor blaasontstekingen of stenen. Het zou natuurlijk wel een nierprobleem of e. cuniculi kunnen zijn. Ik heb besloten het toen even te laten aangezien hij super actief was, goed at en keutelde.

 

Half maart begon Sith met zijn ontlasting te kwakkelen. Hij had zichtbaar krampen en kwam niet voor zijn brokjes. Hij kon zijn keutels niet goed uitpoepen, zijn darm was heel wijd en zijn keutels kwamen naast elkaar te liggen. Zo blokkeerden ze de weg naar buiten. Uiteindelijk heb ik de hele medicijnkast te voorschijn gehaald en hem behandeld met pijnstiller, metocloral, ananassap, verse groente, extra water en critical care voor extra vezels. Dit alles wel in overleg met een dierenarts. Het ging langzaam aan beter en ik was begonnen met medicatie af te bouwen. Keutels produceren was geen probleem, alleen het passeren bij de anus wel en daar hielp ik Sith bij. Sith vond het verschrikkelijk, maar als de keutels eindelijk hun weg naar buiten vonden was hij zichtbaar opgelucht. Het ging daarna een tijdje goed. Toen begon het weer opnieuw en heb ik een rontgenfoto van zijn buik laten maken. Zijn darmen zaten propvol met ?.. Mijn vermoeden is flink wat haar, omdat ik dat terugvindt in de keutels. Weer de behandeling met metocloral begonnen en laxatract. Keutelen ging snel weer beter en hij was bijna de oude. Nu beginnen zijn keutels weer erg groot te worden, hij heeft nooit kettingkeutels. Maar wel echt megakeutels. Sommige met een plukje haar, sommige zonder. Het probleem is dus nog niet helemaal weg. 

 

Ik probeer sith te ondersteunen met veel groenvoer en extra vezels. Ik ben een stuk teruggegaan in brokjes. Maar Sith eet gelukkig alles wat hij krijgt. Zijn vacht borstelen heeft weinig zin. Ik krijg er weinig haren mee uit en hij vindt t ook niet fijn. Ik ga regelmatig met een vochtige hand over zijn vacht en trek zachtjes losse haren er uit. 

 

Maar goed, wat me wel opviel in de periode van behandeling met medicatie: Sith plaste minder en dronk minder. Drinken vond ik niet persé heel gek omdat ik hem extra groente gaf. Maar minder plassen wel? Ik hoefde de toiletjes gewoon minder vaak schoon te maken. Nu zonder medicatie plast hij weer veel en soms ook naast de bak. Daarom weet ik dat hij ook regelmatig hele waterige , kleurloze urine heeft. Dit baart mij zorgen, vandaar morgen toch urine onderzoek. Eventueel binnenkort ook maar een bloedtest voor nierfunctie en het liefste gelijk voor E.C.? 

 

Ik heb Sith nu voor 3 dagen op de metacam gezet om te kijken of het plassen minder wordt. Ik heb het idee van wel.. Zal er dan toch iets met zijn blaas aan de hand zijn? Pijn?

 

Een heel verhaal.. Maar wat denken jullie wat het kan zijn? Of zoek ik een probleem dat er eigenlijk niet is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit verhaal doet me denken aan een konijn met megacolon. Dan worden de keutels ook heel groot. En de darmen zijn dan ook breder. Is hij toevallig een wit konijn met zware stippen en een soort snorretje? Die hebben wij hier vaak in de opvang en sit verhaal komt me daarom bekend voor.

 

E.C kunnen ze nooit met 100% uitsluiten.

 

Veel drinken doet mijn Daisy ook. En daar helpt de Fenbendrops wel bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Dit verhaal doet me denken aan een konijn met megacolon. Dan worden de keutels ook heel groot. En de darmen zijn dan ook breder. Is hij toevallig een wit konijn met zware stippen en een soort snorretje? Die hebben wij hier vaak in de opvang en sit verhaal komt me daarom bekend voor.

Dankje voor je antwoord. Zijn keutels lijken idd wel op dat van een megacolon, als in grootte en vorm.  Sith is een rex widder met een egale donker grijze kleur, dus niet het konijn waar je gelijk een megacolon zou verwachten, denk ik. Maar zeg nooit nooit..  Afvallen doet hij niet, hij is mooi op gewicht. Hij eet ook zijn blindedarmkeutels goed op.

 

Wat incontinentie betreft, hij is niet echt incontinent in de zin dat hij overal zijn urine laat lopen. Hij gaat voor plassen

nog steeds terug naar zijn hok, maar gaat soms ook naast het toiletje zitten (ook al is die net schoon gemaakt). 

 

Ik heb net urine opgevangen en deze was helemaal niet waterig, maar gewoon hoe ik een konijnenplas zou verwachten. Ik ga het toch controleren zometeen. 

9 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

E.C kunnen ze nooit met 100% uitsluiten.

Hiervan ben ik me bewust. Ik sta dan ook niet echt te springen om bloedonderzoek bij mijn konijn te laten doen ivm stress. Maar ik heb een konijn gehad die uiteindelijk overleden is aan E.C.. Die was wel echt incontinent, maar ook al 11 jaar en ik heb hem toen pas  op die leeftijd gekregen, en ik wist eerlijk gezegd niet beter. De dierenarts had hem verder gezond verklaard. Hij had geen andere verschijnselen. 

Totdat ik op vakantie ging en mijn moeder zijn zorg op haar nam. Door de stress is het waarschijnlijk tot uiting gekomen. Ik ben dus wel gewoon bang dat ik zometeen een konijn verlies aan EC omdat ik er niet tijdig bij was 😞 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .